Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2018, 17:18

Refraktorius skrev:Indimellem er der nogen vanvittige tilbud:

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... arl-gustav


Prøv at skrive "jagtriffel" på DBA, gul & gratis og lignende steder.
(Og sæt mærke i "Privat" ellers drukner søgningen i betalte annoncer, sorter evt også efter pris)
Ja det må du sgu nok sige.

Køb den og brænd så 1000 skud af på skydebanen.
Er Riflen så slidt op, så afmonter kikkerten og smid riflen ud. Det kommer du ikke til at ligge søvnløs af om natten. :-)

Peter

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Langenge » 7. mar 2018, 18:27

Joeee, men hvis nu trådstarter mener at de der 35K brænder i lommen, så lad ham da bare bruge dem på noget ...............
Hvis man (åbenbart) har penge nok, så brug dem da endelig. Det kommer da bare os andre fattigrøve til gode. På den ene eller den anden måde.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Halvautomat » 7. mar 2018, 18:54

Det er sgu også træls at købe noget billigt skrammel så man mister interessen... Inden man er kommet igang
Eks. Køb af 30.06 med dårligt rekyloptag så man blinker når aftrækker nærmer sig.. med en eller anden lorte kikkert med kors som træstammer...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Langenge » 7. mar 2018, 19:18

Halvautomat skrev:Det er sgu også træls at købe noget billigt skrammel så man mister interessen... Inden man er kommet igang
Eks. Køb af 30.06 med dårligt rekyloptag så man blinker når aftrækker nærmer sig.. med en eller anden lorte kikkert med kors som træstammer...
Det er vist ikke et spørgsmål om pris, men mere et spørgsmål om forkert riffeltype.
Jeg kan sagtens finde dig en riffel til 35K, som skræmmer liver ud af en nybegynder, og som han heller ikke kan ramme med.
Omvendt kan jeg også finde en riffel, der kan ramme, og som ikke skræmmer en nybegynder, til 2-3K.
At bruger 35K på en skyder som nybegynder, er IMHO bare et tegn på enten totalt PIP i låget, eller et tegn på for mange penge.
Så enten skal topskatten sættes kraftigt op, eller vi skal have talt trådstarter fra at bruge sin opsparing på noget tåbeligt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af AHSV » 7. mar 2018, 19:36

Langenge skrev: Det er vist ikke et spørgsmål om pris, men mere et spørgsmål om forkert riffeltype.
Jeg kan sagtens finde dig en riffel til 35K, som skræmmer liver ud af en nybegynder, og som han heller ikke kan ramme med.
Omvendt kan jeg også finde en riffel, der kan ramme, og som ikke skræmmer en nybegynder, til 2-3K.
At bruger 35K på en skyder som nybegynder, er IMHO bare et tegn på enten totalt PIP i låget, eller et tegn på for mange penge.
Så enten skal topskatten sættes kraftigt op, eller vi skal have talt trådstarter fra at bruge sin opsparing på noget tåbeligt.
Jeg kom til at takke for ovenstående vrøvl - det var bestemt ikke med vilje :oops: Slap dog af Langenge, vi er vel alle forskellige og nogen kan lide at gå "all in" med det samme fordi de kan mærke at de brænder for det og synes, at det er det rigtige for dem. Andre foretrækker at starte billigt og derfra opgradere i en uendelighed. Hvis trådstarter har pengene og har lyst til at bruge dem skal han da have lov til det uden bitre kommentarer om for lav topskat og deslige.

Jeg håber, at trådstarter husker alle de andre udgifter som jagt indebærer og, at man for skudt mere vildt ude i naturen med en billig riffel end hjemme fra sofaen med en dyr. Hvis ellers er på plads skal han da bare købe det der gør ham glad inden for sit budget.

Mvh.
Anders

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af C-X » 7. mar 2018, 20:11

I taler nonsens, alle sammen :crazy:

Kun én? Det duer ikke! :fun:

Trådstarter skal købe en god og velfungerende riffel han kan bestå riffelprøven med, og som han er tryg ved at tage med på jagt. En salonriffel må man heller ikke mangle. En god luftriffel ligeså. Hertil er der behov for en riffel, i et mere eller mindre obskurt kaliber, eller på anden vis interessant og anderledes.

Optikker, montager, lyddæmpere, tilladelser, støtteben, rensegrejer, tasker og andet ragelse...

35k er for lidt, men det kan godt gå an, her til en start. Husk et stort skab, som første skab.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kleth » 7. mar 2018, 20:39

Personligt har jeg endnu ikke mødt “riflen” - The One to rule Them all - hverken på kaliber, model eller fabrikat!
Jeg (op)finder hele tiden nye behov; lang rækkevidde , lav rekyl, billig at lade, kort pibe til skov og let at medbringe/gå med.

Men når de nye jægere har investeret i udstyr efter deres formåen, ville jeg ønske at de gjorde mere ud af at lære at udnytte deres udstyr. Der er en del som burde søge kompetent assistance til at lære at skyde, der hvor hjælpen er. Jeg gav 3-5 “gode” råd til en kollega over en dag på banen og hans grupper skrumpede til det halve. Som han sagde “der er aldrig nogen som har lært mig at skyde riffel før nu”.

Det er ærgeligt at se nyjægere med fint nyt udstyr, som høvler bunker af skud af, som sidder ud over hele bukkeskiven. Når jeg er på skydebanen er det for at skyde, jeg giver gerne råd og vejledning enten under markering eller når jeg selv er færdig med at skyde og jeg kan desværre ikke hjælpe dem alle.

Pointen i mit rant er vist at det er underordnet om man bruger 5K eller 45K på udstyr, hvis man ikke lærer at udnytte det og jeg har endnu ikke set den jagtriffel som kunne ramme helt af sig selv. Min makker skyder bedre med hans standard T3 Light tilbudspakke, end mange vi møder på banen med væsentligt finere/dyrere udstyr. Bare interessen for hvad man hælder igennem skydejernet af mærke og projektilvægt finder jeg ofte komplet fraværende hos skytter som har udfordringer og ikke har nogen til at hjælpe dem.

Ud over min tid i skytteforening og med forsvaret, havde jeg en kammerat som var skydeinstruktør og lærte min hustru og jeg en masse og vores jagtforening lavede et riffelkursus for os. Det var en rigtig god start på riffelskydning for både fruen og jeg :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2018, 21:40

:goodpost:

Jeg fristes til ligefrem at udbryde et højstemt Pastaluja!

Der er nogle få, men meget grundlæggende ting man skal have styr på når man skyder med riffel.
Hvis ikke grundteknikken er på plads, så kan man kaste alle de kroner man vil efter fancy udstyr, og lige lidt hjælper det.

Både civilt og militært har jeg set utallige der skød ved siden af på virkeligt sære måder, og mange af dem har jeg heldigvis kunne hjælpe ganske meget.

Rent skydeteknisk ville rigtigt mange skytter (og specielt mange militære skytter) have rigtig godt af at skyde med luft, og helst PCP indimellem.

Sigteteknik, aftræksteknik, åndedrætsteknik og skydestilling er fuldstændig den samme historie (ok, der er ikke nogen rekyl man skal "optage i kroppen"). Men den væsentlige forskel er, at fejl i de fire væsentlige områder bliver meget tydelige at se, både for instruktøren og for skytten selv (mænd, både unge og gamle kan ellers have meget svært ved at erkende egne tekniske fejl!).
Der er ingen rekyl, og intet brag til at camouflere det med.

At man derudover har lav pris, lav støj og lille sikkerhedsområde er jo kun endnu mere lækkert, for det gør at man kan træne mere!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Skaði » 8. mar 2018, 11:19

Der er intet galt i at købe nyt og dyrt. Dog bør man vide at de fleste ender med at revidere deres første grej, da man undervejs finder ud af hvad man kan lide og har brug for. Klassikerne er:

- jeg ønsker mere lysstyrke i min optik
- jeg ønsker en mindre optik
- en anden kaliber ville passe mig bedre
- min nye kaliber er overkill
- bare jeg havde faste sigtemidler
- egentlig har jeg ikke brug for de faste sigtemidler
- med en svingmontage kunne jeg skifte til aimpoint til trykjagt
- man skulle købe sig en speciel riffel kun til trykjagt
- nu hvor jeg har en kort riffel med aimpoint er svingmontagen overflødig
...fortsættes....

Så hvis det absolut skal være, ville jeg gå efter noget hvor min personlige smag faldt sammen med et rigtig godt tilbud på en populær kvalitetsriffel som Du er sikker på at kunne sælge igen (tilbud for at mindske tabet, og gerne nyere brugt). En nyere Mauser eller Blaser med noget Swarovski på vil altid fange nogens interesse.

Besvar