Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 5. aug 2017, 10:29

Raptor357 skrev:En patron med messing projektil kunne være en mulighed.
Jeg har nogle jeg ikke har fået lavet forsøg med endnu.
Konceptet er at spidsen knækker af i fragmenter og at resten fortsætter lige igennem.
Det var da smart. Så er der heller ikke forurening af bly omkring skudhullet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af C-X » 5. aug 2017, 12:31

JyskJæger skrev:
Raptor357 skrev:En patron med messing projektil kunne være en mulighed.
Jeg har nogle jeg ikke har fået lavet forsøg med endnu.
Konceptet er at spidsen knækker af i fragmenter og at resten fortsætter lige igennem.
Det var da smart. Så er der heller ikke forurening af bly omkring skudhullet
Suppe til svigermor :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af FrederikF » 5. aug 2017, 12:41

Homogene (blyfrie) kugler er naturligvis også en mulighed. Jeg har selv brugt dem med succes i min 6,5-06 (Barnes-x 140 GRS). De er fine til råvildt, minder faktisk meget om Oryx i dyret. Hvis man forsøger at undgå rene bladskud/skulderskud og altså ikke ødelægger for meget knogle, samtidig med at man bruger en (over)solid projektil konstruktion, så får man altså ikke meget blyfragmentering. I øvrigt vil blyet sidde i det "snask" som alligevel går til hunden. Jeg finder hele denne moderne blyfrygt ganske hysterisk af rigtig mange årsager.
1)vanskeligheden ved at optage bly i den form det forekommer i vildt i form af fragmenter.
2) normal praksis med at skære "smadret snask" hvor det meste bly vil befinde sig væk.
3) de relativt meget begrænsede kilo dyrevildt vi som jægere trods alt indtager.
4) manglende dokumentation på at der findes et reelt problem

Mvh Frederik

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Lassescout » 5. aug 2017, 18:49

Da jeg havde en .30-06 lavede jeg en "universalpatron" ladet med en Lapua Mega på 12 gram, der nærmest kravlede afsted med kun 750 m/s i mundingshastighed. Denne patron nedlagde både rådyr, krondyr og vildsvin. Ville mægtig gerne have brugt den på elg, men fik ikke chancen.

Rådyrene skød jeg helst i tremmekassen. De var så venlige at lægge sig ned og dø næsten uden kødødelæggelse, og der var gennemskud på alt vildt. Sådan en langsom tung kugle har selvfølgelig en krum bane, men du kan alligevel nemt lave en indskydning hvor du holder lige på ud til 170 meter. Skal du længere ud, skal du kende din kuglebane, men det skal du for alle patroner. Denne patron er mere tilgivende overfor grene i kuglebanen end de lette og hurtige, men man skal alligevel helst undgå det.

Dyrene kan også godt gå nogle meter før de dør, men der er rigeligt med scweiss, så det er i virkeligheden ikke noget stort problem. Vil du have knald-og-fald skal du ramme CPU´en eller bruge en let hurtig kugle der splitter dyret ad når du rammer. Det er et valg man må træffe.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af FrederikF » 5. aug 2017, 20:13

Er i den grad tilhænger af ovenstående opskrift - det virker bare. (Tilsvarende for 308 og for den saga skyld med 8x57is, med 12,7-14grams bønner).

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 6. aug 2017, 16:01

C-X skrev:
JyskJæger skrev:
Raptor357 skrev:En patron med messing projektil kunne være en mulighed.
Jeg har nogle jeg ikke har fået lavet forsøg med endnu.
Konceptet er at spidsen knækker af i fragmenter og at resten fortsætter lige igennem.
Det var da smart. Så er der heller ikke forurening af bly omkring skudhullet
Suppe til svigermor :blink:
Haha den langsomme forgiftning. Smaaaart! :biggrin:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af Stoffer » 7. aug 2017, 19:46

Hej,
Jeg har gode erfaringer med Barnes TSX i 30-06, 165 eller 150 grain til alt, minimal kødødelæggelse og ved rigtig kugle placering, knald-død effekt :smile:

Stoffer

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 10. aug 2017, 20:53

FrederikF skrev:Homogene (blyfrie) kugler er naturligvis også en mulighed. Jeg har selv brugt dem med succes i min 6,5-06 (Barnes-x 140 GRS). De er fine til råvildt, minder faktisk meget om Oryx i dyret. Hvis man forsøger at undgå rene bladskud/skulderskud og altså ikke ødelægger for meget knogle, samtidig med at man bruger en (over)solid projektil konstruktion, så får man altså ikke meget blyfragmentering. I øvrigt vil blyet sidde i det "snask" som alligevel går til hunden. Jeg finder hele denne moderne blyfrygt ganske hysterisk af rigtig mange årsager.
1)vanskeligheden ved at optage bly i den form det forekommer i vildt i form af fragmenter.
2) normal praksis med at skære "smadret snask" hvor det meste bly vil befinde sig væk.
3) de relativt meget begrænsede kilo dyrevildt vi som jægere trods alt indtager.
4) manglende dokumentation på at der findes et reelt problem

Mvh Frederik
Jeg tror heller ikke det i det store heller drejer sig om ret mange milligram bly, men det bliver da alligevel til lidt over årene. Dertil kommer alle pesticiderne i vores købe-mad og kemikalierne i vores daglige hygiejne. Nu er jeg på ingen måde hysterisk, så det med at skære "smadret snask" væk, er som sådan rigeligt til mig. Det drejer sig - for mig - bare om at få så lidt smadret snask som muligt, samtidig med at dyret får lov at krepere hurtigt.

Det lyder da som en kugle jeg hellere må få skrevet på listen over "bønner der skal prøves" :biggrin:

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaring i at skyde rådyr med 30.06?

Indlæg af JyskJæger » 10. aug 2017, 20:55

Lassescout skrev:Da jeg havde en .30-06 lavede jeg en "universalpatron" ladet med en Lapua Mega på 12 gram, der nærmest kravlede afsted med kun 750 m/s i mundingshastighed. Denne patron nedlagde både rådyr, krondyr og vildsvin. Ville mægtig gerne have brugt den på elg, men fik ikke chancen.

Rådyrene skød jeg helst i tremmekassen. De var så venlige at lægge sig ned og dø næsten uden kødødelæggelse, og der var gennemskud på alt vildt. Sådan en langsom tung kugle har selvfølgelig en krum bane, men du kan alligevel nemt lave en indskydning hvor du holder lige på ud til 170 meter. Skal du længere ud, skal du kende din kuglebane, men det skal du for alle patroner. Denne patron er mere tilgivende overfor grene i kuglebanen end de lette og hurtige, men man skal alligevel helst undgå det.

Dyrene kan også godt gå nogle meter før de dør, men der er rigeligt med scweiss, så det er i virkeligheden ikke noget stort problem. Vil du have knald-og-fald skal du ramme CPU´en eller bruge en let hurtig kugle der splitter dyret ad når du rammer. Det er et valg man må træffe.
Når du siger " lavede jeg en "universalpatron", fremstiller du den selv?

Besvar