Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Bjorn
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. dec 2014, 17:45
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Bjorn » 18. jan 2016, 11:18

Hej alle.
Har næsten besluttet mig for en Merkel Helix (rettrækker) i kaliber 9,3x62 i træ. Svin og Sydafrika.
Den skal have en lyddæmper, hvor træfpunktet med og uden helst IKKE flyttes og balancen praktisk taget heller ikke ændres.
På min nuværende 308 flytter lyddæmperen kuglen ned med 10 cm og den er ret næsetung (jern moderator fra Sydafrika - kr. 1.300 alt i alt - dæmper super).
Jeg håber at den højere energi i 9,3x62 kan hjælpe med at blæse kuglen gennem lyddæmperen uden praktisk kuglefald.
Er det korrekt antaget ?
Hvilken lyddæmper vil i anbefale, som minimerer kuglefald og ubalance ?
Mvh
BJORN
Senest rettet af Bjorn 18. jan 2016, 14:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af Moderator til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af 308 W » 18. jan 2016, 12:06

Jeg går ud fra at du mener en lyddæmper?

Det handler ikke så meget om kaliber, men om pibens diameter og længde.

En kort tyk pibe er at foretrække frem for en lang tynd, men selvfølgelig har dæmperens vægt og tyngdepunkt også lidt indflydelse.

Prøv at se på den nye Hertz serie fra A-tec, de laver dem i flere forskellige længder.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af NielsM » 18. jan 2016, 15:02

Du kunne også kigge på Stalon? Der har du mulighed for at bevare samme "bagstykke" til flere piber, og så kun skifte den forreste del.

Dette burde man vel i teorien også kunne gøre med Sonic? Eller er det kun frontlåget man skifter der?

Via tapatalk
Pew pew pew.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af C-X » 18. jan 2016, 15:05

NielsM skrev:Du kunne også kigge på Stalon? Der har du mulighed for at bevare samme "bagstykke" til flere piber, og så kun skifte den forreste del.

Dette burde man vel i teorien også kunne gøre med Sonic? Eller er det kun frontlåget man skifter der?
Ja, så længe det er nedad man i diameter man går, ellers bliver det "One shot, one kill" for dæmperen :giggle:
F.eks. en Max 8 mm er begrænset til 8 mm hele vejen igennem, men derfor kan man godt skrue et 6 mm låg på, så den samme dæmper kan bruges til .308 Win. såvel som .223 Rem. og stadig tage en betragtelig del af knaldet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bjorn
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. dec 2014, 17:45
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Bjorn » 18. jan 2016, 15:27

Hvordan med at få træfpunkt til at være det samme med- og uden lyddæmper. Noget bud på det ?
Kan læse på andre tråde at der er nogen, som kun har ganske få centimeter forskel !

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2016, 15:39

Kort tyk pibe og så symmetriske bafler kan minimere det. Men nogen garanti tror jeg aldrig man kan give.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Kras » 18. jan 2016, 15:50

Bjorn skrev:Hvordan med at få træfpunkt til at være det samme med- og uden lyddæmper. Noget bud på det ?
Kan læse på andre tråde at der er nogen, som kun har ganske få centimeter forskel !
Har læst et sted at riflens principelle opbygning også har en indflydelse, dvs. hvordan piben og låsestol er opbygget samt fastspændt i skæftet etc. F.eks. har Blaser ry for at skyde meget ens med/uden dæmper. Jeg har selv en SAKO 75 der har forskydning af træfpunkt 10cm nedad med dæmper. Ved ikke hvordan Helix opfører sig på den skala. Jørgen fra Sonic dæmpere har engang offentliggjort en liste med de erfaringer han har med de forskellige riffelfabrikater. Men den kan jeg ikke finde nu. Mener det var på VFT..?

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Uldsok » 18. jan 2016, 17:30

Kan forskel i træfpunkt ikke bare skyldes toleranceforskelle på 2 lyddæmpere af samme type/fabrikat?

Har nogen fx forsøgt at skyde med 2 ens lyddæmpere monteret på samme riffel og målt forskel i træfpunkt?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af C-X » 18. jan 2016, 17:35

Det burde være lige til, at lave testen med bare én modulopbygget dæmper, ved at lægge et modul til pr. skydning.
Resultatet bør vise en forskel, da vægten og dermed de harmoniske svingninger ændres fra skud til skud. Spørgsmålet er så, om det kan ses for riffel/skyttes egenspredning?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af NielsM » 18. jan 2016, 18:13

C-X skrev:
NielsM skrev:Du kunne også kigge på Stalon? Der har du mulighed for at bevare samme "bagstykke" til flere piber, og så kun skifte den forreste del.

Dette burde man vel i teorien også kunne gøre med Sonic? Eller er det kun frontlåget man skifter der?
Ja, så længe det er nedad man i diameter man går, ellers bliver det "One shot, one kill" for dæmperen :giggle:
F.eks. en Max 8 mm er begrænset til 8 mm hele vejen igennem, men derfor kan man godt skrue et 6 mm låg på, så den samme dæmper kan bruges til .308 Win. såvel som .223 Rem. og stadig tage en betragtelig del af knaldet.
Aaah. Er det pga diameteren i bremsen? Alt andet lige, så må den stadig have en betragtelig virkning hvis bremsen er til 9.3 og så resten er til f.eks. 308. Men igen, en halv stalon dæmper koster sikkert stadig mere end en komplet sonic.

Beklager for offtopic.

Via tapatalk
Pew pew pew.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af C-X » 18. jan 2016, 18:39

Min Sonic 45 MAX 8 er lige blevet udsat for billig skydelærer; bremse ø 8,78 mm; baffle ø 8,94 mm; knaldhætte/låg ø 8,98 mm.
Hvis jeg skulle bruge den til f.eks. en .223'er, med fed pibe på, så ville jeg blot få en "knaldhætte" i "6 mm" (mener det er en hund ved producenten).

Jeg ved ikke hvad dæmpningen er forringet med, hvis man laver samme nummer, fra en 10 mm og ned til de 8 mm, som det vil kræve med 9,3x62 -> .308 Win.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af C-X » 20. jan 2016, 19:51

Her er lidt om hvor lidt der skal til, for at ændre et løbs harmoniske svingninger; https://www.youtube.com/watch?v=Xq2G2MubmuE
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jun 2015, 18:23
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af MadGlad » 15. feb 2016, 11:02

Jeg har selv fået en schultz og larsen superdome på min titan2 6,5x55. Den flytter ikke træfpunktet en millimeter :biggrin: og så går den 9cm ned over piben. 6,5 larmer nu ikke mere end en CCI stinger cal 22.
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af lyddæmper til Merkel Helix 9,3-62

Indlæg af Krung » 15. feb 2016, 12:37

NielsM skrev:
C-X skrev:
NielsM skrev:Dette burde man vel i teorien også kunne gøre med Sonic? Eller er det kun frontlåget man skifter der?
Beklager for offtopic.
Se http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=62438. Der er min max 8, med 2 ekstra "front-ender" (max 7 og max 6). Det er ca. halvdelen af dæmperen - alle bafler, pånær 1 - der kan tilkøbes. Sonic 45 Max 8 dæmper rigeligt til jagtmæssigt brug på en 6 mm, og en max 8 helt fint på en 6,5 mm.

Sorry for off topic.

Til OP: Træfpunktsændring har nok mest noget at gøre med riflen og ikke dæmperen. Dæmperen vil få løbet til at pege ned af, så en let dæmper eller en stiv pibe vil hjælpe der. Det kan teoretisk set også være noget med pibens svingninger at gøre og det kan så være man med optimering af ladning kan finde to ladninger, der slipper mundingen i samme udgangspunkt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar