Riffel til kvindelig nyjæger

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Rikkef
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jun 2016, 17:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København

Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Rikkef » 14. jun 2016, 18:00

Hej

Jeg har netop fået jagttegn og skal til at vælge riffel. Jeg er dog ikke sikker på, hvad jeg skal gå efter.

Lidt om mig:

Kvinde 175 cm og 60 kg

Starter i konsortium i Sverige til efteråret. Kommer nok også til at jage lidt i DK og måske omkringliggende lande.

Har kun skudt med riffel en enkelt gang, så det skal være noget tilgængeligt og uden for meget rekyl.

Så dette tilbud hos Korsholm, som jeg umiddelbart synes lyder godt?

http://www.korsholm.dk/dk/schultz-larse ... -9x50.html

Alt input er meget velkomment!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Kenned » 14. jun 2016, 18:35

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge 308W eller 6,5X55, netop pga rekylen i 30-06, som er noget kraftigere i 30-06.

Der er fordele ved 308W i forhold til 6,5X55, fx i lande hvor der kræves min 7mm til nogle typer jagt. 308W er også meget velegnet til kort pibe, som kan være en fordel hvis du vil have lyddæmper på.

Sættet du har kig på har jeg ikke så mange kommentarer til, da jeg ikke kender det i detaljer. bemærk dog at Zeiss Terra er zeiss' "dårligste" modelklasse - hvor god den er ved jeg ikke.

Du vil dog kunne få meget mere for pengene ved at købe brugt!

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Kleth » 14. jun 2016, 18:58

Det som Kenneth skrev [emoji106]
Få Korsholm til at slå gevind på fra starten og få en dæmper med i pakken til en "god" pris. Så er der et og kun et sted at gå hen hvis der er problemer. Min hustru ville ikke undvære dæmper, heller ikke når hun skyder med .308Win


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af 308 W » 14. jun 2016, 19:02

Jeg ville vælge en S&L Classic eller classic dl fremfor Hunter, den virker lidt billig.

Kaliber: 308 win [emoji106]

Zeiss Terra har jeg kun læst dårligt om.

Hvis det kniber med pengene, så spar lidt mere op, fremfor at købe noget du måske vil fortryde.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Langenge » 14. jun 2016, 19:44

6,5x55 evt. med en dæmper.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Mister.30-06 » 14. jun 2016, 19:48

6.5x55 er meget brugt i Sverige, og bruges til alt vildt der [emoji106]
Flad kuglebane og behagelig rekyl.

Ville også satse på en lyddæmper, da den tager en del af rekylen.
Men riflen kan godt blive næse tung, så find en let dæmper, er mit forslag.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af C-X » 14. jun 2016, 19:51

Brug netværket herinde og kom ud og prøv lidt forskelligt. Der er stor forskel i følt rekyl fra våben til våben, alt efter skæfteform, rekylkappe og vægt.

Det du har kig på, kan sikkert gøres både bedre og billigere for noget tilsvarende. S&L sender mange mandagsudgaver på markedet og Zeiss Terra har heller ikke et ry der matcher navn og pris.

Jeg ville nok stadig pege på .308 Win., hvis du kan komme overens med den, ellers er 6,5x55 et fint valg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bradepande
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 27. dec 2011, 21:02
Interesser: Haglgevær, Rifler, Knive, jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Bradepande » 14. jun 2016, 19:56

Jeg ville ringe til tommerup (http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk) De har en spritny Zeiss Conquest DL 3-12×50 m lys til 8500 kr og en brugt parker hale i 308 til 3000. 11.500 også forhandle dig til en god montage. Skal lige siges jeg har intet med den forretning at gøre, men det ville klart være en bedre deal efter min mening.
Det er selvfølgelig fordi jeg mener det giver meget mere mening at købe et bedre sigte til at starte med. Riflen skal du nok blive tilfreds med selvom det ikke er verdens bedste. Det er en godt skydende riffel.
Så ville jeg også hurtigt få sat en dæmper på. Du kan få en sonic 35/45 for 1500 med montering. Det hjælper meget på rekylen + man slipper for mundningsglimtet hvilket er rigtig rart om natten når man jager vildsvin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af C-X » 14. jun 2016, 20:01

En prisstærk Nikon eller Vortex giver rigtig meget for små penge. Ja, der findes da bedre, men det er måske ikke nødvendigvis det mest relevante, på et begynderbudget. Mellemprissegmentet er blevet rigtig stærkt, de seneste år. Bl.a. Vortex er kendt for en af de bedste garantier i branchen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Bofhenator » 14. jun 2016, 20:14

Vi er en del herinde fra der ikke ofte kommer på kalvebod, kan se du er fra København. Lav en aftale og kom på skydebanen og få prøvet lidt af hvert, både af rifler, optik og kalibre.

Derudover, en 308,med en kort pibe og en dæmper er et hit. Når det så er sagt, så har jeg ikke selv sådan en. Jeg bruger en 223rem i dk til det meste og en 45/70-gov til resten. Det er en fjollet kaliber, den laver en masse larm, ammunitionen er alt for dyr hvis ikke jeg lader selv, riflen egner sig rigtig skidt til en dæmper (bøjlespænder) kuglebanen er håbløst krum og jeg skyder langt bedre med andre rifler... Men for pokker den er sjov! Min pointe er, at en del af det at finde et våben man kan lide at bruge også er med hjertet og maven og øjne og hænder. Ikke kun hjerne. Så, kom ud og se og prøv lidt af hvert.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Elbæk » 14. jun 2016, 21:52

Zeiss Terra er en asiatisk fremstillet kikkert med et tysk navn.

Asiatisk fremstillede kikkerter er ikke - som nogen forhandlere ellers til stadighed ynder at påstå - pr. definition dårlige. Der findes mange gode asiatisk fremstillede mærker, herunder - men ikke udelukkende - de allerede nævnte; Vortex og Nikon.

Forskellen ligger i prismærket. Og, her er det min personlige holdning at Zeiss Terra koster for meget - for hvad de reelt er rent optisk - i forhold til andre asiatisk fremstillede kikkerter i samme prisklasse.

Hvis man gerne vil have en Zeiss kikkert på riflen så billigt som muligt, så er jeg oprigtigt sikker på at man kan finde meget mening i at anskaffe sig en Zeiss Terra. Men, min personlige holdning er at den "rigtige" Zeiss optik starter ved Conquest og opefter.
Forskellen på Terra og Conquest er markant rent optisk - selv prisforskellen taget i betragtning.

Sammenligner man Zeiss Terra og (min egen kæphest) Vortex Diamondback, så vi man opleve at man med en Diamondback får ca. samme optiske kvalitet som Terra, argon fyldning (mod Terras nitrogen fyldning) og livstidsgaranti (uden undtagelser) for ca. 1000 kr. mindre.
Men, man får ikke et fint Zeiss mærke man kan vise frem :blink:

Mht. riffel; mit råd er at købe en kompakt, men ikke alt for let, .308 Win (den kan "alt" og er fremtidssikret iht. evt. fremtidige forbud mod blyholdig ammunition) - med lyddæmper - i en udførsel som tiltaler dig, til en pris du vil betale. S&L er rigtig fine rifler som er prissat rimeligt, personligt skal jeg have en en dag. Alternativt er de helt nye Tikka T3X rigtig lækre rifler til prisen. En Howa 1500 er også meget riffel for pengene, sådan en har jeg haft - og jeg savner den stadig :cry:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Uldsok » 14. jun 2016, 22:21

C-X skrev:S&L sender mange mandagsudgaver på markedet
Dokumentation please :shame:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af C-X » 14. jun 2016, 22:33

Uldsok skrev:
C-X skrev:S&L sender mange mandagsudgaver på markedet
Dokumentation please :shame:
NVF og VTF - her finder du rigeligt med førstehåndsberetninger. I tilgift også for mange tilfælde med dårlig kundeservice/manglende produktansvar efterfølgene konstateret fejl.
Senest rettet af C-X 14. jun 2016, 22:36, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Elbæk » 14. jun 2016, 22:34

C-X skrev:
Uldsok skrev:
C-X skrev:S&L sender mange mandagsudgaver på markedet
Dokumentation please :shame:
NVF og VTF - her finder du rigeligt med førstehåndsberetninger.
Den fortsætter I venligst, i sin egen selvstændige tråd, hvis det skal være.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Bobo » 14. jun 2016, 23:24

Kenneth Jensen skrev:
Bofhenator skrev:Vi er en del herinde fra der ikke ofte kommer på kalvebod, kan se du er fra København. Lav en aftale og kom på skydebanen og få prøvet lidt af hvert, både af rifler, optik og kalibre.

Men for pokker den er sjov! Min pointe er, at en del af det at finde et våben man kan lide at bruge også er med hjertet og maven og øjne og hænder. Ikke kun hjerne. Så, kom ud og se og prøv lidt af hvert.
Du vil dog kunne få meget mere for pengene ved at købe brugt!

Hilsen Kenneth
Måske jeg citerer lidt rodet, men de har ret med at prøve og låne og købe brugt :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af T-REX » 15. jun 2016, 01:04

Velkommen til.

Det bedste råd er, kom ud og rør ved en masse forskelligt, og det du kan lide, hør hos forhandleren eller herinde, om nogen kan hjælpe med prøveskydning.

Nogle gange vil du opleve, at riffelen finder dig. :biggrin: At du bare har noget i hånden, der føles GODT.

Da du ikke er så stor, vil jeg anbefale dig at kigge efter en relativt let riffel, og 6,5x55 eller 308 Win. Disse kan indtil videre lægge stort set alt vildt ned, i Europa.
Der KAN dog være enkelte steder, hvor en 6,5x55 ikke er klarer kravene.
Hvis du er rimelig sikker på, at det kun bliver småvildt + bukkejagt, så kig på en .223 Rem, de er nemlig billige, i patroner.

Uanset Kaliber: Smid lyddæmper på. Det tager toppen af knaldet og det tager ca. 40% af rekylen. Nogle mener at ikke ser så pænt ud, men husk på, at du har kun EN hørelse, så pas rigtig godt på den. (ja, jeg har skudt for meget uden høreværn, som knægt)

Jeg har selv en Nikon Monarch UCC, på en af mine rifler, og regner med at snakke med Bigfoot (http://www.jagtmarked.dk) om en nyere Prostaff 7, når trangen kommer over mig.
De giver RIGTIG meget for pengene.

Gør op med dig selv, skal det være træ og sort metal? Eller måske kunststof og rustfast?

For mig er en jagtriffel et brugsvåben, og det får skrammer, så jeg køber gerne brugt.
Plastik og rustfast er for mig bare praktisk. Men har dog ingen i plastik, p.t. :giggle:

Jeg vil også sige, hellere købe en rimelig brugt riffel, til 3000-5000 + kikkert til 2500-3000, og så brug resten af budgettet til at skyde.
Når du så har styr på skydningen, så vil du sikkert stille andre krav til en riffel, og kan langt nemmere træffe et valg.

Af nye rifler, kig f.eks. på Sauer 100 (Tommerup har dem på bud)
De har også den nye Tikka T3X samt Haenel & Suhl Jaeger 10 Pro (Av den er billig! lige under 6K) og en masse andet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Caspian1911 » 15. jun 2016, 05:42

:welcome:
Der er givet mange gode råd allerede, Det er glimrende.

Mit råd er køb gerne noget relativt billigt og brugt fra start, men lad være at købe for billigt. Riflen skal være præcis og den skal fungere med et godt aftræk.

Der findes alt for billige rifler derude, som jeg gerne vil advare imod. De fungerer ikke, f.eks ses eksempler med, at de taber magasinerne, aftrækket er ubrugeligt tungt. Undgå det. Bla. Ser vi på min skydebane flere med Savage rifler, og kvaliteten på dem er simpelthen for ringe.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


MHKO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. feb 2014, 17:21
Interesser: jagt
Geografisk sted: trekants området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af MHKO » 16. jun 2016, 14:11

Tommerup jagt har en S&L victory med kkc skæfte med 22-250 løb, lyd dæmper og montage til 9000 kr tror jeg det var.
S&L DL classic 308 og CZ455 22lr, 17 HMR.
Øvelse gør mester, meget øvelse gør maskinmester.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2016, 14:24

Som nyjæger valgte jeg også at købe brugt.

Det lykkedes mig at købte en (old)gammel (30 år tror jeg) Husqvarna 6,5x55 med kikkert for 3.000,- Den har ikke mere rekyl end et haglgevær og skyder som en drøm. Til riffelprøven lykkedes det mig at sætte alle 6 skud med en spredning på ca. 5 centimeter.

Træningsammunitionen er heller ikke så dyr. Jeg giver 6,50 kr. pr. patron i klubben.

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Kleth » 16. jun 2016, 14:38

PSindrup skrev:Den har ikke mere rekyl end et haglgevær og skyder som en drøm.
Prøv at skyde liggende med haglgeværet med en god jagtpatron . . . . :giggle: Så kan det være du ændrer mening om rekylen :blink:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2016, 14:50

Kleth skrev:
PSindrup skrev:Den har ikke mere rekyl end et haglgevær og skyder som en drøm.
Prøv at skyde liggende med haglgeværet med en god jagtpatron . . . . :giggle: Så kan det være du ændrer mening om rekylen :blink:
Jeg skulle måske have formuleret det sådan: Rekylen føles ikke værre end det jeg oplever på lerduebanen med haglgeværet. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Langenge » 16. jun 2016, 17:25

JRexA skrev:Velkommen til.

Det bedste råd er, kom ud og rør ved en masse forskelligt, og det du kan lide, hør hos forhandleren eller herinde, om nogen kan hjælpe med prøveskydning.

Nogle gange vil du opleve, at riffelen finder dig. :biggrin: At du bare har noget i hånden, der føles GODT.

Da du ikke er så stor, vil jeg anbefale dig at kigge efter en relativt let riffel, og 6,5x55 eller 308 Win. Disse kan indtil videre lægge stort set alt vildt ned, i Europa.
Der KAN dog være enkelte steder, hvor en 6,5x55 ikke er klarer kravene.
Hvis du er rimelig sikker på, at det kun bliver småvildt + bukkejagt, så kig på en .223 Rem, de er nemlig billige, i patroner.

Uanset Kaliber: Smid lyddæmper på. Det tager toppen af knaldet og det tager ca. 40% af rekylen. Nogle mener at ikke ser så pænt ud, men husk på, at du har kun EN hørelse, så pas rigtig godt på den. (ja, jeg har skudt for meget uden høreværn, som knægt)

Jeg har selv en Nikon Monarch UCC, på en af mine rifler, og regner med at snakke med Bigfoot (http://www.jagtmarked.dk) om en nyere Prostaff 7, når trangen kommer over mig.
De giver RIGTIG meget for pengene.

Gør op med dig selv, skal det være træ og sort metal? Eller måske kunststof og rustfast?

For mig er en jagtriffel et brugsvåben, og det får skrammer, så jeg køber gerne brugt.
Plastik og rustfast er for mig bare praktisk. Men har dog ingen i plastik, p.t. :giggle:

Jeg vil også sige, hellere købe en rimelig brugt riffel, til 3000-5000 + kikkert til 2500-3000, og så brug resten af budgettet til at skyde.
Når du så har styr på skydningen, så vil du sikkert stille andre krav til en riffel, og kan langt nemmere træffe et valg.

Af nye rifler, kig f.eks. på Sauer 100 (Tommerup har dem på bud)
De har også den nye Tikka T3X samt Haenel & Suhl Jaeger 10 Pro (Av den er billig! lige under 6K) og en masse andet.
Et indlæg, som jeg vil tilslutte mig 99%
Bare et men: Pas på med en lille let riffel i 308.

EDIT: Og ja, der findes, desværre, mange her på forum med mere eller mindre ødelagt hørelse. Mig selv inklusiv :thumbdown:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af BIG GUNS » 16. jun 2016, 18:21

En brugt Carl Gustav 6,55 x 55 med ventileret bagkappe, en Sonic 45 lyddæmper - så er der også penge til en fornuftig kikkert.
Carl Gustav er en god riffel til fornuftige penge - findes hos mange våbenforhandler op på diverse internet sider under køb/salg :smile:

Er selv meget godt tilfreds med min :blink:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Bobo » 16. jun 2016, 19:34

Rikkef skrev:Hej

Jeg har netop fået jagttegn og skal til at vælge riffel. Jeg er dog ikke sikker på, hvad jeg skal gå efter.

Lidt om mig:

Kvinde 175 cm og 60 kg

Starter i konsortium i Sverige til efteråret. Kommer nok også til at jage lidt i DK og måske omkringliggende lande.

Har kun skudt med riffel en enkelt gang, så det skal være noget tilgængeligt og uden for meget rekyl.

Så dette tilbud hos Korsholm, som jeg umiddelbart synes lyder godt?

http://www.korsholm.dk/dk/schultz-larse ... -9x50.html

Alt input er meget velkomment!
Nu har jeg læst indlæg igen og tænker at det bedste at gøre er at købe en lille (223 el lign.) og så starte med træning og vildt op til ræv / råvildt og vente et år eller to med elg og vildsvin.
Jeg ved godt at i dag skal man have det hele med det samme men hvis ikke du er 78 år ( som jo passer meget godt med din vægt :biggrin: ) så skal du nok nå dine jagtoplevelser
Jeg startede selv med 3006 og selv om jeg er mand (synes jeg selv :smile: ) vejer jeg ikke mere end dig og jeg tog turen ned af kaliber stigen inden jeg lærte at skyde nogenlunde og skød i en del år med 6,5x55 som absolut max - (nu er jeg videre og drømmer om 8x68s men det er absolut ikke jagt relevant )
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Riffel til kvindelig nyjæger

Indlæg af Kleth » 16. jun 2016, 20:32

Bobo skrev: Nu har jeg læst indlæg igen og tænker at det bedste at gøre er at købe en lille (223 el lign.) og så starte med træning og vildt op til ræv / råvildt og vente et år eller to med elg og vildsvin.
Jeg ved godt at i dag skal man have det hele med det samme men hvis ikke du er 78 år ( som jo passer meget godt med din vægt :biggrin: ) så skal du nok nå dine jagtoplevelser
Jeg startede selv med 3006 og selv om jeg er mand (synes jeg selv :smile: ) vejer jeg ikke mere end dig og jeg tog turen ned af kaliber stigen inden jeg lærte at skyde nogenlunde og skød i en del år med 6,5x55 som absolut max - (nu er jeg videre og drømmer om 8x68s men det er absolut ikke jagt relevant )
[emoji106]
Min hustru startede med .308Win uden lyddæmper og det gik rigtig fint, indtil hun begyndte at lukke øjnene før skudafgangen.
Så begyndte hun at skyde med min .223Rem og det gik bedre og det blev rigtig godt da jeg købte hende en Weatherby Vanguard 2 i .223Rem, fandt en kikkert hun kunne forligs med og fandt nogle skydestillinger som var gode for hende. Hun er begyndt at skyde .308Win igen, denne gang med lyddæmper og det ser fint ud. Jeg tror det vil blive endnu bedre med en 7mm-08, men det kræver næsten at man lader selv som jeg gør eller kender en som kan.

.223Rem har mange fordele med billig træningsammo, lav rekyl og flad kuglebane, så man kan koncentrere sig om alt det andet [emoji57]
Skal man skyde rådyr er det dog vigtigt med .223Rem at have kvalitetsammo GMX, Sako Gamehead, Rhino, Barnes, Oryx der rimeligvis kan tåle knogletræf og give gennemskud, noget tilfældigt SP der eksploderer ved træf af skulderbladet skal man ikke rode sig ud i som begynder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar