Stifinder til ammo-junglen søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af C-X » 14. jun 2017, 11:22

Han skyder 6,5x55 - den er lidt billigere at fodre på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2017, 12:18

C-X skrev:Han skyder 6,5x55 - den er lidt billigere at fodre på.
Kalibren blev faktisk valgt efter råd fra dette forum, da billig træningsammo var en væsentlig parameter, samtidig med at riflen skulle være rimelig all-round.
En præcist skydende riffel med en fremragende kikkert (til mit behov) for 3.000,- må siges at være noget af et fund. :thumbup:
Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Mapzter » 14. jun 2017, 12:43

ABjerre skrev:... men så meget desto mere undskydning for at få sig sådan en også: "Jamen skat, den er meget billigere at skyde med, så den tjener sig selv ind ganske hurtigt :biggrin:

Hurtig hovedregning med priser fra skyttebutikken: 364,50-330,75/50 = 0,675 kroner sparet pr skud, svarende til 30-40.000 skud før den har betalt sig selv (med mods og kikkert)... såååå et års tid eller noget i den stil?
Husk at medregne udgifter til pibeskift :blink:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2017, 13:10

Mapzter skrev:
ABjerre skrev:... men så meget desto mere undskydning for at få sig sådan en også: "Jamen skat, den er meget billigere at skyde med, så den tjener sig selv ind ganske hurtigt :biggrin:

Hurtig hovedregning med priser fra skyttebutikken: 364,50-330,75/50 = 0,675 kroner sparet pr skud, svarende til 30-40.000 skud før den har betalt sig selv (med mods og kikkert)... såååå et års tid eller noget i den stil?
Husk at medregne udgifter til pibeskift :blink:
On a more serious note:
Hvor mange skud kan sådan en pipe som min 6,5x55 holde til, hvis man undlader at skyde den rødglødende hver gang man er på skydebanen?

Jeg har ingen ide om hvor gammel min riffel er eller hvor mange skud den har skudt, men den skyder stadig "perfekt" (nok til mig)

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Flugteren » 14. jun 2017, 14:02

PSindrup skrev:
Mapzter skrev:
ABjerre skrev:... men så meget desto mere undskydning for at få sig sådan en også: "Jamen skat, den er meget billigere at skyde med, så den tjener sig selv ind ganske hurtigt :biggrin:

Hurtig hovedregning med priser fra skyttebutikken: 364,50-330,75/50 = 0,675 kroner sparet pr skud, svarende til 30-40.000 skud før den har betalt sig selv (med mods og kikkert)... såååå et års tid eller noget i den stil?
Husk at medregne udgifter til pibeskift :blink:
On a more serious note:
Hvor mange skud kan sådan en pipe som min 6,5x55 holde til, hvis man undlader at skyde den rødglødende hver gang man er på skydebanen?

Jeg har ingen ide om hvor gammel min riffel er eller hvor mange skud den har skudt, men den skyder stadig "perfekt" (nok til mig)

Peter
Hovedreglen siger mellem 5-6000 skud med standard fabriksammo og almindeligt vedligehold.

Den kan naturligvis skyde mange flere skud, men så begynder den at sprede mere.

Jeg lægger en krone til side, hver gang jeg skyder et skud med min 6,5. Så har jeg til en ny pibe, når den gamle er slidt op.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2017, 15:07

Som hovedregel benytter jeg normalt kun :

Militært overskuds-ammunition benytter jeg kun hvis det er et gammelt våben som jeg egentlig er ligeglad med mht præsicion - men det kan være AMA eller tysk militært overskudsammunition jeg har brugt.
Årsagen til at jeg bruger det, er at det er billigt - og det som hovedregel har virket for mig.
Nogle gange kan man godt mærke at det er stramt i tollerancerne, eller hylstrene kan klemme - dog ikke rigtig noget jeg har været plaget af, ud over noget tysk overskudsammunition ikke kørte alt for godt i min første Steyr Scout .308Win, men efter jeg strammede slagfjederen så kørte det fint.


Billig jagtammunition/træningsammunition - fair præcision :
Herunder henregner jeg :
Hornady Custom som er en rimelig ok ammunition til en ganske fair pris, men ikke noget vildt i præcision eller i performance af kugle. God "Plinking" og træningsammunition.
Remington UMC - også en ok prisbillig ammunition, med en fair præsicion og ydelse, stadig ikke noget vildt i præcision.
Remington CoreLokt - igen en prisbillig, uden at være fancy med fair præcision efter min mening.
Remington Express - egentlig en ganske udmærket og driftsikker ammunition.
American Eagle - også et billigt mærke af ammunition, med en fair ydelse. IMHO ligger dette på linie med Wolf/MagTech - vist mere til "volumenskytter" (folk der bare skal høvle en masse skud af i en halvauto)
Sellier&Bellot - igen en prisbillig og rimeligt ydende ammunition, i hvert fald i mine rifler - taget i betragtning at det er til alm jagt og hyggeskydning, ikke præcisionsskydning.
Federal Premium (er en kende skuffet over denne, men fik ammunitionen billigt og testede det i en ikke alt for præcis riffel.)
Federal Classic i .45/70 har virket ganske udmærket og med god ydelse for pengene.
Hornady LeverEvolution (primært i .30-30Win og .45/70, altså leveraction-kalibre) syntes jeg er en højtydende og stadig prisbillig ammunition, endog med meget fart/energi. God præcision.

Dyrere jagtammunition/bedre træningsammunition - bedre præcision :
Winchester Super-X - ikke noget jeg bruger ret meget af, men det virker godt og har gode erfaringer med denne type.
Winchester Silvertip - bruger gerne denne når jeg kan finde den. Dog primært i de små kalibre, som .222Rem/.223Rem som jeg for det meste køber til leg (ikke jagt) - mit første rensdyr faldt pladask for .308Win Silvertip (eller var det .30-06 eller .270Win??)
Hornady Superformance - rigtig god kvalitet og høj ydelse er i hvert fald min observation omkring denne.
Barnes - har senest brugt VOR-TX i min .300Whisper, og det skød udmærket, men fik aldrig indskudt den med den ammunition. Skuddene lå dog flot.
Lapua Scenar - bruger meget denne til langdistanceskydning, eller præcisionsskydning generelt.
Sellier&Bellot's langdistance-patroner - en kende dyre, men skyder skidegodt. Har desværre kun ringe erfaring med dem (to skudgrupper på 3 og 5 skud i .300WM som sad flot og ensartet)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Lars M. L. » 14. jun 2017, 20:22

Min filosofi i forhold til træningsammunition:

- vurder dit præcisionsbehov.
Vil man gerne skyde små grupper fra stabile skydestillinger, betyder de sidste millimeters præcision meget.
Hvis man træner jagtrelevante skydestillinger (siddende/stående med/uden hjælpemidler) på moderate afstande eller til bevægelige mål er 1/4 MOA-præcision ikke nødvendig.
Køb en solid portion af den valgte ammunition fx 500-1000 og lav en mental "straks-afskrivning", så du ikke går og tænker på ammunitionsprisen hver gang du er på banen.
God skydning

Mvh Lars

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af LJ » 16. jun 2017, 21:47

Har man planer om at frekventere skydebanen ofte, er der efter min mening god grund til at overveje genladning.
Enten kan man tage kurset og gå i gang selv eller man kan finde en der har gjort det og bestille der.

Når først man får "tunet" ammunitionen ind til ens egen/egne riffel/rifler finder man ud af hvor stor forskel det egentlig kan gøre.

Jeg havde for eksempel en noget blandet oplevelse med SB spidsskarp ab fabrik. Den forsvandt som dug for solen, da jeg som forsøg ladede nogle bønner med 147 grains SB projektiler. De samler overordentligt pænt og man er sikker på at det i hvert fald ikke er ammunitionens skyld hvis grupperne åbner sig lidt.

Til jagt skyder jeg udelukkende med Barnes ttsx, igen, ladet specifikt til riflen og brugen. Det er en god fornemmelse at have tillid til grejet og kende sin ammunition ☺

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2017, 22:43

Jeg kan tilslutte mig genladnings anbefalingen.
Jeg lader .308w til nogle stykker.
Aftalen er at de selv forbereder og skaffer hylstrene. Jeg tumbler og fullsizer, de trimmer hylstrene og fjerner graterne. Så lader jeg patronen på min dillon 650. Jeg bruger ikke en time til at lave de 300-400patroner der bliver af et kg krudt.
Så find en genlader og invester de ca 1600kr værktøjet til maskinen koster, så bliver de ens hver gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af Hansikæret » 18. jun 2017, 23:23

Til jagt skyder jeg udelukkende med Barnes ttsx, igen, ladet specifikt til riflen og brugen. Det er en god fornemmelse at have tillid til grejet og kende sin ammunition
Jeg har også gode resultater på banen med Barnes TTSX. Kunne du øse lidt om dine erfaringer fra jagt med denne kugle? Hvilken vægt og ladning til hvilke arter?

På forhånd tak

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Stifinder til ammo-junglen søges

Indlæg af LJ » 19. jun 2017, 19:06

Hansikæret skrev: Jeg har også gode resultater på banen med Barnes TTSX. Kunne du øse lidt om dine erfaringer fra jagt med denne kugle? Hvilken vægt og ladning til hvilke arter?

På forhånd tak
Min universalkugle er 150 grains. Hvis der er chance for f.eks. då/kron-vildt udover råvildt er det den der kommer med. Til Ræv/råvildt eller hvis der (gudforbydedet) skulle indfinde sig en mårhund har jeg en 110 grains. 150´eren er ladet relativt moderat til 848 m/s, 110´eren er ladet til 984 m/s.
Det har indtil videre dækket behovet helt fint og alt der er skudt på har lagt sig indenfor max. 5 meter.
Jeg har endnu jagt på gris tilgode. afhængig af omstændighederne kunne man jo så lade en til det, f.eks. en 168 eller 180 grains, omend en 150 formentlig er rigelig til formålet.
De virkelig store keilere er nok mere krævende og så ville man jo stå i den utroligt heldige situation at man manglede et nyt skydejern til det :biggrin:

Besvar