.44 special til jagt (riffel)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

.44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 21. feb 2017, 00:05

Jeg har en Marlin 1894S .44
Var lidt nysgerrig på om .44 Special har nok energi på 100 meter til, lovligt, at kunne slå et rådyr ihjel.
De data jeg kan finde, svinger en del. Og så er jeg ikke helt frem til at omregne til joule på 100 meter.

Er der evt en tilgængelig .44 Special patron i DK, i kan sige vil kunne bruges?

Magtech .44 Special ser ikke ud til at være så hurtig. Men den er tilgængelig mange steder. Ved ikke om den vil klare opgaven.

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:24
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 39 times
Been thanked: 24 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Toxophilos » 21. feb 2017, 00:27

Kan jeg spørre hvorfor du ikke bruker 44 mag i rifla.
T :-)
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af T-REX » 21. feb 2017, 02:22

Hos Skyttebutikken koster Magtech 44 Mag det samme som Magtech 44 Special. (kr. 200/50)

Skyttebutikken opgiver at Magtech 44 Special Cowboy Load giver 356 Joule, på 100 meter.
Der er LANGT op til 800 Joule, selvom den puffes ud, en del hurtigere, af en Riffel.

Til sammenligning siger de 720 Joule/100 Meter, for 44 Rem Mag.

Dette er fra en Revolver, og den holder nemt 800 Joule, fra en riffel.

En 44 Special med 200 Grains kugle, går cirka samme hastighed, fra en 18" pibe, som en 44 Mag med 240 Grains kugle går, fra en 4" Pibe.

En 44 Magnum Federal Hydra Shock JHP går 1643fps fra en 18" test pibe og 1613 fps, fra en 20" Henry Big Boy.
Magtech 240 Grains 44 Mag JSP går 1521 fps, fra en Henry Big Boy
Selv med den hastighed, så runder den 1000 Joule, på 100 meter.

Kilder:
http://www.rifleshootermag.com/rifles/f ... ry_112806/
http://www.ballisticsbytheinch.com/44mag.html
http://www.ballisticsbytheinch.com/44special.html

En Marlin 1894, Winchester 1892(efter 1918) og moderne 1892 kloner er alle stærke nok, til 44 Magnum +P ladninger
De har bare problemer, med SUPER tunge kugler (over 320 grains), med mindre man lader enkeltvis.

Jeg ville gerne prøve Hornadys 44 Mag med 300 grains XTP, men fragten til Grønland, slår den idé ihjel.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 22. feb 2017, 17:33

Grundende til jeg godt ville prøve .44 Speciel er flere.
Det ene er at jeg tænker de måske kan skaffes flere steder, da denne kaliber også er godkendt til pistol.
En anden grund er, at jeg har læst man kan få dem til at rende subsonisk. Går ud fra man kan få andre end Cowboy loads, så de er noget kraftigere. Men stadig svagere end Magnum.
Og til sidst er det fint hvis man også kan få noget der sparker mindre. Ikke at .44 Magnum er slem på nogen måde. Men nogle gange er det bare lækkert med lidt mindre spark. :-)

Tænkte noget der mindede lidt om .357 Magnum i "spark" og energi på 100 meter. Men kan være jeg drømmer. Syntes bare at have læst et sted, at det var muligt.

Kunne være jeg skulle begynde at hjemmelade. :-)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Lycon » 22. feb 2017, 17:52

Stilleben skrev:Kunne være jeg skulle begynde at hjemmelade. :-)
Du skal helt klart hjemmelade, så kan du få det som du vil have det. Og brug så kun Magnum hylstre, så du ikke får en udbrænding i kammeret hvor Special hylstret ellers ender.

Importer selv lige netop de projektiler du have fra udlandet, det er faktisk ikke så omstændigt som det måske lyder.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af T-REX » 22. feb 2017, 18:43

Fabriksladninger i 44 Special, fra Federal, Speer og Winchester er under 900 fps, med 200 grains kugler.
Så de er nok altid Subsoniske, selv fra en riffel.

Selv Hornady's 180 Grains XTP ladning render kun 1000 FPS, fra en revolver.
Denne er nok lige netop Supersonisk, fra en riffel.

Selv Buffallo Bore, der laver HOTTE ladninger, kommer ikke meget over 1000 fps, med 44 Special ladninger.
Deres 255 grain ladning går 1044 fps, fra en revolver. (6" Ruger Blackhawk)

Denne kan med 370 m/s(1213fps) lige netop komme over de 800 joule, på 100 meter. og det går den MÅSKE, i en riffel.

Men de specielt HOTTE ladninger, fra Buffalo Bore og andre, i .44 Special, dem tvivler jeg på, at du finder, i Danmark.

Der er ingen grund til at lave 44 magnum ladninger, i 44 Special hylstre, så kan du ligesågodt benytte 44 magnum hylstre, og noget hottere, 44 Magnum ladninger.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 22. feb 2017, 20:10

Som jeg læser det, får jeg nok svært ved at få subsonisk ammunition, der også holder de 800 joule på 100 meter. I hvert fald skal det være et tungt projektil. Er det korrekt?

Mht hjemmeladning har jeg meget lyst. Og er klar på at betale noget for udstyret. Men bor i lejlighed. Så er bange for det bliver svært at få tilladelsen til at opbevare krudtet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Refraktorius » 22. feb 2017, 22:39

Stilleben skrev:Som jeg læser det, får jeg nok svært ved at få subsonisk ammunition, der også holder de 800 joule på 100 meter. I hvert fald skal det være et tungt projektil. Er det korrekt?

Mht hjemmeladning har jeg meget lyst. Og er klar på at betale noget for udstyret. Men bor i lejlighed. Så er bange for det bliver svært at få tilladelsen til at opbevare krudtet.

Ja
Du beregner kinetisk energi ved ligningen:

E=½*m*V*V

Da subsonisk lægger en hastighedsgrænse under 340 m/s, så er den eneste måde du kan øge energien, at hæve kuglevægten. Og der er grænser for, hvor stort et projektil våbnet kan håndtere.

Det er ikke et problem at opbevare krudt i en lejlighed (men det var det under de gamle regler).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af T-REX » 22. feb 2017, 23:02

Noget hjemmestøbt, i omegnen af 320 Grains, med en BC på over 0.16 der startes med 320 m/s vil holde 800 Joule, på 100 meter

Et 300 Grains med BC 0,250 vil også lige netop løse opgaven.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af T-REX » 22. feb 2017, 23:20

Denne Lee kugle: http://leeprecision.com/mold-dc-c-430-310-rf.html

Har så vidt jeg kan finde, en BC på 0,218
http://castboolits.gunloads.com/showthr ... cent-Table

Med MV på 320 m/s vil den holde 836 Joule, på 100 meter.

Da du kun vil op på Subsonic, kan projektilet sættes dybere, og du kan sikkert holde i COAL på omkring de 1,61"

Jeg har brugt Hornady's Ballistiske Calculator, i "Metric" Mode, for at få Joule på 100 meter
http://www.hornady.com/ballistics-resou ... calculator
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 23. feb 2017, 01:09

Kan godt se der er rigtig meget at sætte sig ind i. Men det lyder sindssygt spændende. Og blandt andet derfor jeg godt vil lære mere om det.
En måde er jo selvfølgelig at læse om det her og andre steder. Men er der egentlig klubber hvor for genlader? (Bor på Sjælland) Nogle gange er det meget rart at lære direkte. Sådan lærer jeg i hvert fald bedst. Og lige med genladning, der er det nok begrænset hvor meget man skal eksperimentere. I hvert fald som ny og uerfaren. :)

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Luluselsker » 23. feb 2017, 02:10

nu har jeg godt nok solgt min 44 leveraction
jeg har dog data der holder V100 kravet og en sjat fra min ladning af om det er du ikke har fundet noget endnu
Vedhæftede filer
44special test.JPG
44special test.JPG (65.31 KiB) Vist 8228 gange
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Luluselsker » 23. feb 2017, 02:11

min var så kun med 50cm løb og ikke de 60 som de normalt kommer med havde en mindre skade på mundingen som endte i at den blev kortet ned
Vedhæftede filer
44 lovex.JPG
44 lovex.JPG (460.98 KiB) Vist 8227 gange
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Kleth » 23. feb 2017, 08:47

Stilleben skrev:Kan godt se der er rigtig meget at sætte sig ind i. Men det lyder sindssygt spændende. Og blandt andet derfor jeg godt vil lære mere om det.
En måde er jo selvfølgelig at læse om det her og andre steder. Men er der egentlig klubber hvor for genlader? (Bor på Sjælland) Nogle gange er det meget rart at lære direkte. Sådan lærer jeg i hvert fald bedst. Og lige med genladning, der er det nok begrænset hvor meget man skal eksperimentere. I hvert fald som ny og uerfaren. :)
Der er nogle genladnings-klubber/foreninger/laug ofte i relation til jagt- eller skytte- foreninger. Der er bare ikke mange af dem så der kan være langt imellem dem, der er bla ingen i mit nærområde af hvad jeg ved.

Du skal først på et genladningskursus der er kompetencegivende, så kan du søge genopladningstilladelse. På kurset lærer du det nødvendige og lovpligtige.
Dernæst er det at tale og udveksle erfaringer med andre genladere bla her igennem forum, der er nogle meget erfarene genladere her inde, som jeg har lært meget af.
Vil du vide mere kan jeg anbefale bøgerne "Ladeboken" og "The ABC of Reloading" alt afhængigt om du fortrækker at læse på Norsk eller Engelsk.
Det burde ikke være umuligt at få tilladelse selv om du bor i lejlighed og noget som en altan eller badeværelse kan også bruges som "laderum".
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af T-REX » 23. feb 2017, 13:03

Luluselsker skrev:min var så kun med 50cm løb og ikke de 60 som de normalt kommer med havde en mindre skade på mundingen som endte i at den blev kortet ned
De fleste Levers bliver leveret med 20" pibe, men ja, de findes med 24"(1894 Rifle). Men 16"(Trapper) og 20"(Carbine) er mere almindelige.

Rossi 1892 er mest almindelig, med 16" og 20", den findes dog i en Octagon 24" udgave.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 23. feb 2017, 17:10

Starter i hvert fald med at tage det kursus og prøver at søge en tilladelse.

Går lige lidt off topic.
Min riffel er med 20" løb. Men ville faktisk gerne have kortet den ned til 17-18". Det er primært en hyggeskyder. Men naturligvis fint den også kan bruges til jagt.

Hvem ville i anbefale til at korte sådan en leveraction riffel ned? Det er jo mere end bare et løb der skal nedkortes og have gevind til frontmonteret lyddæmper. (Hvis det findes til .44 Magnum)
Magasinrøret skal også kortes ned. Og så skal der bores nye huller til frontsigtet. Ved ikke om det er nødvendigt med den holder der er mellem løb og magasinrør, når det bliver så kort. For så skal der også lige laves lidt der.

Ved ikke om det bliver helvedes dyrt. Der er jo mange småting.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Luluselsker » 24. feb 2017, 02:29

Stilleben skrev:Starter i hvert fald med at tage det kursus og prøver at søge en tilladelse.

Går lige lidt off topic.
Min riffel er med 20" løb. Men ville faktisk gerne have kortet den ned til 17-18". Det er primært en hyggeskyder. Men naturligvis fint den også kan bruges til jagt.

Hvem ville i anbefale til at korte sådan en leveraction riffel ned? Det er jo mere end bare et løb der skal nedkortes og have gevind til frontmonteret lyddæmper. (Hvis det findes til .44 Magnum)
Magasinrøret skal også kortes ned. Og så skal der bores nye huller til frontsigtet. Ved ikke om det er nødvendigt med den holder der er mellem løb og magasinrør, når det bliver så kort. For så skal der også lige laves lidt der.

Ved ikke om det bliver helvedes dyrt. Der er jo mange småting.
umiddelbart vil jeg sige våbensmeden det grundet deres ene mand skyder konkurrence med netop den type våben
og JO båndet ER nøvdendigt :) var det der ikke sad dit magrør ikke fast og ville blive spyttet ud af fjederpresset :)
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Luluselsker » 24. feb 2017, 02:30

JRexA skrev:
Luluselsker skrev:min var så kun med 50cm løb og ikke de 60 som de normalt kommer med havde en mindre skade på mundingen som endte i at den blev kortet ned
De fleste Levers bliver leveret med 20" pibe, men ja, de findes med 24"(1894 Rifle). Men 16"(Trapper) og 20"(Carbine) er mere almindelige.

Rossi 1892 er mest almindelig, med 16" og 20", den findes dog i en Octagon 24" udgave.

var så ment som i at min blev lavet med 60 men endte i de 50 grundet skade men fred nu med det :)
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af 458hunter » 24. feb 2017, 07:25

Begge mine er kortet og forsynet med lyddæmper.

357eren er både kortet løb og magasinrør. Båndet er sat på igen bagefter, men ikke frontsigte. Det har jeg ikke noget at bruge til.

Den store er købt bevidst med magasin der ikke går helt ud, så den kunne kortes ned lettere.
Vedhæftede filer
IMG_2561.JPG
IMG_2561.JPG (517.9 KiB) Vist 8076 gange

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: .44 special til jagt (riffel)

Indlæg af Stilleben » 24. feb 2017, 13:49

Må prøve at spørge derude. Ikke at det er skide nødvendigt. Kan bare godt lide en kompakt riffel.

Vil gerne beholde frontsigtet. Der går nok noget "preppertosse" over den nu. Men tanken om at have backupsigte, kan jeg godt lide. Nok en ret irrationel tanke. Men syntes nu det er meget rart alligevel.
Og så beholder den også meget af den oprindelige stil, når lyddæmper og optik fjernes. :)

Lige med den her riffel, må det godt gå lidt leg i den.

Besvar