Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Gamekeeper
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. sep 2005, 12:44
Geografisk sted: Vestjyland
Been thanked: 3 times

Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Gamekeeper » 27. maj 2017, 08:30

Kære Venner/ ligesindede
Jeg håber nogen af jer æhar tid til at kaste lidt lys over det her problem jeg har fået. Jeg var i en af de største jagtforretninger herhjemme igår og lagde mærke til pakketilbuddet på en Sauer 101Xt med lyddæmper og sort syntetisk skæfte samt monteret med belyst sigtekikkert i lave ende af kvalitet skalaen , montagen var absolut ok og det er stålhus, alle gængse kaliber, men lad os ikke diskutere riflen , alle har deres smag og fred være med det bare folk er glade.
Mit problem , jeg fik et utroligt godt tilbud , og ekspedienten spurgte hvad kaliber ønsker du , jeg har en 223rem jeg er glad for til mine sommerbukke, samt en 6.5x 55 hvor jeg kan skifte med en extra 9.3x62 på no time. Men jeg siger 6.5 x55 , der var osse 6.5 creedmore , men så siger sælger hvis sælger aldrig 6.5x55 mere og den bliver udfaset herhjemme indenfor 3 år de er begyndt i Tyskland og Polen der er den ikke tilladt til kronvildt. Det forstod jeg ikke en dyt af , så godt der kun var 243win og 270 på hylden men jeg ku få den i 6.5x55 den var på lager
1. Er der noget om det her eller det bare snak , jeg har skudt mange stk kronvildt med 243win i skotland uden problem og har brugt 6.5x55 herhjemme til hjorte , nogle er endda faldet på stedet med en Oryx kugle. Men jeg vil ikke vælge dette dejlige kaliber som jeg er meget glad hvis den udgår eller bliver for lille til kronvildt.

Der næste spørgsmål er ikke for at starte en kaliber krig , men kort saglig mening.

2. Hvis dette er tilfældet hvad mener i er ( næst bedste ) valg for mig , som sagt er den i alle gængse 223. 243. 6.5x55. 6.5 Creedmore. 25.06. 7 Rem mag. 308. 30.06.
300win mag. 9.3 x 62. 8x57 .

Jeg vil på forhånd sige mange tak for et godt forum , samt de svar der måtte komme på mine spørgsmål
Mange tak og knæk & Bræk

Mvh Claus Nielsen
Gamekeeper
Schultz & Larsen 100DL
Schultz & Larsen 97DL
Sauer 200STR
Weatherby HC Sniperï
Sako M75. SS
Beretta ASE90
Beretta ASE 90 Gold
Beretta DT 10
Zoli Z-GUN
Med Venlig Hilsen

C.Nielsen

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Fredericianer » 27. maj 2017, 09:01

Jeg tror han mente at blykernet ammunition bliver muigvis udfaset, og at 6.5x55 kan have svært at møde kravene til større vildt når man skyder med kobberprojektiler.
Never confuse verbosity with veracity.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af 458hunter » 27. maj 2017, 09:45

Der er allerede projektiler til rådighed der holder kravet i blyfri ammo. Det kræver pt en hjemmelader.

Derudover skal man sikre sig at piben har tilstrækkelig twist til at stabilisere så tunge kugler - det plejer ikke at være et problem med 6,5x55.

Til jagt ville jeg idag vælge 308 eller 30-06. Så kan man købe ammo der holder kravet uden problemer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 27. maj 2017, 10:22

Man bliver nogle gange lidt :crazy: over det vås de kan lukke ud i jagtforretninger :pig:

Herhjemme tror jeg de sænker energikravet til bl.a. kronvildt, i stedet for at dømme 6,5 awesome ude, pga manglende fabriksammo. Den tanke ér luftet fra troværdig kilde.

I udlandet er der visse steder krav om minimum 7 mm Ø og samtidig krav om blyfri kugler.

Som supplement til dine andre gode kalibre, ville jeg klart vælge en .308 Win.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2017, 11:45

Jeg er ret overbevist om et det er korrekt at salget af 6,5x55 er dalende - ikke mindst i forhold til .308 Win. Men, jeg tvivler på at forventningen om et evt. forbud mod blyholdig ammunition har nogen stor andel i årsagen til dette. Snarere tror jeg at årsagen skal findes i det faktum at .308 Win opfattes som en mere alsidig kaliber (ikke mindst hvis man påtænker at skulle på svinejagt) samt, ikke mindst, udvalget af meget billig ammunition i lige netop dén kaliber.

6,5x55 "udgår" ikke i vores levetid. Det kan godt være at den bliver mindre udbredt - og det kan godt være at vi, efter et evt. forbud mod blyholdig ammunition, kommer til at opleve en midlertidig "flaskehals" iht. udvalget af ammunition. Jeg er dog personligt af den overbevisning at udviklingen af blyfri ammunition overhaler et evt. forbud, så vi reelt ikke kommer til et opleve et problem.
Til sammenligning; prøv at se på .30-30 Win. En af de allerførste patroner designet til røgsvagt krudt, designet i 1895, den er stadig en af de mest udbredte kalibre i USA og er, har jeg læst det påstået, den kaliber der er skudt flest whitetails med nogensinde. Og, der udvikles stadig på den kaliber.

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor en ansat i en jagtforretning kan finde på at sige at 6,5x55 "udgår" - det er, i bedste fald, at "trække en hurtig", som jeg plejer at sige når man glemmer at mellemregningerne nogengange er essentielle for at kunden forstår det "facit" man præsenterer for dem. I værste fald har det haft noget med at gøre, at man meget hellere ville sælge noget man havde hjemme/fremme, frem for at skulle bestille noget hjem/hente noget på lageret til kunden.
Jeg har oplevet lidt det samme, hvor jeg (i en større jagtforretning) fik at vide at jeg; "skulle skynde mig at købe en Troy PAR, fordi EU ville forbyde dem!" Jeg spurgte naturligvis hvor den information kom fra og fik at vide; "at det vidste man inden for branchen". Da jeg præsenterede mig som "Elbæk fra NVF" og fortalte hvad mit arbejde var, var samtalen pludselig overstået :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 27. maj 2017, 12:20

Der er mange der kan lukke lård ud uden henvisninger til relevante kilder, men i en butik mener jeg, at man har et skærpet ansvar til korrekt formidling - kommer man til kort, at det ingen skam, at gøre opmærksom på sine vidensmæssige begrænsninger.

Begynder en sælger først at lukke lård ud, så kan han være sikker på, at min agtelse for ham ligger på så lille et sted, at det kun kan være mit kendskab til produktet og prisen, der gør, at jeg gennemfører min handel i hans butik. Gode anbefalinger kommer der nul af.

Nødløgne og lård har vi politikere og journalister til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2017, 12:45

Det kan aldrig betale sig - uanset om det er bevidst eller udtryk for ens manglende viden - at bullshitte en kunde. Skulle det lykkedes i situationen, vil det altid komme tilbage og bide en i røven.

Jeg oplever lidt, navnlig blandt den lidt ældre generation i min branche, at nogen endnu ikke helt har vænnet sig til at man, som butiksansat, med Internettets udbredelse, ikke længere er den "ultimative og endegyldige" autoritet i en betjeningssituation.
Det er ikke mere end et par år siden jeg hørte indehaveren af en jagtforretning, i ramme alvor, postulere overfor en kunde at; "De fleste internetbutikker er nogle svindlere - og det meste som står på Internettet er noget vrøvl".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af T-REX » 27. maj 2017, 20:52

Man snakkede også om, at 6,5x55 ville udgå, da jeg tog jagttegn, i 1980.....
Det var fordi man mente at med den dalende popularitet, der ville reglerne for kronvildt og elg blive strammet, så 6,5x55 ville bliver for svag.... Men det er ikke sket, endnu....
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Flugteren » 27. maj 2017, 21:42

6.5x55 er en fantastisk god kaliber til alt jagtbart vildt i Danmark, og kan med også lægge en elg ned (det har svenskerne bevist utallige gange). Med den rette kugle gør den ikke ret megen skade på rådyr, og med en Lapua Mega 10,1 gram har jeg ikke set en kronhjort gå mere end 75 meter (erfaring fra jagter, har desværre ikke selv skudt én endnu).

Den har nærmest ingen rekyl med en god lyddæmper, den er prisbillig selv med kvalitetsammunition og så har den en flad kuglebane på længere afstande til de lidt sværere situationer.

Jeg er meget glad for min riffel i den kaliber.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Bofhenator » 27. maj 2017, 21:56

Flugteren skrev:6.5x55 er en fantastisk god kaliber til alt jagtbart vildt i Danmark, og kan med også lægge en elg ned (det har svenskerne bevist utallige gange). Med den rette kugle gør den ikke ret megen skade på rådyr, og med en Lapua Mega 10,1 gram har jeg ikke set en kronhjort gå mere end 75 meter (erfaring fra jagter, har desværre ikke selv skudt én endnu).

Den har nærmest ingen rekyl med en god lyddæmper, den er prisbillig selv med kvalitetsammunition og så har den en flad kuglebane på længere afstande til de lidt sværere situationer.

Jeg er meget glad for min riffel i den kaliber.
Hvis man er ude på de afstande der giver svære situationer, er kuglebanens fladhed så ikke inderligt ligegyldig, det er der man skal kende sin ballistik og klikke sig ud af vanskelighederne? Om man skal klikke 15 eller 18 klik er ligegyldigt, men man skal vide om det er det ene eller det andet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 27. maj 2017, 22:21

Den bliver stadig heller ikke >/= 7 mm, som nogle steder er et krav.

9,3x62 kan også lades til en fladere kuglebane, end 6,5x55, som det fremgik af en Netnatur.dk artikel.

Skal vi give den et ballistisk forspring, så er det i vindafdriften, som alligevel kan være svær at bedømme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Flugteren » 27. maj 2017, 22:32

Ej, altså, skal vi ikke bare være enige om, at kaliber 6.5x55 er en fin kaliber, og at energikravene skal sænkes til kronvildt, såfremt bly bliver forbudt? :cry:

:numberone:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 27. maj 2017, 22:39

Det ville være svært at være uenig i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Gamekeeper
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. sep 2005, 12:44
Geografisk sted: Vestjyland
Been thanked: 3 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Gamekeeper » 28. maj 2017, 03:03

Hej venner
Jeg vil meget gerne takke jer for at i tog jer tid til mit spørgsmål, det er ikke nemt selvom jeg ikke er rookie at forstå en sælger / ejer af butikken når han kommer med den udtalelse , troværdigheden burde være i top og mange vil ikke sætte spørgsmålstegn ved udtalelsen og bare følge rådet, og det er meget skidt at fordi der er flere i kaliber 308 eller 30.06 og for at redde salget så er 6.5 pludselig noget skidt . Jeg var selv instruktør på riffel midt i 90erne , og der var rigtig rigtig mange der ikke kunne håndtere en kaliber 30 på grund af rekylen og skrækken , havde engang en far der kom med sin søn og faderens parker hale i 30.06 og den var let som et fjer, drengen var hvid i hovedet af skræk, medbragt havde de en ølkasse med et dynebetræk trukket over , det tog ikke lang tid så var der opbrugt 4 girokort og ikke flere tilbage..faderen var sur på sønnen fordi skuddene sad på og over hele den stor plade, så ham afsted ind til Oksbøl og købe 2 nye girokort , mener de var 250kr ,stk dengang for en riffel prøve, imens talte jeg med sønnen og jeg så angsten i hans øjne ,både at svigte sin far og ikke bestå , for det var jo meningen at knægten sgu have en bæretilladelse til faderens riffel . Men jeg havde min Remington 700BDL i 223 Rem med tyk pibe og dejlig balance med derud og fortalte drengen at rekylen var som en salonriffel , han fik 2 skud inden faderen kom, og vi blev enige om at han lånte lige min til prøven ,lidt udenom proceduren men jeg synes det var berettiget , han skød sine skud og det så godt ud han var ikke spor bange og jeg nåede til skiven og vendte mig og sagde , æv det hjalp ikke , jeg havde min tommelfinger mit i det hvide og der sad et skud der var synlig , knægten kikkede bedrøvet faderen så sur ud , SÅ flyttede jeg min tommelfinger og der sad 4 skud samlet som en 2 krone , Bestået sagde jeg 5 gyldige i skiven , knægten hoppede sgu hele vejen hjem til Esbjerg , men jeg talte med faderen som lovede mig at han vil købe en som min i 223rem til knægten , men fik ham overbevist om at jeg synes han skulle prøve med en 243win hvis der kun var tale om råvildt eller prøve en 6.5x55 hvis der var kronvildt på deres jagt eller de sku udenlands. Knægten fik ugen efter en brugt Carl Gustav 1900 med en Pecar kikkert på til 5000kr i 6.5 x 55 , han var så fornuftig at han købte 100 spidskarp oveni handlen og begyndte at blive dus med sin riffel og han elsker den riffel og har faktisk lige fået lyddæmper på og skyndte sig at fortælle mig at nu var rekylen reduceret en del og den var bare så rar at skyde med. Jeg prøvede den oprindelige parker hale i 30.06 med den lave vægt, det var en af de mest ubehagelige rifler jeg nogen har skudt med nej hvor var den livlig og slog som en hest den sparken , nå det var en lille solstråle historie der hentyder lidt til at jeg og mange andre herhjemme bliver noget kede af hvis 6.5 x 55 bliver udfaset , det er sgu da et dejligt kaliber.
Tak for indslagene og støtten , det er et super forum med stor kompetance :eek:
Med venlig hilsen Claus Nielsen
Gamekeeper.
Med Venlig Hilsen

C.Nielsen

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af 308 W » 28. maj 2017, 08:33

Flugteren skrev:6.5x55 er en fantastisk god kaliber til alt jagtbart vildt i Danmark, og kan med også lægge en elg ned (det har svenskerne bevist utallige gange). Med den rette kugle gør den ikke ret megen skade på rådyr, og med en Lapua Mega 10,1 gram har jeg ikke set en kronhjort gå mere end 75 meter (erfaring fra jagter, har desværre ikke selv skudt én endnu).

Den har nærmest ingen rekyl med en god lyddæmper, den er prisbillig selv med kvalitetsammunition og så har den en flad kuglebane på længere afstande til de lidt sværere situationer.

Jeg er meget glad for min riffel i den kaliber.
Definer flad kuglebane.. Her er den mere krum end 308 når 6.5 skal overholde kravet til kronvildt.
Vedhæftede filer
tmp_18289-Screenshot_2017-05-28-08-31-00-31228399.png

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af ABjerre » 28. maj 2017, 09:04

Gamekeeper skrev: 1. Er der noget om det her eller det bare snak...

2. Hvis dette er tilfældet hvad mener i er ( næst bedste ) valg for mig , som sagt er den i alle gængse 223. 243. 6.5x55. 6.5 Creedmore. 25.06. 7 Rem mag. 308. 30.06.
300win mag. 9.3 x 62. 8x57 .
1: Uden at være hverken Tysk, Polsk eller Dansk producent eller distributør af ammunition, så lyder det til at der er nogle elementer, der bliver bladet lidt sammen. Jeg kunne forestille mig, at det bunder i at blyprojektiler måske er ved at blive udfaset (jeg ved det ikke). Det betyder så, at man for at få samme kuglevægt skal bruge længere projektiler, og dét er et problem i 6,5x55 hvis man skal have meget tunge kugler (tøhø). I forlængelse af det kan det så igen skabe problemer til meget stort vildt.

Umiddelbart ville jeg sige, at 6.5x55 har været i verden og har fungeret fint de sidste ~125år, og jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne klare 125 år mere.

2: Når det så er sagt, så har jeg en Sauer 202 i .308win som jeg er mægtig glad for. Jeg har valgt netop den, da der efter sigende ikke skulle være meget vildt i denne ende af verden, som man ikke kan tage med en vel placeret .308... Det skulle da lige være en bjørn, men skulle man få opkaldet: "Der står en bjørn jer, og du er den eneste i verden, der kan skyde den!", så kan man heldigvis i løbet af få minutter skifte til et 9.3x62 løb. Dét er satme smart.

2.2: ... og skulle man få smag for at prøve lidt 6.5x55 hvilket jeg har da har tænkt i mit stille sind, så er muligheden der jo også for dét.
Senest rettet af ABjerre 28. maj 2017, 13:36, rettet i alt 1 gang.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Halvautomat » 28. maj 2017, 11:13

Gamekeeper du har helt ret..
Mange riffelskytter skyder dårligt. Og her er rekyl absolut en medvirkende faktor. Første riffel jeg prøvede var en gammel Manlicher i cal. 30.06 den blev jeg hurtig uvenner med fik en på kæben af det håbløst konstruerede skæfte.. Bayersk svineryg... Parker Hale i samme kaliber .. også her fik jeg tæsk...
Efter mange år med en let Sako i 308w fandt jeg ud af at jeg skød meget bedre med cal 6,5x55 ... Og det er jo det det handler om...
Prøv at få en makker til at lade jeres riffel og skyd.. makkeren skal så undlade at komme ammu i en gang i mellem ... Prøv så at iagttage hvad der sker når den ikke er ladt.. jeg vil vædde på at mange med lidt større Calibre blinker når den er tom og tror den er ladt. Det at man på forhånd blinker er udtryk for at man ikke har fuld koncentration på sin skydning.
Caliber 6,5x55 vælter alt hvad i kommer i nærheden af.. prøv at læs hvor langt en elg går efter at være skudt med forskellige calibre...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Elbæk » 28. maj 2017, 11:50

Jeg gjorde mig samme erfaring med min første jagtriffel; en standard Ruger American Rifle i .308 Win (ca. 2,8 kg u. optik) - den var ikke rar at skyde med (et kikkertkys lige før riffelprøven gjorde heller ikke sagen bedre). Jeg bestod (på trods af en tripod som kollapsede ved første skud, så skuddet endte en meter over skiven) prøven med den i første forsøg (fem træffere), men det var ikke køn skydning. Prøveansvarlige var tydeligt overrasket da han talte mine træffere, han havde ikke regnet med at jeg havde bestået. Jeg kan også kun tilskrive det det faktum at jeg har skudt med salonriffel siden jeg var 10-11 år gammel - og at "krybdyrhjernen" simpelthen tog over i min irritation over fejlende udstyr. Sjældent har jeg skudt fem skud så hurtigt med en repeterriffel. Jeg var den som skød første skud sidst og sidste skud først.

Takket være et par brugere herinde, er jeg blevet noget bedre venner med rekyl. Jeg har endnu til gode at skyde med noget som jeg ikke synes er sjovt :sniper:

Jeg har en kollega, en ganske spinkel fyr, som - på trods af mit råd om at starte med en 6,5x55 - insisterede på at starte ud med en relativt let Sako i .30-06 Spr. Han kan tydeligvis ikke lide at skyde med den - og får derfor ikke trænet. Han har nu dumpet riffelprøven to gange - men vil, stadig, ikke tage imod mit tilbud om at tage på banen og starte ud med det basale med en .22LR eller en .223 Rem :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af PSindrup » 28. maj 2017, 15:29

Elbæk skrev:Jeg gjorde mig samme erfaring med min første jagtriffel; en standard Ruger American Rifle i .308 Win (ca. 2,8 kg u. optik) - den var ikke rar at skyde med (et kikkertkys lige før riffelprøven gjorde heller ikke sagen bedre). Jeg bestod (på trods af en tripod som kollapsede ved første skud, så skuddet endte en meter over skiven) prøven med den i første forsøg (fem træffere), men det var ikke køn skydning. Prøveansvarlige var tydeligt overrasket da han talte mine træffere, han havde ikke regnet med at jeg havde bestået. Jeg kan også kun tilskrive det det faktum at jeg har skudt med salonriffel siden jeg var 10-11 år gammel - og at "krybdyrhjernen" simpelthen tog over i min irritation over fejlende udstyr. Sjældent har jeg skudt fem skud så hurtigt med en repeterriffel. Jeg var den som skød første skud sidst og sidste skud først.

Takket være et par brugere herinde, er jeg blevet noget bedre venner med rekyl. Jeg har endnu til gode at skyde med noget som jeg ikke synes er sjovt :sniper:

Jeg har en kollega, en ganske spinkel fyr, som - på trods af mit råd om at starte med en 6,5x55 - insisterede på at starte ud med en relativt let Sako i .30-06 Spr. Han kan tydeligvis ikke lide at skyde med den - og får derfor ikke trænet. Han har nu dumpet riffelprøven to gange - men vil, stadig, ikke tage imod mit tilbud om at tage på banen og starte ud med det basale med en .22LR eller en .223 Rem :wall:
Dum kollega, der ikke vil lytte. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Elbæk » 28. maj 2017, 16:33

PSindrup skrev:
Elbæk skrev:Jeg gjorde mig samme erfaring med min første jagtriffel; en standard Ruger American Rifle i .308 Win (ca. 2,8 kg u. optik) - den var ikke rar at skyde med (et kikkertkys lige før riffelprøven gjorde heller ikke sagen bedre). Jeg bestod (på trods af en tripod som kollapsede ved første skud, så skuddet endte en meter over skiven) prøven med den i første forsøg (fem træffere), men det var ikke køn skydning. Prøveansvarlige var tydeligt overrasket da han talte mine træffere, han havde ikke regnet med at jeg havde bestået. Jeg kan også kun tilskrive det det faktum at jeg har skudt med salonriffel siden jeg var 10-11 år gammel - og at "krybdyrhjernen" simpelthen tog over i min irritation over fejlende udstyr. Sjældent har jeg skudt fem skud så hurtigt med en repeterriffel. Jeg var den som skød første skud sidst og sidste skud først.

Takket være et par brugere herinde, er jeg blevet noget bedre venner med rekyl. Jeg har endnu til gode at skyde med noget som jeg ikke synes er sjovt :sniper:

Jeg har en kollega, en ganske spinkel fyr, som - på trods af mit råd om at starte med en 6,5x55 - insisterede på at starte ud med en relativt let Sako i .30-06 Spr. Han kan tydeligvis ikke lide at skyde med den - og får derfor ikke trænet. Han har nu dumpet riffelprøven to gange - men vil, stadig, ikke tage imod mit tilbud om at tage på banen og starte ud med det basale med en .22LR eller en .223 Rem :wall:
Dum kollega, der ikke vil lytte. :giggle:

Peter
Ikke dum, bare stolt. Det kan jeg sagtens kende fra mig selv. Men, jeg måtte for længe siden erkende at når man har med våben (og for den sags skyld kampsport) at gøre, så kommer man væsentligt længere med en sund portion ydmyghed end man gør med stolthed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af Kleth » 28. maj 2017, 18:35

Elbæk skrev: Ikke dum, bare stolt. Det kan jeg sagtens kende fra mig selv. Men, jeg måtte for længe siden erkende at når man har med våben (og for den sags skyld kampsport) at gøre, så kommer man væsentligt længere med en sund portion ydmyghed end man gør med stolthed.
:goodpost: der er også noget mandighed over det (måske bare stolthed :giggle: ) -
Jeg er i hvert fald ikke en "rekylling"
og det bliver ikke bedre når det krydres med floskler og myter om flade kuglebaner og dyr som
bare går ned i knaldet uanset hvor jeg rammer det.
Sjovt nok går alt bedre, når man træner med ens våben og præcision er alpha & omega.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af TheDarkSide » 29. maj 2017, 07:32

308 W skrev:
Flugteren skrev:6.5x55 er en fantastisk god kaliber til alt jagtbart vildt i Danmark, og kan med også lægge en elg ned (det har svenskerne bevist utallige gange). Med den rette kugle gør den ikke ret megen skade på rådyr, og med en Lapua Mega 10,1 gram har jeg ikke set en kronhjort gå mere end 75 meter (erfaring fra jagter, har desværre ikke selv skudt én endnu).

Den har nærmest ingen rekyl med en god lyddæmper, den er prisbillig selv med kvalitetsammunition og så har den en flad kuglebane på længere afstande til de lidt sværere situationer.

Jeg er meget glad for min riffel i den kaliber.
Definer flad kuglebane.. Her er den mere krum end 308 når 6.5 skal overholde kravet til kronvildt.
Prøv så at sammenlign Hornady SST i 140 gr. Den overholder også kravet i 6,5x55, hvis man kigger på æsken og kan lades et pænt stykke over kravet hvis man vil, selv i en halvkort pibe.
Unavngivet.jpg
Jeg har taget data fra Hornadys hjemmeside.
Jeg tvivler på et krondyr kan mærke den store forskel (ca. 200 joule).

Elbæk, 30-30 er da en ny kaliber. 6,5x55 er fra 1891 :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 29. maj 2017, 08:08

Nu gik debatten vist nærmere på kommerciel ammunition og dets "flade kuglebane", samt blyfri der overholder vægt- og energikravet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af TheDarkSide » 30. maj 2017, 15:04

C-X skrev:Nu gik debatten vist nærmere på kommerciel ammunition og dets "flade kuglebane", samt blyfri der overholder vægt- og energikravet.
140 gr SST er en fabriksladning der holder kravet i 6,5x55.

Det fleste "eksperter" mener at ved blyfri ammunition kan kuglevægten godt sænkes lidt og derfor bør lovgivningen følge virkeligheden. Så at dømme 6,5x55 ude er forkert.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Udgår kaliber 6.5x55 eller er det bare snak ?

Indlæg af C-X » 30. maj 2017, 15:30

TheDarkSide skrev:
C-X skrev:Nu gik debatten vist nærmere på kommerciel ammunition og dets "flade kuglebane", samt blyfri der overholder vægt- og energikravet.
140 gr SST er en fabriksladning der holder kravet i 6,5x55.
Aeh, så misforstod jeg! :razz:
Det fleste "eksperter" mener at ved blyfri ammunition kan kuglevægten godt sænkes lidt og derfor bør lovgivningen følge virkeligheden. Så at dømme 6,5x55 ude er forkert.
Det er også hvad jeg hørte, fra en ved etaten. :thumbup:

Jeg vil ikke dømme 6,5 Awesome ude i DK, men samtidig er den allerede dømt ude visse steder syd for grænsen (det enten være sig lovgivningsmæssigt eller ved jagtudbyderen).

Jeg burde helt klart anskaffe en selv, hvis ikke to... En lang og tung til banen og en kort og let fuldskæftet, der kan sende små lynhurtige V-max'er til rævene :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar