[Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 7. sep 2017, 16:53

Jeg går med overvejelser om en ny "lille" kaliber og hermed mener jeg ikke .17, .22 .25 m.v. men i relation til især håndterbarhed og rekyl til bukkejagt og ræveregulering m.v.
Jeg er fanatisk glad for min .300BO og jeg tænker på en energimæssig pendant til den, som en fremtidig erstatning for en .223Rem. Min .300BO kan slynge et 125gr Speer TNT afsted med 665m/s, et 125gr Nosler BT med 628m/s og skyder hul i hul med 155gr Hornady BTHP ved 558m/s.

Jeg har nogle behov:
  • Den skal kunne møde E100 =>800J også med blyfri, uden at skulle lades op i det "røde" felt.
  • Den skal kunne skyde med mindst 100gr blyfri projektiler.
  • Der skal være stort udvalg af hylstre, projektiler og blyfri projektiler.
  • Skal meget gerne kunne laves/købes som en let & handy riffel.
  • Skal primært være til super-sonisk skydning.
Egentligt ville jeg helst have en kaliber med projektiler i .284 som jeg bruger til 7-08 (og senere forhåbentligt .280Rem) eller .308 som jeg bruger til .30-06spr, 308w og .300BO, for at jeg ikke skal sprede mine indkøb af genladningskomponenter for meget.

Jeg har følgende i overvejelserne:
Ompibning af .223Rem 1:12 til 1:9 eller 1:8, men når projektilvægten kommer godt der op ad, så falder V0 en del, hvis man ikke kan gå væsentligt ud over OAL på de 57mm og endnu mere med kort pibe.. Projektilvægten kommer dog ikke i nærheden af de 110g.

7mm TCU, den burde være lige til højrefoden, hvis jeg får ompibet en .223Rem. Den udmærker sig især med at anvende .284 projektiler som jeg jo også bruger til 7mm-08Rem og kan bruge .223Rem hylstre som ikke er svære at skaffe. Den skulle være yderst præcis og ballistikken glimrende. Matricerne er relativt dyre og der er mig bekendt er der ikke fabriksammunition i Danmark.

7.62x39 Thumper, et 7.62x39 kammer i en .308 pibe (nok 1:10 når den ikke skal skyde subsonisk). Den udmærker sig ved at der er et godt udvalg af matricer, expander ball skal dog nok udskiftes til en .308 og der er et stort udvalg af .308 projektiler. Hylstrene er dog ikke så tilgængelige og kaliberen giver ikke så meget som jeg ikke får med min glimragende .300BO.

7.92x33 Kurz tiltaler mig, og der ud over er der ikke så meget der taler for den.

.357 Magnum gerne en enkeltskudsriffel (jeg har lovet mig selv at når jeg køber en bøjlespænder skal den være 45/70) Den har især fordele i billig trænings og jagtammo ab fabrik og gode muligheder for at skaffe hylstre, og matricer. Udvalget af rifler som andet end bøjlespændere er desværre ikke imponerende og et custom build besværliggøres af randen som gør at udtrækker og magasinlæber typisk skal bearbejdes og/eller udskiftes.

.44 Mag og .45 ACP har jeg også tænkt på løsninger med, men der er udvalget af fabriks ammo især til jagt ikke så stort og når jeg er ude i at skulle lade selv, så det jo hverken .308 eller .284.

På et amagerikansk site fandt jeg at der var en gut som havde kørt .357Mag/.38Spec hylstre i en .300BO FL matrice og brugte dem som .300BO i en kipplauf, det kunne også være vældig interessant at kunne gå den vej.

Selvfølgeligt kunne jeg anskaffe en S&L Classic - Mini Shulz i .300Whisper, Remington Tactical i .300BO eller en Bergara kipplauf i .300BO og de er med deres twist-rate mest rettet mod muligheden for at skyde subsonisk med twist rates på 1:7,5-8.

Det ærgrer mig gevaldigt at Ruger 77/357 gik ud af produktion før jeg kunne få raget en til mig. Det ville også være spændende hvis Jaguargruppen pludseligt fandt interesse for at importere H&R sortimentet, for der er nogle interessante modeller.

Er der andre "svage" kalibre, der kunne være interessante at kigge på?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Øboen » 7. sep 2017, 17:07

Lige en bemærkning, Ruger laver igen 77/357 riflen http://www.ruger.com/products/77Series7 ... /7405.html

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Hønsetyv » 7. sep 2017, 17:14

Du har malet dig lidt op i hjørnet ved at sige 0 bøjlespændere ;-)

45ACP og 800j er en våd drøm og kun det, en drøm.

Ruger lavede en 77/44 og dem nede i det Københavnske hul har dem på lager.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af 458hunter » 7. sep 2017, 17:23

Du har allerede en BO der opfylder kravene, hvad er det du mangler i den?

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af 7TCU » 7. sep 2017, 19:24

Kleth skrev:Jeg går med overvejelser om en ny "lille" kaliber og hermed mener jeg ikke .17, .22 .25 m.v. men i relation til især håndterbarhed og rekyl til bukkejagt og ræveregulering m.v.
Jeg er fanatisk glad for min .300BO og jeg tænker på en energimæssig pendant til den, som en fremtidig erstatning for en .223Rem. Min .300BO kan slynge et 125gr Speer TNT afsted med 665m/s, et 125gr Nosler BT med 628m/s og skyder hul i hul med 155gr Hornady BTHP ved 558m/s.

7mm TCU, den burde være lige til højrefoden, hvis jeg får ompibet en .223Rem. Den udmærker sig især med at anvende .284 projektiler som jeg jo også bruger til 7mm-08Rem og kan bruge .223Rem hylstre som ikke er svære at skaffe. Den skulle være yderst præcis og ballistikken glimrende. Matricerne er relativt dyre og der er mig bekendt er der ikke fabriksammunition i Danmark.
Jeg har en del info om 7TCU :rolf: :rolf: , jeg brugte kalibret til metalsilhuet og det smarte her var at det er 223 hylstre og 7 mm projektikler som jo er i overflod tilgængelige, men som Christian siger , hvad vil du mere end 300 BO ?? .

Jeg brugte Redding dies og de klarede fint at necke dem op fra .223 - .284 i et hug :smile:

De vælter fint et stålbuk der vejer 26,5 kg på 200m enten i en 10" eller 14" pibe, det var rigtigt sjovt, men den danske lovgivning og skydning på stålmål var ikke en god combo, men det fejlede ikke noget i: Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Frankrig, hvor jeg var på besøg med min Thomson Contender.

Brugte også en S&W 686 til det og det var en nydelse at høre "kling" efter en (hel) del tid og se "dyret" vælte 200m væk :numberone: :numberone:

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Lycon » 7. sep 2017, 19:39

Kleth skrev:.44 Mag og .45 ACP har jeg også tænkt på løsninger med, men der er udvalget af fabriks ammo især til jagt ikke så stort og når jeg er ude i at skulle lade selv, så det jo hverken .308 eller .284.
I Danmark er udvalget ikke-eksisterende, i forhold til USA. Men hvis man gider at lægge lidt energi i det, er det ikke så besværligt at importere dem fra USA, hvor udvalget er helt fantastisk.

Jeg har dog aldrig fået det sendt fra en våbenhandler, det er for bøvlet og ingen gider besværet. Jeg har derimod selv hjembragt det når jeg alligevel var derovre, ligesom jeg flere gange har fået en god ven der skulle derover, til at tage det med hjem. Man kan dog ikke have mere end 5 kilo med af gangen, i henhold til flyselskabernes egne regler.

Min pointe er, at du ikke skal lade det manglende udvalg herhjemme afholde dig fra bestemte kalibre. Hvis du virkelig vil, er der ingen grænser for udvalget af projektiler og fabriksladt ammunition i .44 Magnum og .45 ACP.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 7. sep 2017, 20:52

Først, behøver jeg en undskyldning til at købe eller få lavet et spændende våben? :razz: Jeg købte 308w, 8x57IS, .223Rem, .30-06Spr, 7-08Rem og .300BO selvom jeg havde en velfungerende .308W som kunne det "hele" :oops:
Godt nok skal fruen også have våben med på jagt og vi har kæmpet lidt med at finde noget der virker godt for hende. Men min .300BO er mit foretrukne jagtvåben, når vi ikke er ude efter de store klovbærende fordi den er handy, voldsomt præcis og den er så tolerant at jeg kan skifte mellem ammunition i 165gr, 155gr, 150gr og 125gr afhængigt af bevoksning og afstand og uden at skulle klikke på kikkerten. Jeg kan også lade en .300BO patron til 2kr når jeg udelukkende ser på de direkte udgifter.

Hvis jeg havde begrænset mig til .223Rem, 6,5x55, .308Win og .30-06Spr og været tilfreds med den/de glimrende rifler jeg havde, var jeg aldrig blevet lykkelig for .300BO. Jeg har også fået bygget en super 7-08Rem til fruen, selv om hun skyder godt med hendes .308W og jeg tænker at få lavet en .280Rem for jeg synes at 7-08Rem er super fed. For mig er våbenskabet min jagt/skydebane-værktøjskasse, hvor jeg tager det værktøj der er mest velegnet til situationen og mit temperament den pågældende jagt :smile:
Det er også spændende for mig at lade kalibre og konfigurationer, hvor der ikke er tonsvis af ladedata.

Jeg vil have bøjlespænder(ere), det er bare ikke målet i sig selv i denne omgang - Jeg vil super gerne have en Henry eller Marlin i 45/70Gov eller en Chiappa, Rossi eller lig i .357Mag/.44Mag og hvis jeg falder over et tilbud jeg ikke kan afslå, ryger der da også en i skabet :biggrin:

Så jeg må holde øje med om der dukker Ruger 77/357 op i en butik et sted :numberone: men jeg er ikke afskrækket fra en 7mm TCU med f.eks. 14" eller 18" pibe og den burde let have både bedre BC og højere anslagsenergi end .300BO uden at ofre ret meget.

Årsagen til at jeg gerne vil kunne få komponenter i nærområdet er at ens situation kan ændre sig og det kan lovgivningen også og jeg ville være lidt ærgelig ved at have et lækkert våben, som jeg nærmest ikke kan bruge fordi det er blevet nær umuligt at eksportere/importere dele eller ammunition for privatpersoner og hvis jeg kan "designe" mig ud af den situation, så gør jeg det :razz: Jeg taler jo ikke om virkeligt særlige eller historiske våben. Og det er super godt at vide at det ikke er umuligt at importere selv :NVFrules:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 8. sep 2017, 10:46

I går aftest faldt jeg over lidt flere spændende "Svage" kalibre

.308×1.5-inch Barnes - 7.62x38,1mm - Baseret på et nedskåret .308w hylster

7mm Whisper - 7x35mm - Baseret på et .221 Fireball hylster, som .300 Whisper.

- Bergera producerer så åbenbart piber til Thompson Contender, så jeg skal lige undersøge lidt mere i den retning-

Og jeg er gået i gang med at forhøre mig om Ruger 77/357 lander i danske butikker.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Krung » 8. sep 2017, 10:58

Altså, det burde ikke være nødvendigt med en grund til at købe mere grej, men kan dine nuværende kalibre ikke lades ned til det du mangler? Let nok kugle (evt støbt og coated) og noget TrailBoss eller N/H110?

Hvis du vil have et mindre og mere håndterbart gevær, så kan jeg godt forstå du er på udkig efter noget nyt, men så kunne du jo vælge en kaliber du allerede har, for at slippe for at skulle have flere komponenter.

Personligt har jeg svært ved at se hvorfor jeg mangler den, men en centralt tændt i .17 eller .20 er tydeligvis fraværende i mit våbenskab.

Der var en gang en der spurgte til hvorfor en .375-08 ikke fandtes. Den kunne da være sjov, hvis du blev opfinderen til.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 8. sep 2017, 12:00

Krung skrev:Altså, det burde ikke være nødvendigt med en grund til at købe mere grej, men kan dine nuværende kalibre ikke lades ned til det du mangler? Let nok kugle (evt støbt og coated) og noget TrailBoss eller N/H110?
Det er jo netop det at formålet er ikke kun at begrænse energien, men en "lille" kaliber behøver heller ikke være tung for at absorbere rekylen og hvis den også virker godt med kort pibe, kan det netop blive en vældig håndterbar riffel :razz:

Den udfordring jeg har oplevet med at lade ned på .308w er at jeg har problemer med enten fyldningsgraden eller forbrændingsgraden og det påvirker præcisionen f.eks. har jeg sagtens kunne lade 165gr H&N .308 TC med N110, N350, D032 og N32C i .308W med V0<600m/s og det er sikkert fint til skydebiograf, men ikke imponerende på 100m hvor min .300BO kan sætte dem i trekløvere. Præcisionen ville sikkert også være fin nok til at bestå en riffelprøve, men ikke den standard jeg normalt lader jagtammunition til.
Lette projektiler i .308w f.eks. 110gr Sierra ProHunter med N120 kommer ret let meget hurtigt afsted når man går efter fuld forbrænding og >95% fyldningsgrad og det stiller nogle krav til projektilkonstruktionen for at det ikke skal blive alt for spetakulært.

Faktisk var nedladning af .308w noget af det jeg startede med da jeg begyndte at lade, for jeg havde nogle problemer med min Tikka 55' korte pibe, så jeg fik hjælp på NVF :NVFrules: til at lade 180gr Remington PSPCL med N135 for at få 100% fyldningsgrad og 100% forbrænding og det hjalp vældig meget på præcisionen :razz:
Krung skrev:Der var en gang en der spurgte til hvorfor en .375-08 ikke fandtes. Den kunne da være sjov, hvis du blev opfinderen til.
Jeg har skam kigget på flere 375-08 bl.a. .375-08 Jaguar . . . . Den kunne være interessant til at skyde subsonisk, men til jagt tror jeg det er svært at få hastighed nok på til at projektierne virker ordentligt på de mindre dyr og .375 projektiler er halv-pebrede. I Jæger var der en glimrende artikkel af Johannes Krarup om .338-06, hvor han netop påpeger den lidt mangelfulde chock-effekt på mindre hårvildt og jeg ville forvente det samme med en .375-08.

Jeg ville satse mere på success med .338 Federal eller .358 Winchester og .358 Win skulle kunne bruges til plink med .357 pistol projektiler, så måske "min" wildcat skulle være .357x1.5" :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af T-REX » 8. sep 2017, 12:31

Lycon skrev: I Danmark er udvalget ikke-eksisterende, i forhold til USA. Men hvis man gider at lægge lidt energi i det, er det ikke så besværligt at importere dem fra USA, hvor udvalget er helt fantastisk.

Jeg har dog aldrig fået det sendt fra en våbenhandler, det er for bøvlet og ingen gider besværet. Jeg har derimod selv hjembragt det når jeg alligevel var derovre, ligesom jeg flere gange har fået en god ven der skulle derover, til at tage det med hjem. Man kan dog ikke have mere end 5 kilo med af gangen, i henhold til flyselskabernes egne regler.

Min pointe er, at du ikke skal lade det manglende udvalg herhjemme afholde dig fra bestemte kalibre. Hvis du virkelig vil, er der ingen grænser for udvalget af projektiler og fabriksladt ammunition i .44 Magnum og .45 ACP.
Hvordan får du lov til at købe og eksportere ammunition, som turist, i USA?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af T-REX » 8. sep 2017, 12:41

Hvad med en 6,8mm SPC?

Det er så en "ægte" 7mm (0,277") og ikke en .284'er :giggle:
Den ligger typiskt på 1500-1800 Joule, med 100-120 grains kugler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Lycon » 8. sep 2017, 13:51

JRexA skrev:
Lycon skrev: I Danmark er udvalget ikke-eksisterende, i forhold til USA. Men hvis man gider at lægge lidt energi i det, er det ikke så besværligt at importere dem fra USA, hvor udvalget er helt fantastisk.

Jeg har dog aldrig fået det sendt fra en våbenhandler, det er for bøvlet og ingen gider besværet. Jeg har derimod selv hjembragt det når jeg alligevel var derovre, ligesom jeg flere gange har fået en god ven der skulle derover, til at tage det med hjem. Man kan dog ikke have mere end 5 kilo med af gangen, i henhold til flyselskabernes egne regler.

Min pointe er, at du ikke skal lade det manglende udvalg herhjemme afholde dig fra bestemte kalibre. Hvis du virkelig vil, er der ingen grænser for udvalget af projektiler og fabriksladt ammunition i .44 Magnum og .45 ACP.
Hvordan får du lov til at købe og eksportere ammunition, som turist, i USA?
Enhver over 18 år kan købe ammunition i alle de stater jeg har været i. Importtilladelsen har jeg med hjemme fra. Jeg samler ammunitionen i en Pelikan Case, meddeler flyselskabet hvad der er i, og den får en særlig sticker på. Jeg har aldrig skulle søge om eksporttilladelse til ammunition, jeg har i hvert fald aldrig gjort det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af T-REX » 8. sep 2017, 14:27

Lycon skrev:
JRexA skrev:
Lycon skrev: I Danmark er udvalget ikke-eksisterende, i forhold til USA. Men hvis man gider at lægge lidt energi i det, er det ikke så besværligt at importere dem fra USA, hvor udvalget er helt fantastisk. Jeg har importeret en del, blandt andet Winchester Black Talon (nu Ranger T), Speer Gold Dot, Sierra Power Jacket, Winchester SXT og Federal Hydra Shok med flere.
Det er alt sammen uovertruffen jagtammunition af højeste kvalitet.

Jeg har dog aldrig fået det sendt fra en våbenhandler, det er for bøvlet og ingen gider besværet. Jeg har derimod selv hjembragt det når jeg alligevel var derovre, ligesom jeg flere gange har fået en god ven der skulle derover, til at tage det med hjem. Man kan dog ikke have mere end 5 kilo med af gangen, i henhold til flyselskabernes egne regler.

Jeg er en sucker for novelty- og teknisk interessant ammunition, den sidste type jeg fik hjem er de meget hypede RIP patroner. De er dog kun egnet til varmint, da penetrations dybden er umådelig ringe.

Min pointe er, at du ikke skal lade det manglende udvalg herhjemme afholde dig fra bestemte kalibre. Hvis du virkelig vil, er der ingen grænser for udvalget af projektiler og fabriksladt ammunition i .44 Magnum og .45 ACP.
Hvordan får du lov til at købe og eksportere ammunition, som turist, i USA?
Enhver over 18 år kan købe ammunition i alle de stater jeg har været i. Importtilladelsen har jeg med hjemme fra. Jeg samler ammunitionen i en Pelikan Case, meddeler flyselskabet hvad der er i, og den får en særlig sticker på. Jeg har aldrig skulle søge om eksporttilladelse til ammunition, jeg har i hvert fald aldrig gjort det.
Jeg tror du har været heldig, MEGET heldig.
For information on how to permanently or temporarily export a handgun, rifle, their parts or their ammunition from the United States, please contact the U.S. Department of State's Directorate of Defense Trade Controls (DDTC) or call (202) 663-1282.

The permanent export of a handgun, rifle, parts, or ammunition requires the exporter to register with DDTC and to complete a permanent export license application via D-Trade. Temporary exports of handguns, rifles, parts, or ammunition may either require the submission of a temporary export license or to qualify for an application license exemption. Additional information can be obtained at the Dept. of State website.
https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... emNic24%3D
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Lycon » 8. sep 2017, 16:49

JRexA skrev: Jeg tror du har været heldig, MEGET heldig.
Hold da helt op, det var slet ikke faldet mig ind at noget så uskyldigt som ammunition kunne være underlagt restricktioner i USA. Jeg har kun været opmærksom på at have papirene i orden til toldvæsenet herhjemme.
Ingen har nævnt et ord, eller spurgt til export papirer.

Jeg har også hentet adskillige skydevåben uden nogensinde at have ansøgt om eksporttilladelse. Skydevåbnene ligger godt nok tilbage i 1995 til 97, så der var ikke den fokus på det dengang.

Nå men tak for heads-up, jeg skal nok lige revidere proceduren til næste gang. :neutral:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Sortseer » 8. sep 2017, 17:11

Hvad med noget 6 mm?

6mmXC, 6x47 eller englændernes foretrukne 243 win.

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Imcses » 8. sep 2017, 17:34

Når du skriver 300BO er det så 300BLK eller også kaldet AAC Blackout?
Senest rettet af Lycon 8. sep 2017, 20:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Forkortet kaliber betegnelser er skrevet med stort (caps), af hensyn til forståelse og læsevenlighed.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 8. sep 2017, 18:32

Imcses skrev:Når du skriver 300bo er det så 300blk eller også kaldet aac blackout
Jeps, det er netop .300 AAC Blackout
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af CFR » 11. sep 2017, 19:37

6x45 - Den bruger 223R hylster og så et 6 mm projektil. Jeg har selv en i en gammel Sako Vixen, og det er på mange måder en dejlig håndterbar riffel til bukkejagten. Jeg har 1-8'' tvist for at kunne stabilisere de tungere projektiler, men går sjældent over 85 grains for at holde lidt fart. Rekylen er minimal. De folk der har prøvet den på bane, plejer at spørge mig om den er til salg :smile: Min søn fik lov at skyde med den da han var 12 år gammel, og han havde kunne bestå riffelprøven i første hug :oops:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2b86.jpg
Jeg er svært tilfreds med min, men må jo indrømme at der mange andre kombinationer der kan gøre det lige så godt :blink:

Christian

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 11. sep 2017, 20:15

Hvor er der mange super fede muligheder for de "små" kalibre i vældig handy jagtrifler :thumbup:

Jeg må tilstå at jeg bliver mere og mere sikker på at det skal være noget .284 for så passer det med 7-08Rem og .280Rem som det passer med .300BLK, .308Win og .30.06Spr - Hvis altså ikke jeg kan få en Ruger 77/357
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af C-X » 11. sep 2017, 20:23

Nu må du undskylde mig på forhånd...

Jeg mener du begik en fejl, da du fik bygget din .300 BLK med 1-10", i stedet for 1-7" eller 1-8". Med 1-10" er den som en svagere ladet .308 Win og ligger tæt på, hvad du kunne få ud af din 1-11" Tikka. Havde du gået all in, var spændet større.

Dermed ikke sagt, at du ikke har al mulig grund til at knuselske den .300 BLK, men måske du skulle få dig een mere, der kan noget med længere projektiler...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Diskussion]Løst og fast om "svage" kalibre

Indlæg af Kleth » 11. sep 2017, 22:02

Jeg har skudt supersonisk i den med projektiler fra 110gr til 180gr og subsonisk fra 125gr til 220gr.
Supersonisk har den et sweet-spot mellem 125gr til 155gr med konventionelle projektiler.
.300BLK er kun tilladt til rådyr efter dansk lov, med de supersoniske ladninger. Med projektilvægte over de 155gr der falder hastigheden ret hurtigt og et SP eller ballistisk-spids projektil skal gerne bruge mellem godt 400m/s og 600m/s for at ekspandere og når f.eks et 175gr fra min .300BLK har en V0 på godt 500m/s så er der ikke meget at give af før der er en risiko for at projektilet bare banker tværs gennem dyret, stort set som en FMJ, for ikke at begynde at tale om projektilets bane på 0-100m
Et Nosler 125gr TNT kan jeg sende afsted med 665m/s og et 125gr Nosler BT med 628m/s og mine hastigheder er forholdsvis høje for .300BLK pga længere pibe og langsom twist. Flere ballistiske tests jeg har læst, der er der problemer for selv 125gr Hornady SST med at ekspandere ved .300BLK hastigheder.

Selvfølgeligt kan den sammenlignes med en .308W, som alle andre kalibre kan sammenlignes ud fra diameter, hastighed og kuglevægt, men jeg er fast overbevist om at rådet om at få den lavet i 1:10 var yderst fornuftigt og gennemtænkt af en som har langt meget mere erfaring en jeg. Hvis jeg får lavet en mere bliver den også 1:10 :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar