Rette riffel til driver?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Rette riffel til driver?

Indlæg af Maubla » 6. feb 2016, 17:19

Hej
Jeg har et konsortiet i Nordjylland og er medlem af et i Tyskland også.
Mit problem er, hvis man kan tillade sig at kalde det det, jeg savner et kort og let våben som må skyde op til kronvildt i Tyskland.
Jeg driver altid med mine hunde, så jeg skal have et våben der er nemt at håndtere og det skal være et let våben ellers får jeg det ikke med.
Jeg har selv tænkt på en bøjle spænder, men hvilke kaliber fås de i ? og er de til at skyde med. max skyde afstand bliver nok 100m
Har tænkt på kaliber 8x57, 308W, 30-06. Vil gerne høre fra nogle som driver meget, der må være nogle med samme problem som mig :biggrin: :fun:

Mvh ole
Senest rettet af Lycon 6. feb 2016, 18:08, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Indlægget er flyttet til det korrekte forum.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Rette rifel til driver?

Indlæg af Brian88 » 6. feb 2016, 17:34

Har du overvejet en knækriffel? Jeg kigger selv lidt i den ret til det samme formål :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rette rifel til driver?

Indlæg af C-X » 6. feb 2016, 17:39

BBF med 20/76 - 7x57R ? Kunne i mine øjne være et udemærket bud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rette rifel til driver?

Indlæg af KKA » 6. feb 2016, 18:06

Jeg bruger Blaser R8 med proff, successkæfte i kaliber 308w og med dobbeltrem.
Er med i Statsskovkonsortium, hvor vi er 12 mand om ca 2500tdr, primært bjergfyr, hvor man nogen X ligefrem savner en machete for at mase sig igennem, da drevdyrene primært er kronvildt, der gerne går lige op mod- eller langs med vinden:
Man vil helst ikke være for langt fra den drivende hund(gravhunde/drevere) aht disses sikkerhed i forhold til grøfter.....

Det langsomme giver på den anden side tid til VELOVERVEJET skud(store hunde - der kan være nødvendige i vådt terræn - kræver godt foranhold ;)så våbnets udformning er for mig ikke afgørende, blot man er indstillet på, at det får skrammer.
Hvis jeg er alene i skoven med den drivende hund, er der endnu mere tid til at få våbnet i stilling til et evt skud.

Må jeg tilføje - lidt udenfor tråden - at jagt med drivende hund er en af de sjoveste måder at undgå fedme på :thumbup:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af FrederikF » 6. feb 2016, 18:23

Har gået meget med hund, både drevjagt og eftersøgningsarbejde.
Brugte drilling, eller en kort mauser 98 i 8x57is. Mauseren er fuldskæftet og vejer uden kikkerten (einhak) under 3 kg, skyder fremragende og er enormt handy.
Er nu gået over til marlin 1895 sbl i 45-70. Den er ikke bedre end Mauseren, men gør det i grunden lige så godt omend jeg ikke skyder præcist over 130m med Marlinen der ikke har optik på.
Overvejer et Docter sight på Marlinen.
Begge kalibre er fremragende til kronvildt. Jeg "spiser til hullet" og har aldrig oplevet ikke at skyde igennem kronvildt.



Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Raptor357 » 6. feb 2016, 19:24

Marlin 1895 i 45/70 kunne være et bud.
En bøjlespænder i en kaliber hvor projektilerne er spidse kan være et alvorligt problem da en bøjlespænder har rør magasin.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 3. feb 2009, 21:22
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 54 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Gustloff » 6. feb 2016, 21:07

Browning´s model BLR fås i .308 & .30-06. Har box magasin og er lettere end Marlin´en
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jun 2015, 18:23
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af MadGlad » 6. feb 2016, 21:28

En martin guide gun i 45/70 ville være et godt bud. Den har kuglebane som en badebold, men op til Ca 120 meter er den sgu glimrende :-) og har power nok til at stoppe et mindre godstog :razz:
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jun 2015, 18:23
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af MadGlad » 6. feb 2016, 21:29

Jeg mente en MARLIN :wall:
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Elbæk » 7. feb 2016, 11:46

Til drev og eftersøgning ville jeg personligt vælge en Marlin 1895 frem for en Browning BLR.

Browning BLR er et lækkert våben, men den er ikke "bygget som en tank" på samme måde som en Marlin 1895, hverken hvad angår konstruktion eller materialer.

Jeg er selv meget glad for bøjlespændere - og selvom jeg mest er til blåneret stål og poleret valnød i den retning, ville en Marlin 1895SBL nok være mit førstevalg til en dedikeret drev- og eftersøgningsriffel.

Mht. Marlin; så gå efter en vintage (en rigtig New el. North Haven Marlin) eller en helt ny (2013+) Marlin. Dem som Remington producerede lige efter overtagelsen i 2007 (man kalder dem Remlins) er generelt ikke Marlin navnet værdig, i bedste fald er de ikke pæne (træet "gaber", ridser, pletter i blånering, etc.), i værste fald sidder piben skævt og lås og aftræk går som om de er lavet af en erhvervspraktikant hos Norinco.

Alle bør have mindst én bøjlespænder i skabet - det er lavet ud af sjov. Men pas på; de har det med at formere sig i skabet :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Bofhenator » 7. feb 2016, 11:56

Elbæk skrev:Til drev og eftersøgning ville jeg personligt vælge en Marlin 1895 frem for en Browning BLR.

Browning BLR er et lækkert våben, men den er ikke "bygget som en tank" på samme måde som en Marlin 1895, hverken hvad angår konstruktion eller materialer.

Jeg er selv meget glad for bøjlespændere - og selvom jeg mest er til blåneret stål og poleret valnød i den retning, ville en Marlin 1895SBL nok være mit førstevalg til en dedikeret drev- og eftersøgningsriffel.

Mht. Marlin; så gå efter en vintage (en rigtig New el. North Haven Marlin) eller en helt ny (2013+) Marlin. Dem som Remington producerede lige efter overtagelsen i 2007 (man kalder dem Remlins) er generelt ikke Marlin navnet værdig, i bedste fald er de ikke pæne (træet "gaber", ridser, pletter i blånering, etc.), i værste fald sidder piben skævt og lås og aftræk går som om de er lavet af en erhvervspraktikant hos Norinco.

Alle bør have mindst én bøjlespænder i skabet - det er lavet ud af sjov. Men pas på; de har det med at formere sig i skabet :biggrin:
Så kunne man jo overveje en Marlin GBL, den ville jeg vælge hvis ikke jeg havde en marlin i 45/70 i skabet allerede. Eller hvis jeg en dag lige har for mange penge...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Elbæk » 7. feb 2016, 12:09

En 1895GBL gør ikke noget for mig, lamineret træ er fint, men for mig giver det mest mening på et rustfrit våben. Personligt ville jeg hellere have en 1895G - og det ender nok også med at jeg skal have sådan en i skabet en dag.

Winchester 1886 er også i spil - men den koster jo lidt mere. Og, så er Marlin 1895 altså bare lidt nemmere at fieldstrippe for rensning. Jeg kan næsten ikke få mig selv til at skrive noget skidt om et John Moses Browning design (undskyld!), men hans bøjlespændere ér altså lidt "over engineered" og bestemt ikke noget jeg har lyst til at skulle skille ad og rense i en halvmørk jagthytte.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Bofhenator » 7. feb 2016, 12:17

Elbæk skrev:En 1895GBL gør ikke noget for mig, lamineret træ er fint, men for mig giver det mest mening på et rustfrit våben. Personligt ville jeg hellere have en 1895G - og det ender nok også med at jeg skal have sådan en i skabet en dag.

Winchester 1886 er også i spil - men den koster jo lidt mere. Og, så er Marlin 1895 altså bare lidt nemmere at fieldstrippe for rensning. Jeg kan næsten ikke få mig selv til at skrive noget skidt om et John Moses Browning design (undskyld!), men hans bøjlespændere ér altså lidt "over engineered" og bestemt ikke noget jeg har lyst til at skulle skille ad og rense i en halvmørk jagthytte.
Blasfemi!!!

Men jo, det er jo ikke helt i skoven ;-)

Jeg har en 1895G, den bliver ikke skiftet ud og en 1894C, den bliver heller ikke skiftet ud. Men en GBL kunne godt få lov at gøre dem selskab, så kan man jo skifte laminatet til noget andet hvis man har lyst, men den slags skydere skal altså ikke være rustfri... Ikke i mit skab i hvert fald.

Noget at det sjoveste jeg har prøvet i den tid jeg har skudt er ladningsudvikling til min 45/70'er. Fra 500gr subsonsike til 325gr gummispidsede sataner og 400gr legeladninger der bare skulle vælte træklodser på 50m...

Uh, kunne være man skulle en tur på kalvebod...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Caspian1911 » 7. feb 2016, 12:49

Hvad med en let kompakt T3 CTR i .308?
https://www.youtube.com/watch?v=kwADFxDKrrw


Skæftet er kendt Tikka-plastikkvalitet, så der er intet at vedligeholde og magasinet på 10 skud er vist rigeligt. Magasinet kan med fordel males Duracoat Raspberry, så det ved evt. tab lettere kan findes.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af T-REX » 7. feb 2016, 14:41

Min første jagtriffel var og er en ældre fuldskæftet Mannlicher Schönauer M72 i 30-06.

Inden jeg fik forlænget kolben, der havde den en vægt på omkring 3500 gram, inkl. kikkert.(Nikon 3-9x40 i Steyr svingmontage i stål)
Nu vejer den 3,7 kg.

Der er mange fuldskæftede rifler, der har en pæn lav vægt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af T-REX » 7. feb 2016, 14:47

En Remington 7600 i 30-06 med 18½" Pibe kan måske også være et godt valg?
Hurtig, Handy, driftsikker.

http://www.remington.com/rifles/pump-ac ... model-7600
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af TheDarkSide » 7. feb 2016, 16:44

En røvkedelig tikka T3 lite vejer 2,7 kg. En riffel man kan mishandle uden at græde over det bagefter. Naturligvis i et kaliber der kører godt i en kort pibe. En bøssemager kan nappe løbet ned til kort længde og riflen er nu også kompakt og lidt lettere.

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Maubla » 7. feb 2016, 18:35

Hej
En Marlin 1895 45/70 kan den bruges af en Links skøtte, gider ikke få varme hylstre ned i ærmet på min jakke, eller kan der sættes en lille bøjle på så den kaster tomme hylstre frem i stedet for 90 grader til H for løbet. har set på den på Youtube.
nu skal jeg bare have fundet en, ved i hvilken pris de står til

Mvh Ole

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af RKN » 7. feb 2016, 19:04

Jysk jagt og skytte udstyr har en på lager.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Nikon » 7. feb 2016, 19:30

Baikel BBF helt ny for 5000 kr ! 12/76 med tre choks og så vælg kuglen i samme Cal som din riffel.

Det er værktøj der tåler at blive brugt :rock:

Hånden på hjertet, hvor mange skud når vi at skyde når vi driver med hundene ?

Slettet bruger

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Slettet bruger » 7. feb 2016, 21:15

Det er så enkelt at svare :blink: , man skal slet ikke have nogen riffel/ gevær med, når man driver..
Man får bare SÅ meget mere ud af oplevelserne med hunden når man kun skal koncentrere sig om den..
De der ikke har prøvet det - PRØV DET, snyd ikke dig selv for den oplevelse.
Maubla ved det også godt, og giver mig ret. Han leder bare efter endnu en undskyldning over for sig selv, til at købe endnu en riffel :giggle:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Sierra13 » 8. feb 2016, 01:05

scout i enten 308 eller 376 :smile:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af HappyNanoq » 8. feb 2016, 05:39

Steyr Scout er dejlig - dog hørte jeg også i to forskellige jagtforretninger, at Marlin 1895 har vundet interesse hos en del drivere de senere år.

Begge er korte og førbare - specielt i tæt bevoksning.

Har selv haft Marlin 1895 GuideGun, men ville nok vælge en SBL hvis det var mig.
Bruge projektiler der er enten flatnose, HollowPoint, eller Round Nose - ja, Hornady LeverEvolution laver jo også en med plast/gummispids hvor der ikke er risiko mht rørmagasin, så der er MANGE muligheder i fabriksudvalget, og uden at man behøver genlade selv.


Det er nok de to første jeg ville kigge på, hvis det var mig. :) og med en 2.5x forstørrelse Scout-kikkert på, så er de enormt hurtige at benytte til skud hvor man har behov for ethvert sekund.

Ellers ville jeg nok kigge på noget 1.5-6x42 eller lignende.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Slettes3 » 8. feb 2016, 09:14

Elbæk skrev:En 1895GBL gør ikke noget for mig, lamineret træ er fint, men for mig giver det mest mening på et rustfrit våben. Personligt ville jeg hellere have en 1895G - og det ender nok også med at jeg skal have sådan en i skabet en dag.

Winchester 1886 er også i spil - men den koster jo lidt mere. Og, så er Marlin 1895 altså bare lidt nemmere at fieldstrippe for rensning. Jeg kan næsten ikke få mig selv til at skrive noget skidt om et John Moses Browning design (undskyld!), men hans bøjlespændere ér altså lidt "over engineered" og bestemt ikke noget jeg har lyst til at skulle skille ad og rense i en halvmørk jagthytte.
Er der slet ingen der tænker på en SxS dobbeltriffel i noget +.450kaliber. To hurtige men hårde skud.

Mht til 1886 Winchester. Den er ikke "over-engineered". Den er som konstruktion stærkere en Marlinen og kan tage længere patroner. Den Marlin vi i dag ser som en slags "1895" Marlin er bare ikke en Model"1895" men en Model 336 der er lavet over .30WCF. Da Browning designede Model 1886 var det for øje at kunne tage patroner op til 71mm med mere krudtladning.
Giv mig en 1886 til enhver tid. Som guidevåben eller hundeførevåben ville en kort Lightweight eller karabin at fortrække. Og nej....man behøves endnu ikke at skille sin riffel ad hvergang man kommer i hytten med mindre man har lyst.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Rette riffel til driver?

Indlæg af Elbæk » 8. feb 2016, 18:09

Intetsteds har jeg påstået at en Marlin 1895 lås er stærkere end en Winchester 1886 lås - men at begge låse er stærke nok til .45/70 er vel ikke til diskussion?

I min optik er Brownings bøjlespænder designs geniale, spændende og smukke - men også meget komplicerede og irriterende at adskille og samle igen. Uanset at man sjældent "field stripper" sin riffel i felten, så ville det stadig, ifald det viste sig nødvendigt, være en noget mere omfattende og (iht. at miste eller ødelægge dele) risikabel opgave med en Winchester i forhold til en Marlin.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar