Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 16. apr 2018, 22:18

Jeg har netop bestået jagtprøven og skal nu igang med at træne til haglskydeprøven. Jeg er kvinde, ret lav, og alm. af bygning. Mit "problem" ligger i, at kræfterne meget hurtigt slipper op på skydebanen, når jeg har haft lånt en over/under fra en af herrerne - her skal det lige siges at nogle af disse våben, nærmest har været længere end jeg selv er (overdrivelse fremmer forståelsen). Der går ikke meget mere end 15 skud, og så syre armene fuldstændig til. SideBySide er langt nemmere for mig at holde og bruge, og rekylet har ikke generet mig. Jeg mener dog at kunne fornemme, at over/under giver mig langt mere stabilitet og bedre mulighed for at ramme. Mit budget til et nyt våben ligger på mellem 7000-10.000 kr.

Har I nogle bud på mærker el. specifikke modeller jeg skal prøve, når jeg skal ud og shoppe min første haglbøsse?

P.S Jeg er højrehåndet men mit mesterøje er det venstre - det bakser jeg en del med pt. Andre med dette problem, og hvordan "fiksede" i det?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af C-X » 16. apr 2018, 22:25

Har du overvejet at finde en brugt kal 20?
Ja, den er lidt dyrere i ammunition, men hvis du bedre kan håndtere vægten, giver det mere mening.
Du behøver ikke bruge hele din opsparing på sin første bøsse, det er jo slet ikke sikkert, at du beholder den eller kun skal have den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 16. apr 2018, 22:28

Jeg har haft lånt en meget let kaliber 20 sidebyside her over weekenden, og min skulder er godt mørbanket og en smule blågul, på trods af at jeg fik skuldret den ret godt ved hvert skud. Det var ligeledes ret svært at ramme noget som helst. Jeg ved ikke om det hart noget med tranboringen at gøre, at haglene ikke spredte sig ret meget.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Raptor357 » 16. apr 2018, 22:30

En kaliber 16 eller 20 er typisk lettere end en kaliber 12.
Du må ud og prøve en masse.
En beretta er som jeg husker det typisk lettere end en browning osv.
Men jo lettere det bliver jo hårdere slår den.
Man kan montere en kviksølvs bremse i skæftet, men det er ikke billigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Kalthoff » 16. apr 2018, 22:31

FrkFejer skrev:
16. apr 2018, 22:18
Har I nogle bud på mærker el. specifikke modeller jeg skal prøve, når jeg skal ud og shoppe min første haglbøsse?
Haglbøsser er som tøj - det skal passe til personen.

Du må ud i mange forretninger og prøve en masse haglbøsser indtil du finder en der passer dig godt. Den køber du så.

Det betyder mindre hvilket mærke/model det ender med.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 16. apr 2018, 22:32

Kan du finde ud af teknikken og kan holde rigtigt på en skyder, så skal du IMHO gå efter en let 20'er, som ovenfor også skrevet. Alternativt findes der et utal af billige, velskydende, lette, lækre, brugte skydere i kaliber 16.

EDIT: Og enig med C-X. Brug aldrig en formue på den første skyder....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 16. apr 2018, 22:37

Og jeg kan se, at du skriver "Østjylland".
Du er velkommen til at låne en fin skyder eller to i kaliber 16 af mig (når du har fået dit jagttegn), til at teste lidt på skydebanen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 16. apr 2018, 22:42

Tak for alle svarene - det sætter jeg stor pris på. Jeg må afsted til bøssemageren og prøve mig frem :)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 16. apr 2018, 22:48

FrkFejer skrev:
16. apr 2018, 22:42
...... Jeg må afsted til bøssemageren og prøve mig frem :)
Fino :smile:
Bare lad være med at bruge 7000-10000 på den første skyder...... :smile:

PS: Nu kender jeg selvfølgelig ikke din privatøkonomi, såee... det... Men i så fald så hellere bruge 5000-8000 på et eller andet velgørende formål, og køb en skyder til 2000, hvis pengene ligefrem bare SKAL bruges.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Kleth » 17. apr 2018, 06:58

Der findes optiske sigtemidler som hjælper med at “tvinge” mesterøjet over. Hvor godt de faktisk virker ved jeg dog ikke aht fruen satte jeg et EasyHit på det jagtgevær hun skyder mest med.
Mht S-S så er deres ulempe i forhold til O/U at løbene skygger mere for sideduerne og især når du har et problem med mesterøjet vil jeg tro det kan give dig udfordringer.

Min hustru havde noget af det samme problem med styrken i overkroppen og hun købte nærmest den tungeste O/U de havde i butikken. Problemet blev løst med et par lette håndvægte og tørtræning om aftenen. Nu skyder hun dog mest med min Kahn K200 plastikskyder da den knækker lettere og ikke er nær så tung.

Jeg ved ikke hvor stor vægtforskellen er på en 12/70 S-S og en 16-20/70 S-S men lad være med at binde for mange penge i en S-S før du ved om du kan skyde godt nok med en til at bestå skydeprøven.

Jeg skyder selv overvejende med S-S pga den lavere sigtelinie og selv for S-S er der væsentlige vægtforskelle; min Simpson-Suhl vejer f.eks. markant mindre end min Baikal.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af KKA » 17. apr 2018, 07:06

Side by side: Fordi dine øjne sidde ved siden af hinanden;-)
Kaliber 16 er på vej ud af markedet, så enten kaliber 20 eller 12
En Bajkal ij 27! Vi har haft en 12’er i familien > 40 år, og jeg tror ikke den kan ruste, uanset hvad den har været udsat for.
Den er tillige behagelig at skyde med( læs tung: vores døtre skød lerduer med den før komfirmationsalderen), og overkommelig i pris.

FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 17. apr 2018, 08:32

Jeg har nok bare fået ind i hovedet, at der skal minimum 5000 kr. til en "ordentlig" bøsse. Samt at de billige tyrkiske ikke er helt så gode som f.eks de klassiske italienske, tyske el. engelske (sagt af en bøssemager). Som nyjæger er det svært at skelne alle de gode og velmenende råd fra hinanden.

Det vigtigste for mig pt. er jo at finde en bøsse jeg kan håndtere uden at syre til, og bestå haglskydeprøven med - så er det jo sådan set ligegyldigt hvad den hedder, eller hvilken kaliber den er, kan jeg høre fra jer.

EasyHit er en god ide, havde jeg sket ikke tænkt over, og så koster det ikke en formue.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Flugteren » 17. apr 2018, 09:24

Tillykke med tegnet!

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe brugt. For omkring 7.000 kan du godt finde en pæn Beretta Silver Pigeon i kal. 20, og det er en moderne kvalitetshaglbøsse. Den har en fornuftig vægt, men uden at være generende. På brugtmarkedet har du den fordel, at kal. 20 ikke er lige så populær som kal. 12, og det kan/skal afspejle sig i prisen.

Du skal ikke tænke for meget over tilpasninger af haglbøsse her i starten. Det er vigtigste er, at du kan sætte bøssen til skulderen på en naturlig måde. Når du efter nogle år opdager, hvad der skal til præcist for at gøre din skydning nemmere/mere komfortabel, så kan du snakke om tilpasninger af skæfte.

5000 er jeg enig bør være et minimumsbudget til en haglbøsse, men det er jo subjektivt.

Alternativt kan du prøve at finde en Simson Suhl på brugtmarkedet. Det er tyske Side by Side-bøsser. Hvis du køber sådan én vil jeg anbefale, at du får bøssemageren til at udskifte bagkappen til en moderne, blød bagkappe, og at han giver bøssen et serviceeftersyn. Jeg har selv sådan en Simson Suhl i 12/70, og den er herligt let, men med plastikbagkappe og kal. 12 kan man godt mærke det efter 150 skud.

Held og lykke i "jagten".

Slettet bruger

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Slettet bruger » 17. apr 2018, 09:37

Ang krydsøje dominans, er der kun en ting det virker på lang sigt - lær dig at skyde fra venstre skulder.
Det er ikke nær så svært som det lige lyder og alt andet er lappeløsninger.
Alle erfarne instruktører anbefaler den løsning i dag.
Tørtræn derhjemme, Nåe nej, du har ikke et gevær endnu :blink: - så brug en kost , et bræt eller lign. - det virker

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Kleth » 17. apr 2018, 10:13

Flugteren skrev:
17. apr 2018, 09:24
Det er tyske Side by Side-bøsser. Hvis du køber sådan én vil jeg anbefale, at du får bøssemageren til at udskifte bagkappen til en moderne, blød bagkappe, og at han giver bøssen et serviceeftersyn. Jeg har selv sådan en Simson Suhl i 12/70, og den er herligt let, men med plastikbagkappe og kal. 12 kan man godt mærke det efter 150 skud.
Ved brugtkøb fra privatperson er det fornuftigt at få jagtgeværet efterset ved bøssemager. Med mindre at jagtgeværet er en “keeper” ville jeg dog ikke investere i en udskiftning af bagkappen; der findes nogle rigtig fornuftige slip-on rekylkapper til billige penge og de kan også anvendes til at justere længden på bagskæftet ved at ilægge eller udtage indlæg.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 17. apr 2018, 10:16

Ok det er noteret - tak for rådet :)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af HR » 17. apr 2018, 11:35

Masser af gode råd i tråden :thumbup:
Men tag da ud på en af de lokale jagtforeningers baner og gå en runde eller to med en instruktør. De fleste steder kan man få lov til at prøve noget forskelligt hvis man spørger pænt. Min miroku skød da i hvert fald et par hundrede skud fra skulderen af diverse aspiranter i weekenden. Og instruktøren kan hjælpe dig både med din cross eye dominans og problemet med syre i armene (teknik, teknik, teknik).

Hvis du skal have nyt våben skal du op i mindst 8000 slag hvis det skal være ordentligt. Brugt starter med super gode våben ved 500 kr.

En let 20er ser helt rigtig ud i hænderne på en pige, men det er ikke et godt våben at lære at skyde med på grund af rekylen. Der er en grund til at mange af os skyder med forskellige våben på banen og på jagt.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Ras.Killing » 17. apr 2018, 23:03

Det er i hvert fald vigtigt at bøssen passer til dig. Specielt må bagskæftet ikke være for langt når du ikke er så stor.. så får du våbnet langt ud fra kroppen, og det bliver den kun tungere af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af LJ » 17. apr 2018, 23:25

Tillykke med den beståede prøve.

Køb af første jagtgevær er fantastisk men kan også være forvirrende. markedet er stort.

Et haglgevær skal passe til brugeren. I dit tilfælde vil et gevær med max. 66 cm løb passe. Løbets længde har ingen indflydelse på haglsværmen, det er trangboring/chokes der har indflydelse på spredningen. Om du køber et gevær med chokes eller fast trangboring er mindre væsentligt, trangboringen skal dog helst ligge på omkring 1/4 og 1/2, så fungerer det fint til både bane og jagt. Trangboring kan åbnes, så hvis du finder et gevær med f.eks. 3/4 og full kan de åbnes af en bøssemager. Det fungerer dog kun den ene vej så de kan ikke gøres strammere.
Længden på skæftet skal passe dig og du skal formentlig have omkring 34 cm. skæftelængde inkl. bagkappe. Længden kaldes også LOP - length of pull.
Hvis du allerede nu kan blive lidt øm er det en rigtig god idé at få monteret en tyk, blød bagkappe til at tage lidt af rekylen.

Højden på skæfteryggen skal ligeledes passe dig. Mange piger passer monte carlo skæfter godt, fordi de har en lidt højere skæfteryg. Højden på skæfteryggen kaldes drop. Gel pads kan købes billigt til forhøjning og fungerer fint.
Skæftet kan være bøjet sideværts. Det kaldes cast. Cast til højreskytter benævnes cast off, til venstre (links) skytter kaldes det cast on. Mange geværer er relativt neutrale/lige og hvis man er relativt smal i overkroppen/skuldrene er cast tit ikke nødvendigt. Du vil derfor godt kunne danne dig et indtryk af din skydning fra både højre og venstre skulder.
Haglgeværer i cal. 12 findes også i letvægtsudgaver, oftest med baskyle i aluminium. Ammunitionen til cal. 12 er noget billigere end f.eks. 20!
Mens du træner til haglskydeprøven og er "ny" kan du med fordel købe 21 grams flugtskydningspatroner i stedet for 24. 21´erne er lidt mildere og rammer lige så godt. Ens pris.
Haglgeværer i cal. 20 er generelt konstrueret lettere og kan virke tiltalende. Et haglgeværs konstruktion og vægt influerer på den følte rekyl og kan derfor virke ens på en 20´er og en 12´er i praksis.
O/U er ikke uden grund manges valg. Ikke alle men de fleste finder det lettere at ramme med en o/u. S/S er dog som oftest lettere, hvilket kan være en stor fordel. Til gengæld bliver de varme når man skyder meget, rigtig varme! Forskæftet på en s/s sidder under løbene og dækker ikke disse, man kommer derfor let i kontakt med de varme løb - mange vælger af samme årsag at skyde med handsker hvis de skal skyde meget.

Mht. dit mesterøje. Det første du kan prøve er at sætte et stykke tape på midten af glasset på dit venstre øje. Ikke sort men så glasset bliver matteret og stadig til at se igennem. det medvirker til at rykke styringen over på højre øje og kan måske fungere. Det er en billig test.
Du bør dog også forsøge skydning fra venstre skulder, inden du afskriver det. Husk at give det tid, 5 skud er ikke tilnærmelsesvis nok. Som ny haglskytte skal der bruges længere tid/flere skud for at se det positive eller negative ved ændringer. Det bedste vil være at du først forsøger dig med ændringer i din skydning, når du har et gevær du er tryg ved - dit eget tilpassede gevær.

Det er fint at prøve flere forskellige geværer og folk er flinke til at give lov til et par testskud men hvis man ligger udenfor normen mht. statur risikerer man at blive frustreret og få dårlige oplevelser, da stort set intet man prøver passer en.

Hvis du køber privat så få en der virkelig ved noget om haglveværer med ud for at kontrollere det. Regn med at der skal lidt tilpasning til.
Hvis du køber ved forhandler kan du oftest få tilpasning med i handlen. Husk at det desværre langtfra er alle forhandlere/ekspedienter der ved noget om tilpasning.
Når du så har erhvervet dig et haglgevær, så brug lidt penge på en god instruktør, så du får lagt en god basis at træne udfra.

God fornøjelse. :razz:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af HR » 18. apr 2018, 10:19

:goodpost: :bowdown: :bowdown:
Så et det sat på plads....
Helt enig med det hele, også problemet ved at blive forvirret ved at låne. Jeg mener selvfølgelig at du skal låne noget forskelligt og skyde sammen med en instruktør med det så han kan hjælpe med hvorfor det virker eller ikke virker. På de baner hvor jeg kommer koster instruktion gratis. Det kan så senere supleres med en prof (som er alle pengene værd!)
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrederikF » 18. apr 2018, 18:21

Hvis vægt er et issue og rekyl er et issue.
Så er en Browning auto-5 16-70 en mulighed. “Sweet sixteen” modellen vejer 2,6kg. Der er ikke meget rekyl i sådan en (selvfølgelig mere end i en gaslader).

Har selv en sådan - godt nok i standard udførelse (3.2kg) - købt til 1000kr. Man får ret meget for pengene.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Rulab » 18. apr 2018, 20:23

Hvis kriterierne er: et let og rekylsvagt gevær, der er velegnet som "første jagtvåben", ville jeg kigge i retning af en letvægts o/u i kaliber 12 af anerkendt mærke, f. eks Beretta ultralight.

Jamen hvorfor så kaliber 12, når det skal være rekylsvagt?
Der er et kæmpe udvalg af patroner i kaliber 12, heraf også meget letladede patroner, hvor de fleste forretning maksimalt har en 1-2 typer i kaliber 16 og 20 og typisk hårdt ladede. Samtidig koster flugtskydningspatroner i de to sidstnævnte også 10-15 kr. mere kassen
Gamebore laver f. eks en 12/65 21 grams flugtskydningspatron med 395 m/s, den får selv min enkeltløbede Beretta på knap 2,4 kg med metalbagkappe til at være behagelig.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Ras.Killing » 18. apr 2018, 23:20

Jeg ville helt klart også gå efter en 12'er, og af samme årsager.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

FrkFejer
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. apr 2018, 21:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af FrkFejer » 24. apr 2018, 10:48

Nu har jeg prøvet lidt forskellige modeller. Bla. 3 forskellige kal. 12, een af dem en letvægtstype - men alle var alt for tunge til mig. Jeg kompensere rigtig meget for vægten ved at læne mig en smule tilbage, hvilket giver "blå skulder". Jeg rammer dog en masse, men efter en time på skydebanen er jeg helt færdig i armene, og rammer intet. Jeg har så prøvet en beretta Silver Pidgeon kal. 20 o/u som bare fungerede helt perfekt for mig. Min skydestilling blev langt bedre, jeg kunne lægge vægten mere på forreste ben og virkelig koncentrere mig om at ramme, fremfor at koncentere mig om at bare at "holde vægten" - det gav også langt mindre rekyl, da jeg tilsyneladende holder geværet langt bedre ind til skulderen, når jeg ikke skal holde så meget vægt. Nu skal jeg så bare beslutte, om jeg skal investere i sådan en skønhed. Synes prisen er en smule pebret til mit budget, men de kan vel findes brugte, eller går anbefalingen på, at købe fra ny?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?

Indlæg af Flugteren » 24. apr 2018, 11:04

Du kan nok godt finde en pæn, brugt kal. 20 til en god pris, og hvis den står hos en forhandler får du garanti med på produktet, og der kan du være rimelig sikker på, at standen er mindst "fornuftig".

Køber du hos en privat skal du kigge efter slør, eventuel rust i løbet og om låsemekanismen går pænt. Du kan også lave papirtjekket og se, om låsen kan lukke mellem et stykke papir - det må den ikke kunne. Jeg ville også kigge efter udposninger på løbet. De forekommer dog sjældent på nyere O/U, men mest på gamle, uregulerede bøsser, der har skudt med stålhagl.

Selv kan jeg godt lide idéen om, at det er mig, der "skyder bøssen ind". Så ved jeg præcis, hvordan den er blevet behandlet, og jeg kender historikken på bøssen. Privilegiet koster naturligvis også lidt ekstra, og det må man subjektivt vurdere, om det er dét værd.

Besvar