Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Airborn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. jun 2004, 14:39
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Horsens
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Airborn » 19. feb 2017, 13:31

Hvilken forstørrelse og diameter vil være bedst egnet til rågeregulering med cz 455 0,22 LR ?

Mangler erfaringer.
Forventet skudafstand 15-30m
Senest rettet af Lycon 19. feb 2017, 16:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold?
Beretta SP3
Sako 85 Bavarian 6.5mm
CZ 455 .22 LR

MortenN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2014, 14:38
Interesser: Jagt, LR, etc..
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Brædstrup
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: sigtekikkert til .22 LR

Indlæg af MortenN » 19. feb 2017, 14:35

jeg har haft en Fontaine 2.5-10x50 på min CZ. Og den fungerede fint!

Modereret :modbat:
Senest rettet af Elbæk 19. feb 2017, 14:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Hold venligst køb og salg til det dertil indrettede forum.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: sigtekikkert til .22 LR

Indlæg af C-X » 19. feb 2017, 16:30

Hawke har nogle fine kikkerter, med parallakse justering ned til under 10 meter.
Nikon Prostaff 3-9x40 fåes også med AO.
Vortex Diamondback Rimfire 2-7x35 med fast parallakse på 50 yards hvis du er til den slags.

Nikko Stirling er også med, hvis det skal være rigtig billigt og stadig brugbart.

Umiddelbart ville jeg gå efter en Nikon Prostaff. Ud over en lidt lille eye-box er de rigtig fine og kigge i, især til prisen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Refraktorius » 19. feb 2017, 21:51

Jeg har en 3-9x32 siddende på den jeg skyder råger med.

Det virker fint. Og på en let og elegant salonriffel, skal der IMHO ikke sidde et kolossalt kakkelovnsrør.
(Happy poster et billede af ovennævnte om 5-4-3-2...... )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Slettet bruger » 19. feb 2017, 22:18

Refraktorius skrev:Jeg har en 3-9x32 siddende på den jeg skyder råger med.

Det virker fint. Og på en let og elegant salonriffel, skal der IMHO ikke sidde et kolossalt kakkelovnsrør.
(Happy poster et billede af ovennævnte om 5-4-3-2...... )
Hvis ikke han gør.... kan jeg da gå ud og tage et billede af min salonriffel - der sidder en S&B PMII 12-50 x 56
Jeg skyder altid rågeunger i hovedet - dejligt at kunne sigte på det 3. hår i øjenvippen :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af C-X » 19. feb 2017, 23:15

:fun:

Er det med den tunge AI-ficerede med svejse-rail du regulerer råger? :shock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Slettet bruger » 20. feb 2017, 09:16

C-X skrev::fun:

Er det med den tunge AI-ficerede med svejse-rail du regulerer råger? :shock:
Det kan det være.
Har også en Sako P54, men der sidder kun en Swarowski 6-24 x56.

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af P.K.Hansen » 20. feb 2017, 13:23

Jeg mener at enhver riffel fortjener så god en kikkert som man nu engang har råd til. At der skal være forskel på randtænding og centraltænding på det punkt forstår jeg ikke.
Har selv monteret en zeiss conquest hd5 5-25x50 på min cz455, men den giver kun mening med en 17hmr pibe da korteste justerbare afstand er 50m. Der er en verden til forskel fra den Nikko Stirling targetmaster den erstattede.
Billede

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af LapuaMagnum » 20. feb 2017, 13:30

I skal da ikke snydes for en provokation herfra! Skyder i bedre grupper ved at have en tønde på? :rolf:

Der hvor riflens præcision stopper starter kikkertens præstationer at komme til sin rette :rolf: :DancingBanana:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af HappyNanoq » 20. feb 2017, 13:33

Refraktorius skrev:Jeg har en 3-9x32 siddende på den jeg skyder råger med.

Det virker fint. Og på en let og elegant salonriffel, skal der IMHO ikke sidde et kolossalt kakkelovnsrør.
(Happy poster et billede af ovennævnte om 5-4-3-2...... )
Hehe.
Arh, som tidligere nævnt, så var det nu ikke for at S&B PMII 5-25x56'eren skulle sidde på salonriflen permanent - men mere for at lære at bruge sigtemidlet og klikke med den. Der var det faktisk ret sjovt at have en Anschütz 1451G salonriffel, med PMII på :rolf:
Men fåååååårk det så åndsvagt ud. :freak:
Kan pt dog ikke lige vise billedet, da jeg har skiftet udbyder af hjemmeside, så har nedtaget indholdet og ikke fået det lagt op hos den nye endnu - og har ikke lige en kopi liggende på arbejdscomputeren.

Og ja, syntes den skød rigtig pæne grupper - som oftest hul-i-hul på 30-40m. Så med støtteben, ordentlig optik og den helt rigtige ammunition, så kommer man pokkers langt med en salonriffel.
Enkelte gange skød jeg efter spyfluer som landede på pladen, og i hvert fald 3 af tilfældene var der en blodring (flue-splat) omkring skudhullet.


I dag sidder der dog bare en ganske almindelig S&B 1.5-6x42 (15 år gammel forgænger for en Klassik).
Den gør det rigeligt fint, og hyggeskyder da også dåser ud til 100+m afstand.

Kan godt anbefale at man kigger sig lidt omkring efter en ordentlig kikkert - også noget som man evt hellere ville sætte på en egentlig jagtriffel.
Et ordentligt kikkertsigte med stor klarhed er simpelthen PRAGTfuldt. :thumbup:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2017, 15:09

I der dyrker f.eks. rågeregulering og andet med skud på de helt korte hold under 15 meter, hvad vælger I som sigtemiddel?

Der sker jo virkeligt noget med forskellen imellem træfpunkt og sigtepunkt på de helt korte afstande, fordi kikkerten sidder et stykke ovenover piben. Jeg har prøvet på bane at skyde ind på forskellige afstande helt ned til 6 meter og jeg skal da love for at træfpunktet flyttede sig under de 15 meter.

Skyder I sigtemidlet ind på f.eks. 15 eller 8 meter før I går på regulering eller har I lavet en klik-tabel alá langholdsskydning, men bare for de helt korte afstande og justerer så for højden af træerne?

Vælger I en kikkert der kan parallaxe justeres ned på så korte afstande? Der er jo kun nogle ganske få at vælge imellem? På så små mål som f.eks. rågeunger skal der jo ikke meget fejl til før man får en forbier.

Eller bruger I noget andet end en sigtekikkert? Rødpunkt, korn&kærv etc?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Bofhenator » 20. feb 2017, 15:47

Kalthoff skrev:I der dyrker f.eks. rågeregulering og andet med skud på de helt korte hold under 15 meter, hvad vælger I som sigtemiddel?

Der sker jo virkeligt noget med forskellen imellem træfpunkt og sigtepunkt på de helt korte afstande, fordi kikkerten sidder et stykke ovenover piben. Jeg har prøvet på bane at skyde ind på forskellige afstande helt ned til 6 meter og jeg skal da love for at træfpunktet flyttede sig under de 15 meter.

Skyder I sigtemidlet ind på f.eks. 15 eller 8 meter før I går på regulering eller har I lavet en klik-tabel alá langholdsskydning, men bare for de helt korte afstande og justerer så for højden af træerne?

Vælger I en kikkert der kan parallaxe justeres ned på så korte afstande? Der er jo kun nogle ganske få at vælge imellem? På så små mål som f.eks. rågeunger skal der jo ikke meget fejl til før man får en forbier.

Eller bruger I noget andet end en sigtekikkert? Rødpunkt, korn&kærv etc?

Og når du så kombinere den problematik med det at langt de fleste skud er tæt på lodret og hvad det gør ved kuglerne vs sigtelinie, så bliver det rigtig spændende ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af LapuaMagnum » 20. feb 2017, 16:01

Jo mere lodret man skyder jo mindre falder kuglen, så har man en riffel man bruger til regulering kan det nok svarer sig at skyde ind tilnærmelsesvis lodret :rolf:

Skyder jeg i 85 grader op eller ned med .338LM skal jeg kun klikke 0,4 Mil fra min indskydning på 100 meter, hvis jeg skyder på 2000 meter.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af C-X » 20. feb 2017, 16:17

Jeg bruger en billig Nikko Stirling med Mildots og holder over og under. Indskudt på 10 & 30 meter og det er .22 luft. Træner lige på nogle blade i en trækrone inden sæsonen og prøver at tænke mig om. Afstandsbedømmer fra hvor jeg står og hen til et punkt lodret under fuglen. Kompenserer for vinklen gennem fuglen, så haglet ender det rigtige sted.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Elbæk » 20. feb 2017, 16:57

Mine absolutte favorit optikker til salonriffel er, til alles store overraskelse, fra Vortex:

Diamondback 2-7x35 Rimfire; http://vortexoptics.com/product/vortex- ... ex-reticle
En god og prisstærk allrounder med en kanon optik til prisen. Den er parallaksejusteret til 50 yards - mine to har mange døde rågeunger på samvittigheden. Jeg har pt. en monteret på min Browning BL-22.
Det er den optik jeg typisk monterer for venner og bekendte, når de skal opgradere kikkerten på deres rågekæp.

Diamondback 4-12x40 AO; http://vortexoptics.com/product/vortex- ... le/reticle
Produceres desværre ikke mere - kan du finde en, så køb den! Navnlig hvis det er med Dead-Hold BDC trådkors som min.
En fantastisk alsidig kikkert, med justerbar parallakse, især hvis man gerne vil lege lidt med sin salonriffel og have muligheden for at skyde ned på 5-15 meter uden parallaksefejl. Det er, til prisen, en vanvittigt klar optik.
Jeg har den monteret på min Ruger 10/22 - og det er, i min bog, den perfekte optik til den riffel.

Crossfire II 4-12x40 AO; http://vortexoptics.com/product/crossfi ... le/reticle
Den har jeg, med Dead-Hold BDC sigte, monteret på min CZ-455, som jeg har både .22 LR og .17 HMR pibe til. Det er, den relativt lille prisforskel taget i betragtning, en markant ringere optik end den tilsvarende Diamondback - ikke dermed sagt at det, som sådan, er en dårlig kikkert, man kan stadig gøre det meget værre for de samme penge. Hvis jeg brugte min .17 HMR mere, ville jeg nok på et tidspunkt smide den tilsvarende Diamondback på, hvis jeg kan finde en.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Kalthoff » 21. feb 2017, 00:12

Elbæk skrev:Mine absolutte favorit optikker til salonriffel er, til alles store overraskelse, fra Vortex:
Har du nogen erfaringer med Vortex Diamondback HP 2-8x32?

Den kan fås med "Dead Hold BDC" trådkors.

Den har parallaxejustering fra 20 yards til uendeligt. Det justeres på et hjul på venstre side.

Den har "XD glas" (det andre kalder ED glas) hvilket normalt er der verden begynder at blive pæn at se på igennem en kikkert.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Elbæk » 21. feb 2017, 00:26

Kalthoff skrev:
Elbæk skrev:Mine absolutte favorit optikker til salonriffel er, til alles store overraskelse, fra Vortex:
Har du nogen erfaringer med Vortex Diamondback HP 2-8x32?

Den kan fås med "Dead Hold BDC"

Den har parallaxejustering fra 20 yards til uendeligt. Det justeres på et hjul på venstre side.

Den har "XD glas" (det resten af verden kalder ED glas) hvilket normalt er der verden begynder at blive pæn at se på igennem en kikkert.
Ja, jeg har faktisk haft en monteret på min Browning BL-22 - og brugte den hele sidste sæson til regulering af rågeunger. Den er solgt til en anden bruger herinde.

Hovedårsagen til salget var manglende synsfelt. Jeg fandt det simpelthen for vanskeligt at lokalisere og fastholde rågeungerne i optikken, selv på laveste forstørrelse. En anden årsag var at kombinationen af en optik med relativt lang øjeafstand og en riffel med en meget kort skinne til montering af optik, gjorde at jeg ikke kunne finde en montage med tilstrækkelig rækkevidde til at jeg kunne opnå et ordentligt anlæg uden enten at skulle forlænge skæftet eller stå akavet med hovedet trukket ubekvemt langt tilbage.

Optisk er den rigtig god - og den ville være rigtig fin på en halvautomatisk riffel el. salonriffel til lidt mere actionpræget skydning på kort- og mellemdistance - eller måske på en safaririffel eller moderne forlader. Men til regulering af rågeunger var den ikke anvendelig for mig.

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Airborn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. jun 2004, 14:39
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Horsens
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Airborn » 21. feb 2017, 01:07

Skærmbillede (1).png
Skærmbillede (1).png (215.56 KiB) Vist 8277 gange
Kunne godt være fristet af sådan en:

Diamondback 4-12x40 AO

men på parallakseringen starter indgraveringen ved 20 og går forbi 300 til uendelig
ifølge fabrikantens billeder.

Er det fod - yards eller hvad?

Du (Elbæk) skriver "fra 5 meter"
Skærmbillede (2).png
Skærmbillede (2).png (151.12 KiB) Vist 8275 gange
Beretta SP3
Sako 85 Bavarian 6.5mm
CZ 455 .22 LR

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Elbæk » 21. feb 2017, 01:23

Airborn skrev:Skærmbillede (1).png

Kunne godt være fristet af sådan en:

Diamondback 4-12x40 AO

men på parallakseringen starter indgraveringen ved 20 og går forbi 300 til uendelig
ifølge fabrikantens billeder.

Er det fod - yards eller hvad?

Du (Elbæk) skriver "fra 5 meter"

Skærmbillede (2).png
Den er justerbar fra 10 yards (lidt over 9 m) til "uendelig".

Den er, i min erfaring, anvendelig ned til ca. 5 m.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Langenge » 21. feb 2017, 08:46

Elbæk skrev:
Kalthoff skrev:
Elbæk skrev:Mine absolutte favorit optikker til salonriffel er, til alles store overraskelse, fra Vortex:
Har du nogen erfaringer med Vortex Diamondback HP 2-8x32?

Den kan fås med "Dead Hold BDC"

Den har parallaxejustering fra 20 yards til uendeligt. Det justeres på et hjul på venstre side.

Den har "XD glas" (det resten af verden kalder ED glas) hvilket normalt er der verden begynder at blive pæn at se på igennem en kikkert.
Ja, jeg har faktisk haft en monteret på min Browning BL-22 - og brugte den hele sidste sæson til regulering af rågeunger. Den er solgt til en anden bruger herinde.

Hovedårsagen til salget var manglende synsfelt. Jeg fandt det simpelthen for vanskeligt at lokalisere og fastholde rågeungerne i optikken, selv på laveste forstørrelse. En anden årsag var at kombinationen af en optik med relativt lang øjeafstand og en riffel med en meget kort skinne til montering af optik, gjorde at jeg ikke kunne finde en montage med tilstrækkelig rækkevidde til at jeg kunne opnå et ordentligt anlæg uden enten at skulle forlænge skæftet eller stå akavet med hovedet trukket ubekvemt langt tilbage.

Optisk er den rigtig god - og den ville være rigtig fin på en halvautomatisk riffel el. salonriffel til lidt mere actionpræget skydning på kort- og mellemdistance - eller måske på en safaririffel eller moderne forlader. Men til regulering af rågeunger var den ikke anvendelig for mig.
Og det var så mig, der købte Elbæks
Den sidder på min jagtriffel i 8x57IS, og jeg har ikke fortrudt, at jeg købte den af Elbæk.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Airborn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. jun 2004, 14:39
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Horsens
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sigtekikkert til .22 LR - hvilken?

Indlæg af Airborn » 21. feb 2017, 11:51

Diamondback 4-12x40 AO med Dead-Hold BDC trådkors
kan købes ved Pamhule for tiden
Beretta SP3
Sako 85 Bavarian 6.5mm
CZ 455 .22 LR

Besvar