Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 22:19

HR skrev:
24. apr 2018, 22:00
Cast er lettere at se fra løbsenden. Men det ser ret typisk ud. OUere er tit meget rette. Hvis våbnet er pænt kommer en brugbar OU ikke meget under 2500. Tag løbet af og lad det hænge lodret fra en finger holdt under den dims den lukker omkring. Når du så knipser PL piberne skal de ringe som klokker. Check at der ikke er udposningers i løbene 3-5 cm fra mundingetne. Test at begge slagstifter vil falde på et sæt snap caps. Check at du ikke kan udløse et skud ved at slå bag på bagkappen. Check at sikringen virker. Check udtrækker og ejektor hvis den har disse.
HR

Edit: At den er stram i låsen er et klart plus.
Tusind tak for disse råd! Dem kommer jeg uden tvivl til at benytte mig af! :smile:
Du nævner at løbene bør ringe som klokker, hvis ikke dette er tilfældet hvordan ville de så reagere på et knips?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 24. apr 2018, 22:44

En død lyd uden klang er et tegn på at samlingen mellem løbene er gået (eller at du holder forkert ved piberne og dæmper lyden med fingrene) Det er ikke noget der kan betale sig at fikse på et billigt gevær.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 22:45

Okay
Tak for hjælpen!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af GåsPåGaffelen » 25. apr 2018, 08:46

Et sidste tip til tjekket.

Tag forskæftet af, men lad løbene sidde på. Hold om løbene med skæftet hængende nedad. Ryst nu løbene. Her må der ikke kunne fornemmes slør og/eller løshed. Hvis det er tilfældet er hovedbolten slidt og der er en større regning i udsigt.

Se evt. mere her: https://youtu.be/YXbrmmiSngw?t=48

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 25. apr 2018, 11:31

Lige et hurtigt spørgsmål til i måske vil kunne hjælpe med.

Sælger skriver at den har en trangboring på 1/2-3/4 som han klader ideel til jagt, men jeg frygter det bliver for smalt til alt det stål den skal skyde på skydebanen. Tror i den vil tage skade af stålhagl? Det øverste løb er 3/4 boret så det kommer forhåbentlig til at skyde færre skud end det nederste?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 25. apr 2018, 12:02

Regn med at trangboringen er for stram. Det koster 400 kroner at få åbnet.

Gåsens test for slør glemte jeg at få med. Det er den vigtigste af dem alle. :oops:

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 25. apr 2018, 12:17

Jeg er helt uenig. 3/4 trangboring er fint når det er en relativ moderne bøsse uden tynde letvægts løb.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Peter » 25. apr 2018, 12:26

Ja, vær opmærksom på slør.
På dit billede ser det ud til, at toplukkenøglen er over midten, hvilket kan være et tegn på slør.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af GåsPåGaffelen » 25. apr 2018, 12:29

Jeg mener heller ikke at 3/4 er for stramt. Det er et "forholdsvis" moderne gevær, så det kan helt sikker holde til stålhagl i flugtskydningspatroner.

Jeg vil heller ikke mene at du får det store handikap på banen, da 3/4 passer fint til de situationer hvor du vil benytte løb nr. 2.

Til jagt vil jeg undgå 500+ m/s patroner med hagl over størrelse 4 (altså størrelse 1-3), men en "normal" jagtpatron på ca. 400 m/s i størrelse 3, ville jeg ikke have betænkeligheder ved.

Slettet bruger

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Slettet bruger » 25. apr 2018, 22:23

Vil også sige at 1/2 + 3/4 nærmest er perfekt til flugtskydning.

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 25. apr 2018, 22:25

Slettet bruger skrev:
25. apr 2018, 22:23
Vil også sige at 1/2 + 3/4 nærmest er perfekt til flugtskydning.
Det var da altid noget.
En fyr gjorde mig opmærksom på at toplukkenøglen sidder lidt skævt, hvilket hentyder til at geværet har været brugt meget!
Så jeg ender nok ikke med at købe geværet, men tak for hjælpen alligevel :-)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 25. apr 2018, 22:39

Positionen på toplukkenøglen KAN betyde at våbnet er slidt. Hvis det er tilfældet så vil der også være tegn på slid andre steder. Der vil være spil ved ejectorer, og lukketøjet vil gå løst. Formodentligt vil der også være håndslid på netskæringerne og der kan være begyndende slør. Hvis positionen på toplukkenøglen er det eneste slidtegn ville jeg ikke være bekymret. Et våben med fast boring og dobbelt aftræk er sjældent skudt i stykker på flugtskydningsbanen. Og hvis det har været så meget med på jagt at det er slidt op der så er de altid voldsomt slidt i finishen. Jeg har set billederne af våbnet og jeg har utroligt svært ved at forestille mig at det skulle være slidt.
HR

Edit: Det eneste flugtskydning som 3/4 er optimal til er vist trap. Og alderen taget i betragtning så taler vi formodentligt 3/4 choke med bly. Det giver en choke der er strammere end 1/1 med stålhagl. Det betyder så ikke så meget i forbindelse med haglprøven for her er det første skud der er langt vigtigst. De fleste ville klare sig bedre ved at lade med et enkelt skud af gangen hvis det havde været lovligt.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 26. apr 2018, 00:09

HR skrev:
25. apr 2018, 22:39
Positionen på toplukkenøglen KAN betyde at våbnet er slidt. Hvis det er tilfældet så vil der også være tegn på slid andre steder. Der vil være spil ved ejectorer, og lukketøjet vil gå løst. Formodentligt vil der også være håndslid på netskæringerne og der kan være begyndende slør. Hvis positionen på toplukkenøglen er det eneste slidtegn ville jeg ikke være bekymret. Et våben med fast boring og dobbelt aftræk er sjældent skudt i stykker på flugtskydningsbanen. Og hvis det har været så meget med på jagt at det er slidt op der så er de altid voldsomt slidt i finishen. Jeg har set billederne af våbnet og jeg har utroligt svært ved at forestille mig at det skulle være slidt.
HR

Edit: Det eneste flugtskydning som 3/4 er optimal til er vist trap. Og alderen taget i betragtning så taler vi formodentligt 3/4 choke med bly. Det giver en choke der er strammere end 1/1 med stålhagl. Det betyder så ikke så meget i forbindelse med haglprøven for her er det første skud der er langt vigtigst. De fleste ville klare sig bedre ved at lade med et enkelt skud af gangen hvis det havde været lovligt.
Det er jeg glad for at du skriver, så har jeg stadig lidt håb endnu!:-)

Hvis jeg skulle gå hen og vil købe den må jeg jo bare være ekstra god til at kigge efter slidtegn.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 26. apr 2018, 06:09

HR skrev:
25. apr 2018, 22:39
Positionen på toplukkenøglen KAN betyde at våbnet er slidt. Hvis det er tilfældet så vil der også være tegn på slid andre steder. Der vil være spil ved ejectorer, og lukketøjet vil gå løst. Formodentligt vil der også være håndslid på netskæringerne og der kan være begyndende slør. Hvis positionen på toplukkenøglen er det eneste slidtegn ville jeg ikke være bekymret. Et våben med fast boring og dobbelt aftræk er sjældent skudt i stykker på flugtskydningsbanen.
Det er altså ikke helt rigtigt. Hvis toplukkernøglen står til venstre, ER der væsentlig slid på låsepal/knaster.
Selvom resten af geværet er pænt, ændre det ikke på at der stadig er væsentlig slid på låsedelene.
Det er korrekt ikke så tit at man ser o/u med dobbelt aftræk på banerne længere, men det ser nu stadig folk, der skyder mange skud med en typisk jagtbøsse. Desuden er det et gevær fra 80'erne, sliddet kan være sket de første 5-10 år af geværets levetid.

Der er så mange fine og næsten ubrugte haglvåben på brugtmarkedet, så der er ingen grund til ikke at gå en stor bue udenom en med sådan en fejl, men mindre den er meget billig.

Slettet bruger

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Slettet bruger » 26. apr 2018, 22:16

Jeg har en del haglgeværer, både med dobbelttrigger og singletrigger - jeg tænker stort set ikke over det når jeg skyder, bemærker det lige for mig selv på første standplads - så kører det refleks resten af aftenen.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Hansen-Martin » 21. maj 2018, 12:43

din suhl vil blive bukket, lavet hovedbolt, og boret op for i alt omkring 2200kr.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af LJ » 21. maj 2018, 17:48

Hansen-Martin skrev:
21. maj 2018, 12:43
din suhl vil blive bukket, lavet hovedbolt, og boret op for i alt omkring 2200kr.
Hvor/hos hvilken Bøssemager?

Besvar