Hausken JD224 erfaringer søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Bygork » 17. jun 2017, 13:24

Hej

Er der nogen der vil dele ud af deres erfaringer med Hausken JD224 ? Jeg tænker på at erhverve mig en sådan til min 308W, men er lidt i tvivl omkring hvorvidt den kan klare 10-12 skud i træk når man er på skydebanen eller en tur til feltskydning! Den store dæmpning og fald i rekyl tiltaler mig meget :)

Jeg har i forvejen en ASE utra sl5 på min 6,5x55 og denne klarer jo skydebanen ret godt. Men jeg er lidt i tvivl om jeg burde få en lignende løsning på min 308W og om riflen bliver for næsetung og om ASE utra ikke tager væsentlig mindre rekyl end Hausken JD224 (det ser det ud til i jægers lyddæmper test).

Vil et gevind på på dæmperen der er M18x1 være at anbefale på en almindelig tynd S&L std pibe på en S&L classic dl, samtidigt med at den kan anvendes på en gammel Otterup bane riffel (308W) ? Eller bør jeg vælge et andet gevind for at anvende det til både en tyk og tynd pibe ?

På forhånd tak

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Kristian_J » 17. jun 2017, 13:50

Den skal nok holde til bruget, men varme flimmer vil der komme.
... assistance from a distance!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Flugteren » 17. jun 2017, 14:10

bygork skrev:Hej

Er der nogen der vil dele ud af deres erfaringer med Hausken JD224 ? Jeg tænker på at erhverve mig en sådan til min 308W, men er lidt i tvivl omkring hvorvidt den kan klare 10-12 skud i træk når man er på skydebanen eller en tur til feltskydning! Den store dæmpning og fald i rekyl tiltaler mig meget :)

Jeg har i forvejen en ASE utra sl5 på min 6,5x55 og denne klarer jo skydebanen ret godt. Men jeg er lidt i tvivl om jeg burde få en lignende løsning på min 308W og om riflen bliver for næsetung og om ASE utra ikke tager væsentlig mindre rekyl end Hausken JD224 (det ser det ud til i jægers lyddæmper test).

Vil et gevind på på dæmperen der er M18x1 være at anbefale på en almindelig tynd S&L std pibe på en S&L classic dl, samtidigt med at den kan anvendes på en gammel Otterup bane riffel (308W) ? Eller bør jeg vælge et andet gevind for at anvende det til både en tyk og tynd pibe ?

På forhånd tak
Alle moderne dæmpere kan klare 10-12 skud på skydebanen i en serie. Carbon-dæmpere kan tage skade af det med magnumkalibre, men det er en undtagelse.

Jeg venter selv på en A-TEC MegaHertz + til min 6.5x55. Den er "ret" stor ;)

Jeg har kun set godt om Hausken og deres JD224. Men hvad vil du bruge den primært til? Den er jo en del af deres "jagt"-serie, og er let, men Hausken laver større og kraftigere lyddæmpere, som giver mere dæmpning og tager mere rekyl. De vejer også noget mere til gengæld.

Din SL5 er jo fin til banen, men er primært designet til jagt i øjemed. Vil du have mere dæmpning, som du kan tage med på jagt, eller skal det bare være en mother****** stor løsning, som bare gør den stille, men som også vejer langt over et halvt kilo?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af 458hunter » 17. jun 2017, 14:48

Tror ikke du får en kæmpe forskel på hverken vægt, dæmpning eller rekyl ved at skifte. En SL5 og fx Sonic 45 er overraskende ens i ydelse trods den store forskel i opbygning. Så du er ude i nogen marginaler.

Skal der være markant forskel skal du nok i megahertz, Whisper og lignende.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Bygork » 17. jun 2017, 17:05

Min primære 308W riffel til dæmperen, er en S&L classic dl; jeg gerne vil have god dæmpning på, tanken var at den mest skulle bruges til jagt, men måske også en gang imellem på banen. Da det er til jagt, skal dæmperen helst heller ikke være for tung, derfor faldt valget egentlig ud fra jægers test på Hausken JD224.

Nu koster JD224 jo ikke gratis og et alternativ kunne være en brugt ASE Utra SL5 til omkring halv pris af JD224. Men i praksis hvor meget skal man forvente i forskel på balance og rekyl mellem ASE Utra sl5 vs. Hausken JD224.

Nu har jeg jo også en gammel baneriffel med tyk pibe, så er der nogen der kan svare på om et gevind på M18x1 vil kunne være passende til både en tynd og tyk pibe?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af 458hunter » 17. jun 2017, 17:35

bygork skrev:Min primære 308W riffel til dæmperen, er en S&L classic dl; jeg gerne vil have god dæmpning på, tanken var at den mest skulle bruges til jagt, men måske også en gang imellem på banen. Da det er til jagt, skal dæmperen helst heller ikke være for tung, derfor faldt valget egentlig ud fra jægers test på Hausken JD224.

Nu koster JD224 jo ikke gratis og et alternativ kunne være en brugt ASE Utra SL5 til omkring halv pris af JD224. Men i praksis hvor meget skal man forvente i forskel på balance og rekyl mellem ASE Utra sl5 vs. Hausken JD224.

Nu har jeg jo også en gammel baneriffel med tyk pibe, så er der nogen der kan svare på om et gevind på M18x1 vil kunne være passende til både en tynd og tyk pibe?
18x1 har jo 18mm diameter, så piben skal være 19mm for at det dur. Det er en normal jagtpibe sjældent ved mundingen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Flugteren » 17. jun 2017, 18:11

bygork skrev:Min primære 308W riffel til dæmperen, er en S&L classic dl; jeg gerne vil have god dæmpning på, tanken var at den mest skulle bruges til jagt, men måske også en gang imellem på banen. Da det er til jagt, skal dæmperen helst heller ikke være for tung, derfor faldt valget egentlig ud fra jægers test på Hausken JD224.

Nu koster JD224 jo ikke gratis og et alternativ kunne være en brugt ASE Utra SL5 til omkring halv pris af JD224. Men i praksis hvor meget skal man forvente i forskel på balance og rekyl mellem ASE Utra sl5 vs. Hausken JD224.

Nu har jeg jo også en gammel baneriffel med tyk pibe, så er der nogen der kan svare på om et gevind på M18x1 vil kunne være passende til både en tynd og tyk pibe?
Hvis prisen er en faktor, så kan du beholde din SL5 til jagten og købe en Sonic 55 til skydebanen. Den er en forholdsvis stor dæmper, koster lidt under 2000 inkl. gevind, hvis du køber den hos Sonic selv. Jeg ved ikke, om den dæmper ligeså godt som en dæmper til over det dobbelte af prisen, men med en stor volumen og mange baffler bør den da kunne tage en hel del.

Alternativt en S&L Superdome/Thunderdome.

Til en almindelig jagtpibe er gevind som 1/2"-20 UNF, M14x1, M14x1.5 de mest gængse.

Det er svært at få det hele:

En let dæmper er som regel ikke ret stor, og kan ikke dæmpe så godt som en stor dæmper (som oftest - ikke altid).

En stor dæmper tager meget af lyden og rekylen, men vejer så også en del (plus koster mere).

Det norske firma SVEMKO laver en lyddæmper kaldet Hunter 1.0. Den er lavet i titanium og aluminium, er en decideret jagtdæmper, der skulle dæmpe fint i forhold til vægt og størrelse. Men den koster omtrent de 4000 danske.

ASE Utra SL5 klarer sig godt i forhold til selv større, tungere dæmpere.

Hvis du vil have maksimal dæmpning og minimal vægt, så skal du købe en dæmper lavet af titanium, men de koster som regel altid over 4000 DKK, og så er vi jo oppe i Hausken alligevel.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Bygork » 17. jun 2017, 21:02

Jeg takker for input :smile: Men lige et sidste spørgsmål. Køber jeg så en Dæmper i M14x1.5 eller M14x1 , vil den så både kunne klare en almindelig jagtpibe og min gamle Otterup baneriffel med tyk pibe. Eller skal de bare notorisk have hver deres gevind/dæmper fordi der er så stor forskel på pibernes diameter ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Flugteren » 17. jun 2017, 21:57

bygork skrev:Jeg takker for input :smile: Men lige et sidste spørgsmål. Køber jeg så en Dæmper i M14x1.5 eller M14x1 , vil den så både kunne klare en almindelig jagtpibe og min gamle Otterup baneriffel med tyk pibe. Eller skal de bare notorisk have hver deres gevind/dæmper fordi der er så stor forskel på pibernes diameter ?
Ja, de fleste dæmpere har en maksimal pibetykkelse, de kan gå ned over - for almindelige, tyndere jagtdæmpere er det typisk 20-22 mm. Såfremt dine piber har samme gevind, så kan du bruge dæmperen på dem begge. Men en svær pibe har som oftest ikke et gevind i M14x1(.5), da der er plads til, at man kan have et kraftigere gevind og dermed i teorien mere stabilitet.

En matchpibe vil typisk have et M18x1 gevind.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af 458hunter » 18. jun 2017, 11:42

Flugteren skrev:
bygork skrev:Jeg takker for input :smile: Men lige et sidste spørgsmål. Køber jeg så en Dæmper i M14x1.5 eller M14x1 , vil den så både kunne klare en almindelig jagtpibe og min gamle Otterup baneriffel med tyk pibe. Eller skal de bare notorisk have hver deres gevind/dæmper fordi der er så stor forskel på pibernes diameter ?
Ja, de fleste dæmpere har en maksimal pibetykkelse, de kan gå ned over - for almindelige, tyndere jagtdæmpere er det typisk 20-22 mm. Såfremt dine piber har samme gevind, så kan du bruge dæmperen på dem begge. Men en svær pibe har som oftest ikke et gevind i M14x1(.5), da der er plads til, at man kan have et kraftigere gevind og dermed i teorien mere stabilitet.

En matchpibe vil typisk have et M18x1 gevind.
Men man behøver ikke have stort gevind på tyk pibe. Det er primært så dæmperen har en mere æstetisk overgang med piben.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af Flugteren » 18. jun 2017, 11:47

Chrstn_Olsen skrev:
Flugteren skrev:
bygork skrev:Jeg takker for input :smile: Men lige et sidste spørgsmål. Køber jeg så en Dæmper i M14x1.5 eller M14x1 , vil den så både kunne klare en almindelig jagtpibe og min gamle Otterup baneriffel med tyk pibe. Eller skal de bare notorisk have hver deres gevind/dæmper fordi der er så stor forskel på pibernes diameter ?
Ja, de fleste dæmpere har en maksimal pibetykkelse, de kan gå ned over - for almindelige, tyndere jagtdæmpere er det typisk 20-22 mm. Såfremt dine piber har samme gevind, så kan du bruge dæmperen på dem begge. Men en svær pibe har som oftest ikke et gevind i M14x1(.5), da der er plads til, at man kan have et kraftigere gevind og dermed i teorien mere stabilitet.

En matchpibe vil typisk have et M18x1 gevind.
Men man behøver ikke have stort gevind på tyk pibe. Det er primært så dæmperen har en mere æstetisk overgang med piben.
Klart, du kan selv vælge gevind, men det ser ikke så pænt ud med et meget lille gevind på en tyk pibe :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hausken JD224 erfaringer søges

Indlæg af C-X » 18. jun 2017, 12:00

Op bagi med udseendet, der fåes gevind omløbere til det samme. Grunden til, at man gerne vælger et stort gevind er, at fladerne er større og således kan holde til en større kraft påvirkning.

De mest udsatte dele på en riffel, mht slidtage, er umiddelbart foran kammeret og ved mundingen af piben. Sidstnævnte kan man påvirke negativt, hvis ikke pibens munding kan komme af med varmen effektivt. En teleskopisk dæmper er rigtig god til, at holde piben varm.

Jeg er fint tilfreds med min Sonic 45, men skyder heller aldrig min riffel brandvarm. Skulle jeg købe en dæmper i dag, ville jeg dog nok købe en frontmonteret, såsom ASE Utra SL5i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar