Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Flugteren » 14. jul 2017, 18:03

Langenge skrev:Hvis man nu går hen til en forretning og køber en (undskyld udtrykket) udkneppet ældre tysk eller spansk bøsse til 1000 kroner. Så har man altså noget at skyde med, og den er købt med reklamationsret, hvis der skulle vise sig at være noget helt galt med den. Så kan man gøre sig sine erfaringer derfra, og ud fra det, finde ud af hvad man vil have. Sådan en bøsse vil næppe miste mere end et par hundrede kroner i værdi, og man er skydende imens man finder ud af hvad man vil have.
At lægge ud med at købe en brugt (eller langt værre) en ny, til det tidobbelte, er IMHO enten pip i hovedet, eller tegn på at man får for meget i løn.
Jojo, jeg har da skydere der koster mere end 8-10K og også skydere, der er købt fra nye, men jeg ville aldrig anbefale at starte op med dette.
Arh, det holder nu ikke helt. Jeg vidste godt, hvad jeg ville have, da jeg fik tegnet.

Hvis man ønsker at starte jagtlivet op med en fin Purdey, så skal man da gøre det.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 14. jul 2017, 19:48

Flugteren skrev:
Langenge skrev:Hvis man nu går hen til en forretning og køber en (undskyld udtrykket) udkneppet ældre tysk eller spansk bøsse til 1000 kroner. Så har man altså noget at skyde med, og den er købt med reklamationsret, hvis der skulle vise sig at være noget helt galt med den. Så kan man gøre sig sine erfaringer derfra, og ud fra det, finde ud af hvad man vil have. Sådan en bøsse vil næppe miste mere end et par hundrede kroner i værdi, og man er skydende imens man finder ud af hvad man vil have.
At lægge ud med at købe en brugt (eller langt værre) en ny, til det tidobbelte, er IMHO enten pip i hovedet, eller tegn på at man får for meget i løn.
Jojo, jeg har da skydere der koster mere end 8-10K og også skydere, der er købt fra nye, men jeg ville aldrig anbefale at starte op med dette.
Arh, det holder nu ikke helt. Jeg vidste godt, hvad jeg ville have, da jeg fik tegnet.

Hvis man ønsker at starte jagtlivet op med en fin Purdey, så skal man da gøre det.
Læs hvad jeg skriver:
Langenge skrev:...er IMHO...
Betyder (frit oversat til dansk): ....Ifølge min ydmyge, personlige holdning.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Flugteren » 14. jul 2017, 19:57

Langenge skrev:
Flugteren skrev:
Langenge skrev:Hvis man nu går hen til en forretning og køber en (undskyld udtrykket) udkneppet ældre tysk eller spansk bøsse til 1000 kroner. Så har man altså noget at skyde med, og den er købt med reklamationsret, hvis der skulle vise sig at være noget helt galt med den. Så kan man gøre sig sine erfaringer derfra, og ud fra det, finde ud af hvad man vil have. Sådan en bøsse vil næppe miste mere end et par hundrede kroner i værdi, og man er skydende imens man finder ud af hvad man vil have.
At lægge ud med at købe en brugt (eller langt værre) en ny, til det tidobbelte, er IMHO enten pip i hovedet, eller tegn på at man får for meget i løn.
Jojo, jeg har da skydere der koster mere end 8-10K og også skydere, der er købt fra nye, men jeg ville aldrig anbefale at starte op med dette.
Arh, det holder nu ikke helt. Jeg vidste godt, hvad jeg ville have, da jeg fik tegnet.

Hvis man ønsker at starte jagtlivet op med en fin Purdey, så skal man da gøre det.
Læs hvad jeg skriver:
Langenge skrev:...er IMHO...
Betyder (frit oversat til dansk): ....Ifølge min ydmyge, personlige holdning.....
Jojo, men jeg må vel godt argumentere din holdning imod. IMHO lugter din mening angående sammenhæng mellem valg af første våben og lønindkomsten som ren jantelov.

Hvis lige præcis en Purdey passer én fantastisk, så skal man da købe den som sit første gevær, hvis lysten og pungen er til dét, IMHO :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af C-X » 14. jul 2017, 20:21

Flugteren skrev:Jojo, men jeg må vel godt argumentere din holdning imod. IMHO lugter din mening angående sammenhæng mellem valg af første våben og lønindkomsten som ren jantelov.

Hvis lige præcis en Purdey passer én fantastisk, så skal man da købe den som sit første gevær, hvis lysten og pungen er til dét, IMHO :giggle:
Kan du så ikke gøre netop dét?

Komme med nogle argumenter, i stedet for, at påstå, at Langenges erfaringer bunder i jantelov, som var de hermed ikke valide.

Tråden her omhandler geværer til begyndere med et budget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 14. jul 2017, 21:07

Ja, det burde jeg måske have gjort opmærksom på, men jeg havde faktisk trådstarters indledning i hovedet:
Hej forum.
Som førstegangs-haglgevær-køber med et begrænset budget
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af LJ » 15. jul 2017, 13:21

Langenge skrev:Hvis man nu går hen til en forretning og køber en (undskyld udtrykket) udkneppet ældre tysk eller spansk bøsse til 1000 kroner. Så har man altså noget at skyde med, og den er købt med reklamationsret, hvis der skulle vise sig at være noget helt galt med den. Så kan man gøre sig sine erfaringer derfra, og ud fra det, finde ud af hvad man vil have. Sådan en bøsse vil næppe miste mere end et par hundrede kroner i værdi, og man er skydende imens man finder ud af hvad man vil have.
At lægge ud med at købe en brugt (eller langt værre) en ny, til det tidobbelte, er IMHO enten pip i hovedet, eller tegn på at man får for meget i løn.
Jojo, jeg har da skydere der koster mere end 8-10K og også skydere, der er købt fra nye, men jeg ville aldrig anbefale at starte op med dette.
Omend jeg sagtens kan følge dig i idéen om at købe brugt og gerne billigt, følger der desværre en del faldgruber med, som specielt nye skytter/jægere kan have problemer med at styre udenom.
Nu ser jeg stort set aldrig haglgeværer i butikker til 1000 kr. med garanti. Lad os for argumentationens skyld sige 2000,- hvilket der kan findes funktionelle geværer til. Selv om de skyder og fungerer kan de stadig have visse små særheder, der, for især urutinerede, kan influere negativt på det "flow" i god våbenbetjening de skal have opbygget.
Det kan være slidte ejektorer der giver klemmere oftere og stiller krav til ammunitionen, det kan være slidte slagstifter, der ikke tåler lidt dybere satte fænghætter, aftræk der af og til ikke skifter ved rekyl (ikke mange våben i disse prisklasser har mekanisk aftræk), sikringer der af og til ikke sikrer, toplukkenøgler der "kammer over" og skal listes på plads igen.
Alt sammen ting jeg ser på skydebanen og som, udover at være problematiske rent sikkerhedsmæssigt, skaber utryghed og negative situationer.
De kan nogle gange afhjælpes, andre gange ikke og jeg har set flere eksempler på våben der har en eller disse funktionsfejl, som butikken ikke kunne eller ville lave, da de ikke direkte kunne kategoriseres som defekt ifølge pågældende butik/butikker (pånær sikringen)
Jeg mener derfor at man skal være påpasselig med at købe for billigt. Uanset om eventuelle funktionsfejl kan udbedres af butikken eller ej, kan de, for f.eks. en aspirant til haglskydeprøven koste nødvendig trænings-tid, inden prøven.
Det er desuden ikke alle der har "personlighed" til at reklamere, med det som det nu kræver indimellem.

For en mere rutineret jæger der skal bruge en billig skyder til hav/strandjagt eller en driver der ikke har tid til alt for mange hensyn, kan en skyder til 1000,- være et fint valg. Forståelsen for og evnen til at mindske betydningen af eventuelle "slidtage-særheder" er i disse tilfælde i reglen større :smile:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Aratan » 15. jul 2017, 14:39

Enig med LJ.

For erfarne jægere kan haglskydeprøven virke nem, men den er noget sværere end den fremstår når man er uerfaren...

Jeg er ikke fortaler for at man partout skal have et nyt gevær eller skal bruge en masse penge, men man gør sig selv en tjeneste ved at sikre sig at det man køber virker 100%

Nej, alle behøver ikke en ny Browning eller Beretta.
Nej man behøver ikke bruge 10k+ for at bestå prøven.

Personligt ville jeg aldrig købe et nyt tyrkergevær eller tilsvarende, meget hellere et godt brugt hvor en anden allerede har taget den første afskrivning.

Mit eget første var et Breda Pegaso som talte til mig. Det kostede lidt mere end jeg havde ønsket at bruge, men jeg fik meget mere gevær for mine penge end hvad jeg havde fået ved at købe nyt...

Edit: jeg har så senere købt gevær fra Langenge til under 1000,- som havde været fint til prøven, men det kunne jeg ikke afgøre spm helt nyslået jæger...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 15. jul 2017, 18:50

Aratan skrev:Enig med LJ...................
Edit: jeg har så senere købt gevær fra Langenge til under 1000,- som havde været fint til prøven, men det kunne jeg ikke afgøre spm helt nyslået jæger...
Det ER altså ikke svært, at finde velskydende bøsser til den pris. Heller ikke ved en forhandler.
Men ja, er man helt uvidende indenfor skydere, så tag da gerne en mere erfaren med i forretningen. Spørger man pænt, er jeg sikker på, at mange her på forum, gerne stiller den smule viden og erfaring de har til rådighed.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af LJ » 15. jul 2017, 19:21

Langenge skrev: Det ER altså ikke svært, at finde velskydende bøsser til den pris. Heller ikke ved en forhandler.
Men ja, er man helt uvidende indenfor skydere, så tag da gerne en mere erfaren med i forretningen. Spørger man pænt, er jeg sikker på, at mange her på forum, gerne stiller den smule viden og erfaring de har til rådighed.
Nu er definitionen på en velskydende bøsse jo ikke defineret helt og den divergerer utvivlsomt fra person til person. Hvad kategoriserer du som en velskydende bøsse? ☺
Er det noget o/u med singletrigger, ejector, løbsvælger, chokes i 12/76 eller?
Hvilke forhandlere finder du dem hos? ☺

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 15. jul 2017, 19:52

LJ skrev:
Langenge skrev: Det ER altså ikke svært, at finde velskydende bøsser til den pris. Heller ikke ved en forhandler.
Men ja, er man helt uvidende indenfor skydere, så tag da gerne en mere erfaren med i forretningen. Spørger man pænt, er jeg sikker på, at mange her på forum, gerne stiller den smule viden og erfaring de har til rådighed.
Nu er definitionen på en velskydende bøsse jo ikke defineret helt og den divergerer utvivlsomt fra person til person. Hvad kategoriserer du som en velskydende bøsse? ☺
Er det noget o/u med singletrigger, ejector, løbsvælger, chokes i 12/76 eller?
Hvilke forhandlere finder du dem hos? ☺
En velskydende bøsse, er en bøsse, der gør som du beder den om, uden fejl, og som ligger godt til din skulder.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af LJ » 15. jul 2017, 20:02

Kan du ikke komme med et par eksempler, samt hos hvilke forhandlere du finder dem?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af FrederikF » 15. jul 2017, 20:47

Jeg er helt enig med Langenge. En præcis/velskydende bøsse har ikke noget at gøre med singletrigger eller magnumkammer :)
Det har noget at gøre med at den falder godt og er af en god (mekanisk) kvalitet. Jeg oplever ikle at forhandlere skilter med de billigste brugte på deres hjemmesider, men har meget sjældent oplevet en våbenhandler der ikke kan diske op med en aya, sauer, brno, simson suhl side by side til en lille tusse- halvanden i fin stand.
Jeg har ikke spurgt til o/u, men gætter på at det samme gælder her (der er solgt rigtigt mange billige o/u gennem årene, disse byttes sikkert også ind :))
Jeg ved at det store auktionshus der handler med våben får en del bashing her på forum, men man kan samle rigtigt fine gamle haglgeværer op til en meget lille penge.

Jeg har hele mit jægerliv 25år (indtil der kom en 1000kr brugt superfin Browning årg 26 i skabet sidste år) udelukkende brugt s/s simpson suhl til jagt og flugtskydning - jeg har ikke haft en eneste funktioneringsfejl - jeg skyder ikke voldsomt meget med hagl, men på 25 år er det trods alt blevet til nogen skud :)

Grib knoglen og ring til en forhandler og hør hvad han har af kvalitet brugt til en meget lille penge - så skal du bare se :))

EDIT:
Glemte lige at hav/gæs er der en mossberg 835 ultimag i skabet - s/s er ikke god til meget (salt)vand.
Mvh Frederik

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af LJ » 15. jul 2017, 22:20

FrederikF skrev:Jeg er helt enig med Langenge. En præcis/velskydende bøsse har ikke noget at gøre med singletrigger eller magnumkammer :)
Jeg ved ikke om du bemærkede spørgsmålstegnet og "eller", ellers kan du jo lige læse det igen :blink: . Der er ingen der har plæderet for at singletrigger og magnumkammer er definitionen på en velskydende bøsse. Jeg spurgte til Langenges definition. Ligeledes hans foretrukne steder at handle disse, som jeg er sikker på han ikke sourcer på hjemmesider ligesom jeg heller ikke gør.
Det kan ikke være meget du har skudt på bane, en enkelt serie på en jagtbane i raskt tempo og en omgang sporting eller to, så er sådan en gammel s/s rødglødende og i bogstaveligste forstand umulig at holde på.
De kan se klassiske ud og skyde lidt på jagt og det er så det. Der er iøvrigt jævnligt bøvl med sikringerne på bl.a. de gamle Simpsons, har haft den tvivlsomme fornøjelse af at skulle lave dem.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Aratan » 15. jul 2017, 22:52

Der er stadig ikke rigtig så meget forståelse for at der er forskel på en god bøsse til en nyjæger præ-haglskydeprøve og en erfaren jæger.

Alle de nævnte ting er rigtige, for en det ved hvad han/hun foretager sig.

For en helt grøn (mig selv for 2 år siden) er alle komplikationer af det onde... Hvad som helst man kan fumle i er uønsket, alt roderi kan føre til dumpet på grund af sikkerhed...
Singletrigger er eksempelvis klart en fordel, så glemmer man ikke den anden trigger i forsøget på at skyde andetskuddet og fremstår som om man enten ikke kan betjene våbnet eller håndtere en klikker korrekt...

Der bliver så heller ikke nemmere af at samtlige skydeinstruktører øjensynlig har lært at sige " det er meeeeeeget sværere at skyde med en s/s, du må hellere købe en o/u...." i hvert fald alle dem jeg har mødt.

Min besked til den forhandler jeg købte hos var : budget ca x, singletrigger, o/u, gerne med chokes&ejector men det er ikke vigtigt og god brugt stand... skulle jeg gentage det ville jeg sige det samme, men fjerne kravet om o/u...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 16. jul 2017, 00:30

Jeg har købt mange bøsser ved forhandlere til under 1000 kroner. Bla. En Simson suhl og nogle aya ved østjysk og er par Aya ved ah Larsen. Alle i mekanisk perfekt stand.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af LJ » 16. jul 2017, 16:44

Langenge skrev:Jeg har købt mange bøsser ved forhandlere til under 1000 kroner. Bla. En Simson suhl og nogle aya ved østjysk og er par Aya ved ah Larsen. Alle i mekanisk perfekt stand.
Omend en ny jæger/skytte ved et sådant køb kunne være i gode hænder hos A.H. Larsen, ville jeg være mere betænkelig ved at en sådan ramlede ind i en weekendekspedient hos østjysk...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haglgevær Akkar, Yildiz eller Jaguar

Indlæg af Langenge » 16. jul 2017, 17:26

LJ skrev:..... ville jeg være mere betænkelig ved at en sådan ramlede ind i en weekendekspedient hos østjysk...
:rolf: jaaee, det kan du have ret i.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar