Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Bygork » 5. jun 2018, 14:59

Hej

jeg har en Yldiz halvautomat 12/76. Egentligt et fint våben, men har af og til problemer med at den klikker. Havde haft den til at stå et godt stykke tid i skabet og skød så i dag 4 skud med den hvor der ikke var problemer. (billeder med 2 partoner)

Men det 5. skud klikkede og som man kan se er der ikke noget stort anslag i patronen (der er et lille anslag som ikke rigtig kan anes på billederne. (billeder med 1 patron)

Hvad kan problemet være ? er det større eller er det spørgsmålet om en slap fjeder et sted ? Jeg har efterhåndden ofret 1000 kr på defekt/brækket indmad i låsemekanismen og bøssemagerarbejde. Men nu er et nyt problem så dukket op. Overvejer om det kan betale sig at gøre mere ved geværet.

Geværet var renset og i fin stand da jeg skød og patronerne var så godt som lige afhentet hos den lokale jagt butik.

Kan problemet være at jeg ikke har trykket hårdt nok på aftrækkeren ? normalt er det ikke noget problem; men prøver at finde alle mulige fejlkilder.
Vedhæftede filer
IMG_1475.jpg
IMG_1474.jpg
IMG_1476.jpg
IMG_1477.jpg
IMG_1478.jpg
IMG_1479.jpg
IMG_1480.jpg
IMG_1481.jpg

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2018, 16:27

er den helt ren og velsmurt?
Lukkede låsen rigtigt/føltes den “anderledes”?

Det her er en af de ting hvor man næsten skal stå med våbnet for at fejlsøge.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Rulab » 5. jun 2018, 16:34

Med de pæne anslag på de øvrige patroner, kan det være ammunitionsrelateret.
Sidder fænghætten dybt på patronerne, der klikker. Prøv at ligge en stållineal over bunden af patronen, så er det tydeligere at se om fænghætten sidder dybt.

Slettet bruger

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 18:39

Som ruhåren antyder, tror jeg også det kan være ammoen. Er det kun med et mærke det sker ?
Gyttorperne på billederne er slået MEGET an

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2018, 21:20

Ved nærmere kigning på billederne af enkelt patronen ligner mærket på patronen skidt fra slagstift hullet. Hvis det er bliver patronen kamret rigtigt.
En haglfænghætte er ikke hård og der er ikke noget mærke jeg kan få øje på.
Mit bud er derfor at du bør kunne finde noget ved total adskillelse og rens. Start med låsen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 485
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 65 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af LHL » 6. jun 2018, 07:46

hejsa har selv bøvlet med en yildiz.du har enten en bukket slagstift ,eller værre,en knækket låseknast.
der kom et modificeret bundstykke da de første slet ikke kunne holde.jeg har et bundstykke hvis du har interesse så smid PB.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Bygork » 6. jun 2018, 20:31

Jeg giver jer ret i at det næsten kunne være skidt og møg på slagstiften på den ene patron, og en ekstra rensning kunne nok altid være på sin plads.

Patronerne ser desværre ok ud med hensyn til dybden og har ikke problemer med dem i andre jagtgeværer. Endvidere har jeg også oplevet problemet med klikkere i andre patroner.

Min Yldiz er åbenbart en tidligere udgave en dem der sælges i butikken i dag. Jeg havde tidligere et problem med at den blok, der låser bundstykket, der knækkede https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... iz#p729741 . Jeg fik en reservedel fra KO Skov (fra nyere model) og fik en lokal bøssemager til at tilpasse det og teste. Nu her ca. 25 skud senere er der så igen af og til problemer med klikkere. Så tænker det måske kan være slagstiften som bøssemageren mente måske var lidt skæv, men fik til at køre og mente brude kunne køre videre uden problemer.

LHL: Skriver lige PB angående bundstykket.

Bør enhver bøssemager kunne skaffe/udskifte slagstifterne eller skal de passe specielt til denne Yildiz model?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Raptor357 » 6. jun 2018, 20:59

Når reperations omkostninger overstiger herlighedsværdi, så er det på tide med en opgradering.
Er det en skydebane skyder så er en rekyl genlader noget af det mest slidstærke, men skal du skyde sidelæns fra kajakken er en gasgenladt bedst.
Browning har begge typer :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Rulab » 6. jun 2018, 22:23

Hvis billedet snyder og fænghætten slet ikke er stået an (som Raptor357 nævner), så kan problemet sagtens ligge i tilpasningen af den nye låseblok.
Låsen er på halvautomater lavet således at slagstiften blokeres hvis ikke låseblokken er låst korrekt. Når låseblokken lidt stramt, kan den derfor mangle en millimeter til at være i fuldt indgreb og give et klik og intet anslag på fænghætten.
Slagstiften er jeg lidt mere tvivlende på som muligt problem, så ville du ikke opleve skiftevis solide anslag og ingenting, men i stedet lette anslag som en gang i mellem ville resultere i en klikker.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Refraktorius » 7. jun 2018, 16:16

Kan problemet være at jeg ikke har trykket hårdt nok på aftrækkeren ? normalt er det ikke noget problem; men prøver at finde alle mulige fejlkilder.
Medmindre du skyder med luntelåsmusket, så har trykket på aftrækkeren ikke noget med tændingens "godhed" at gøre. Aftrækkeren slipper hammeren, og den bliver drevet mod slagstiften af en fjeder.
Så både et ganske let stigende tryk og et voldsomt ryk i aftrækkeren, vil slå patronen an med samme kraft.

(Og de patroner ser ud som om de har fået et fuldt tilstrækkeligt smæk)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af FrederikF » 7. jun 2018, 16:34

Hvordan kan I se på en afskudt patron at “der har været tilstrækkeligt smæk på”??
Imho kan man se at der er en der har sagt “bang” og en der ikke har. Jeg har til gode at se en afskudt patron med synligt utilstrækkeligt anslag.
Imho så skal dette testes i geværet med en patron uden ladning (altså kun med fænghætte), så er det til gengæld let at se om den slår tilstrækkeligt an eller ej.
Mvh Frederik

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hjælp: Halvautomatisk jagtgevær der klikker af og til

Indlæg af Raptor357 » 7. jun 2018, 17:53

FrederikF skrev:
7. jun 2018, 16:34
Hvordan kan I se på en afskudt patron at “der har været tilstrækkeligt smæk på”??
Imho kan man se at der er en der har sagt “bang” og en der ikke har. Jeg har til gode at se en afskudt patron med synligt utilstrækkeligt anslag.
Imho så skal dette testes i geværet med en patron uden ladning (altså kun med fænghætte), så er det til gengæld let at se om den slår tilstrækkeligt an eller ej.
Mvh Frederik
når låsen banker patronen i kammeret og bliver bragt til pludselig standsning kan der ende en smule snavs fra slag stifts hullet på center af fænghætten.
Men det var ikke det du spurgte om.
Det er dybden på anslaget i den afskudte patron, men som du selv siger så siger det kun noget om hvor langt ud slagstiften stritter ud af låsehovedet. en patron bestående af hylster og fænghætte er det eneste der siger hvordan den slår.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar