Lever action til jagt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Lever action til jagt?

Indlæg af Ras.Killing » 12. maj 2017, 23:07

I takt med at jeg er blevet rigtig glad for at skyde med min revolver, så har jeg altså brændt mig lidt lun på tanken om en lever action riffel til jagt brug - samt self. leg på skydebanen :biggrin:

Umiddelbart er der et rimeligt udvalg, og priser som er til at have med at gøre.... Men hvilken kaliber skal man gå efter her???

Umiddelbart skal den primært bruges til råvildt. Dog kommer der også dåvildt på vores jagt, samt vi har jagt i Sverige med vildsvin. Jeg har dog godt nok en anden riffel til dette formål, så det er ikke nødvendigvis et must at de skal kunne nedlægge tungere vildt.

Har set man kan få lever action i .357, som er tilsvarende min revolver - men bliver det liiiige klejnt nok til jagt?

Gode råd modtages :) også bare generelt vedr. lever action.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Raptor357 » 12. maj 2017, 23:33

45-70 gov
Den laver fine huller i det hele og kuglen er så langsom at den ikke splitter noget ad.
Den er samtidig relativt kort. både som patron men også den nødvendige pibelængde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 13. maj 2017, 08:52

Hvis du skal skyde større end råvildt er 45/70 det eneste rigtige. Jeg har kortet min ned og monteret dæmper og den er perfekt til jagt fra tårn.

Til bukkejagten er jeg meget glad for min Marlin 1894 i 357.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af High Standard » 13. maj 2017, 09:19

Jeg har både 30.30 og 45/70 men er helt klart gladest for min 30.30. Det er en fin kaliber til råvildt og det er primært det jeg skyder. Brug endelig 170 grains kuglen som giver størst effekt og mindst kødødelæggelse.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2017, 09:56

Jeg har en Marlin i 357Mag til råvildt (og naturligvis en revolver i samme kaliber) og en 45/70gov til det der er større. Har overvejet en i 30.30 også, men kun for sjov, synes ikke jeg har ser ammunition der holder kravet til kategori 1 vildt?

Så... Du skal naturligvis have en af hver :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af FrederikF » 13. maj 2017, 11:48

Jeg er på 45-70 holdet - fedt kaliber, der laver overraskende lidt kødødelæggelse (de fleste projektiler).
MEN jeg ser den absolut ikke som perfekt fra tårn. Det er det kaliber jeg har i skabet som er ubetinget værst til at lave opspingere. Kuglefang er naturligvis altid vigtigt, men min oplevelse erat mange fra tårn tror det er ok at "skyde ned i jorden". Det er detmåskemed visse .224 og .17 varmintprojektiler - men 45-70 er decideret uhyggelig i forhold til at omdirigere 30grams blyklumper.
Men ellers - til alt under 130m med godtkuglefang er den super :))
Senest rettet af FrederikF 13. maj 2017, 12:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2017, 12:12

FrederikF skrev:somperfeng
huh?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 13. maj 2017, 12:38

FrederikF skrev:Jeg er på 45-70 holdet - fedt kaliber, der laver overraskende lidt kødødelæggelse (de fleste projektiler).
MEN jeg ser den absolut ikke somperfeng fra tårn. Det er det kaliber jeg har i skabet som er ubetinget værst til at lave opspingere. Kuglefang er naturligvis altid vigtigt, men min oplevelse erat mange fra tårn tror det er ok at "skyde ned i jorden". Det er detmåskemed visse .224 og .17 varmintprojektiler - men 45-70 er decideret uhyggelig i forhold til at omdirigere 30grams blyklumper.
Men ellers - til alt under 130m med godtkuglefang er den super :))
Sikkerheden bliver jo i hvert fald aldrig dårligere fra tårn end fra jorden, så kan ikke helt følge dig. Det er ergonomisk den korte riffel er perfekt til tårn. Fra tårnet er der ikke noget værre end et langt kosteskaft.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af FrederikF » 13. maj 2017, 13:01

Jeg er enig i "kort handy" praktisk fra tårn.
Men jeg er faktisk ikke enig i at sikkerheden er bedre fra tårn. Jeg har set lidt for mamge skud fra tårn, der ikke ville være afgivet hvis skytten stod på jorden. "Der var jord over ryggen på dyret - så jeg skød". Tårn giver en falsk følelse af sikkerhed angående kuglefang.
Men vi er vist ved at rode os ud i et nyt topic.
:))
Under alle omstændigheder, så er det et kaliber, hvor man skal være ekstra påpasselig med kuglefang grundet stor sandsynlighed for rikochettering.
Mvh Frederik

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 13. maj 2017, 14:03

FrederikF skrev:Jeg er enig i "kort handy" praktisk fra tårn.
Men jeg er faktisk ikke enig i at sikkerheden er bedre fra tårn. Jeg har set lidt for mamge skud fra tårn, der ikke ville være afgivet hvis skytten stod på jorden. "Der var jord over ryggen på dyret - så jeg skød". Tårn giver en falsk følelse af sikkerhed angående kuglefang.
Men vi er vist ved at rode os ud i et nyt topic.
:))
Under alle omstændigheder, så er det et kaliber, hvor man skal være ekstra påpasselig med kuglefang grundet stor sandsynlighed for rikochettering.
Mvh Frederik
Det kan da ikke diskuteres at sikkerheden alt andet lige er bedre fra tårn - om ikke andet fordi man har så meget bedre overblik over terrænet.

Det skal så self ikke bruges til at lave mere satsede skud på længere hold, men til at lave mere sikre skud.

Men tilbage på sporet, hvilke projektiler er det du oplever springere med?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af T-REX » 13. maj 2017, 17:26

Til Rådyr kan du til nød finde ladninger, i 357 Mag. med 44 Mag klarer du Rådyr, selv med fabrikladninger.

Til større vildt, 45/70 eller hvis du vil være eksotisk, 444 Marlin.

45/70 kan lades op, så den går, til Elefanter
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 13. maj 2017, 19:07

JRexA skrev:Til Rådyr kan du til nød finde ladninger, i 357 Mag. med 44 Mag klarer du Rådyr, selv med fabrikladninger.

Til større vildt, 45/70 eller hvis du vil være eksotisk, 444 Marlin.

45/70 kan lades op, så den går, til Elefanter
Så vidt jeg kan regne frem til er der mange fabriksladninger til 357 der er rådyr lovlige i en riffel?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2017, 19:22

Chrstn_Olsen skrev:
JRexA skrev:Til Rådyr kan du til nød finde ladninger, i 357 Mag. med 44 Mag klarer du Rådyr, selv med fabrikladninger.

Til større vildt, 45/70 eller hvis du vil være eksotisk, 444 Marlin.

45/70 kan lades op, så den går, til Elefanter
Så vidt jeg kan regne frem til er der mange fabriksladninger til 357 der er rådyr lovlige i en riffel?
Langt de fleste er. En ganske almindelig magtech levere rigeligt fra en 18" pibe.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Ras.Killing » 13. maj 2017, 21:12

OK. Det er på sin vis vel praktisk nok? Når det er det samme jeg bruger til revolveren. Jeg vil på sigt have ladegrej også :)

Tror bare jeg holder mig til en småvildts riffel så, da jeg er dækket ind med et par 308'ere også.

Hvilken riffel skal man gå efter? Har fundet en Winchester 94 på brugtmarkedet til en ok pris. Godt.nok i 30-30.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af HappyNanoq » 13. maj 2017, 21:24

JRexA skrev:Til Rådyr kan du til nød finde ladninger, i 357 Mag. med 44 Mag klarer du Rådyr, selv med fabrikladninger.

Til større vildt, 45/70 eller hvis du vil være eksotisk, 444 Marlin.

45/70 kan lades op, så den går, til Elefanter

Faktisk har .45/70Gov med de oprindelige ladninger i 405-420 grain taget "The big five" i afrika. Så man behøver ikke noget eksotisk, eller lade dem yderligere op. :smile:
Men som altid, med "Dangerous game", så er det rart at have den extra energi som spillerum. :razz:


Det sjove med .45/70 og .444Marlin er at de minder så meget om hinanden.
Ønsket var at lave en ny patron i .45/70-klassen, men i en version der havde mere energi end den gamle, og som af hensyn til risikoen for at blive sagsøgt hvis folk stoppede de nye kraftige ladninger i et gammelt våben - så blev det til en ny patron der ikke var kompatibel med den gamle.
Dermed sikrer man sig også at de nye ladninger i .444Marlin kun bruges i moderne våben der kan holde til det.

En hjemmelader kan dog få nøjagtig det samme ud af en .45/70, som af en .444Marlin.

Forskellen er bare, at siden .45/70 er fra omkring 1870'erne, så er der risiko for at der sniger sig en moderne "Fanden'hyleme"patron over i en gammel Trapdoor, med kammersprængning til følge - og så er advokaterne sluppet løs.

Så .444Marlin er rigtignok kraftigere i fabriksladninger, end standard .45/70, og det er fint så længe man kun bruger fabriksammunition. (Hornady LeverEvolution lukkede til dels det forspring)

De dyrere hylstre i .444Marlin gør så at hjemmeladere lige så godt kan holde sig til .45/70, da fordelene forsvinder når man selv ruller ammoladen.

I hvert fald i leveractions.

Det er muligt at .444Marlin har mindre hylstervolumen... kan ikke rigtig se det, men der er jo også .450Marlin. Der vil der måske være hårfin marginal i stærkere type lås end Marlin 1895... men så er man ovre i noget Ruger #1 eller #3 falling block enkeltskuds for at udnytte de marginaler.


Fælles er dog at kugleudvalget er stærkere i .45/70 (.458/.459), både i ladekomponenter og i færdig ammo.

Så .45/70 er så rigeligt et godt bud på al jagtbart i europa.
Også bjørne, moskus/bison og The big 5 i afrika.



Personligt ville jeg gå efter en :
Marlin 336 i .30-30Winchester, eller Marlin 1895 i .45/70Gov't.

Mekanikken er stærkere, og rarere (nemmere) at arbejde med ved alm vedligehold - end en Winchester 94'er.

94'eren har lidt pynteskruer som skal fjernes for at få nogle stålstifter ud - før man rigtig kan adskille den skal mekanikken lige stå i den rigtige position.
Marlin har kun én skrue, så falder det ganske simpelt nedenud.


Hov.... tilføjelse.!!

Winchester 94 er ikke glad for (i .357mag) patroner med flad projektilspids.!
Den store flade har det med at "hakke i" ved kammermundingen.
Men den lader godt med "RN" (Round Nose).

Marlin er lidt mere ligeglad på det punkt.!

Så en Marlin i .357Mag, .44Mag, .30-30Win eller .45/70 var nok hvad jeg ville kigge efter.
Model 336 og 1895 låsene er utroligt stærke, og klarer kraftigere patroner end 94'eren - hvis man engang vil lege lidt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af T-REX » 13. maj 2017, 22:25

HappyNanoq skrev:
JRexA skrev:Til Rådyr kan du til nød finde ladninger, i 357 Mag. med 44 Mag klarer du Rådyr, selv med fabrikladninger.

Til større vildt, 45/70 eller hvis du vil være eksotisk, 444 Marlin.

45/70 kan lades op, så den går, til Elefanter

Faktisk har .45/70Gov med de oprindelige ladninger i 405-420 grain taget "The big five" i afrika. Så man behøver ikke noget eksotisk, eller lade dem yderligere op. :smile:
Men som altid, med "Dangerous game", så er det rart at have den extra energi som spillerum. :razz:


Det sjove med .45/70 og .444 Marlin er at de minder så meget om hinanden.
Happy, du tænker sikkert på 450 Marlin.

.444 Marlin kan ikke "bære" projektiler, på meget over 300 Grains, hvor 450 og 45/70 klarer 500 og 600 grains
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Bobo » 13. maj 2017, 22:42

En af dem jeg er på elgjagt med har en "bøylerifle" i kal 3006. Jeg kender ikke mærke osv. men den ser meget handy ud og jeg har set den skyde elg så selvfølgelig kan det bruges til jagt :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af T-REX » 14. maj 2017, 06:55

Det er sandsynligvis en Browning BLR, men kan også være en Winchester 1895

BLR fås i mindst 16 kalibre, fra babykalibre(222 Rem) op til 450 Marlin og 325 WSM. 30-06 og 300 Win Mag er inklusive.

Men den er med boxmagasin, ikke rør.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Ruger 77 » 14. maj 2017, 12:30

Hej.Du skal lige tjekke max kaliber på skydebanen,Jeg skød med en 45/70 i Allingåbro og fik at vide at alt over 9,3 mm var ikke lovligt.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af TheDarkSide » 14. maj 2017, 22:31

Chrstn_Olsen skrev:
FrederikF skrev:Jeg er enig i "kort handy" praktisk fra tårn.
Men jeg er faktisk ikke enig i at sikkerheden er bedre fra tårn. Jeg har set lidt for mamge skud fra tårn, der ikke ville være afgivet hvis skytten stod på jorden. "Der var jord over ryggen på dyret - så jeg skød". Tårn giver en falsk følelse af sikkerhed angående kuglefang.
Men vi er vist ved at rode os ud i et nyt topic.
:))
Under alle omstændigheder, så er det et kaliber, hvor man skal være ekstra påpasselig med kuglefang grundet stor sandsynlighed for rikochettering.
Mvh Frederik
Det kan da ikke diskuteres at sikkerheden alt andet lige er bedre fra tårn - om ikke andet fordi man har så meget bedre overblik over terrænet.

Det skal så self ikke bruges til at lave mere satsede skud på længere hold, men til at lave mere sikre skud.

Men tilbage på sporet, hvilke projektiler er det du oplever springere med?
Jeg var ude og skyde riffel ind i sidste weekend sammen med fatter. Da han skød første skud kunne jeg tydeligt høre kugle hvine afsted ud over det midtjyske, selvom han skød ned i slugt på marken med rigtig godt kuglefang. Resten af skuddene lød ikke til at springe op. Han skød med 6,5x55 lapua mega. Jeg har også selv prøvet det med 222 alm blødnæset. Så selv ved 800-900 m/s kan projektiler springe op, i nogle tilfælde. En 22 LR kræver jo virkelig godt (stejlt) kuglefang, hvis de ikke skal springe op, så jeg tror da enhver 45/70 er rimelig "farlig".

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 15. maj 2017, 07:02

TheDarkSide skrev:
Chrstn_Olsen skrev:
FrederikF skrev:Jeg er enig i "kort handy" praktisk fra tårn.
Men jeg er faktisk ikke enig i at sikkerheden er bedre fra tårn. Jeg har set lidt for mamge skud fra tårn, der ikke ville være afgivet hvis skytten stod på jorden. "Der var jord over ryggen på dyret - så jeg skød". Tårn giver en falsk følelse af sikkerhed angående kuglefang.
Men vi er vist ved at rode os ud i et nyt topic.
:))
Under alle omstændigheder, så er det et kaliber, hvor man skal være ekstra påpasselig med kuglefang grundet stor sandsynlighed for rikochettering.
Mvh Frederik
Det kan da ikke diskuteres at sikkerheden alt andet lige er bedre fra tårn - om ikke andet fordi man har så meget bedre overblik over terrænet.

Det skal så self ikke bruges til at lave mere satsede skud på længere hold, men til at lave mere sikre skud.

Men tilbage på sporet, hvilke projektiler er det du oplever springere med?

Jeg var ude og skyde riffel ind i sidste weekend sammen med fatter. Da han skød første skud kunne jeg tydeligt høre kugle hvine afsted ud over det midtjyske, selvom han skød ned i slugt på marken med rigtig godt kuglefang. Resten af skuddene lød ikke til at springe op. Han skød med 6,5x55 lapua mega. Jeg har også selv prøvet det med 222 alm blødnæset. Så selv ved 800-900 m/s kan projektiler springe op, i nogle tilfælde. En 22 LR kræver jo virkelig godt (stejlt) kuglefang, hvis de ikke skal springe op, så jeg tror da enhver 45/70 er rimelig "farlig".
Jeg spørger hvilket projektil fordi jeg ikke umiddelbart kan se en grund til at 45/70 skulle være extra farlig mht opspringere? Der er ikke noget jeg har oplevet.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af Bobo » 15. maj 2017, 07:32

JRexA skrev:Det er sandsynligvis en Browning BLR, men kan også være en Winchester 1895

BLR fås i mindst 16 kalibre, fra babykalibre(222 Rem) op til 450 Marlin og 325 WSM. 30-06 og 300 Win Mag er inklusive.

Men den er med boxmagasin, ikke rør.
Hvad er ulemperne ved boxmagasin ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af FrederikF » 15. maj 2017, 09:57

@chrst -olsen, jeg har oplevet mange opspringere med 45-70. Skyder mest med hardcast 405/500 GRS.
Jeg TROR det skyldes en kombination af lav hastighed, flade projektil næser og minimal fragmentation. Synes jeg oplever tilsvarende med .22lr.
Det er meget sjældent jeg oplever det med højhastigheds kalibre og ekspanderende projektiler.
I øvrigt har jeg på amerikanske fora læst om ricochet problemer med kaliber 12 "slugguns", der er en del ligheder mellem sådan en og en 45-70 med tunge langsomme projektiler (min egen erfaring med slugs er meget beskeden)

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af 458hunter » 15. maj 2017, 10:06

FrederikF skrev:@chrst -olsen, jeg har oplevet mange opspringere med 45-70. Skyder mest med hardcast 405/500 GRS.
Jeg TROR det skyldes en kombination af lav hastighed, flade projektil næser og minimal fragmentation. Synes jeg oplever tilsvarende med .22LR.
Det er meget sjældent jeg oplever det med højhastigheds kalibre og ekspanderende projektiler.
I øvrigt har jeg på amerikanske fora læst om ricochet problemer med kaliber 12 "slugguns", der er en del ligheder mellem sådan en og en 45-70 med tunge langsomme projektiler (min egen erfaring med slugs er meget beskeden)
Ok det giver meget god mening at jo mere intakt projektilet er jo farligere er det i tilfælde af en opspringer. Selv skyder jeg med blødere 250-300 grains med ret meget skub i, så det kan være forklaringen på at jeg ikke oplever det. Endvidere skyder jeg kun i skov så afstanden er kort - kombinationen af stejl vinkel og blød bund skader helt sikkert ikke i den henseende.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Lever action til jagt?

Indlæg af FrederikF » 15. maj 2017, 10:22

Har ikke oplevet det i skovbund :) men meget ofte på sandede jorder/klitter.

Besvar