Jagtgevær o/u

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Jagtgevær o/u

Indlæg af O27 » 28. feb 2017, 10:35

Overvejer at tage jagttegn og er ved at danne mig et overblik over den efterfølgende økonomi.

Jeg kan finde en masse gode tråde herinde omkring valg af riffel og jeg vil når tiden kommer nok hoppe på en Remington 700 SPS eller en T3x CTR - da jeg med tiden vil skifte skæfte.

Dog er jeg stødt på det problem at jeg ikke kan finde aktuelle/opdaterede tråde omkring hvilke gode mærker og modeller man skal vælge mht. haglgevær o/u.

Hælder selv til brugt browning hvis det skal være brugt - men som førstegangs køber hælder jeg nyt.

Mht. nyt har jeg brug for input, vil gerne holde det på max 5-7000 for hagl, da jeg forventer primært at være interesseret i riffel.

Nogen guideines/anbefalinger?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af LapuaMagnum » 28. feb 2017, 10:46

o27 skrev:Overvejer at tage jagttegn og er ved at danne mig et overblik over den efterfølgende økonomi.

Jeg kan finde en masse gode tråde herinde omkring valg af riffel og jeg vil når tiden kommer nok hoppe på en Remington 700 SPS eller en T3x CTR - da jeg med tiden vil skifte skæfte.

Dog er jeg stødt på det problem at jeg ikke kan finde aktuelle/opdaterede tråde omkring hvilke gode mærker og modeller man skal vælge mht. haglgevær o/u.

Hælder selv til brugt browning hvis det skal være brugt - men som førstegangs køber hælder jeg nyt.

Mht. nyt har jeg brug for input, vil gerne holde det på max 5-7000 for hagl, da jeg forventer primært at være interesseret i riffel.

Nogen guideines/anbefalinger?
Du skriver at du primært vil koncentrere dig om riffeljagt, så ville jeg personligt købe et nyt brugt haglgevær som du vil være bekendt at tage med på jagt når lejligheden byder sig til hagljagt og selvfølgelig for at kunne bestå en haglprøve som det så fint hedder. Derefter går det kun ned ad med økonomien hvis man brænder vildt for det :rolf: :rolf: Remington og Tikka er gode rifler til priserne og skyder også godt ud af boksen. Der vil altid være religion omkring de forskellige mærker, men ikke mange rifler er så elendige som mange siger :smile:

Held og lykke med jagttegnet.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af Flugteren » 28. feb 2017, 11:20

o27 skrev:Overvejer at tage jagttegn og er ved at danne mig et overblik over den efterfølgende økonomi.

Jeg kan finde en masse gode tråde herinde omkring valg af riffel og jeg vil når tiden kommer nok hoppe på en Remington 700 SPS eller en T3x CTR - da jeg med tiden vil skifte skæfte.

Dog er jeg stødt på det problem at jeg ikke kan finde aktuelle/opdaterede tråde omkring hvilke gode mærker og modeller man skal vælge mht. haglgevær o/u.

Hælder selv til brugt browning hvis det skal være brugt - men som førstegangs køber hælder jeg nyt.

Mht. nyt har jeg brug for input, vil gerne holde det på max 5-7000 for hagl, da jeg forventer primært at være interesseret i riffel.

Nogen guideines/anbefalinger?
Du kan godt finde en brugt Browning i god stand til omtrent 7-8000 kr, hvis du leder lidt. De står ikke altid helt fremme :smile: Browning er et godt valg, og de er übersolide. Sørger du for at rense våbnet og give den olie, når det trænger til det, så holder de livet ud og mere til.

Du kan også vælge tyrkisk, f.eks. Silma, der skulle være fornuftige våben til prisen.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af Rulab » 28. feb 2017, 11:33

Der står rigtig mange næsten ubrugte haglvåben rundt i de danske jagtbutikker.
Der er mange gode mærker af haglvåben, men det er ikke det mest væsentlige ved et haglvåben, men i stedet at den passer dig.

Tag rundt til flere jagtbutikker, få smidt en masse våben til skulderen og du vil opdage at nogle våben bare passer 100 % og at størstedelen ikke gør.
Browning er fine haglvåben, men der er beretta, miruko, skb, winchester m.fl også, så lad være at låse dig fast på noget mærke, find i stedet et gevær der "føles rigtigt".

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af O27 » 28. feb 2017, 12:25

Flugteren skrev:
Du kan godt finde en brugt Browning i god stand til omtrent 7-8000 kr, hvis du leder lidt. De står ikke altid helt fremme :smile: Browning er et godt valg, og de er übersolide. Sørger du for at rense våbnet og give den olie, når det trænger til det, så holder de livet ud og mere til.

Du kan også vælge tyrkisk, f.eks. Silma, der skulle være fornuftige våben til prisen.
Har godt luret lidt på hhv Silma og Bettinsoli, mht. brugtpriserne - ser de ud til at være for høje i forhold til nyt både på dba, G&G samt diverse våbenhandlers hjemmesider.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af Flugteren » 28. feb 2017, 12:43

o27 skrev:
Flugteren skrev:
Du kan godt finde en brugt Browning i god stand til omtrent 7-8000 kr, hvis du leder lidt. De står ikke altid helt fremme :smile: Browning er et godt valg, og de er übersolide. Sørger du for at rense våbnet og give den olie, når det trænger til det, så holder de livet ud og mere til.

Du kan også vælge tyrkisk, f.eks. Silma, der skulle være fornuftige våben til prisen.
Har godt luret lidt på hhv Silma og Bettinsoli, mht. brugtpriserne - ser de ud til at være for høje i forhold til nyt både på dba, G&G samt diverse våbenhandlers hjemmesider.
Ja, jeg vil sige, at medmindre det er et familiemedlem, der sælger (den har måske kun lige været brugt til et par skud, sat i våbenskabet og aldrig rørt siden / den har affektionsværdi for familien) så ville jeg også gå efter nyt, når vi snakker tyrkisk. Du skal bare vide, at især med haglvåben kan det godt betale sig at købe brugt, hvis man vil have kvalitet og budgettet ikke skal sprænges. Et våben som en Browning B525 eller en SKB 905 kan du trykke flere tusind skud af om måneden resten af dit liv, og overlevere våbnet til et barnebarn/oldebarn om 50-60 år, og det vil stadig fungere. Det kræver selvfølgelig, at du husker at rense og vedligeholde våbnet jævnligt, men så vil det være som at have en trofast hustru ved siden hele tiden - den svigter aldrig!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af O27 » 28. feb 2017, 13:12

Lyder fornuftigt holder øje med Browning. Hvad med ældre Winchester 101?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af Rulab » 28. feb 2017, 16:08

Flugteren skrev:
o27 skrev:
Flugteren skrev:
Du kan godt finde en brugt Browning i god stand til omtrent 7-8000 kr, hvis du leder lidt. De står ikke altid helt fremme :smile: Browning er et godt valg, og de er übersolide. Sørger du for at rense våbnet og give den olie, når det trænger til det, så holder de livet ud og mere til.

Du kan også vælge tyrkisk, f.eks. Silma, der skulle være fornuftige våben til prisen.
Har godt luret lidt på hhv Silma og Bettinsoli, mht. brugtpriserne - ser de ud til at være for høje i forhold til nyt både på dba, G&G samt diverse våbenhandlers hjemmesider.
Ja, jeg vil sige, at medmindre det er et familiemedlem, der sælger (den har måske kun lige været brugt til et par skud, sat i våbenskabet og aldrig rørt siden / den har affektionsværdi for familien) så ville jeg også gå efter nyt, når vi snakker tyrkisk.!
For god ordens skyld, så er hverken SIlma eller Bettionsoli tyrkiske, de er begge fremstillet i Italien.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af O27 » 28. feb 2017, 16:12

Yes yes - den havde jeg godt fanget - det gør det ikke mindre interessant :biggrin:

Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af Den Lille Tykke » 28. feb 2017, 19:32

o27 skrev:Lyder fornuftigt holder øje med Browning. Hvad med ældre Winchester 101?
Har en kammerat der købte en 101 i FDB (brugsen) i 1981 og har skudt næsten 200.000 patroner igennem den, og den er stadig rimelig pæn.
Jeg ville hellere bruge 7000kr på brugt en på nyt.

BendixHoegh
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. feb 2017, 12:24
Interesser: jagt
Geografisk sted: djursland

Re: Jagtgevær o/u

Indlæg af BendixHoegh » 28. feb 2017, 19:42

Hej nu kan jeg se der spørges til Winchester 101 , jeg har set de sælger en ny 101 150 Anniversary jubilæumsmodel , den skulle være lavet ved FN i Belgien , men hvordan er den ift de ældre Winchestere ?

Besvar