9,3x57 et dejligt kaliber

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Låst
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bygork » 10. okt 2017, 19:54

Hej

Jeg har igennem de sidste år været lidt fanget af tanken om at renovere lidt ældre våben. Jeg havde i det forbindelse købt en Husqvarna 146 (m98 lås) der var boret op fra 9,3x57 til 9,3x62. Egentlig en dejlig og let riffel og lidt mere rekyl end min 308W :)

I sommers kom jeg så til at købe endnu en rigtig fin Husqvarna 146, men i det originale kaliber 9,3x57 med en del ammo. Alt i alt en god handel og til en meget overkommelig pris; men mange steder læste jeg at kaliberet var til glemmebogen og dyrt at købe færdigladet ammo til. Denne riffel var, som det er med Husqvarna model 146, kendetegnet af det slanke skæfte, en pæn brunering. På denne riffel var der end ikke en pachmayr lignende bagkappe, så jeg var spændt på at skyde med den og på hvor stor rekylen ville være med en Norma jagtmatch 15 g / 232 gr. Jeg blev meget positivt overrasket, rekylen føltes nærmest blidere end min S&L classic dl med 308w - 9,7 grams kugle. Samtidigt er riflen let og egentlig i meget fin stand, selvom den har nogle år på bagen. Pt. har jeg kun prøvet en række skud i en jordvold, men glæder mig til at få den testet på en rigtig bane.

Potatiskastaren eller ej, så tror jeg godt denne kaliber/riffel kunne gå hen at komme mere med på jagt end jeg havde forestillet mig. Anyway, mit budskab er at jeg føler at kaliberet måske er lidt undervurderet, og måske burde tænkes som et alternativ til de mere gængse kalibre vi normalt tænker på. Kunne nemt forestille mig at den ville gøre arbejdet godt til både Svin og Elg, og kaliberet har od for at kunne anvendes i selv ret korte piber :) Der er vel også en grund til at kaliberet stadig bruges en del i Sverige :)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bobo » 10. okt 2017, 20:07

Ja hvor mange elge og svin skydes på længere hold end 80 meter?
Jeg er ikke selv tilhænger af "en kaliber til det hele" så klart nok - den har en plads i rækken af kandidater.

Billede? måske?
Bobo ------ Igen uden billeder

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bygork » 10. okt 2017, 20:17

Nogle vil måske sige at det er ikke er noget særligt, men synes det oser lidt at gammel nostalgi og rigtig håndværk :)
Vedhæftede filer
image1 (1).jpeg
image1 (1).jpeg (180.71 KiB) Vist 8797 gange
image2.jpeg
image2.jpeg (171.52 KiB) Vist 8797 gange
image3.jpeg
image3.jpeg (249.95 KiB) Vist 8797 gange

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af FrederikF » 10. okt 2017, 20:20

Fed riffel og fed kaliber.
Imho er det et superkaliber netop fordi det er så rekylsvagt at de fleste kan skyde fornuftigt med det. Holder man sig på de afstande som (gætter jeg på) 95 af al dansk vildt skydes på så er den lige i øjet. Kig bla på "robsoft", der er en del brugere det er glad for den.
Jeg skal have en - ved godt at en .358 win ville være mere fornuftig, men imho er der charme ved den gamle kartoffelkaster.
:photo:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bobo » 10. okt 2017, 20:57

Nogle vil måske sige at det er ikke er noget særligt, men synes det oser lidt at gammel nostalgi og rigtig håndværk :
Jeg synes det er en desideret grim rem - ellers er jeg helt med :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Raptor357 » 10. okt 2017, 21:09

Der er noget rart over at kaste med tunge kugler ved moderat hastighed.
Lader man selv er det rigtigt sjovt med svage plinker ladninger.
Elsker min .458 for det, men også for muligheden for at lade en patron så den kan stoppe selv de største landlevende dyr. Som en cape buffalo bull.

Og kødskader på spise dyr er minimale :bowdown:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af C-X » 10. okt 2017, 21:15

Den ser da herlig ud :thumbup:

Kan vi ikke få et par billeder af hele dyret, i fuld længde? Længdemål og vægt også gerne :fun:

Synes den skal have en tyk, rød bagkappe, så den bliver lidt mere klassisk safari. Det kunne stå fint til det lyse træ og samtidig gøre den endnu mere skuldervenlig. Men det er måske bare mig der er lidt fjollet.

Hvor mange skud kan den indeholde?
Hvordan er sikring og aftræk?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bygork » 10. okt 2017, 22:02

Her er lidt ekstra billeder. Der er monteret en sidesikring og sikkert også et nyt aftræk; aftrækket minder om det der er på min anden Husqvarna 146. ;mener det er et S&L med sidesikring. Aftrækket er først med lidt modstand, for så ved lidt tryk af blive mere direkte (kunne måske beskrives bedre, men slet ikke som det direkte på min S&L classic dl). Den gamle oprindelige sikring på bundstykket synes i øvrigt stadig at være aktiv på begge mine 2 146.

Der kan være 5 stk patroner i magasinet :)

Har i øvrigt en ældre Aimpoint 5000 til at ligge, måske den var oplagt montoret på den ;)
Vedhæftede filer
IMG_1371.JPG
IMG_1372.JPG
IMG_1373.JPG
IMG_1369 (1).JPG
IMG_1369 (1).JPG (87.62 KiB) Vist 8729 gange
IMG_1370 (1).JPG
IMG_1370 (1).JPG (87.26 KiB) Vist 8729 gange

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af FrederikF » 10. okt 2017, 22:17

Giv lyd hvis du bliver træt af den.
Jeg ville ikke høre mere ved den (udover en bedding).
Så ville jeg købe en gammel klassisk kikkert på eksempelvis Lauritz for en kasse øl.
Som denne Pecar Berlin 23/4x64 - siper kikkert til bevægeligt mål hvis den stadig er klar (vil vædde på den er fin.
IMG_0258.PNG

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bobo » 11. okt 2017, 09:14

bygork skrev:Her er lidt ekstra billeder. Der er monteret en sidesikring og sikkert også et nyt aftræk; aftrækket minder om det der er på min anden Husqvarna 146. ;mener det er et S&L med sidesikring. Aftrækket er først med lidt modstand, for så ved lidt tryk af blive mere direkte (kunne måske beskrives bedre, men slet ikke som det direkte på min S&L classic dl). Den gamle oprindelige sikring på bundstykket synes i øvrigt stadig at være aktiv på begge mine 2 146.
Vil det sige det er to aktive sikringer der kan aktiveres hver for sig og samtidig eller hvad ??
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af FrederikF » 11. okt 2017, 09:42

Den klassiske m98 sikring (mig bekendt uændret på Husqvarna 146) er en "rigtig" sikring. Den har tre positioner. 1/afsikret 2/sikret og låst 3/sikret og mulighed for at åbne bundstykke - tømme mag.
Når der er sikret så er slagstykke/slagstift mekanisk fastholdt.
Sikringen på sidener udelukkende en aftrækssikring.
Jeg bruger sidesikring som almindelig sikring mår jeg har riflen i hænderne. Hvorimod sikringen på låsen benyttes når riflen transporteres på skulderen og jeg skal gå.
EDIT: Sikringen på låsen skal modificeres, hvis den skal benyttes sammen med (lavt) monteret kikkert. Uden kikkert glemmer man ikke at afsikre da sikringen er visuel synlig i sigtelinjen.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bobo » 11. okt 2017, 21:22

FrederikF skrev:Den klassiske m98 sikring (mig bekendt uændret på Husqvarna 146) er en "rigtig" sikring. Den har tre positioner. 1/afsikret 2/sikret og låst 3/sikret og mulighed for at åbne bundstykke - tømme mag.
Når der er sikret så er slagstykke/slagstift mekanisk fastholdt.
Sikringen på sidener udelukkende en aftrækssikring.
Jeg bruger sidesikring som almindelig sikring mår jeg har riflen i hænderne. Hvorimod sikringen på låsen benyttes når riflen transporteres på skulderen og jeg skal gå.
EDIT: Sikringen på låsen skal modificeres, hvis den skal benyttes sammen med (lavt) monteret kikkert. Uden kikkert glemmer man ikke at afsikre da sikringen er visuel synlig i sigtelinjen.
jeg er selv meget mauser agtig så mausersikringen er jeg helt med på :smile: men den kan bare fås som en side / drejesikring og troede det var det der var blandet sammen. Og en aftrækssikring er jo bare en fumle sikring :oops:
Så det er reelt 2 forskellige sikringer på samme våben på samme tid, vi taler om kan jeg forstå. ( livrem og seler eller hvad) :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Bygork » 7. okt 2018, 19:02

Hej igen

Jeg overvejer om jeg vil sælge riflen, selvom jeg har tilkøbt en hel del ammo til den. Jeg kan ikke se at jeg kommer til at anvende den indtil videre, XXXXXXXXX

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 9,3x57 et dejligt kaliber

Indlæg af Refraktorius » 7. okt 2018, 19:28

Hold køb og salg i det dertil indrettede forum.
Tråden er låst.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst