Leder efter 22lr riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af KKA » 18. feb 2017, 11:39

Dvs at hvis rørmagasinet blokeres til kun at indeholde 2 patroner, kan man med sindsro fjerne blokeringen for bundstykket?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2017, 12:00

KKA skrev:Dvs at hvis rørmagasinet blokeres til kun at indeholde 2 patroner, kan man med sindsro fjerne blokeringen for bundstykket?
Nej, det er én i magasinet og én i kammeret - og modificeringen skal være af permanent karakter.

Endvidere; hvis våbnet et registreret som repeter må du ikke, uden omregistrering, konvertere det tilbage til halvautomatisk funktion.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Flugteren » 18. feb 2017, 12:41

Hvorfor overhovedet give en anden grund en "jagt", når man ansøger om en halvautomatisk riffel i .22lr? Man må da gerne regulere og træne med den. Jeg har tænkt mig indenfor nærmeste fremtid at erhverve mig en halvauto Ruger 10/22, og den skal udelukkende bruges på skydebanen og på vores ødegård i Sverige. Den skal på jagttilladelse, og så skal den have store magasiner til skydningen på banerne.

Blokering af mekanismer og plombering af magasiner?

Hvor blev ånden fra NVF lige af? Når jeg læser tråderne igennem fra tidligere, så er der da masser af mennesker, der køber en halvautomatisk AR-15/10, og hvor den udelukkende skal bruges som legetøj på banen. Eller folk, der kigger på Sako TRG-42?

Giv mig den paragraf, hvori der beskrives, at det er ulovligt at købe våben på jagttilladelse, hvis man ikke umiddelbart har hensigt til at bruge dem på banen.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2017, 13:07

Jeg tror lige du skal læse hvad folk skriver en ekstra gang eller to før du farer sådan i blækhuset :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2017, 19:03

Flugteren skrev:Hvorfor overhovedet give en anden grund en "jagt", når man ansøger om en halvautomatisk riffel i .22LR? Man må da gerne regulere og træne med den.
På jagttegn, får du ikke tilladelse til en halvautomatisk .22LR hvis du angiver jagt eller "træning" som anvendelse - det tør jeg godt vædde en kølig pilsner på :razz:

Og det har INTET med "ånden" på NVF at gøre!

Peter

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Skev » 21. feb 2017, 05:48

CZ, og hvis du kan finde en 453 så har den fuld justerbar aftræk og snelle... :smile:
Eneste minus ved 453, er muligheden for pibe skift, det har man på 455.
Men min er en 17HMR så det går nok... :rolf:

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Boryx » 21. feb 2017, 08:18

:hijack: - hmm jeg synes netop trådstarter pointerer at han IKKE skal have en halvautomat?

@284win

Hvis jeg husker rigtigt så har du også en Sauer 200 STR. Sådan en har jeg selv, og til den har jeg købt et kaliber 22lr. vekselsæt. Dvs. jeg kan træne med samme skæfte, kikkert, aftræk etc.
Hvis man i forvejen har en STR, så er det en beskeden investering - jeg gav knapt 4.000 kr. inkl. bundstykke og magasin samt gevind til lyddæmper.

For mig betyder det meget at træningen er med "samme" våben som jeg skyder Feltskydning med.

//Bo

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af A284win » 28. feb 2017, 09:55

Jeg har desværre ikke en 200str. Men passer en vekselpibe 22lr på en almindelig Sauer 200.

Kan se at markedet for Sauer 200 str incl vekselpibe er støvsuget.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Refraktorius » 28. feb 2017, 10:03

Tilbage til det oprindelige emne:

Hvis man vil have "lækkerhed og kvalitet til en fornuftig pris", så skal man holde øje med udbuddet af brugte Anschütz.

De kommer jævnligt til salg på DBA, G&G og lignende steder.

Hvis den bare behandles nogenlunde, så kan man reelt ikke slide en salonriffel op. Og jagtmodellerne kommer endda typisk kun til at skyde en brøkdel af hvad skytteforeningsriflerne tygger sig igennem.

Eksempelvis:
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -172355319
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af Langenge » 28. feb 2017, 10:08

Refraktorius skrev:Tilbage til det oprindelige emne:

Hvis man vil have "lækkerhed og kvalitet til en fornuftig pris", så skal man holde øje med udbuddet af brugte Anschütz.

De kommer jævnligt til salg på DBA, G&G og lignende steder.

Hvis den bare behandles nogenlunde, så kan man reelt ikke slide en salonriffel op. Og jagtmodellerne kommer endda typisk kun til at skyde en brøkdel af hvad skytteforeningsriflerne tygger sig igennem.
Og de findes i alt fra halvautomatiske til jagtudgaver med fuldskæfte og snelle til simple enkeltskuds uden magasin.
Og langt de fleste deler dele og stumper.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Leder efter 22LR riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Refraktorius » 28. feb 2017, 10:16

A284win skrev:Jammen jeg leder efter en god kvalitets salon riffel i 22LR. Den skal have magasin og en ok låsegang. Skydning er træning til jagtfelt. Hvad er godt og hvad er for dyrt?
Nu jeg genlæser dit første indlæg og præciserede overskriften, så ser jeg: "Skydning er træning til jagtfelt".

Det taler for at købe et vekselsystem til den riffel du skyder jagtfelt med.
"Train as you mean to fight compete"
Det gælder i allerhøjeste grad når det er konkurrencebrug du vil træne.

Samme aftræk, samme facon, sikringen sidder samme sted osv.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Leder efter 22LR riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af FrederikF » 28. feb 2017, 10:54

Der står en anshutz 1451 hos Bisgaard Nielsen til 850,-kr
http://bisgaardnielsen.dk/product/ansch ... -1451-210/

Men jeg ville overveje en salonriffel der er vægtmæssig tættere på den riffel der er formålet med træningen.
Et vekselsystem er i den forbindelse optimal.
Vil man have en separat .22lr der føles som en "rigtig riffel", så vil jeg gerne henlede opmærksomheden (igen) på en Winchester model 52c. Den vejer omkring 9 pund. 5/10 skuds magasin. Der kan monteres picatinny rail i riflens eksisterende montagehuller.
Jeg ved godt det er en gammel sag, men præcisionen og aftrækket for ikke at tale om holdbarheden er helt i top.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Leder efter 22LR riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af A284win » 28. feb 2017, 13:57

Det er desværre ikke muligt at få 22lr til min S&L victory. Min riffel er standard opsat med en 6,5x55. Lyddæmper. Alm skæfte og en 3-12x56 på toppen. 3eller 5skuds magasin. Ingen svelle eller andet tryllestøv. Træning for mig skal være brugbart som jagttræning.
Har overvejet en 22-250 men den larmer. Alternativt skal jeg have lavet en sub308 og så få tilpasset vægt i forhold til nuværende setup.

Jeg har mulighed for at lave en 50 meter bane hvor jeg kan opsamle bly og genbruge det til sub308 og med 10 grains krudt samt en fænghætte så kan den træning måske være den vej frem.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Leder efter 22LR riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Refraktorius » 28. feb 2017, 14:00

FrederikF skrev:Der står en anshutz 1451 hos Bisgaard Nielsen til 850,-kr
http://bisgaardnielsen.dk/product/ansch ... -1451-210/
......
Fedt tilbud, indtil man læser "det med småt":
Lås og magasin mangler.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Leder efter 22LR riffel til træning til jagtfelt. Hvad vil I anbefale?

Indlæg af A284win » 28. feb 2017, 14:27

:shock: :rolf:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af 458hunter » 28. feb 2017, 14:59

PSindrup skrev:
Flugteren skrev:Hvorfor overhovedet give en anden grund en "jagt", når man ansøger om en halvautomatisk riffel i .22LR? Man må da gerne regulere og træne med den.
På jagttegn, får du ikke tilladelse til en halvautomatisk .22LR hvis du angiver jagt eller "træning" som anvendelse - det tør jeg godt vædde en kølig pilsner på :razz:

Og det har INTET med "ånden" på NVF at gøre!

Peter
Det passer ikke - hvis man angiver jagt som anvendelse, vil jeg næsten garantere du får tilladelsen. Der står blot på tilladelsen at den kun er tilladt til jagt såfremt den plomberes. Det har i hvert fald været resultatet de tre gange jeg har søgt til en 22lr halvauto (og 5stk 223 halvauto også i øvrigt..).

Til trådstarter kan jeg kun tilslutte mig CZ koret. Eneste problem er at det er næsten umuligt at få vægten op i nærheden af en jagtriffel så den føles "rigtig". Jeg ville helt sikkert gå efter en "varmint" version, der er lidt tungere. God jagt :)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Leder efter 22LR riffel

Indlæg af PSindrup » 1. mar 2017, 18:19

Chrstn_Olsen skrev:
PSindrup skrev:
Flugteren skrev:Hvorfor overhovedet give en anden grund en "jagt", når man ansøger om en halvautomatisk riffel i .22LR? Man må da gerne regulere og træne med den.
På jagttegn, får du ikke tilladelse til en halvautomatisk .22LR hvis du angiver jagt eller "træning" som anvendelse - det tør jeg godt vædde en kølig pilsner på :razz:

Og det har INTET med "ånden" på NVF at gøre!

Peter
Det passer ikke - hvis man angiver jagt som anvendelse, vil jeg næsten garantere du får tilladelsen. Der står blot på tilladelsen at den kun er tilladt til jagt såfremt den plomberes. Det har i hvert fald været resultatet de tre gange jeg har søgt til en 22LR halvauto (og 5stk 223 halvauto også i øvrigt..).

Til trådstarter kan jeg kun tilslutte mig CZ koret. Eneste problem er at det er næsten umuligt at få vægten op i nærheden af en jagtriffel så den føles "rigtig". Jeg ville helt sikkert gå efter en "varmint" version, der er lidt tungere. God jagt :)
Den fortalelse har jeg allerede en gang sagt undskyld for! :giggle:

Men jeg fastholder stadig at en "rigtig" halvautomat (lig med mere end to skud i magasinet) kun fås i salon-kaliber og at den ikke må anvendes til jagt - men kun til regulering. :rolf:

Peter

Besvar