Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 18. jan 2017, 12:28

Hej

Jeg går med tanker om at investere i en riffel med vekselpibe.

Jeg har i dag en S&L 308W som jeg er meget glad for. Jeg skyder den ind hvert år før bukkejagten og træner også lidt med den på skydebane en gang om året.
Samtidigt træner jeg ugentligt med salonriffel i skydeklub. Det foregår med en af skydeklubbens gamle Anschütz.

Jeg synes dog, at jeg træner lidt for lidt med min jagtriffel. Det skyldes primært at den store kaliber både er forholdsvis dyr samt at det kræver en udendørs skydebane som jeg skal køre ret langt efter. Derfor bliver det kun et par gange om året, jeg får trænet med den.

Derfor var min tanke at investere i en riffel med vekselpibe, så jeg kan træne hver uge i skydeklubben med samme udstyr som jeg bruger på jagt. Dvs. samme riffel og aftræk, men naturligvis en anden pibe og kikkert. Men dog stadig det at jeg træner med en kikkert i stedet for de traditionelle skydeklub-sigtemidler.

Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med vekselpiber og hvilke anbefalinger I har.


Behov:
Mit behov er en all-round riffel jeg kan bruge til bukkejagt en gang om året samt jagt på gris, elg, dåvildt, kronvildt, ræv, grævling, m.v. i Sverige 2-3 gange årligt. Jeg synes, at min nuværende kaliber 308 er fin til dette (Bruger som regel Normal Vulkan).
Desuden ønsker jeg at kunne bruge riflen til træning i skydeklub på en indendørs 15m bane. Dvs. det skal være muligt at skifte piben ud med en 22LR. Og skift af pibe skal helst foregå rimeligt nemt, så jeg ikke skal forbi bøssemager for at få det gjort. Og også gerne så jeg ikke skal have den store værktøjskasse frem :)


Budget:
Jeg håber på at kunne holde mig under 15-20.000,-
Jeg har allerede en god, omend gammel, Swarowski Habicht kikkert på min S&L som jeg forventer at kunne bruge på den nye riffel.
Til 22LR piben forventer jeg at kunne bruge en eller anden billig kikkert.




Hvis mit budget er urealistisk, skal jeg måske hellere købe en Anszhütz salonriffel i jagtmodel og sætte en lille kikkert på den...



UPDATE:
Jeg har netop set, at S&L faktisk også laver en "Classic DL" (min er bare en Classic). Og DL-udgaven skulle være med vekselpibe. Så er spørgsmålet bare, om man kan veksle mellem 22 LR og 308W. Og selvfølgelig, om det er en riffel, I generelt vil anbefale.
Generelt er jeg glad for min nuværende S&L Classic, så derfor er det tillokkende at skifte min nuværende ud med en DL.
Senest rettet af Ingsorsi 18. jan 2017, 12:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Krung » 18. jan 2017, 12:36

Den eneste riffel, jeg kender til, som kan fås i centraltændt og 22lr, er Sauer 200 STR. Men en Sauer 200 STR i baneskæfte, er nok ikke en riffel jeg gad have med på jagt.

Måske har jeg misforstået spørgsmålet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 18. jan 2017, 12:49

Krung skrev:Den eneste riffel, jeg kender til, som kan fås i centraltændt og 22LR, er Sauer 200 STR. Men en Sauer 200 STR i baneskæfte, er nok ikke en riffel jeg gad have med på jagt.

Måske har jeg misforstået spørgsmålet.
Jeg har talt med flere jægere på skydebanen som har en riffel der kan veksle mellem en jagtkaliber med centraltænding og 22 LR. Jeg tror, de fleste jeg har set bruger vist Blaser, men jeg vil da tro, at andre mærker kan være med også? Jeg går ud fra, at bundstykket også skal skiftes, men kender ikke rigtigt til detaljerne.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2017, 13:03

Blaser er den eneste jagtriffel jeg har hørt om med 22lr sæt. Har selv haft en med 22sæt. Det var mere gimmick end fedt.

Sauer 200 har også og om den er jagtrelevant er jo kun et spm om armene der bærer den. Den er nok også den eneste der kommer bare i nærheden af dit budget.

Jeg ville til enhver tid vælge en cz salonriffel frem for at 22 vekselsæt, hvis det ikke er en Sauer 200

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2017, 13:05

Så vidt jeg kan se er det kun til Blaser R93 det findes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af C-X » 18. jan 2017, 13:14

Du nævner prisen på ammunition som en årsag til manglende træning med .308 Win., men samtidig er du villig til at brænde tusindvis af kroner af på nyt grej. Jeg tror blot du mangler en justering af dine prioriteringer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2017, 13:24

Jeg vil give dig delvist ret CX, men måske han allerede har besluttet der skal købes nyt grej og bare gerne vil sikre muligheden for lidt billig træning.

Købes et vekselsæt brugt, behøver tabet jo ikke være voldsomt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 18. jan 2017, 13:27

C-X skrev:Du nævner prisen på ammunition som en årsag til manglende træning med .308 Win., men samtidig er du villig til at brænde tusindvis af kroner af på nyt grej. Jeg tror blot du mangler en justering af dine prioriteringer.

"...samt at det kræver en udendørs skydebane som jeg skal køre ret langt efter"

Det er nok den sidste del der betyder mest.
Desuden er der jo SLET ikke tale om, at jeg ønsker at købe nyt grej for at spare penge på ammunition.
Det handler om, at jeg kan se fordelen i at træne med samme riffel som jeg kan bruge på jagt.

Selv, hvis det er ren økonomi der er tale om, så lad os prøve at lave regnestykket:

Jeg har mulighed for at træne i den lokale skytteklub 2 gange om ugen. Lad os så være realistisk og sige, at det nok "kun" bliver til 40 gange årligt. Hvis jeg skyder 50 skud på hver træningsdag, så bliver det i alt 2000 skud pr. år til træning.

Norma JagtMatch koster så vidt jeg husker knap 20 kr pr. skud. Lad os sige, at man kan få dem til halv pris pga. mængderabat ved 2000 stk (det kender jeg i øvrigt ikke et sted, hvor jeg kan få). Så bliver det 20.000 kr pr. år alene på ammunition. (og så har jeg ikke regnet ind, hvad det koster at få adgang til skydebanen i KBH, kørsel til og fra, m.m.)

Lad os sige, at 22 LR koster 1 kr pr. skud (så runder vi også op :) ), så bliver det tilsvarende 2.000 kr pr. år for salonammunitionen.



Men som sagt: det er ikke en økonomisk overvejelse det her. Det handler om, at det tiltaler mig at kunne træne ofte med samme riffel som jeg bruger på jagt. Det vil gøre min træning så realistisk som muligt.

Som det er lige nu, er det ikke praktisk muligt for mig at bruge transport tid, osv. der skal til for at køre helt ind til den skydebane, hvor jeg kan træne med jagtriffel lige så tit som det er muligt for mig at tage i skytteklubben.

Jeg er også åben over for at det måske ikke kan lade sig gøre eller ikke er realistisk. Eller at det måske slet ikke er så godt med vekselpibe som det lyder...
Det er her, jeg gerne vil høre jeres erfaringer.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Boryx » 18. jan 2017, 14:50

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide - muligvis fordi det er fuldstændigt i tråd med mine egne projekter og tanker.

Mig bekend har du tre muligheder;

1. - Sauer STR, hertil laves begge nævnte kalibre (plus nogle andre, heriblandt 6.5x55 :rock: )
2. - Sauer 202 - her kan man bruge vekselsættet fra STR, altså kan jagtriflen konverteres til 22lr.
3. - Blaser R93, hertil kan også fås 22lr vekselsæt. Jeg har fravalgt dette setup pga. problemerne med R93. Hvis der kommer et vekselsæt til Blaser R8, så køber jeg sådan en igen og skyder med Blaser fremadrettet.

I dag har jeg en Sauer STR med vekselsæt, det er ikke den optimale jagtriffel men det er en super baneriffel og brugbar på jagt med lidt småjusteringer (afkortning af pibe og måske andet skæfte).

//Boryx

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 18. jan 2017, 15:37

Boryx skrev:Jeg synes det lyder som en rigtig god ide - muligvis fordi det er fuldstændigt i tråd med mine egne projekter og tanker.

Mig bekend har du tre muligheder;

1. - Sauer STR, hertil laves begge nævnte kalibre (plus nogle andre, heriblandt 6.5x55 :rock: )
2. - Sauer 202 - her kan man bruge vekselsættet fra STR, altså kan jagtriflen konverteres til 22LR.
3. - Blaser R93, hertil kan også fås 22LR vekselsæt. Jeg har fravalgt dette setup pga. problemerne med R93. Hvis der kommer et vekselsæt til Blaser R8, så køber jeg sådan en igen og skyder med Blaser fremadrettet.

I dag har jeg en Sauer STR med vekselsæt, det er ikke den optimale jagtriffel men det er en super baneriffel og brugbar på jagt med lidt småjusteringer (afkortning af pibe og måske andet skæfte).

//Boryx

Hej Boryx

Tak for det.

Har du et bud på, hvor vi er henne prismæssigt med de foreslåede muligheder?

Hvad er "problemerne med R93"?


Hvordan fungerer det med vekselsæt i praksis? Jeg går ud fra, at man er nødt til at skifte bundstykket ud, da der skiftes mellem centertænding og randtænding. Men skiftes aftrækket også? I så fald ryger noget af fordelen i hvert fald.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Kalthoff » 18. jan 2017, 15:44

Der er et par enkelte firmaer som laver salonrifler med stort set samme skæfte som deres centraltændte jagtrifler. Bl.a. CZ

Det betyder at du kan købe to rifler, der er så tilpas ens at det stort set kun er kaliberen der er forskellen.

Det er muligvis en billigere/nemmere vej til målet.

Det giver også mulighed fora at du kan have .22LR på SKV og .308W på jagttegn. Det kan muligvis gøre livet lettere i visse sammenhænge.

Hvis du som sigtemiddel-monteringssystem vælger f.eks. picantinyrail eller et godt QR system, kan du flytte sigtemidlerne imellem de to rifler. Så kan du have alt fra skytteforenings-diopter over rødpunkt til langdistancekikkert og bruge dem på begge rifler.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Bobo » 18. jan 2017, 15:59

Kalthoff skrev:Der er et par enkelte firmaer som laver salonrifler med stort set samme skæfte som deres centraltændte jagtrifler. Bl.a. CZ

Det betyder at du kan købe to rifler, der er så tilpas ens at det stort set kun er kaliberen der er forskellen.

Det er muligvis en billigere/nemmere vej til målet.

Det giver også mulighed fora at du kan have .22LR på SKV og .308W på jagttegn. Det kan muligvis gøre livet lettere i visse sammenhænge.

Hvis du som sigtemiddel-monteringssystem vælger f.eks. picantinyrail eller et godt QR system, kan du flytte sigtemidlerne imellem de to rifler. Så kan du have alt fra skytteforenings-diopter over rødpunkt til langdistancekikkert og bruge dem på begge rifler.
lyder som en super go ide, jeg sad selv og tænkte at man kunne tilpasse en 22lr så den minder om den man bruger på jagt, mht. vægt, skæfte, sigte osv.
22lr i jagtudgaver får man jo smidt i nakken for ingen penge (remington, winchester osv)
Bobo ------ Igen uden billeder

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af A284win » 18. jan 2017, 16:25

En gammel Otterup salonriffel, fra en skytteforening, de har tykt løb. Få lavet et skæfte til den som er lignende den riffel du har i dag.
Hvis du vil have nyt grej så køb en Sauer 202 med 223 og 6,5 vekselpibe og få lavet et skæfte til din 22lr.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Boryx » 18. jan 2017, 17:26

Ingsorsi skrev:
Boryx skrev:Jeg synes det lyder som en rigtig god ide - muligvis fordi det er fuldstændigt i tråd med mine egne projekter og tanker.

Mig bekend har du tre muligheder;

1. - Sauer STR, hertil laves begge nævnte kalibre (plus nogle andre, heriblandt 6.5x55 :rock: )
2. - Sauer 202 - her kan man bruge vekselsættet fra STR, altså kan jagtriflen konverteres til 22LR.
3. - Blaser R93, hertil kan også fås 22LR vekselsæt. Jeg har fravalgt dette setup pga. problemerne med R93. Hvis der kommer et vekselsæt til Blaser R8, så køber jeg sådan en igen og skyder med Blaser fremadrettet.

I dag har jeg en Sauer STR med vekselsæt, det er ikke den optimale jagtriffel men det er en super baneriffel og brugbar på jagt med lidt småjusteringer (afkortning af pibe og måske andet skæfte).

//Boryx

Hej Boryx

Tak for det.

Har du et bud på, hvor vi er henne prismæssigt med de foreslåede muligheder?

Hvad er "problemerne med R93"?


Hvordan fungerer det med vekselsæt i praksis? Jeg går ud fra, at man er nødt til at skifte bundstykket ud, da der skiftes mellem centertænding og randtænding. Men skiftes aftrækket også? I så fald ryger noget af fordelen i hvert fald.

Vedr. priser, så er det svært at svare på - det afhænger af modellen, træet etc. Blaser R93 med et 22lr. vekselsæt og montage tror jeg bliver meget svært at holde inden for dit budget.
Sauer STR kan nemt holdes indenfor - Sauer 202 tror jeg også er muligt.

Vedr. problemer med Blaser R93 synes jeg du skal bruge søgefunktionenen oppe i øverste højre hjørne. Der er adskillige tråde om nævnte riffel, det er smag og behag om man vil skyde med den. Jeg vil ikke længere, men risikoen er nok egentlig yderst begrænset - men jeg kører også med sikkerhedssele, har airbag og ESP - men så er der sikkert andre steder hvor jeg løber en kalkuleret risiko.

Ingen af systemerne skifter aftrækket.

Jeg er helt med på dit koncept "Train as you fight" - jeg vil ikke have noget der er tæt på, jeg vil have det magen til. Samme kikkert, aftræk, vægt, skæfte og så mange parametre som muligt skal være identiske.
Om det har nogen effekt? Hmm - måske kun psykologisk, men så er det også i orden med mig.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2017, 08:03

A284win skrev:En gammel Otterup salonriffel, fra en skytteforening, de har tykt løb. Få lavet et skæfte til den som er lignende den riffel du har i dag.
Hvis du vil have nyt grej så køb en Sauer 202 med 223 og 6,5 vekselpibe og få lavet et skæfte til din 22LR.
Det var måske ikke så tosset en ide. Dvs. du mener at købe et S&L skæfte magen til det jeg har nu og så få det tilpasset, så den gamle Otterup kan ligge i det?
Er der nogen grund til at du anbefaler en gammel Otterup frem for en Anschütz? (prisen?)

Hvilket prisleje taler vi typisk om for at få lavet sådan et skæfte? Det skal bare være det mest økonomiske ift. grad af træ osv. Der er ingen grund til at bruge noget superfint valnød til det :)

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2017, 08:08

Kalthoff skrev:Der er et par enkelte firmaer som laver salonrifler med stort set samme skæfte som deres centraltændte jagtrifler. Bl.a. CZ

Det betyder at du kan købe to rifler, der er så tilpas ens at det stort set kun er kaliberen der er forskellen.

Det er muligvis en billigere/nemmere vej til målet.

Det giver også mulighed fora at du kan have .22LR på SKV og .308W på jagttegn. Det kan muligvis gøre livet lettere i visse sammenhænge.

Hvis du som sigtemiddel-monteringssystem vælger f.eks. picantinyrail eller et godt QR system, kan du flytte sigtemidlerne imellem de to rifler. Så kan du have alt fra skytteforenings-diopter over rødpunkt til langdistancekikkert og bruge dem på begge rifler.
God ide. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg er egentlig rigtig glad for min S&L jagtriffel. Så det optimale ville være at få fat i en salonriffel der minder om den.
Jeg kan godt lide tanken om at kunne flytte sigtemiddel mellem de to rifler, men hvor godt fungerer det i praksis? Skal jeg indskyde den forfra hver gang jeg flytter fra et våben til et andet? Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at det ikke skulle være tilfældet....

Et andet problem som måske kunne opstå er, at min jagtkikkert er 3-12x forstørrelse. Det er fint til jagt, hvor jeg normalt bruger forstørrelse omkring 5-6. Men 3x forstørrelse er nok voldsomt til en 15m skydebane. Så derfor var tanken at købe en billig kikkert.
Jeg har vist kun prøvet at skyde med kikkert på en 20m og 30m indendørs bane. Så vidt jeg husker var et med 2.5x forstørrelse og det var vist allerede i den store ende.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Krung » 19. jan 2017, 08:34

Ingsorsi skrev:God ide. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg er egentlig rigtig glad for min S&L jagtriffel. Så det optimale ville være at få fat i en salonriffel der minder om den.
Den skal vel minde ret meget om din jagtriffel, før der er noget tilbage af originalideen om at det er den samme. Aftrækket vil sikkert være anderledes.
Ingsorsi skrev:Jeg kan godt lide tanken om at kunne flytte sigtemiddel mellem de to rifler, men hvor godt fungerer det i praksis? Skal jeg indskyde den forfra hver gang jeg flytter fra et våben til et andet? Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at det ikke skulle være tilfældet....
Jeps, det vil være anderledes, men det er ikke værre end man bare kan holde styr på hvor mange klik i hver komposant. Jeg har en kikkert jeg flytter mellem 3 geværer. Desværre er der en del hældning på en af skinnerne, så der skal drejes en masse.
Ingsorsi skrev:Et andet problem som måske kunne opstå er, at min jagtkikkert er 3-12x forstørrelse. ... Men 3x forstørrelse er nok voldsomt til en 15m skydebane. Så derfor var tanken at købe en billig kikkert.
Det største problem er at din jagtkikkert sikkert ikke kan fokusere ned til 15 m. Hvis du så også sætter en ny kikkert på, så er originalideen vel lagt helt i graven.

Hvis du boede i Tyskland, så ville jeg foreslå at købe nogle indstiks 308w patroner, som kunne holde en 22lr (hvis de findes, centraltænding til rand og samtidigt komme lige ud af piben, er vel et problem). Så skulle du "bare" leve med elendig 22lr præcision.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2017, 09:07

Jeg har et indstiks-sæt til min revolver fra Lothar-Walther. Det består af .357mag "patroner" med et .22lr kammer i og en indstikspibe...

Mon de laver noget tilsvarende til riffel?

Ser lige hvad jeg kan finde.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2017, 09:31

http://www.lothar-walther.de/pdf/Katalo ... 016_en.pdf

side 26, det er Krungs forslag. Du kan jo prøve det. Men troede de måske havde et med indstikspibe til riffel også.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af A284win » 19. jan 2017, 09:58

Du har lavet indstikspatroner. Frankonia solgte dem. Men de er ikke længere i deres katalog

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2017, 15:39

Bofhenator skrev:http://www.lothar-walther.de/pdf/Katalo ... 016_en.pdf

side 26, det er Krungs forslag. Du kan jo prøve det. Men troede de måske havde et med indstikspibe til riffel også.
Indstikspatroner. Dét er nyt for mig. Det har jeg aldrig hørt om før. Det lyder lidt vildt. Fungerer det?
Flyver projektiler så bare "frit" i løbet, når det har forladt kammeret/indstikspatronen? Jeg mener, et 22LR projektil har jo en markant mindre diameter end en .308W :)

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af jagtriffel vekselpibe (.22LR og .308W)

Indlæg af Slettet bruger » 19. jan 2017, 16:17

Ingsorsi skrev:
Kalthoff skrev:Der er et par enkelte firmaer som laver salonrifler med stort set samme skæfte som deres centraltændte jagtrifler. Bl.a. CZ

Det betyder at du kan købe to rifler, der er så tilpas ens at det stort set kun er kaliberen der er forskellen.

Det er muligvis en billigere/nemmere vej til målet.

Det giver også mulighed fora at du kan have .22LR på SKV og .308W på jagttegn. Det kan muligvis gøre livet lettere i visse sammenhænge.

Hvis du som sigtemiddel-monteringssystem vælger f.eks. picantinyrail eller et godt QR system, kan du flytte sigtemidlerne imellem de to rifler. Så kan du have alt fra skytteforenings-diopter over rødpunkt til langdistancekikkert og bruge dem på begge rifler.
God ide. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg er egentlig rigtig glad for min S&L jagtriffel. Så det optimale ville være at få fat i en salonriffel der minder om den.
Jeg kan godt lide tanken om at kunne flytte sigtemiddel mellem de to rifler, men hvor godt fungerer det i praksis? Skal jeg indskyde den forfra hver gang jeg flytter fra et våben til et andet? Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at det ikke skulle være tilfældet....

Et andet problem som måske kunne opstå er, at min jagtkikkert er 3-12x forstørrelse. Det er fint til jagt, hvor jeg normalt bruger forstørrelse omkring 5-6. Men 3x forstørrelse er nok voldsomt til en 15m skydebane. Så derfor var tanken at købe en billig kikkert.
Jeg har vist kun prøvet at skyde med kikkert på en 20m og 30m indendørs bane. Så vidt jeg husker var et med 2.5x forstørrelse og det var vist allerede i den store ende.
Hvis din kikkert kan fokusere på 15 meter (og det er nok som en anden skriver et problem) kan du sagtens bruge den.
Jeg er gået lidt samme vej som du tænker - har 3 rifler i 3 forskellige kalibre (.22lr - .308 og .338LM) der er opbygget så ens som muligt.
Jeg træner med .22lr 'en på 15 meter banen og skyder med 50 x forstørrelse (ja- halvtreds gange forstørrelse) :oops:

Hvis du flytter kikkert frem og tilbage, skal du indskyde hver gang (ja ja - nogle mener det kan gå uden - jeg vil mene det er uansvarligt til jagt)
og så er din ide jo ligesom væk, da du har dårligt adgang til at indskyde din jagtriffel.
Hvis du derimod bruger samme system og blot skifter pibe eller indstik, vil jeg mene du godt kan klare det uden indskydning af din jagtriffel hver gang.

Besvar