Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 11. feb 2016, 18:53

Hej
Jeg ved godt at jeg er ved at have lagt mange tråde ud med foreskellige rifler, og det beklager jeg :oops: . Da jeg var ved våbenhandleren så jeg på nogle foreskellige rifler og valgt nogle bestemte ud. Uanset riffelvalg skal kaliberen være en 30.06. men har kikket på:

Mauser M12 træ
Sako 85 Bavarian
Tikka T3 fluted

Indtil videre er jeg mest til Sako, da jeg har læst meget godt om den og så er den bare så smuk. Regner med at ville kunne prutte den ned til 13.000 kr. Det jeg er i tvivl om, er udkasteren, jeg har skudt nogle skud med en bekendts Sako 75, men syntes at den var usædvanlig ringe til at kaste patronerne ud af våbenet, men ved ikke om det er det samme med 85???

men er det en klog beslutning jeg har taget mig eller ville i vælge en af de 2 andre eller en helt 3. og ville det kunne lade sig gøre at få den så lang ned i pris?
mvh Lasse :smile:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af Kalthoff » 11. feb 2016, 20:55

LasseG skrev: Mauser M12 træ
Sako 85 Bavarian
Tikka T3 fluted

Indtil videre er jeg mest til Sako, da jeg har læst meget godt om den og så er den bare så smuk. Regner med at ville kunne prutte den ned til 13.000 kr.
Ny eller brugt?

Vejledende udsalgspris for Sako 85 Bavarian hos den danske importør er 18.999 kr, så hvis du kan købe en ny til omkring 13.000 kr virker det som en skarp pris.
http://www.normark.dk/?id=28492&p787id=9164&w=787

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af RKN » 11. feb 2016, 21:24

Jeg ville tage sako. Helst en model 75

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af Caspian1911 » 11. feb 2016, 21:32

LasseG skrev:
Indtil videre er jeg mest til Sako, da jeg har læst meget godt om den og så er den bare så smuk. Regner med at ville kunne prutte den ned til 13.000 kr. Det jeg er i tvivl om, er udkasteren, jeg har skudt nogle skud med en bekendts Sako 75, men syntes at den var usædvanlig ringe til at kaste patronerne ud af våbenet, men ved ikke om det er det samme med 85???
mvh Lasse :smile:
Du må ikke sammenligne udkastet fra en ældre 75'er med en ny 85'er. 75'eren kan have skudt mange skud, som har svækket udkasteren, eller den kan være så snavset, så dens frie bevægelse er hindret.

En 85'er er noget af det mest driftsikre, du kan tænke dig. Ligeså er 75'eren.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 11. feb 2016, 22:47

Kalthoff skrev:
LasseG skrev: Mauser M12 træ
Sako 85 Bavarian
Tikka T3 fluted

Indtil videre er jeg mest til Sako, da jeg har læst meget godt om den og så er den bare så smuk. Regner med at ville kunne prutte den ned til 13.000 kr.
Ny eller brugt?

Vejledende udsalgspris for Sako 85 Bavarian hos den danske importør er 18.999 kr, så hvis du kan købe en ny til omkring 13.000 kr virker det som en skarp pris.
http://www.normark.dk/?id=28492&p787id=9164&w=787
Jeg har bare læst om en herinde som købte et sæt hvor sættet kostede 17000 og østjysk har en på tilbud som står til 12500 godt nok i en 22-250, men det kan godt være at du har ret :smile:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af SHR 30.06 » 12. feb 2016, 10:28

Det er den rigtige pris du skitserer ud fra de tilbud som østjysk har lige nu. Måske en tusse mere for at få den i 30.06. Men det er lidt ligegyldigt.

Alle de tre forslag du er kommet med er fantastiske rifler (jeg har selv de to af dem). Tikkaen er lige en tand under i ”lækkerness” og det er Mauseren sådan set også. Men det kommer an på hvor meget du vil smide efter en riffel. Såfremt du vælger en sako 85 får du en af de bedste rifler penge kan købe. :razz:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Tomrer
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. jan 2015, 04:02
Interesser: Jakt Skyting
Geografisk sted: Sør-Trøndelag
Has thanked: 184 times
Been thanked: 4 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af Tomrer » 13. feb 2016, 17:27

@Caspian1911
Du må ikke sammenligne udkastet fra en ældre 75'er med en ny 85'er. 75'eren kan have skudt mange skud, som har svækket udkasteren, eller den kan være så snavset, så dens frie bevægelse er hindret.

Unnskyld men alle mine Sako 75 har en fast ejektor, alle sammen. Dvs. sluttstykkehodet er slisset og dra jeg sluttstykket bakover så kommer hylsebunnen i kontakt med den fastmonterte ejektoren som går gjennom slissen i slutstykket og sørger foe at hylsen ble kastet ut.
Dra jeg sluttstykket sakte bakover, detter hylsen tilbake på magasinet, dra jeg med skikkelig fart, så ble hylsen kastet ut.
En Sako 75 kan har gått uendelig mange skutt uten at ejektoren svekkes

Hilsen
tømrer

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af Caspian1911 » 13. feb 2016, 20:05

tomrer skrev:@Caspian1911
Du må ikke sammenligne udkastet fra en ældre 75'er med en ny 85'er. 75'eren kan have skudt mange skud, som har svækket udkasteren, eller den kan være så snavset, så dens frie bevægelse er hindret.

Unnskyld men alle mine Sako 75 har en fast ejektor, alle sammen. Dvs. sluttstykkehodet er slisset og dra jeg sluttstykket bakover så kommer hylsebunnen i kontakt med den fastmonterte ejektoren som går gjennom slissen i slutstykket og sørger foe at hylsen ble kastet ut.
Dra jeg sluttstykket sakte bakover, detter hylsen tilbake på magasinet, dra jeg med skikkelig fart, så ble hylsen kastet ut.
En Sako 75 kan har gått uendelig mange skutt uten at ejektoren svekkes

Hilsen
tømrer
Beklager,, du har fuldstændig ret.

Det er udtrækkeren, jeg mener, som kan skabe problemet.

Udstøderen er jo en stationær dims.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af MCC » 14. feb 2016, 14:56

Har 3 SAKO 85'er så min mening er nok inhabil, men det er en fed riffel :bowdown: SAKO

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jun 2015, 18:23
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af MadGlad » 16. feb 2016, 09:26

Jeg har selv bla. en Sako l61r finnbear lux i 375 H&H Den skyder fantastisk. Så kan du få en Bavarian til den pris så KØB DEN! :numberone:
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2016, 12:01

LasseG skrev:Hej
Jeg ved godt at jeg er ved at have lagt mange tråde ud med foreskellige rifler, og det beklager jeg :oops: . Da jeg var ved våbenhandleren så jeg på nogle foreskellige rifler og valgt nogle bestemte ud. Uanset riffelvalg skal kaliberen være en 30.06. men har kikket på:

Mauser M12 træ
Sako 85 Bavarian
Tikka T3 fluted
Hvorfor har du lagt dig 100% fast på kaliberen?

Peter

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af NielsM » 16. feb 2016, 13:02

Det er vel hans mening? Han har vel også tænkt længe over hvilken kaliber han skulle have, og så er konklusionen blevet at det skulle være en 30-06'er.

Via tapatalk
Pew pew pew.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2016, 13:49

NielsM skrev:Det er vel hans mening? Han har vel også tænkt længe over hvilken kaliber han skulle have, og så er konklusionen blevet at det skulle være en 30-06'er.
Skulle vi ikke lade LasseG svare på spørgsmålet? Det var, trods alt, ham det var rettet til. :giggle:

Jeg er ny i dette "game" og vil gerne forsøge at forstå hvorfor folk vælger som de gør ...

Peter

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af NielsM » 16. feb 2016, 17:26

PSindrup skrev:
Jeg er ny i dette "game" og vil gerne forsøge at forstå hvorfor folk vælger som de gør ...

Peter
Peter, så kan jeg kun anbefale dig at læse i nogle af de tidligere tråde mht kalibervalg. Du kan nok finde de første 15 tråde vedr. f.eks. 3006vs308 - jeg ser umiddelbart ikke nogen grund til at dreje denne tråd over på noget andet.


Via tapatalk
Pew pew pew.

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af NielsM » 16. feb 2016, 17:29

Mht trådstarters spørgsmål, så kan jeg kun sige god for m12'eren. Den er jeg svært glad for, eneste anke er måske plastik magasinet, men bevares - det virker jo til UG alligevel. Men hvis du kan få Sako'en til 13k så er der nok ingen tvivl. Den kan du måske også holde pengene bedre hjemme på ved evt salg.

Via tapatalk
Pew pew pew.

LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 16. feb 2016, 17:54

PSindrup skrev:
LasseG skrev:Hej
Jeg ved godt at jeg er ved at have lagt mange tråde ud med foreskellige rifler, og det beklager jeg :oops: . Da jeg var ved våbenhandleren så jeg på nogle foreskellige rifler og valgt nogle bestemte ud. Uanset riffelvalg skal kaliberen være en 30.06. men har kikket på:

Mauser M12 træ
Sako 85 Bavarian
Tikka T3 fluted
Hvorfor har du lagt dig 100% fast på kaliberen?

Peter
Har valgt den fordi at jeg syntes det er en lækker kaliber og forholdt til 308 kan den skyde tungere kugler og man kan altid lade en 30.06 ned til 308, men ikke omvendt. :smile:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af PSindrup » 16. feb 2016, 20:18

NielsM skrev:
PSindrup skrev:
Jeg er ny i dette "game" og vil gerne forsøge at forstå hvorfor folk vælger som de gør ...

Peter
Peter, så kan jeg kun anbefale dig at læse i nogle af de tidligere tråde mht kalibervalg. Du kan nok finde de første 15 tråde vedr. f.eks. 3006vs308 - jeg ser umiddelbart ikke nogen grund til at dreje denne tråd over på noget andet.


Via tapatalk
Lad nu OP svare, i stedet for at afspore tråden yderligere

Peter

LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 16. feb 2016, 20:49

Tror jeg køber en Tikka wildgame fluted da jeg ikke kunne få sako´en så lang ned i pris som jeg ville, men er ikke 100 % sikker endnu. :oops:
Hvordan fungere en 30.06 i en tikka ???
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af 308 W » 16. feb 2016, 20:58

Det fungerer sikkert fint, det kommer an på skæftets udformning og total vægten.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af Uldsok » 16. feb 2016, 22:27

LasseG skrev:Tror jeg køber en Tikka wildgame fluted da jeg ikke kunne få sako´en så lang ned i pris som jeg ville, men er ikke 100 % sikker endnu. :oops:
Hvordan fungere en 30.06 i en tikka ???
Jeg har set en Bavarian til 13k for få dage siden, men den skal måske længere ned?

LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 17. feb 2016, 01:03

Uldsok skrev:
LasseG skrev:Tror jeg køber en Tikka wildgame fluted da jeg ikke kunne få sako´en så lang ned i pris som jeg ville, men er ikke 100 % sikker endnu. :oops:
Hvordan fungere en 30.06 i en tikka ???
Jeg har set en Bavarian til 13k for få dage siden, men den skal måske længere ned?
Ja, vil gerne have med både kikkert og montage til omkring 15k, men har fundet en 75 deluxe med montage til 10k, men da jeg ikke har mit jagttegn endnu kan jeg ikke købe den og jeg skal først til kursus til sommer så er meget bange for at den er væk til den tid. Min far har jagttegn og riffeltegn så har overvejet at få riflen over i min fars navn og så få den over i mit eget navn når jeg har fået mit jagttegn, men ved ikke om det er en dårlig ide???
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af 308 W » 17. feb 2016, 06:52

Du er slet ikke startet på at tage jagttegn?

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af SHR 30.06 » 17. feb 2016, 08:15

LasseG skrev:men da jeg ikke har mit jagttegn endnu kan jeg ikke købe den og jeg skal først til kursus til sommer så er meget bange for at den er væk til den tid. Min far har jagttegn og riffeltegn så har overvejet at få riflen over i min fars navn og så få den over i mit eget navn når jeg har fået mit jagttegn, men ved ikke om det er en dårlig ide???
Jeg vil foreslå dig at tage denne tråd op igen når du har taget jagttegnet. Der kan løbe meget vand i åen inden du står med et jagttegn. Det kan være du opgiver den igen. Det kan være du hellere vil på havjagt og ha udstyr til det osv osv.

Så slå koldt vand i blodet og se frem til at der som regel er udsalg igen i Juli/August. Og til den tid så prøv jagtbutikken i Ringkøbing. De laver RIGTIG skarpe priser i forhold til de fleste andre.

Men knæk og bræk med tegnet. Du har noget at se frem til.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af PSindrup » 17. feb 2016, 10:33

LasseG skrev:
Uldsok skrev:
LasseG skrev:Tror jeg køber en Tikka wildgame fluted da jeg ikke kunne få sako´en så lang ned i pris som jeg ville, men er ikke 100 % sikker endnu. :oops:
Hvordan fungere en 30.06 i en tikka ???
Jeg har set en Bavarian til 13k for få dage siden, men den skal måske længere ned?
Ja, vil gerne have med både kikkert og montage til omkring 15k, men har fundet en 75 deluxe med montage til 10k, men da jeg ikke har mit jagttegn endnu kan jeg ikke købe den og jeg skal først til kursus til sommer så er meget bange for at den er væk til den tid. Min far har jagttegn og riffeltegn så har overvejet at få riflen over i min fars navn og så få den over i mit eget navn når jeg har fået mit jagttegn, men ved ikke om det er en dårlig ide???
Så vent!

Brug tiden fra nu og til du får tegnet på at "sonderer terrenet" og snak evt. også med din jagttegnsinstruktør om valg af første riffel og kaliber.

Jeg blev (her) rådet til at starte med en brugt billig riffel, i en kaliber der var til at betale.

Jeg endte med en 30 år gammel Husqvarna i kaliber 6,5x55 med en fin kikkert, til 3.000,- - og det har jeg bestemt ikke fortrudt! :thumbup:

Peter

LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Ny riffel. Sako Bavarian eller?

Indlæg af LasseG » 17. feb 2016, 15:06

Undskyld jeg ikke har nævnt at jeg ikke har jagttegn endnu. :wall:
I min familie går næsten alle på jagt, så jeg har det nærmest i blodet. Tager først jagttegn til sommer da der er et billig kursus der så jeg ville gerne være lidt på forkant med udstyr da jeg allerede er blevet inviteret på krondyr jagt til efteråret. Hvad siger i forresten til en Carl Gustaf 2000. Kan se at de har en ved Vaabensmeden, godt nok i kaliber 7x64, men syntes at den ser pokkers fræk ud og så til den pris........ :oops:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Besvar