Køb af .22LR (Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Køb af .22LR (Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af 181Bambam » 2. jun 2017, 20:54

Hejsa
Jeg ville egenligt helst have en Ruger 10/22 VLEH semiauto. Men den er åbenbart umulig at støve op (ihvertfald der hvor jeg har prøvet :smile: )
så nu er jeg ude i at være tvunget til at finde noget andet.
Jeg vil helst have en med en med et bredt/tykt forskæfte, da de fleste 22lr jeg har håndteret virker meget klejne og har i den forbindelse set på en Steyr Scout 22lr. Det tiltaler mig at den er med ret træk og bredt skæfte, i den forbindelse faldt jeg over en ISSC SPA der også har ret træk. Men den har jeg ikke set fysisk, så kan ikke bedømme hvor stort frontskæftet er.

Jeg skal bruge den til regulering.


Er der nogle herinde der har prøvet dem og har noget positivt/negativt at sige om dem?

PFT
Senest rettet af Refraktorius 2. jun 2017, 21:42, rettet i alt 1 gang.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af T-REX » 3. jun 2017, 04:37

Jeg har haft flere modeller af ISSC i hånden, og kvaliteten er God, og bedre end en Browning T-Bolt.
Deres forskæfter er, så vidt jeg husker, nogenlunde på størrelse med et CZ455 skæfte.
Men der er forskel, afhængigt af om du vælger træ, plastic eller Tactical, Tactical er nok det bredeste, men det er stadig et "almindeligt" jagtskæfte.

"Sniper Style"(Tænk AICS Thumphole) har jeg desværre ikke set, med fingrene. Men den ville være FED, at få fingrene i.

Låsen skal lige "køres til" før den går rigtig goft.

Aftrækket er klart europæisk.. Ikke noget sagføreraftræk, på ISSC


Steyr benytter låsen fra ISSC i deres Scout Rimfire, så helt ringe, det kan den ikke være :blink:

ISSC er meget inspireret af de Russiske Baikal Rettrækkere.

ISSC får lidt kritik for at deres plasticmagasiner måske ikke holder så godt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af 181Bambam » 3. jun 2017, 05:14

Du skriver at aftrækket er europæisk og ikke et sagføreraftræk :biggrin: den er sgu ny for mig, kan du uddybe det?
Jeg har en kammerat der har en CZ 455 og der syntes jeg at skæftet er lidt klejnt, så det er nok en Tactical jeg skal gå efter hvis det er lidt bredere.
Tak for svaret, det er fedt med noget hands on experience.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af Elbæk » 3. jun 2017, 08:49

181Bambam skrev:Du skriver at aftrækket er europæisk og ikke et sagføreraftræk :biggrin: den er sgu ny for mig, kan du uddybe det?
Jeg har en kammerat der har en CZ 455 og der syntes jeg at skæftet er lidt klejnt, så det er nok en Tactical jeg skal gå efter hvis det er lidt bredere.
Tak for svaret, det er fedt med noget hands on experience.
Nyproducerede amerikanske våben kommer ofte fra fabrikken med et meget tungt aftræk, for at undgå at blive sagsøgt ifm. evt. vådeskudsulykker. Af samme årsag finder man ting som eksterne sikringer på bøjlespændere, frame locks på revolvere, 80s series 1911ere, etc.

Tendensen kaldes "to lawyer up" blandt amerikanske våbenbrugere - begrebet dækker over når man vælger at ændre et våbens design og features (ofte til det dårligere) på baggrund af råd fra firmaets advokat/juridiske afdeling.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af NWF » 4. jun 2017, 21:59

181Bambam skrev:Hejsa
Jeg ville egenligt helst have en Ruger 10/22 VLEH semiauto. Men den er åbenbart umulig at støve op (ihvertfald der hvor jeg har prøvet :smile: )
så nu er jeg ude i at være tvunget til at finde noget andet.
Jeg vil helst have en med en med et bredt/tykt forskæfte, da de fleste 22LR jeg har håndteret virker meget klejne og har i den forbindelse set på en Steyr Scout 22LR. Det tiltaler mig at den er med ret træk og bredt skæfte, i den forbindelse faldt jeg over en ISSC SPA der også har ret træk. Men den har jeg ikke set fysisk, så kan ikke bedømme hvor stort frontskæftet er.

Jeg skal bruge den til regulering.


Er der nogle herinde der har prøvet dem og har noget positivt/negativt at sige om dem?

PFT
Har en Steyr Scout 17hmr, og kan kun rose skæftet - Rettrækket på Steyr'en skulle jeg dog lige vende mig lidt i forhold til rettrækket på min Titan16 308. - fik fingerne lidt for langt ind et par gange og dermed "rundt om" håndtaget istedet for bare at genlade med det yderste fingreled på fingerne - men er sgu en sublim salonriffel som skyder godt og trækket er superfint, men dog ret højlydt. Kan kun forstille mig at 22lr er af samme kvalitet. Havde jeg råd så kom der også en 22lr Steyr Scout hjem i skabet :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af Mulan » 6. jun 2017, 15:17

181Bambam skrev:Hejsa
Jeg ville egenligt helst have en Ruger 10/22 VLEH semiauto. Men den er åbenbart umulig at støve op (ihvertfald der hvor jeg har prøvet :smile: )
så nu er jeg ude i at være tvunget til at finde noget andet.
Jeg vil helst have en med en med et bredt/tykt forskæfte, da de fleste 22LR jeg har håndteret virker meget klejne og har i den forbindelse set på en Steyr Scout 22LR. Det tiltaler mig at den er med ret træk og bredt skæfte, i den forbindelse faldt jeg over en ISSC SPA der også har ret træk. Men den har jeg ikke set fysisk, så kan ikke bedømme hvor stort frontskæftet er.

Jeg skal bruge den til regulering.


Er der nogle herinde der har prøvet dem og har noget positivt/negativt at sige om dem?

PFT
Hvis du køber en Ruger 10/22 kan du jo købe en masse ekstra udstyr, fx sådan et skæfte her: https://www.magpul.com/products/hunter- ... uger-10-22
Den har et rimeligt bredt forskæfte.

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af Øboen » 6. jun 2017, 19:54

En almindelig Ruger 10/22 Target har også fra fabrikken et rimeligt bredt forskæfte. Har du set på den udgave? HH plejer at have den på lager.

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af 181Bambam » 6. jun 2017, 21:08

Tak for svarene.
Jeg må lige en tur i HH og se med fingrene :biggrin: '
Jeg har fået at vide af en kammerat at man ikke må have 2 halvautomat rifler i samme kaliber...... er der noget hold i det?
Jeg har en M4 specops .22LR i forvejen.
Hvis det er rigtigt, gør det valget noget nemmere da en 10/22 jo så er ude af regnestykket

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Køb af 22LR(Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af Elbæk » 6. jun 2017, 22:03

Der er flere tråde om emnet. Helt generelt lader det ikke til at du skal regne med at få tilladelse til to halvautomatiske rifler i samme (el. blot tilsvarende) kaliber. Det lader endog til at det fremover vil være et problem at få tilladelse til mere end en halvautomatisk riffel uanset kaliber. Men, der sker noget i sagen lige pt. Personligt ville jeg lægge projektet på hylden nogle måneder og afvente i hvilken retning vinden så blæser...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af .22LR (Ruger/Steyr/ISSC) Har I nogen erfaringer med dem?

Indlæg af 181Bambam » 7. jun 2017, 05:01

Så har jeg været inde og læse div tråde om halvauto :evil:
Kan godt se det nok har lange udsigter, hvis nogen overhovedet :mad:
Utroligt at der er så meget smagsdommeri, fra folk der åbenbart kan sidde og forvalte som de lyster

Besvar