Hjælp til køb af riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Benne
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30. jan 2017, 10:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Åbenrå
Has thanked: 1 time

Hjælp til køb af riffel

Indlæg af Benne » 23. okt 2017, 15:04

Har lige fået jagttegn og skal ud og invistere i en riffel.
En kollega af mig har tilbudt mig nedenstående inkl. ca. 80 Hornady jagt patroner til en pris på 8.000,-

Er det helt ved siden af, og har i nogle kommentara til denne?

PÅ forhånd tak
/Benne

BRNO ZKK 601 / kal. 308. Gammel riffel fra 1980´erne, men med nyt eftermonteret direkte kvalitetsaftræk og nyt dansk Schulz og Larsen løb, der har skudt max. 200 skud. Eneste issue med den er den gammeldags sikring der skal skydes tilbage før skud, og ikke frem som på de fleste rifler.

Den er monteret med en variabel Swarowski Habicht – mener den er 2,5 – 10 x 56 mm. Kikkerten er fra 2000.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af C-X » 23. okt 2017, 15:22

Fornuftig kaliber og optikken lyder også rimelig. Der er et hav af forskellige typer sikringer og nogle våben har slet ingen. Hvis du behandler alle våben, som var de farlige, så betyder det ikke alverden.

Gør dig selv en tjeneste og se hvad der er på bl.a. DBA og Gulgratis, til sammenligning. Bed også om at prøveskyde riflen, så du ved om det føles godt og naturligt.
Jeg vil personligt helst have noget med moderne skæfte og en blød bagkappe, så rekylen reduceres. Ikke fordi jeg har det store imod rekylen, men fordi det samlet set bidrager negativt til skydningen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af Kleth » 23. okt 2017, 15:31

Benne skrev:Har lige fået jagttegn og skal ud og invistere i en riffel.
En kollega af mig har tilbudt mig nedenstående inkl. ca. 80 Hornady jagt patroner til en pris på 8.000,-

Er det helt ved siden af, og har i nogle kommentara til denne?

PÅ forhånd tak
/Benne

BRNO ZKK 601 / kal. 308. Gammel riffel fra 1980´erne, men med nyt eftermonteret direkte kvalitetsaftræk og nyt dansk Schulz og Larsen løb, der har skudt max. 200 skud. Eneste issue med den er den gammeldags sikring der skal skydes tilbage før skud, og ikke frem som på de fleste rifler.

Den er monteret med en variabel Swarowski Habicht – mener den er 2,5 – 10 x 56 mm. Kikkerten er fra 2000.
Der er ikke en store chance for, at du kan bekræfte om den har skudt 200 eller 3000 skud, der skal dog nok være rigeligt med skud i til at du også kan få noget ud af den. Hvis du kan lide aftrækket, så skal du nok kunne vænne dig til om sikringen skal forlæns, baglæns eller til siden :smile:
Som C-X skriver, hvis du har mulighed for at prøve den på banen er det alpha-omega, her tænker jeg især på den oplevede rekyl som kan være noget anderledes hvis den f.eks. har svineryg. Og så kan du måske også se om ejermanden kan ramme med den :giggle:
Tænk på om du kan lide og skyde med den, jeg går ud fra at den skal en del på banen når du skal træne til riffelprøven.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af C-X » 23. okt 2017, 15:42

Her er 4 andre, til sammenligning; https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... el/q-brno/

BRNO er ikke dem der holder prisen bedst. Så den skal føles rigtig, ellers så søg videre. Du skal ikke senere regne med en specielt høj gensalgsværdi. I det prisleje og en lille smule op, er verden meget åben, mht godt brugt og anstændigt nyt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af T-REX » 23. okt 2017, 16:51

Ammunitionen alene udgør ca. kr. 1200-2000, afhængigt af hvilken patron det nøjagtigt er. (Østjysk kr. 299-499 for 20 Hornady patroner i .308 Win)

Brugtprisen for kikkerten er nok 2000-6000, så en totalpris på 8000 er en rimelig OK pris, specielt når der lige er skiftet pibe, på riflen.

Men prøv den, og se om du kan skyde OK med den.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af T-REX » 23. okt 2017, 17:46

Hvis du engang skal sælge riflen, så kan du forvente en salgspris uden kikkert, på kr. 2000-4000. (4000-6000 med kikkert)

Størstedelen af værditabet er taget, af den nuværende ejer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af Bobo » 3. dec 2017, 16:18

Benne skrev:Har lige fået jagttegn
Tillykke
BRNO ZKK 601 / kal. 308. Gammel riffel fra 1980´erne, men med nyt eftermonteret direkte kvalitetsaftræk og nyt dansk Schulz og Larsen løb, der har skudt max. 200 skud. Eneste issue med den er den gammeldags sikring der skal skydes tilbage før skud, og ikke frem som på de fleste rifler.

Den er monteret med en variabel Swarowski Habicht – mener den er 2,5 – 10 x 56 mm. Kikkerten er fra 2000.
Hvis du kalder en riffel fra 1980´ for gammel så snakker vi måske forbi hinanden, men jeg mener det er en stærk og god riffel, men kedelig kaliber, og sikringen er fremragende - du kan sikre/afsikre med hansker, våde fedtede fingre, kolde fingre osv. den eneste sikring der er bedre er den gamle mauser vinge sikring, men den er endnu mere kluntet at betjene
Kikkerten har jeg ikke forstand på - jeg kender kun Swarowski i fast forstørrelse, og de er ganske enkelt fremragende - så mon ikke kikkerten er ok også.

Rex har stillet et fornuftigt regnestykke op :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til køb af riffel

Indlæg af T-REX » 3. dec 2017, 17:57

Benne skrev:Har lige fået jagttegn og skal ud og invistere i en riffel.
Hej Benne.

Fik du nogensinde købt en riffel?

Og hvad endte du med?

(Apropos "gamle" rifler.. Så er min "ældste" en gammel Skytteforenings Mauser[M/58], med Otterup(Schultz og Larsen) pibe, hvor der er stemplet 1916, på låsen, en anden, er en original Svensk M/38, fra 1941)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar