Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 122
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 50 times

Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af MMC » 31. mar 2018, 15:01

Hej,

Er netop kommet hjem fra skydebanen hvor jeg skød nogen (synes jeg) fine 5-skuds grupper m. Norma Golden Target. Der var vel 2-3cm spredning ved liggende skydning.
Jeg fik 100 stk. Sako super hammerhead 11,7g patroner med da jeg købte riflen og ville lige prøve 3 skud med denne jagtammo for at se, hvor meget den flyttede sig ift. Norma’en.

...den flyttede sig MEGET. Skød først en 3-skuds serie med en spredning på 7-8 cm og derefter en 5-skuds hvor der var mere end 10cm spredning - nogen helt i kanten af skiven...

Konklusionen er, at min Tikka nok ikke bryder sig om Sako patronen.

Spørgsmål:
  • Nogen der har oplevet det samme? Troede egentlig at Sako’en var en rigtig god patron, men den har måske for tung kugle til min riffel (kan så undre mig over, at den bliver solgt i en ‘bundle’ Sammen med min riffel...)
  • Nogen som har praktisk erfaring med en Tikka 3TX CTR .308 og en jagtammo som går godt i den (skal primært bruges til bukkejagt og måske grise i Sverige...)
...jeg kan selvfølgelig købe 3-4 forskellige mærker og prøve mig frem, men hvis nu nogen sidder med samme riffel og har gode erfaringer, kan jeg måske spare lidt :-)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af Kleth » 31. mar 2018, 15:25

Jeg har et par Tikka'er i .308Win og de har også 1:11" twist-rate, men det er ikke 3TX CTR og jeg kan skyde med ret lange projektiler e.g. 200gr Speer og 165gr LOS HT så jeg tvivler på at det er fordi din riffel ikke kan stabilisere dem. Den spredning ville jeg end ikke forvente med selv den billigste PPU ammo.

Skød du med Norma Golden Target igen efter at du havde skudt med SAKO Super Hammerhead?
Havde du monteret lyddæmper under alle skydningerne?

Jeg har så endnu til gode at se en Tikka som ikke kan lide Lapua Mega 185gr :smile: , hvis du skal ud og finde noget andet, men jeg ville forvente mere af SAKO så enten har du været uheldig med ammunitionen eller også er der en fejlkilde som skal findes, som også kan påvirke anden jagtammunition.

Det SAKO jeg bruger er godt nok i .223Rem, men det er super god kvalitet og så lader jeg også med SAKO projektiler og jeg har ikke noget at udsætte på dem.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af Fredericianer » 31. mar 2018, 15:54

Jeg bruger Hornady 165grn SST i min CTR. De grupper godt i min, og er også effektive på jagt.
Never confuse verbosity with veracity.

Spids
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13. jun 2017, 07:26
Interesser: Flugtskydning, Jagt & Bacon !
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af Spids » 31. mar 2018, 15:58

Jeg har også en T3x CTR i skabet og den bruger jeg også Lapua Mega 150grain ( 9,7g ), med en spredning på 2 maks 3 cm.
Det bedste er at den billige S&B i 147grains, koster 5,- stykket og ligner megaen indenfor 1cm.
Jeg har forsøgt mig med Winchester 147grains, men den kvitterer med 4-5cm grupper.
Håber at det kunne bruges 🙈 :???:

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 122
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 50 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af MMC » 31. mar 2018, 17:32

1000 tak allesammen. Jeg medgiver, at det virker underligt at SAKO ammunition ikke går godt i en ‘lavpris’ SAKO riffel, men det var det jeg oplevede.

ALT var identisk i setup:
Riffel + Hausken dæmper + bipod + liggende. Den eneste variabel var ammunition og så selvfølgelig mig.

Jeg skød IKKE flere skud efter SAKO serierne, så jeg må hellere prøve igen en anden dag. Men her er lidt billeder af serierne - jeg mener ikke jeg blev så ukoncentreret til sidst at det forklarer variansen...

Serie m. Norma, 3 skud:
07C3C780-5A5B-4D94-9615-A26DF3C83F1F.jpeg
Serie m. Norma, 5 skud:
A0E7387E-72C2-4545-86BA-9F5C99E4ACEC.jpeg
Simuleret riffelprøve, Norma, 6 skud:
BCD4B837-8EE4-4A70-A139-9ADDAF6C719E.jpeg
Første serie, SAKO 3 skud:
F09B1BC5-4C73-4D3D-9FB0-F6647654F6A6.jpeg
Anden serie, SAKO 5 skud (2 er ikke på skiven!):
58D5BAF0-1337-486C-874B-24F43AA76B3B.jpeg

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af Kleth » 31. mar 2018, 18:31

Første Skive med Sako er meget forventelig, det kunne være bedre men det kan være pga at ammunitionen ikke er ideel til din riffel.

Flyveren på anden Skive med Sako var det sidste skud?

Har du fået lavet UNEF 5/8-24 gevindet om?
Og lyddæmperen var stadig helt skruet stramt til?

Riflen vil opføre sig anderledes med de lange og tunge projektiler end med Norma GT og en kontrolskydning med Norma GT ville havde vist om det skyldes varm pibe, tilspændingen eller noget andet som evt kunne skyldes den øgede rekyl fra de tungere projektiler.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 122
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 50 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af MMC » 31. mar 2018, 22:02

Kleth skrev:
31. mar 2018, 18:31
Første Skive med Sako er meget forventelig, det kunne være bedre men det kan være pga at ammunitionen ikke er ideel til din riffel.

Flyveren på anden Skive med Sako var det sidste skud?

Har du fået lavet UNEF 5/8-24 gevindet om?
Og lyddæmperen var stadig helt skruet stramt til?

Riflen vil opføre sig anderledes med de lange og tunge projektiler end med Norma GT og en kontrolskydning med Norma GT ville havde vist om det skyldes varm pibe, tilspændingen eller noget andet som evt kunne skyldes den øgede rekyl fra de tungere projektiler.
Riflen er helt standard, der er ikke ændret på gevind, ihvertfald ikke noget jeg ved noget om - og den er købt fra ny i butik som et TIKKA Wild Boar sæt. Men jeg må indrømme, at jeg ikke tjekkede om dæmper var skruet helt fast inden jeg skød SAKO. Og ja, der var mærkbart mere rekyl med SAKO...

Der er vist ikke andet for end at tage en tur mere på banen med SAKO i magasinet og se, om de dårlige resultater var en fejl-40 eller hvad.
Tak for alle de super gode input, jeg vil nu fokusere på riffelprøve (med Norma GT!) og så skal der øves/findes den rette jagtammo :-)

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1691
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 395 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af LJ » 31. mar 2018, 23:04

Til info. Hvis det er en wild boar er det ikke en ctr. En ctr har en anden og tykkere pibe men de ligner hinanden.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 122
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 50 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af MMC » 31. mar 2018, 23:25

LJ skrev:
31. mar 2018, 23:04
Til info. Hvis det er en wild boar er det ikke en ctr. En ctr har en anden og tykkere pibe men de ligner hinanden.
Hmm...ja, det har du da egentlig ret i. Jeg har hele tiden troet at det var en “ægte” CTR grundet skæfte, magasin, picatinny osv. + at den nogen steder faktisk markedsføres som en “...CTR Wild Boar”. Men nu kan jeg læse mig til, at det faktisk er en T3X lite parret(!) med en CTR og med 20” pibe med 14/1 gevind som vist ikke er helt så tyk som en ægte CTR.
Syret. Fik den præsenteret som en bundle af en CTR med en masse ekstra. Ikke som en mutant/bastard. Nå, mon ikke jeg overlever...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1691
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 395 times

Re: Tikka 3TX CTR .308 - hvilken jagtammunition?l

Indlæg af LJ » 1. apr 2018, 00:08

MMC skrev:
31. mar 2018, 23:25
LJ skrev:
31. mar 2018, 23:04
Til info. Hvis det er en wild boar er det ikke en ctr. En ctr har en anden og tykkere pibe men de ligner hinanden.
Hmm...ja, det har du da egentlig ret i. Jeg har hele tiden troet at det var en “ægte” CTR grundet skæfte, magasin, picatinny osv. + at den nogen steder faktisk markedsføres som en “...CTR Wild Boar”. Men nu kan jeg læse mig til, at det faktisk er en T3X lite parret(!) med en CTR og med 20” pibe med 14/1 gevind som vistw ikke er helt så tyk som en ægte CTR.
Syret. Fik den præsenteret som en bundle af en CTR med en masse ekstra. Ikke som en mutant/bastard. Nå, mon ikke jeg overlever...
Det er jo stadig en fin skyder :smile:

En lille give away udover tykkelsen på piben er gevindet, en ctr har 5/8x24.
Du skal såmænd nok blive glad for den og jeg synes tilbuddet var fornuftigt nok med tilbehøret.

Besvar