Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Luksusbums » 3. jul 2018, 07:53

Hej alle,

Jeg er både ny her på forummet og i jagtens verden. Jeg har søgt en del vejledning på de forskellige fora og jeg er imponeret over den gode tone og hjælpsomme skare af medlemmer :smile:

Jeg skal ud og shoppe våben i denne uge og jeg vil meget gerne have jeres input til følgende valg:

Haglgevær: Blaser F16 eller Browning 725?
Jeg er nået frem til at begge disse geværer er gode valg og inden for min budgetramme.
Haglgeværet skal både bruges til jagt og lerdueskydning, med hovedvægt på lerdueskydning. Jeg kan forstå at Browning ikke har automatisk sikring. Hvor højt ville i vægte denne feature ved valg af haglgevær?

Riffel: Sauer 404 eller Sako 85?
Riflen skal bruges til danske og nordiske forhold og meget gerne allround. Hvilken kaliber bør jeg vælge? 308W?

Optik: Swarowski Z8i Z8i Z8i 1.7-13.3x42 P/2-16x50 PP eller Zeiss V8 V8 1.8-14x50?
Jeg har læst denne tråd, hvor valget faldt på Zeiss: viewtopic.php?t=65089
Igen skal optikken passe til danske og nordiske forhold og gerne være allround.

Bi-pods eller ej?

Sidst men ikke mindst, hvilken lyddæmper ville i anbefale?

På forhånd tak for svar og input.

Mvh
Luksusbums
Senest rettet af Luksusbums 3. jul 2018, 11:27, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af Kleth » 3. jul 2018, 09:28

Velkommen til :welcome:
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53
Haglgeværet skal både bruges til jagt og lerdueskydning, med hovedvægt på lerdueskydning. Jeg kan forstå at Browning ikke har automatisk sikring. Hvor højt ville i vægte denne feature ved valg af haglgevær?
For nogle er sikringen bare i vejen, men hvis man er vant til funktionen, ville man nok ikke undvære den.
Jeg havde det ikke på min første bøsse og jeg betjener per refleks sikringen manuelt.
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53
Riflen skal bruges til danske og nordiske forhold og meget gerne allround. Hvilken kaliber bør jeg vælge? 308W?
.308Winchester er et ret alsidigt og fornuftigt valg, både til den nye skytte og til til den nordiske jagt. Når du alligevel vil have lydpotte på, så er der ikke den store forskel på om du vælger .30-06Spr eller .308Win, men skal du bruge den uden lydpotte så ville jeg anbefale .308Win til en ny skytte.
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53
Bi-pods eller ej?
42! :giggle: - Jeg bruger overvejende bipods til indskydning, og jeg har til både liggende og knælende. Det hænder jeg bruger dem til jagt, da de kan fungere som stop for skydestokken og hvis jeg skal sidde i stige, så bruger jeg de høje bipods til når jeg går hen til stigen, så skal jeg ikke også bøvle med skydestokken.
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53
Sidst men ikke mindst, hvilken lyddæmper ville i anbefale?
Den billige løsning er Sonic 45, hvis det er .308Win/.30-06Spr, men måske du kan få forhandleren til at lave en pakke til en god pris; foderal, bipods, rensegrej, trænings ammunition, kikkert, sigtekikkert & montager, montering af kikkert, lyddæmper & gevind, jagt ammunition m.v.
Kommer "pakken" fra en forhandler, er der kun et sted at gå hen hvis det ikke spiller som forventet.
De bedste lyddæmpere jeg har brugt er ASE Utra SL5 og Northstar, det er nogle relativt tunge dæmpere, og jeg kender flere som er glade for S&L o.a.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af Flugteren » 3. jul 2018, 10:42

Det er altsammen lækkert udstyr, du har i kikkerten! Og velkommen til :biggrin:
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53
Hej alle,

Jeg er både ny her på forummet og i jagtens verden. Jeg har søgt en del vejledning på de forskellige fora og jeg er imponeret over den gode tone og hjælpsomme skare af medlemmer :smile:

Jeg skal ud og shoppe våben i denne uge og jeg vil meget gerne have jeres input til følgende valg:

Haglgevær: Blaser F16 eller Browning 725?
Jeg er nået frem til at begge disse geværer er gode valg og inden for min budgetramme.
Haglgeværet skal både bruges til jagt og lerdueskydning, med hovedvægt på lerdueskydning. Jeg kan forstå at Browning ikke har automatisk sikring. Hvor højt ville i vægte denne feature ved valg af haglgevær?

Jeg bruger selv en Browning 525. Jeg savner ikke den automatiske sikring. Den bedste sikring er den, der sidder mellem dine ører og giver besked til dine fingre. Brug den, så går det aldrig galt. Browning leverer vist udstyret med, så du senere kan få isat automatisk sikring. Kommer aldrig til gøre det. Jeg er meget glad for Browning, og låsen er yderst solid på dem. Men de er ikke er helt så elegante som visse italienske, engelske og tyske bøsser, der så igen ofte har en lidt svagere lås (men vi er ude i småtterier).

Riffel: Sauer 404 eller Sako 85?
Riflen skal bruges til danske og nordiske forhold og meget gerne allround. Hvilken kaliber bør jeg vælge? 308W?

Har ingen erfaring med disse to rifler, men alt hvad man kan læse om dem tyder på, at du ikke går galt i byen med nogle af dem. Jeg skyder selv med 6.5x55, hvilket fint opfylder kravene til langt de fleste nordiske forhold, inklusive elg. Men jeg overvejer at investere i en ekstra 9.3x62 pibe, hvis jeg skal på jagt i Sverige/Norge. Det kan du måske undgå ved at vælge .308 Win :giggle:

Optik: Swarowski Z8i Z8i Z8i 1.7-13.3x42 P/2-16x50 PP eller Zeiss V8 V8 1.8-14x50?
Jeg har læst denne tråd, hvor valget faldt på Zeiss: viewtopic.php?t=65089
Igen skal optikken passe til danske og nordiske forhold og gerne være allround.

Begge dele er yderst brugbare til alle forhold, også uden for Europa. Det er i alt fald ikke optik, der begrænser dig. Skal du på natjagt er 50 mm objektiv bedre end 42 mm objektiv, men reelt giver det dig kun nogle minutter mere i skumringstiden - men det kan være nok!

Bi-pods eller ej?


Sidst men ikke mindst, hvilken lyddæmper ville i anbefale?

Jeg har selv et kakkelovnsrør fra norske A-TEC (du kan se modellen i min signatur), og den dæmper virkeligt effektivt. I fri natur kan skyde helt uden høreværn, uden problemer. Og jeg er ellers meget påpasselig med at passe på hørelsen. Den er dog meget stor, men vejer ikke ret meget, set i forhold til størrelsen. Generelt vil jeg anbefale A-TEC dæmperne, men jeg har hørt godt om Stalon, V-MAC, ASE Utra, Hausken, Sonic og MAE.

På forhånd tak for svar og input.

Mvh
Luksusbums

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af ESAF » 3. jul 2018, 11:15

:welcome:
Lidt travlt så kort svar:

For det første, lav en ordentlig overskrift, den nuværende siger ingenting om emnet og du risikerer at spilde en masse menneskers tid :thumbup:

Og så lige et hurtigt delsvar på dit spørgsmål; hvis du vil have en moderne jagtriffel (i modsætning til mine egne favoritter, de udødelige klassikere model 1917 og Krag Jørgensen 1889) så kan en Sako uden tvivl anbefales! Find evt. en brugt Sako Vixen i .30-06 i god stand, så har du en god riffel i rigtig rigtig mange år og kan skyde alt dansk vildt foruden det meste andet i norden, anskaf evt en .223, 22wmr eller 17hmr til småkravl som ryper, ræve, gæs etc.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af AHSV » 3. jul 2018, 11:28

ESAF skrev:
3. jul 2018, 11:15
Find evt. en brugt Sako Vixen i .30-06 i god stand
En Sako Vixen i 30.06 den kommer han nok til at bruge lang tid på at finde :smile:

Til trådstarter.

Jeg har en browning 725 som jeg er glad for. Den kommer standard ikke med automatsikring, men du du burde uden problemer kunne få den leveret med automatsikring - hvis du synes det er vigtigt. Jeg lever fint uden automatsikringen. Blaser F16 var ikke for mig, men det kan være anderledes for dig.

Sauer 404 vs. Sako 85 - begge er superfine rifler og du bør vælge det der tiltaler dig. Sako er en mere simpel riffel hvilket du kan se som en fordel eller en ulempe. Sako kommer med flere låselængder så her har du muligheden for at få en lås der præcis passer til patronen - skulle du vælge 308 win. Sauer 404 kan en masse smarte ting og der kan tilkøbes ekstra piber (kalibre) til den - det kan du ikke til Sako.

Mvh.
Anders

Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af Luksusbums » 3. jul 2018, 11:29

ESAF skrev:
3. jul 2018, 11:15
:welcome:
Lidt travlt så kort svar:

For det første, lav en ordentlig overskrift, den nuværende siger ingenting om emnet og du risikerer at spilde en masse menneskers tid :thumbup:
Jeg har ændret overskriften. Mener du at den er mere retvisende?

Og så lige et hurtigt delsvar på dit spørgsmål; hvis du vil have en moderne jagtriffel (i modsætning til mine egne favoritter, de udødelige klassikere model 1917 og Krag Jørgensen 1889) så kan en Sako uden tvivl anbefales! Find evt. en brugt Sako Vixen i .30-06 i god stand, så har du en god riffel i rigtig rigtig mange år og kan skyde alt dansk vildt foruden det meste andet i norden, anskaf evt en .223, 22wmr eller 17hmr til småkravl som ryper, ræve, gæs etc.
Tak for svar :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Bobo » 3. jul 2018, 12:23

Hej alle,

Jeg er både ny her på forummet og i jagtens verden. Jeg har søgt en del vejledning på de forskellige fora og jeg er imponeret over den gode tone og hjælpsomme skare af medlemmer :smile:

Jeg skal ud og shoppe våben i denne uge og jeg vil meget gerne have jeres input
Hej og velkommen - jeg er virkelig begejstret over dit nickname - det er perfekt når du starter din rejse ind i jagtens verden med at købe fra toppen :eek:

Jeg ville personligt ikke starte med grej i den prisklasse men gå lidt mere op i skydning og træning, og hvis jeg i dag har 50000 der står jagt på vil jeg hellere plante en remise eller grave en sø, men sådan er vi så forskellige :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Luksusbums » 3. jul 2018, 12:36

Haha! Jeg tror måske mere det er "bumsedelen" i mit brugernavn der er beskrivende for min personlighed :smile:

Min rejse med UV-jagtudstyr har gjort, at jeg nu foretrækker at investere i høj kvalitet fra starten af. Alternativt ender jeg bare med at tabe penge på kontinuerlige opgraderinger :mad:

Den forholdsmæssigt store investering i kvalitetsudstyr fra start, betyder heldigvis ikke en nedjustering i budgettet til leje af jagt. Men ja, det er jo først nu hvor den seriøse træning i skydning og træning begynder.

Har du en holdning til våbenvalgene?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Flugteren » 3. jul 2018, 13:34

Fornuftigt at vælge topkvalitet fra starten af, når man alligevel har budgettet til det.

Våbenvalgene er yderst fornuftige, og det er våben du kan give videre til arvingerne, når du engang stiller riflen ind i våbenskabet for sidste gang. :blink:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af NWF » 3. jul 2018, 14:02

Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53

Haglgevær: Blaser F16 eller Browning 725?

Riffel: Sauer 404 eller Sako 85?

Optik: Swarowski Z8i Z8i Z8i 1.7-13.3x42 P/2-16x50 PP eller Zeiss V8 V8 1.8-14x50?

Bi-pods eller ej?
Må være fedt at have et start-budget som dit og så få toppen af poppen :) Men så igen, så kan man også ende op med noget som er fedt på papiret, men man har bare ikke den rigtige fornemmelse for det. Jeg har f.eks. ikke den første riffel og kikkert jeg købte, fik aldrig den rigtige kærlighed til sættet trods det var af fin kvalitet osv.

Har en 725 sporter, og er sindsyg glad for den. Men var nu forelsket i en F16 først, og har stadig et crush på denne, men fik et tilbud på 725 som jeg ikke kunne afslå. Du kommer ikke til at gå fejl med en 725(eller en 525) - men skulle jeg vælge så tror jeg at jeg endte med F16. den er bare lækker at håndtere og føles perfekt.

På skydebanen med mange skud så er det godt at have noget gods i sit våben, men på lange jagter er det nu rart ikke altid at have for meget at slæbe på - så vær opmærksom på om det er en sports- eller jagtmodel og om det bliver en 71 eller 76 cm model du får købt. De 2 bøsser kan uanset version og længde fint holde til den brug man har som jæger og også til en masse ture på banen uden de lider under det.

Du kommer hellere ikke til at gå galt med hverken en Sauer eller en Sako - begge er sublime våben, og fås jo i en del forskellige versioner så der er jo endnu et valg som skal tages. Have fokus på hvilket skæftetype, hvor let riflen er osv - har betydning for rekylet. Personlig fortrækker jeg træskæfter, og synes også at træ skaber en smukkere riffel, men det er jo smag og behag - men i starten var jeg overbevist om at syntetiske skæfter var vejen frem for mig - men det ændrede sig da jeg fik mit første træskæfte i hånden(har dog stadig et par plastikrifler i skabet). Løbslængde er også en ting som spiller ind for mig, jo kortere jo bedre da riflen bliver mere handy at håndtere. Har selvfølgelig en betydning for patronens effekt som bliver mindre jo kortere løbet er, men på dansk praktisk jagt burde det ikke have nogen betydning med f.eks. en .308 - vælger du .308 så kan den godt håndtere et forholdsvis kort løb, men andre kalibere kan have sværere ved det.

308 er en god kaliber at starte ud i, allround, stort udvalg af ammunition, slagkraftig nok til alt nordisk vildt, og nem at skyde med, især med en lyddæmper på.

Fordelen ved Sauer er jo at den er med vekselløb og du kan have flere "rifler i en" til en noget lavere pris end at skulle anskaffe sig en ny riffel. Har selv haft en riffel med vekselpibe, og det var ikke lige mig - kan godt lide at tage en anden indskudte riffel ud af skabet i stedet for at skulle indskyde en ny pibe. Fjerner min usikkerhed på om piben er sat rigtigt på osv - er lidt lidt OCD omkring den slags, føler f.eks. at min bil er ved at falde fra hinanden når jeg har fået skiftet hjul :biggrin:

Optik... minimum x50 så du kan bruge den om natten. Har kastede min kærlighed på S&B og Minox, så kender ikke ret meget til de 2 nævnte modeller - men du får uden tvivl kikkerter som spiller 110% - et skud fra hoften så ville jeg nok tage Z8i 2-16x50 da den dækker det hele,

Jeg har brugt min bipod da jeg øvede til riffelprøven og tog denne - aldrig siden - jeg har ikke et behov for denne. Ville investere i en viperflex skydestok istedet.

Husk at man også skal have en salonriffel ;) Og stort våbenskab og gerne med tophylde inde i til ammo - køb altid større end først tiltænkt. Og sørg for at købe gode behagelige gevær remme.

Held&lykke med indkøbene :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Bobo » 3. jul 2018, 14:05

Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 12:36

Har du en holdning til våbenvalgene?
Egentlig ikke :smile: for mig er det lidt som "vil du have din audi med gråmetallic eller skal den være sort"
jeg ville bare ønske dig velkommen på forum :welcome:

en ting undrer mig dog - hvorfor så stor forstørrelse ?

mvh Bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Luksusbums » 3. jul 2018, 14:42

NWF skrev:
3. jul 2018, 14:02
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 07:53

Haglgevær: Blaser F16 eller Browning 725?

Riffel: Sauer 404 eller Sako 85?

Optik: Swarowski Z8i Z8i Z8i 1.7-13.3x42 P/2-16x50 PP eller Zeiss V8 V8 1.8-14x50?

Bi-pods eller ej?
Må være fedt at have et start-budget som dit og så få toppen af poppen :) Men så igen, så kan man også ende op med noget som er fedt på papiret, men man har bare ikke den rigtige fornemmelse for det. Jeg har f.eks. ikke den første riffel og kikkert jeg købte, fik aldrig den rigtige kærlighed til sættet trods det var af fin kvalitet osv.

Har en 725 sporter, og er sindsyg glad for den. Men var nu forelsket i en F16 først, og har stadig et crush på denne, men fik et tilbud på 725 som jeg ikke kunne afslå. Du kommer ikke til at gå fejl med en 725(eller en 525) - men skulle jeg vælge så tror jeg at jeg endte med F16. den er bare lækker at håndtere og føles perfekt.

På skydebanen med mange skud så er det godt at have noget gods i sit våben, men på lange jagter er det nu rart ikke altid at have for meget at slæbe på - så vær opmærksom på om det er en sports- eller jagtmodel og om det bliver en 71 eller 76 cm model du får købt. De 2 bøsser kan uanset version og længde fint holde til den brug man har som jæger og også til en masse ture på banen uden de lider under det.

Du kommer hellere ikke til at gå galt med hverken en Sauer eller en Sako - begge er sublime våben, og fås jo i en del forskellige versioner så der er jo endnu et valg som skal tages. Have fokus på hvilket skæftetype, hvor let riflen er osv - har betydning for rekylet. Personlig fortrækker jeg træskæfter, og synes også at træ skaber en smukkere riffel, men det er jo smag og behag - men i starten var jeg overbevist om at syntetiske skæfter var vejen frem for mig - men det ændrede sig da jeg fik mit første træskæfte i hånden(har dog stadig et par plastikrifler i skabet). Løbslængde er også en ting som spiller ind for mig, jo kortere jo bedre da riflen bliver mere handy at håndtere. Har selvfølgelig en betydning for patronens effekt som bliver mindre jo kortere løbet er, men på dansk praktisk jagt burde det ikke have nogen betydning med f.eks. en .308 - vælger du .308 så kan den godt håndtere et forholdsvis kort løb, men andre kalibere kan have sværere ved det.

308 er en god kaliber at starte ud i, allround, stort udvalg af ammunition, slagkraftig nok til alt nordisk vildt, og nem at skyde med, især med en lyddæmper på.

Fordelen ved Sauer er jo at den er med vekselløb og du kan have flere "rifler i en" til en noget lavere pris end at skulle anskaffe sig en ny riffel. Har selv haft en riffel med vekselpibe, og det var ikke lige mig - kan godt lide at tage en anden indskudte riffel ud af skabet i stedet for at skulle indskyde en ny pibe. Fjerner min usikkerhed på om piben er sat rigtigt på osv - er lidt lidt OCD omkring den slags, føler f.eks. at min bil er ved at falde fra hinanden når jeg har fået skiftet hjul :biggrin:

Optik... minimum x50 så du kan bruge den om natten. Har kastede min kærlighed på S&B og Minox, så kender ikke ret meget til de 2 nævnte modeller - men du får uden tvivl kikkerter som spiller 110% - et skud fra hoften så ville jeg nok tage Z8i 2-16x50 da den dækker det hele,

Jeg har brugt min bipod da jeg øvede til riffelprøven og tog denne - aldrig siden - jeg har ikke et behov for denne. Ville investere i en viperflex skydestok istedet.

Husk at man også skal have en salonriffel ;) Og stort våbenskab og gerne med tophylde inde i til ammo - køb altid større end først tiltænkt. Og sørg for at købe gode behagelige gevær remme.

Held&lykke med indkøbene :)
Tak for et super grundigt svar. Det er til stor hjælp :smile:

Det ender med at være en vurdering af følelsen i hænderne, hvorvidt det bliver F16 eller 725. Tror jeg vil gå efter en sporting, da jeg ikke har noget imod lidt ekstra vægt på en længere tur

Mht træ- vs syntetiske skæfter, deler vi den samme kærlighed for det elegante "look". Af samme årsag er størstedelen af mine harpuner lavet i træ, selvom det intet betyder for rekylen.

Angående bi-pods, så vil jeg lytte til dit råd.

Jeg tror jeg vælger en bue fremfor en salonriffel :blink:

Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Luksusbums » 3. jul 2018, 14:45

Bobo skrev:
3. jul 2018, 14:05
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 12:36

Har du en holdning til våbenvalgene?
Egentlig ikke :smile: for mig er det lidt som "vil du have din audi med gråmetallic eller skal den være sort"
jeg ville bare ønske dig velkommen på forum :welcome:

en ting undrer mig dog - hvorfor så stor forstørrelse ?

Egentlig bare fordi det er muligt uden at gå på kompromis med versatilitet og kvalitet. Jeg har ikke et godt svar her :fun:

mvh Bobo

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af NWF » 3. jul 2018, 15:23

Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 14:42

Angående bi-pods, så vil jeg lytte til dit råd.

Jeg tror jeg vælger en bue fremfor en salonriffel :blink: [/b]
Få et ekstra ben til Viper'en hvis det er. Er fedt at den kan stå selv.

Der er meget sjovt i en salon - men få dog begge dele ;)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af ESAF » 3. jul 2018, 16:32

AHSV skrev:
3. jul 2018, 11:28
ESAF skrev:
3. jul 2018, 11:15
Find evt. en brugt Sako Vixen i .30-06 i god stand
En Sako Vixen i 30.06 den kommer han nok til at bruge lang tid på at finde :smile: ...
Hahahaha ... ja ok, godt ord igen, jeg mente Sako 75 ( :wall: ), omend Vixen er en SKØN riffel til de mindre bønner :mrgreen:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Haglgevær og riffel

Indlæg af ESAF » 3. jul 2018, 16:35

Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 11:29
...Jeg har ændret overskriften. Mener du at den er mere retvisende?...
Lige i øjet :blink: :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Bobo » 3. jul 2018, 17:28

Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 14:45
Bobo skrev:
3. jul 2018, 14:05
Luksusbums skrev:
3. jul 2018, 12:36

Har du en holdning til våbenvalgene?
Egentlig ikke :smile: for mig er det lidt som "vil du have din audi med gråmetallic eller skal den være sort"
jeg ville bare ønske dig velkommen på forum :welcome:

en ting undrer mig dog - hvorfor så stor forstørrelse ?

Egentlig bare fordi det er muligt uden at gå på kompromis med versatilitet og kvalitet. Jeg har ikke et godt svar her :fun:

mvh Bobo
Jeg har selv ikke meget ud af en forstørrelse over 8, da jeg så skal have læsebriller på da det ellers bliver sløret - og det er sgu lidt ufiks på jagt :oops:

Nu er jeg så godt nok 51 og har set meget og dermed kniber det med smidigheden i øjnene og med alderen er jeg glad for en kikkert der kan skrues langt ned i forstørrelse - det kan dine valg også så der er ingen problemer der - men jeg er blevet fan af fast forstørrelse og så vælge kikkert og våben efter opgaven, men mine geværer er også langt billigere så jeg har flere at tage af.

Så alt i alt synes jeg bare du skal købe det der falder bedst for dig :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Hønsetyv » 3. jul 2018, 17:39

Lidt info og tag det for hvad der er værd!

Jeg kendte en gang en sød pige der blev "nødet" af sin mand til at tage jagttegn og han spenderede en masende fin fuldskæftet ting fra Tyskland til 30-40000 med et hidsigt "Hubble" teleskop på.
Tjansen der påfaldt mig var så at lære det lille kræ at skyde med riffel. Og lad mig bare sige at det tog under de første 20 skrald med en 308Win at udvikle skudrædsel så hun aldrig bestod riffelprøven og så vidt jeg ved aldrig har rørt den siden.

Så at træne i massevis med en 22LR er både billigt og absolut brugbart mht riffelteknik og våbenbetjening.
Dernæst kommer rekyletræning og den kan sagtens komme fra flugskydningsbanen og føres over på riffel.
Jeg har set alt for mange nye skytter der udvikler skudrædsel og rykker skuddene af så de fylder mere end hele skiven.
Et trick er at lade riflen for dem så de ikke ved om der er et tomt hylster i og så se hvor galt de river skuddet af, det er meget lærerigt!!!
Træn teknikken (med en 22LR) til det sidder i fingrene så skal resten nok komme med tiden.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af ESAF » 3. jul 2018, 18:50

Hønsetyv skrev:
3. jul 2018, 17:39
Lidt info og tag det for hvad der er værd!

Jeg kendte en gang en sød pige der blev "nødet" af sin mand til at tage jagttegn og han spenderede en masende fin fuldskæftet ting fra Tyskland til 30-40000 med et hidsigt "Hubble" teleskop på.
Tjansen der påfaldt mig var så at lære det lille kræ at skyde med riffel. Og lad mig bare sige at det tog under de første 20 skrald med en 308Win at udvikle skudrædsel så hun aldrig bestod riffelprøven og så vidt jeg ved aldrig har rørt den siden.

Så at træne i massevis med en 22LR er både billigt og absolut brugbart mht riffelteknik og våbenbetjening.
Dernæst kommer rekyletræning og den kan sagtens komme fra flugskydningsbanen og føres over på riffel.
Jeg har set alt for mange nye skytter der udvikler skudrædsel og rykker skuddene af så de fylder mere end hele skiven.
Et trick er at lade riflen for dem så de ikke ved om der er et tomt hylster i og så se hvor galt de river skuddet af, det er meget lærerigt!!!
Træn teknikken (med en 22LR) til det sidder i fingrene så skal resten nok komme med tiden.
Enig i ovenstående, jeg vil dog mene at en .222, .223 eller 6,55 kan gøre lidt af det samme som .22LR i den henseende bortset fra, naturligvis, den usammenligneligt billigere ammolade i .22LR. Fordelen ved de tre nævnte (og andre i samme størrelsesorden) er så at de (lovligt) kan bruges på jagt af andet end det rene småkravl.

Men man bør nu alligevel have en .22LR i skabet, om ikke andet en Otterupper (eller syv :neutral: ) af fineste, fynske kvalitet.

Tricket med et tomt kammer i ny og næ er i øvrigt skidegodt til at afsløre rekylskræk, er der magasin i ildkæppen kan man smide en klikpatron ind i bunken i ny og næ.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Spids
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13. jun 2017, 07:26
Interesser: Flugtskydning, Jagt & Bacon !
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Spids » 3. jul 2018, 19:48

Velkommen :rock:

Med alle ovenstående svar skal jeg gøre det kort.
Jeg havde en 725 sporter 2 i lidt over et år, men vendte mig aldrig rigtigt til den.
Jeg har i dag en F3 men kun fordi jeg fik en virkelig god “brugt” pris, ellers havde jeg haft en F16.
Da jeg solgte min 725 sagde køber at den lod til at være “som ny”, på trods af langt over 10 tusinde skud, kvaliteten har min største respekt, den passede mig bare ikke.
Sako eller Sauer, jeg har skudt med begge og for mig ville der ikke være skyggen af tvivl.
Sako er kendt for kvalitet og præcision, men har for mig slet ikke den samme kvalitetsfornemmelse som Sauer.
Hvad optik angår har jeg lige selv skiftet, og valgte swarovski udelukkende pga. størrelsen, samtlige zeiss virker bare “store” sammenlignede med swarovski.
Kaliber, der er en årsag til at 308 er så populær, mild rekyl, let tilgængelig og kan det meste. Godt valg.

Held og lykke :numberone:

Spids

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af LJ » 3. jul 2018, 22:22

Det er altid rart med den type indkøbsliste :biggrin:

Mht haglvåben. Koncentrer dig om at finde en der passer dig så godt som muligt fra hylden, fremfor om den hedder det ene eller det andet. Der findes masser af gode haglvåben. Få en tilpasning af skæftet med i købet.
Tag både Browning 525, miroku mk38 og mk70, Beretta 690, Zoli kronos og hvad du ellers kan falde over med i tankerne. Husk at du sagtens kan købe flere hen ad vejen :fun:

Sauer eller Sako? Sauer. Vær dog opmærksom på om du egentlig har brug for de ekstra features og om du måske hellere skal købe en riffel til at starte med og senere supplere. Det er rart at have økonomisk frihed til at vælge men dyrt er ikke nødvendigvis bedst og der er mange fine rifler i diverse prislag. Jeg har selv vekselpibe og system men køber hellere en ekstra riffel med det hele hvis jeg skal bruge en anden kaliber.
En mauser m03 er en rigtig lækker riffel, det samme er en schultz og Larsen victory eller Classic dl, selvom de ligger i forskellige prislejer. Sako laver nogle ret lækre rifler som Black Wolf og der er flere. Prøv, mærk, føl og grams alt hvad du kan, nyd tiden og vælg derefter det der tiltaler dig mest.
En sonic 45 gør det glimrende og koster kun 1500 men der er mange fabrikater der gør det lige så godt og bedre.

Kikkerter er en af de svære. 2-16x50 er tæt på at være det perfekte allround valg for mig men andre vil gerne længere ned i forstørrelse eller op.
Ior kunne også være interessant, Meopta, Minox, Nightforce ligeså, verden er større end Swarovski, Zeiss og S&B, uden at de skal forklejnes.

Køb for guds skyld (og i særdeleshed for din egen) ikke et skab til mindre end 10 våben! Det bliver hurtigt fyldt og det er rart at ens våben ikke behøver stå stuvet sammen (i starten :oops: )

...og ja, .308 er svær at komme udenom som første kaliber. Den vil til enhver tid også være mit førstevalg,

God fornøjelse!

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Æ-Vendelbo » 4. jul 2018, 07:02

Hej,og :welcome:

Med hensyn til riffel og kikkert er det vigtigt at tingene passer sammen,så du får det fulde synsfelt i kikkerten når du tar anlæg.
Med store kakkelovnsrør med 30MM tube og stort objektiv,kan det være vanskeligt at finde noget der passer sammen.
Jeg har selv en SAKO hunter i .308 med en Leupold 3-9X42 i en original SAKO montage i medium højde.Det hele spiller perfekt,kompakt og solidt og fuldt synsfelt ved naturligt stående anlæg.Forstørrelsen er også rigelig til alm.dagjagt i Norden.
Det er fint med en salonriffel til træning,hvis man kan finde noget der ikke virker for let og legetøjsagtig.Min personlige erfaring er at man får virkelig god og billig træning med et større luftgevær i god kvalitet,her får man vægt,aftræk,skæfte og mulighed for kikkert med samme sigte som jagtriflen.
Yderligere kan man træne hjemme i haven hvis det er en 4,5 MM.Husk et godt og sikkert kuglefang,(rigeligt stort i forhold til målet :giggle: )og snak med eventuelle nervøse naboer.
Pøj Pøj med dine valg.

Luksusbums
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:28
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af Luksusbums » 6. jul 2018, 06:43

Valget blev truffet og jeg har virkelig nydt godt af jeres input. Tak!

Valget faldt på:

Browning B725 Sporter, 12/76-76cm. Jeg var klart mest til Blaserens æstetik og jeg var også forbi en del Baretta'er, men B725'eren lå bare klart bedst i hånden og tyngden passede mig rigtig fint.

Riflen blev en syntetisk Blaser R8 med thumbhole og et 52cm .308w løb. Jeg havde fuldstændig afskrevet denne riffel pga det syntetiske skæfte og desuden dette thumbhole, som jeg syntes er aldeles utiltalende. Efter at have gramset på 10-15 rifler, kom sælgeren så tilbage med den igen. Den lå perfekt i hånden og stillingen ved montage var decideret lækker :smile: Det syntetiske skæfte gav et bedre greb end træskæfterne og jeg erkendte hurtigt at dette bare var et perfekt match.

Optikken blev en Swarovski Z8i 2,3-18x 56.

God weekend til alle :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Blaser F16 vs Browning 725 / Sauer 404 vs Sako 85 / Swarovski Z8i vs Zeiss V8

Indlæg af LJ » 6. jul 2018, 06:48

Luksusbums skrev:
6. jul 2018, 06:43
Valget blev truffet og jeg har virkelig nydt godt af jeres input. Tak!

Valget faldt på:

Browning B725 Sporter, 12/76-76cm. Jeg var klart mest til Blaserens æstetik og jeg var også forbi en del Baretta'er, men B725'eren lå bare klart bedst i hånden og tyngden passede mig rigtig fint.

Riflen blev en syntetisk Blaser R8 med thumbhole og et 52cm .308w løb. Jeg havde fuldstændig afskrevet denne riffel pga det syntetiske skæfte og desuden dette thumbhole, som jeg syntes er aldeles utiltalende. Efter at have gramset på 10-15 rifler, kom sælgeren så tilbage med den igen. Den lå perfekt i hånden og stillingen ved montage var decideret lækker :smile: Det syntetiske skæfte gav et bedre greb end træskæfterne og jeg erkendte hurtigt at dette bare var et perfekt match.

Optikken blev en Swarovski Z8i 2,3-18x 56.

God weekend til alle :smile:
Tillykke! :smile:
Så må man sige du er godt klædt på!
Tak for opfølgningen :thumbup:

Besvar