Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af HR » 24. apr 2018, 11:10

Når man finder noget der passer så skal man bare slå til. Om det er brugt eller nyt er ligegyldigt. Med mindre det er et decideret flugtskydningsgevær er de yderst sjældent slidt i mekanikken.

En silver pigeon i 20 er et rigtigt fornuftigt valg hvis den passer dig og du kan finde pengene til den. Betal prisen up front, så skal du kun græde en gang.

P.S. når din skydestil bliver mere rutineret vil skydningen trætte dig ennu mindre da du så kun holder din klarstilling i under et sekund før hvert skud. Og det med at skyde en hel time det trætter alle. Træn hellere lidt og tit, eller bryd træningen ned i kortere sessioner.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 24. apr 2018, 15:08

FrkFejer skrev:
24. apr 2018, 10:48
Nu har jeg prøvet lidt forskellige modeller. Bla. 3 forskellige kal. 12, een af dem en letvægtstype - men alle var alt for tunge til mig. Jeg kompensere rigtig meget for vægten ved at læne mig en smule tilbage, hvilket giver "blå skulder". Jeg rammer dog en masse, men efter en time på skydebanen er jeg helt færdig i armene, og rammer intet. Jeg har så prøvet en beretta Silver Pidgeon kal. 20 o/u som bare fungerede helt perfekt for mig. Min skydestilling blev langt bedre, jeg kunne lægge vægten mere på forreste ben og virkelig koncentrere mig om at ramme, fremfor at koncentere mig om at bare at "holde vægten" - det gav også langt mindre rekyl, da jeg tilsyneladende holder geværet langt bedre ind til skulderen, når jeg ikke skal holde så meget vægt. Nu skal jeg så bare beslutte, om jeg skal investere i sådan en skønhed. Synes prisen er en smule pebret til mit budget, men de kan vel findes brugte, eller går anbefalingen på, at købe fra ny?
Det ville hjælpe hvis du var mere specifik. Hvilke mærker og modeller har du prøvet, hvilken løbslængde og skæftelængde havde de?
Det er ting du skal notere dig hver gang du prøver et haglgevær.
Opfyldte nogle af de haglgeværer du har prøvet de kriterier jeg beskrev i mit indlæg?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Kleth » 29. apr 2018, 15:17

LJ skrev:
17. apr 2018, 23:25
Mens du træner til haglskydeprøven og er "ny" kan du med fordel købe 21 grams flugtskydningspatroner i stedet for 24. 21´erne er lidt mildere og rammer lige så godt. Ens pris.
:thumbup: Jeg købte en æske med Jaguar Competition Steel 21g 12/65 i dag for at se om det gjorde en forskel i min Simpson Suhl S-S. De går 380m/s og på jagtbanen ramte de fuldt ud lige så godt som Gyttorp Steel Max 24g 12/70, men med en meget mere behagelig rekyl i så let et skydejern. Yderligere fordel var der i at de ikke er så hårde ved geværet da det er fuldt trangboret på begge løb. Hvis jeg skal skyde en hel dag med et let våben, så bliver det med 21g patroner :smile:

Da jeg blev trænet af en rigtig god instruktør lige efter jeg havde fået jagttegn, der stak han mig nogle Gamebore White Gold 28g for at jeg skulle være bedre forberedt på rekylen på jagt, det betød ikke så meget for mig men jeg kan selv mærke at der er forskel på 21g, 24g samt 28g flugtskydningspatroner og en 32g 420m/s jagtpatron så det princip kan jeg kun anbefale til når skydeprøven er i hus (lad være med at eksperimentere inden).
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar