Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af The Mad Viking » 31. maj 2018, 11:40

KKA skrev:
30. maj 2018, 20:48
Et forbud er vel begrundet i problemet med at skelne det fra et ægte automatvåben, og eftersom der jævnligt stjæles jagtvåben, der kan havne i de forkerte hænde til kriminalitet, er det vel en logisk tankegang?
Det burde ikke være derfor, da svenskerne mig bekendt udsteder tilladelser til de onde, onde plasticrifler til sportsskydning, bare ikke til jagt.
Og både skytter og jægere skal vel overholde de samme regler for opbevaring, så det burde ikke have noget at gøre med risikoen for tyveri.
I mine ører lyder det langt mere sandsynligt at nogle halvadelige godsejere sidder i et eller andet våbenudvalg og drømmer sig tilbage til dengang hvor lægmand, som ikke havde penge til et fint våben med en halv årsløn graveret ind i siden, hverken måtte stemme eller jage i skoven. :blink:
En .223 eller .308 gør vel egentlig lige ondt at få i rumpetten, uanset hvordan geværet ser ud. :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 76 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af ilden_fri » 31. maj 2018, 22:29

The Mad Viking skrev:
31. maj 2018, 11:40
Det burde ikke være derfor, da svenskerne mig bekendt udsteder tilladelser til de onde, onde plasticrifler til sportsskydning, bare ikke til jagt.
Det er korrekt - i Sverige er AR15 helt almindelig til sportsskydning. IPSC riffelmatches bliver hurtigt fyldt, og der er i hundredevis af aktive IPSC riffelskytter. Langt de fleste med AR15 i .223.

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af Lillelars » 17. dec 2023, 02:17

Hejsa :razz:
Jeg hørte fra en våbenhandler her den anden aften at han havde hørt andre forhandlere sagde man godt kunne/måtte/lovligt tage eks. En halvauto .308 med på jagt i Sverige, selvom det var en AR-10, eller lign. Model??, nogen der kan af/bekræfte hvad vi rent faktisk må ang. Jagt i vores broderland Sverige med disse våben??
For en af grundene til jeg ikke endnu har købt den S&W mp10 eller ruger SFAR .308 er blandt andet grisejagten i Sverige :biggrin:
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af Øboen » 17. dec 2023, 08:12

Lillelars skrev:
17. dec 2023, 02:17
Hejsa :razz:
Jeg hørte fra en våbenhandler her den anden aften at han havde hørt andre forhandlere sagde man godt kunne/måtte/lovligt tage eks. En halvauto .308 med på jagt i Sverige, selvom det var en AR-10, eller lign. Model??, nogen der kan af/bekræfte hvad vi rent faktisk må ang. Jagt i vores broderland Sverige med disse våben??
For en af grundene til jeg ikke endnu har købt den S&W mp10 eller ruger SFAR .308 er blandt andet grisejagten i Sverige :biggrin:
Svenskerne fik selv lov til at anvende AR15 og AR10 typer våben her i sommers til jagt med 5 skuds plomberede magasiner. Lige pt. er det især Ruger SFAR, Diamondback AR våben og Daniel Defence som langes over disken i pænt store mængder. De har dog stadig et krav om, at løbslængden skal være på minimum 45 cm, så 16" udgaver er stadig forbudt.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af Lars M. L. » 17. dec 2023, 08:23

Indenfor det seneste år er reglerne lavet om, så man nu kan få tilladelse til halvautomatiske rifler med militært udseende til jagt i Sverige.
Jeg ved dog ikke, om der er kaliberbegrænsninger (som i Danmark).
Vh Lars

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Svensk jagtlov og halvautoer der ligner militære rifler

Indlæg af Øboen » 17. dec 2023, 09:15

Lars M. L. skrev:
17. dec 2023, 08:23
Indenfor det seneste år er reglerne lavet om, så man nu kan få tilladelse til halvautomatiske rifler med militært udseende til jagt i Sverige.
Jeg ved dog ikke, om der er kaliberbegrænsninger (som i Danmark).
Vh Lars
Umiddelbart har de ikke denne begrænsning, og det er også en af grundene til, at svenskerne lige pt. især køber AR15 riflerne til jagt.

Så er der nogen på forummet, der ligger inde med AR15 på snart udløbne tilladelser, så er svenskerne potentielle købere, hvis piben overholder de 45 cm som minimum.

Besvar