6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af JLtac » 24. okt 2015, 15:12

Jeg er på udkig efter min første riffel. Jeg er nyjæger og ha kigget meget på nettet hvad man skal vælge. Valget står mellem de tre gense kaliber 6.5 x 55, 308 og 30.06. Det jeg er blevet rådet til er en 308.
30.06'eren har for volsomt rekyl til en ny og 6.5'eren er for lille, både i diameter til nogle stæder i Tyskland og hvis der skulle blive totalt blyforbud. Angående det sidst faldt jeg over dette danske firma http://www.jcpammo.dk/index.htm.
Vil i stadig mene at 6.5'eren er for lille? Jeg synes den er lidt attraktiv da man kan få en solid riffel til billige penge så jeg kan komme igang og se om der er noget for mig. Men på den anden side vil jeg heller ikke købe noget som kan begrænse en meget i hvad man kan bruge den til. Og med en lille på 2 år og en til på vej blir der ikke lige råd til bare at købe en ry riffel igen om et stykke tid og der skal jo også bruges lidt penge på at købe jagter.
Vil 6.5'eren blive eller er den lige så stille på vej ud som allround kaliber med de nye krav der stilles til ammo/kaliber?

Ved godt at emnet om kaliber har været oppe mange gang, men håber alligevel på gode svar på mit spørgsmål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 24. okt 2015, 17:33

M.h.t. blyforbud, så for DK må vi se om det kommer eller ej.
Det er jo ikke sikkert at den ammunition går godt i den 6,5x55 du evt. ville købe. Jeg har ikke så megen erfaring med 6,5x55 og blyfri, men på mig virker det til at man skal have et 140grs blyfri projektil op i en ret god hastighed, hvis den skal være lovlig med den nuværende lovgivning.

Mit råd er se hvad du har BRUG for nu og hvad du vil betale, så hvis du kan finde en billig .308win så slår du til, men hvis du kun kan finde 6,5x55 så ved du hvad der potentielt er og kan dukke op af begrænsninger.
Hvis der skulle komme et blyforbud i DK og uden ændringer af anslagsenergien til det lavere så ville du, hvis din riffel ikke kan lide den blyfri ammunition der møder kravet til kategori 1 vildt, være begrænset til rådyr indtil du har råd til en anden riffel. Det er mange hvis'ser, hvorfor jeg skriver at mit råd er at du skal se på nu'et.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af C-X » 24. okt 2015, 19:54

Enig med Kleth. Find den bedste riffel, til de penge du har nu og til de forhold du har nu. Hvis det er en lækker og nænsomt brugt 6,5x55 SE, så tøv da ikke med at nappe den. Skal du senere til Tyskland og vælte svin, så finder du måske en Mauser i 8x57 JS til det formål og du har nu 2 fine rifler, stadig til små penge.
Sådan ville jeg gøre, skulle jeg starte forfra, med et budget der dikterede brugt. I virkelighedens verden, der fandt jeg de penge der skulle til en ny .308'er - men den er faktisk de 2 ældre kalibre underlegen, på flere områder!

Alle de penge du sparer på våben, kan du købe jagt, træningsammunition og andet sjov for :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af JLtac » 24. okt 2015, 21:27

I har sku nok ret :blink:
Hvad ville i så mene var det bedste køb
En ældre Otterup 6.5 x 55
En sabatti 870 i 308w
Eller måse finde en 3006 i samme prisklasse ?
Hvis man da kan stille det op på den måde. Begge er til næsen samme pris.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 24. okt 2015, 21:57

Den første Husqvarna 640 jeg købte gav jeg 1600 for inkl kikkert, den skulle så fyldes godt ud med kemisk metal. Det blev til en riffel der skyder 196grs SP afsted med ~800m/s og laver grupper på omkring 4cm.
I begyndelsen gav den mig en del ærgelser, hvorfor jeg ikke kan anbefale at starte den slags projekter med ens første/eneste riffel.



Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af JLtac » 24. okt 2015, 22:19

Mener du at jeg helt skal holde mig fra en billig riffel som den første?
Måske spare lidt mere sammen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af C-X » 24. okt 2015, 22:23

Kig evt. disse 2 tråde; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=70&t=61565 + http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=61633

... og måske i særdeleshed dette indlæg; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 25#p673023
Lassescout skrev:
PSindrup skrev:Hej alle

Hvis man skal ud og have sig sin første riffel og man har (ufravigelige) krav om at den skal være med magasin og der skal være mulighed for at monterer en lyddæmper på den, hvad kan I så anbefale?

Jeg er frisk på at købe brugt, men mit budget kun mellem 5.000,- og 7.500,-

Den skal bruges til ræv og rå- og dådyr i DK og evt. vildsvin i SE

På forhånd tak

Peter

Jeg tror du vil have glæde af at kontakte N.P. i Vildbjerg. Han sælger ombyggede M69 Otterup banerifler til jagtbrug, som meget præcist opfylder dine behov. En M69 er en ret tung riffel, men piben på den ombyggede udgave er afkortet, flutet og forsynet med M1x18 gevind til lyddæmper. Låsen er en M98 Mauser lås med fast magasin og Weaver baser til kikkermontering. Sidst jeg havde én i hænderne var prisen vist 2.500 eller 2.800 kr, så der er også råd til en anstændig mellemklassekikkert indenfor dit budget. Og så er den selvfølgelig i kaliber 6,5x55. Et meget velvalgt kaliber til den jagt du vil dyrke, og som yderligere er nem at finde billig træningsammunition til.

Du får altså en meget præcis og solid riffel med original Otterup pibe til en meget billig penge på den måde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 25. okt 2015, 06:11

JLtac skrev:Mener du at jeg helt skal holde mig fra en billig riffel som den første?
Måske spare lidt mere sammen
Nej, det behøver du ikke, hvis du kan få noget fornuftigt (mekanisk, vedligehold og præcision) inden for dit budget og du skal bruge noget tid på at pille-rode-rage og helst prøve, du er ikke interesseret i at din første riffel er en "projektriffel".

En projektriffel kan hurtigt komme til at stå i +3K og koste mange timer i værkstedet og frem og tilbage til bøssemageren. Hvad der ikke er et problem, hvis man allerede har en velfungerende riffel til træning, riffelprøve og jagt i skabet.

Mit eksempel var meget omkring at det ikke nødvendigvis er dyrt at anskaffe en ekstra riffel hvis behovet er der og man har lidt tid til det. Det kan være dyrt at købe "fremtidssikret" riffel og der kan være er en fordel i at have to rifler i skabet, så man altid kan have en riffel der er indskudt og funktionel. Investeringsprofilen bliver heller ikke helt så aggressiv, det er mest omkring at skulle investere i to stykker optik i stedet for en rigtig god. Men det kan måske vente nogle år med at sætte en ekstra riffel i skabet.



Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 25. okt 2015, 13:39

JLtac skrev:I har sku nok ret :blink:
Hvad ville i så mene var det bedste køb
En ældre Otterup 6.5 x 55
En sabatti 870 i 308w
Eller måse finde en 3006 i samme prisklasse ?
Hvis man da kan stille det op på den måde. Begge er til næsen samme pris.
Otterup, Husqvarna, Carl Gustav, Tikka, Brno, Varberger - Fint i .308-6,5x55 - Sabatti har jeg ingen erfaring med.
Med mindre du vil ofre gevind og lyddæmper fra starten, vil jeg ikke anbefale 30.06.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kalthoff » 25. okt 2015, 15:42

Hvis det er dit livs første riffel vil jeg anbefale dig at tage den med det mildeste rekyl.

Man lærer meget lettere at skyde med riffel med sådan en. Og det er træfsikkerheden der tæller.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2015, 17:19

JLtac skrev: 30.06'eren har for volsomt rekyl til en ny og 6.5'eren er for lille, både i diameter til nogle stæder i Tyskland og hvis der skulle blive totalt blyforbud.
Hvor stor tror du chancen er for at du kommer på jagt i Tyskland "lige med det samme"?

Jeg tror at man skal passe på ikke at forsøge at "fremtidssikre" sin første riffel, og dermed gøre valget alt for kompliceret og dyrt.

Jeg har selv lige købt min første riffel. Det blev en Husqvarna 6,5x55 med en 4-12x56 kikkert til 3.000,- Riflen står som nu, og det er svært at forstå at den skulle være mere end 30 år gammel. Jeg glæder mig vildt meget til at våbentilladelsen går igennem, så jeg kan komme på skydebanen med den.

Peter

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af JLtac » 25. okt 2015, 17:38

PSindrup skrev:
JLtac skrev: 30.06'eren har for volsomt rekyl til en ny og 6.5'eren er for lille, både i diameter til nogle stæder i Tyskland og hvis der skulle blive totalt blyforbud.
Hvor stor tror du chancen er for at du kommer på jagt i Tyskland "lige med det samme"?

Jeg tror at man skal passe på ikke at forsøge at "fremtidssikre" sin første riffel, og dermed gøre valget alt for kompliceret og dyrt.

Jeg har selv lige købt min første riffel. Det blev en Husqvarna 6,5x55 med en 4-12x56 kikkert til 3.000,- Riflen står som nu, og det er svært at forstå at den skulle være mere end 30 år gammel. Jeg glæder mig vildt meget til at våbentilladelsen går igennem, så jeg kan komme på skydebanen med den.

Peter
Det er jo lige det med hvilken jagt man egentlig kommer på med det samme. Det ville jo bare være ærgeligt at blive budt og ikke kan komme afsted fordi man valgte for lille kaliber. Men det må man jo ta til den tid hvis det skulle ske :rolf:

Købte du din riffel hos forhandler eller privat?

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af LFuppen » 25. okt 2015, 18:01

30.06 har ikke nogen voldsom rekyl, kære trådstarter :mrgreen:

Men ....................... det er der træsket langhalm på nok på NVF :nolisten:
Og snupper du alligevel den kaliber, så køb e.v.t. en Sonic 45 lyddæmper - så er du klar til meget jagt i de lande hvor lydpotte må bruges..
Men den hastig udbyggelse af antal familiemedlemmer, er det nok ikke andet end jagt i DK du får tid og råd til lige foreløbigt :giggle:
6,5 x 55 kan nedlægge alt vildt i nord europa :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2027
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Tangloppen » 25. okt 2015, 18:36

Medmindre du har prøvet en 30.06 og fundet den for voldsom, vil jeg nu mene det er synd at afskrive denne kaliber.

Gik selv og grublede i de tanker tidligere på året, men fandt den ideelle riffel til mig, i 30.06, og med lyddæmper er den en fornøjelse at skyde med. Uden, tålelig. :smile:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Nikon » 25. okt 2015, 19:15

Køb hvad du selv her "lyst" til, spørg dig selv om hvor det skal ende ? Blaser, Sauer osv. hvis du har råd, så køb det som det første, hvis ikke så køb en billig riffel fra starten.

JEG ER EN TØSEDRENG :cry: JEG HAR REKYLDSKRÆK ! og jeg er ikke bange for at indrømme det, det har jeg fået af at skyde med en lille let 30.06 hvilket nok har ødelagt gælden ved at kunne skyde / træne meget med riffelskydning.

Jeg har nu en Weatherby Vangard 308 med 48 cm pipe og en Sonic 45 dæmper, det fungere så godt for mig at jeg nu er ved at genfinde lysten til skyde mere med riffel.

Mit råd, køb så lille en riffel (kaliber) som muligt fra starten og her vil jeg mene en 6,5 x 55 er det helt rigtige valg for en "ny jæger" og hvis du med tiden tænker at du vil længere op så gør men vent til du er sikker og har prøvet at skyde med riflen.

Det er ikke sikkert at alle er enig med mig men det her er min mening.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af C-X » 25. okt 2015, 20:15

Der er vel også lidt "biologi" med i det. Er armene korte, ønsker man måske også et mere kompakt våben - her er .308 Win. en god performer med 20" piber og endda ned til 16", som de tit ses. Så har man en handy riffel.

Jeg finder det skammeligt, at nedkorte en .30-06 Spr. så den alligevel ender med samme energi som en .308 Win. Så står man med en lang lås får intet ud af det. Det samme gælder for en 6,5x55 SE - den taber bare pusten, hvis piben bliver kort.

Var jeg selv en tand længere (bi-effekt ville være et mere passende BMI!), så tror jeg bestemt, at en .30-06 Spr. i passende pibelængde, havde været det foretrukne kaliber for mig, men jeg har det altså bedst, med våben der ikke bliver for lange (der skal jo også være plads til dæmperen). Man skal også tænke på, om man vil slæbe sin riffel med gennem tykt skrub, eller man bare lister ned i tårnet.

Den dåhjort, som jeg stod og så på i går, mens den hang fra en frontlæsser, havde intet negativt at sige om en god gammeldaws 6,5x55 ! :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Raptor357 » 25. okt 2015, 21:42

Nikon skrev:Køb hvad du selv her "lyst" til, spørg dig selv om hvor det skal ende ? Blaser, Sauer osv. hvis du har råd, så køb det som det første, hvis ikke så køb en billig riffel fra starten.

JEG ER EN TØSEDRENG :cry: JEG HAR REKYLDSKRÆK ! og jeg er ikke bange for at indrømme det, det har jeg fået af at skyde med en lille let 30.06 hvilket nok har ødelagt gælden ved at kunne skyde / træne meget med riffelskydning.

Jeg har nu en Weatherby Vangard 308 med 48 cm pipe og en Sonic 45 dæmper, det fungere så godt for mig at jeg nu er ved at genfinde lysten til skyde mere med riffel.

Mit råd, køb så lille en riffel (kaliber) som muligt fra starten og her vil jeg mene en 6,5 x 55 er det helt rigtige valg for en "ny jæger" og hvis du med tiden tænker at du vil længere op så gør men vent til du er sikker og har prøvet at skyde med riflen.

Det er ikke sikkert at alle er enig med mig men det her er min mening.
Den er jeg med på, en tika T3 light i .308W tævede al lyst til at skyde mere med den ud af mig på under 10 skud. mig som uden problemer skyder med en afrikansk safari kanon (og rammer)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 25. okt 2015, 21:48

Jeg har en Tikka LSA-55 i .308 med 45cm pibe, når den er monteret med ASE Utra Northstar, så rager den minimalt op over mig og det er praktisk gennem skoven. Men med så kort pibe laver den spektakulær mundingsflamme med flere slags fabriksammo når der ikke er dæmper på. Den slår så også en del mere.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af JLtac » 25. okt 2015, 22:07

Er der nogle steder man evt kunne få lov at skyde med de forskellige kaliber? Jeg har aldrig skudt med et af de tre nævnte kaliber og der er mange forskellige meninger om hvor volsomt rekyler er?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 25. okt 2015, 22:13

Relyl varierer meget fra våben til våben, selv inden for en kaliber. Med min Howa 1500 Sporter i .308, der får jeg ingen mærker selv når jeg skyder uden dæmper, men skyder jeg uden dæmper med Tikkaen, så bliver jeg blå - og det var meget værre før jeg satte rekylpude på, der fik jeg store blødnoinger i skulderen. Nogle våbenbutikker har skydebane, der kan man ofte få lov til at købe nogle bønner, man kan klemme af i et våben på deres skydebane.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af LFuppen » 25. okt 2015, 22:22

JLtac skrev:Er der nogle steder man evt kunne få lov at skyde med de forskellige kaliber? Jeg har aldrig skudt med et af de tre nævnte kaliber og der er mange forskellige meninger om hvor volsomt rekyler er?
Kom til Måde i det sydlige Esbjerg næste søndag i tidsrummet 13.00 - 16.00 - så kan du få lov til at bruge de 3 kaliber ......................... og nogle store, hvis du er mand nok til det :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Elbæk » 25. okt 2015, 22:26

Raptor357 skrev:
Nikon skrev:Køb hvad du selv her "lyst" til, spørg dig selv om hvor det skal ende ? Blaser, Sauer osv. hvis du har råd, så køb det som det første, hvis ikke så køb en billig riffel fra starten.

JEG ER EN TØSEDRENG :cry: JEG HAR REKYLDSKRÆK ! og jeg er ikke bange for at indrømme det, det har jeg fået af at skyde med en lille let 30.06 hvilket nok har ødelagt gælden ved at kunne skyde / træne meget med riffelskydning.

Jeg har nu en Weatherby Vangard 308 med 48 cm pipe og en Sonic 45 dæmper, det fungere så godt for mig at jeg nu er ved at genfinde lysten til skyde mere med riffel.

Mit råd, køb så lille en riffel (kaliber) som muligt fra starten og her vil jeg mene en 6,5 x 55 er det helt rigtige valg for en "ny jæger" og hvis du med tiden tænker at du vil længere op så gør men vent til du er sikker og har prøvet at skyde med riflen.

Det er ikke sikkert at alle er enig med mig men det her er min mening.
Den er jeg med på, en tika T3 light i .308W tævede al lyst til at skyde mere med den ud af mig på under 10 skud. mig som uden problemer skyder med en afrikansk safari kanon (og rammer)
Jeg oplevede det samme med min første riffel; en Ruger American Rifle i .308 Win. Den var dejlig at slæbe på - men sparkede som en hest og det glatte forskæfte smuttede mellem fingrene ved skud. Jeg blev aldrig glad for den - og måtte "ned" og runde en .223 Rem før jeg blev ordentligt skydende igen. I dag har jeg ingen problemer med rekyl - og foretrækker faktisk 30-06's tyske onkel; 8x57IS.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af Kleth » 26. okt 2015, 06:41

Elbæk skrev:Jeg blev aldrig glad for den - og måtte "ned" og runde en .223 Rem før jeg blev ordentligt skydende igen. I dag har jeg ingen problemer med rekyl - og foretrækker faktisk 30-06's tyske onkel; 8x57IS.
Jeg syntes at .223Rem på trods af alle dens begrænsninger, er fantastisk at skyde med hensyn til præcision og 8x57IS er en god balance af power, præcision og rekyl selv uden lyddæmper.

Jeg skulle faktisk gerne få tilladelsen til min sidste Husqvarna 640 i 8x57IS i dag eller imorgen om Pesten vil :eek:

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af PSindrup » 26. okt 2015, 09:58

JLtac skrev:
PSindrup skrev:
JLtac skrev: 30.06'eren har for volsomt rekyl til en ny og 6.5'eren er for lille, både i diameter til nogle stæder i Tyskland og hvis der skulle blive totalt blyforbud.
Hvor stor tror du chancen er for at du kommer på jagt i Tyskland "lige med det samme"?

Jeg tror at man skal passe på ikke at forsøge at "fremtidssikre" sin første riffel, og dermed gøre valget alt for kompliceret og dyrt.

Jeg har selv lige købt min første riffel. Det blev en Husqvarna 6,5x55 med en 4-12x56 kikkert til 3.000,- Riflen står som nu, og det er svært at forstå at den skulle være mere end 30 år gammel. Jeg glæder mig vildt meget til at våbentilladelsen går igennem, så jeg kan komme på skydebanen med den.

Peter
Det er jo lige det med hvilken jagt man egentlig kommer på med det samme. Det ville jo bare være ærgeligt at blive budt og ikke kan komme afsted fordi man valgte for lille kaliber. Men det må man jo ta til den tid hvis det skulle ske :rolf:

Købte du din riffel hos forhandler eller privat?
Privat.

Så længe en 6,5x55 lovligt kan nedlægge alt i Danmark og sågar elg i Sverige, kan jeg ikke få øje på at jeg skulle få behov for en større kaliber lige med det samme ...

Peter

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: 6.5 x 55 Som første riffel? Blyfri ammo?

Indlæg af 100Radsbar » 26. okt 2015, 11:00

Kleth skrev:
Elbæk skrev:Jeg blev aldrig glad for den - og måtte "ned" og runde en .223 Rem før jeg blev ordentligt skydende igen. I dag har jeg ingen problemer med rekyl - og foretrækker faktisk 30-06's tyske onkel; 8x57IS.
Jeg syntes at .223Rem på trods af alle dens begrænsninger, er fantastisk at skyde med hensyn til præcision og 8x57IS er en god balance af power, præcision og rekyl selv uden lyddæmper.

Jeg skulle faktisk gerne få tilladelsen til min sidste Husqvarna 640 i 8x57IS i dag eller imorgen om Pesten vil :eek:

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
8x57IS er dejlig at skyde med i en K98k, det er en lidt tung riffel, med rekylen er til at overse.
Ellers kan jeg anbefale 7,62x54R også en dejlig kaliber.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar