Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Hurricane » 22. nov 2016, 18:39

Slettet bruger skrev:
Gråskæg skrev:Jamen fuld respekt for folk, der er ambitiøse og for hvem kun det bedste er godt nok. Når man har været Finskytte i JGK og har opnået skyttemærker på alle våben, så må jeg jo have kunnet ramme noget engang, men for mig er det nok, at tingene virker og fungerer efter hensigten.
Jeg skal skyde godt nok til at kunne tillade mig at sigte på levende dyr., så de bliver liggende, dvs. at kunne placere en kugle på bladet på afstande op til ca. 100 m. Det er altså mine krav til gevær og ammo, og mig selv. Men lad mig endelig ikke stå i vejen for andre, sats bare på det bedste og dyreste - good luck med det.
Jeg har været finskytte på M66 og har guld på alle de våbentyper der kunne aflægges mærkeskydning på.
De resultater der kunne opnås med det grej, er jeg LANGT fra tilfreds med i dag.
At kunne ramme en hel eller halv torso tror jeg selv S&B kan leve op til - jeg forstår ikke at brugere herinde, der jo formentlig interesserer sig for våben og skydning, kan stille så små krav til sig selv.
Som både Gråskæg og Claus ganske fint påpeger, handler det vel langt hen ad vejen om ambitionsniveau.
Hvis målet er at træffe hjorteskivens 15 cm center på 50-100 meters afstand, vil ammunitionen sjældent være den begrænsende faktor. Men går man ikke på kompromis med kvaliteten, indsnævres feltet betydeligt… resultaterne taler vel langt hen ad vejen for sig selv.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Bobo » 22. nov 2016, 21:45

Slettet bruger skrev:
Gråskæg skrev:Jamen fuld respekt for folk, der er ambitiøse og for hvem kun det bedste er godt nok. Når man har været Finskytte i JGK og har opnået skyttemærker på alle våben, så må jeg jo have kunnet ramme noget engang, men for mig er det nok, at tingene virker og fungerer efter hensigten.
Jeg skal skyde godt nok til at kunne tillade mig at sigte på levende dyr., så de bliver liggende, dvs. at kunne placere en kugle på bladet på afstande op til ca. 100 m. Det er altså mine krav til gevær og ammo, og mig selv. Men lad mig endelig ikke stå i vejen for andre, sats bare på det bedste og dyreste - good luck med det.
Jeg har været finskytte på M66 og har guld på alle de våbentyper der kunne aflægges mærkeskydning på.
De resultater der kunne opnås med det grej, er jeg LANGT fra tilfreds med i dag.
At kunne ramme en hel eller halv torso tror jeg selv S&B kan leve op til - jeg forstår ikke at brugere herinde, der jo formentlig interesserer sig for våben og skydning, kan stille så små krav til sig selv.
Jeg mener du tager fejl
Respekt for at du er så dygtig, men jeg synes du ser det lidt sort / hvidt, og det kommer der ikke meget godt ud af
Jeg kender folk der rammer alle lerduer i en serie, men ikke rammer en eneste fugl med mere en et eller to hagl = anskydning
og "finskytter" der får bukkefeber, med anskydning til følge, så skydning og jagt er ikke nødvendigvis det samme.

Nu ved jeg godt jeg har drejet tråden lidt så det vil jeg gerne beklage, men i min 7x65r er det klart s&b der er mest præcise (i forhold til RWS), jeg bryder mig bare ikke om projektilets virkning i kød, men evt. kan en hjemmelader lave noget godt.

men er det kun skydning du, refererer til, så se bare bort fra mit indlæg
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Kleth » 22. nov 2016, 22:25

Vi bruger flere forskellige kvaliteter træningsammo; S&B, UMC, Norma og div hjemmerul.
Jeg må indrømme at det er fint med mig når fruen træner med S&B og brænder 1/2-3/4 pakke af på en tur på skydebanen når bare hun er tilfreds med hendes skudplaceringer for det gavner selvtilliden. Hun er ikke bænk-skytte, men skyder knælende med skydestokken som anlæg og i den praktiske skydning er der ikke den store forskel at se mellem den hjemmerullede jagtammo og S&B.

Inden jeg begyndte at lade selv, var jeg voldsomt frustreret over at andre kunne skyde små fine grupper, men jeg kunne kun samle grupper på størrelse med bunden af en ølflaske uanset ammunitionen. Da jeg med hjemmerul lavede den første sub-moa gruppe, fandt jeg ud af at jeg ikke var en (helt) håbløs skytte og så krympede mine serier med fabriksammo også med 1/2-1cm.

Til grovteæning er vi glade for S&B og hylstrene genopstår som enten træningsammo eller jagtammo der kan trænes med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Gråskæg » 23. nov 2016, 00:34

Hurricane skrev:
Slettet bruger skrev:
Gråskæg skrev:Jamen fuld respekt for folk, der er ambitiøse og for hvem kun det bedste er godt nok. Når man har været Finskytte i JGK og har opnået skyttemærker på alle våben, så må jeg jo have kunnet ramme noget engang, men for mig er det nok, at tingene virker og fungerer efter hensigten.
Jeg skal skyde godt nok til at kunne tillade mig at sigte på levende dyr., så de bliver liggende, dvs. at kunne placere en kugle på bladet på afstande op til ca. 100 m. Det er altså mine krav til gevær og ammo, og mig selv. Men lad mig endelig ikke stå i vejen for andre, sats bare på det bedste og dyreste - good luck med det.
Jeg har været finskytte på M66 og har guld på alle de våbentyper der kunne aflægges mærkeskydning på.
De resultater der kunne opnås med det grej, er jeg LANGT fra tilfreds med i dag.
At kunne ramme en hel eller halv torso tror jeg selv S&B kan leve op til - jeg forstår ikke at brugere herinde, der jo formentlig interesserer sig for våben og skydning, kan stille så små krav til sig selv.
Som både Gråskæg og Claus ganske fint påpeger, handler det vel langt hen ad vejen om ambitionsniveau.
Hvis målet er at træffe hjorteskivens 15 cm center på 50-100 meters afstand, vil ammunitionen sjældent være den begrænsende faktor. Men går man ikke på kompromis med kvaliteten, indsnævres feltet betydeligt… resultaterne taler vel langt hen ad vejen for sig selv.
Jeg har da også kendt nogle skrappe skytter, desværre var de ikke så dygtige til at løse alle de andre opgaver, der skulle løses, men til gengæld ofte meget selvbevidste, for ikke at sige egoistiske af karakter. Det glæder mig ikke længere at skyde blot for skydningens skyld, jeg skal tage mig sammen for at skyde ind og træne lidt før jagten går ind, men selvfølgelig kan man da ikke lade være med at prøve at samle dem så godt som muligt, særligt hvis vi er flere sammen, så går der jo lidt konkurrence i det.

Slettet bruger

Re: Er der nogen her inde der har erfaring med S&b patroner i 6.5x55?

Indlæg af Slettet bruger » 23. nov 2016, 09:20

Det er helt klart baneskydning jeg refererer til.

Besvar