Første riffel til ny jæger erfaring søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
MLS81
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:20
Interesser: jagt
Geografisk sted: assens

Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af MLS81 » 8. okt 2015, 19:32

Hej

skal til at investere i en ny/brugt riffel, men kunne godt tænke mig at få lidt input.

Skal bruge den til jagt i DK, rådyr,hjorte,ræv i første omgang, men ville gerne kunne bruge den i sverige og tyskland på sigt.

Regner med at købe en 6,5x55 eller 308 kaliber, her kunne jeg godt bruge lidt input.

Hvilken kikkert ville i investere i ?

Pris budget ligger på 4000-7000kr alt inklusiv

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Bobo » 8. okt 2015, 19:51

Velkommen på NVF, her er der både nogen der ved noget og nogen der mener noget, (og nogen begge dele) :welcome:
Jeg ved ikke meget, men mener meget
Køb brugt er mit første råd, du får meget mere for pengene - jeg har stadig min første ejede riffel - en gammel godt brugt otterup 6,5x55 som jeg købte fordi jeg blev frarådet at købe den mauser 7x57 jeg havde lånt af en af min fars jagt venner (det gjorde man dengang) der ville sælge den for 800 kr med 4 kasser patroner, FORDI DEN VAR UKKURANT, som det hed, men den var lækker og jeg ærgrer mig i dag

og selvfølgelig skal du købe en af de kedelige kalibre (undskyld jeg mener alm.) Der er til at få ammo til i rimelig pris.

Så kan du altid udvide horisonten senere og kikkert har jeg ikke meget forstand på, men det er der andre her der har :smile:
knæk og bræk

Bobo
Senest rettet af Bobo 8. okt 2015, 22:21, rettet i alt 1 gang.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af C-X » 8. okt 2015, 20:13

:welcome:

Når du skriver Tyskland, så er .308 Win. vejen frem, af de to kalibre du nævner. Alene ud fra, at du får flere muligheder med mono-metal projektiler (som nogle steder i Tyskland er et krav, da der er forbud imod bly). Det er heller ikke noget dårligt valg, at starte med. Husk, at minimum pibelængde er 45 cm i Sverige.

Du skal ud og kigge med fingrene og få dig en idé om, hvilken type riffel der er lige dig!

Vi ved jo ikke om du skal have træ eller plast skæfte, tynd eller svær pibe, hvilken type sikring du foretrækker, om der skal være hængslet eller løst magasin osv.

Af optik, i rimelig kvalitet til små penge; Nikon, Hawke, Vortex - søg gerne herinde, på de modeller du måtte synes om.

Får du brug for/lyst til en dæmper, så er billigste skud en Sonic, da den kan erhverves til 1.500,- inkl. gevindet, i den model der hedder Sonic 45 (Ø 45 mm og passende til begge kalibre). Ganske udemærket stykke udstyr, der gør hele oplevelsen bedre, med mindsket rekyl og larm (som virkelig kan gøre det træls for en ny skytte).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 8. okt 2015, 21:50

Jeg står i samme situation, samme tanker, samme budget! Jeg har allerede besluttet mig for .308 el 30.06


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kleth » 8. okt 2015, 22:24

En kedelig kaliber som .308Win, hvis der til en start ikke er plads i budgettet til dæmper. Hvis der er, er .30-06Spr også et glimrende bud, ammo er kun lidt dyrere end .308win.

Der er et par ting at være opmærksom på

1. Revner i skæftet, det kan betyde at der skal bruges en del tid på reperation, eller at der skal et nyt skæfte til.
2. At riffel er pæn i kammer og pibe, hav evt. en boresnake og lygte i lommen.
3. Er låsestolen boret til baser, eller er der baser monteret. Det kan være dyrt at få boret en låsestol og drejet baser ned til at passe til en låsestol. Prøv gerne at få kikkertringe med i købet.
4. Lad være med at betale for meget for en brugt kikkert, bare fordi den sidder på riflen. Er det ikke et top mærke, så er en 5år gammel kikkert stort set intet værd (hos en våbenhandler så jeg nogle kasser med kikkerter de ikke kunne sælge). En ny Vortex, Hawke, Nikon, Nikko kikkert kan fåes til fair penge.
5. At kronen er ubeskadiget, det er nemt at fikse men kan være svært at finde ud af hvor den rammer i starten af indskydningen.

Køb trænings ammo, gem hylstrene og få en hjemmelader til at lade nogle fornuftige patroner til jagt.

Kender man en flink hjemmelader, ville jeg også kigge på 8x57IS(JS), ind imellem kan man få nogle virkeligt gode køb af Husqvarna, CZ/Brno eller Mauser, så der kunne blive råd til både boring af låsestol til rail, 10moa rail, lyddæmper og gevind. Prisen er så at trænings ammo er 1-2kr dyrere per skud.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af 308 W » 8. okt 2015, 22:42

308 win er vel ikke mere kedelig end andre? De kan det samme..

Sendt fra min D5803

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af C-X » 8. okt 2015, 23:08

308 W skrev:308 win er vel ikke mere kedelig end andre? De kan det samme..
Det kedelige består vel i, at den gør så meget så udemærket, at man i det store hele ikke behøver så meget andet...

Beklager Bessie, din .280'er er ikke et standard kaliber, endnu... og Lfubbens .30-06 kan alligevel ikke ret meget mere, end mere rekyl. :razz:

Suk, jeg vil stadig gerne have mindst én af hver...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Bessie4ever » 8. okt 2015, 23:59

280rem er da standart og diesættet en gruppe A og hylstre kan for es af 30.06.

Så standart endda low budget kaliber og :numberone:

Jeg har købt flere hundrede fabriksladet til billige penge i dk ( for at få hylstrene da jeg godt kan lide der står det rigtige i bunden)
Perfect! Thats is good enough for me

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Bobo » 9. okt 2015, 01:47

hallo - i har nok ret men hjælp nu lige trådstarter så skal jeg nok starte en tråd om smagsdommere og så kan i fortsætte med kalibre
(8x57jrs el.lign. er er nu også en hyggelig fætter, specielt i tyskland )

280rem er vel en 7x64 i amerika udgave - og det er vel godt nok

kom nu med de gode råd til trådstarter, jeg har dem ikke da jeg ikke køber nye våben

bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af T-REX » 9. okt 2015, 04:09

Jeg vil melde mig i koret, der siger, køb noget brugt.

Gerne med en gammel kikkert(Så du har montager), som du så skifter til noget nyere, og bedre.
Og du behøver ikke smide en Kahles, Zeiss eller Swarowski vandtønde(56mm objektiv) på.

De mærker der tidligere er nævnt, er fremragende til prisen.
Det vil i langt de fleste tilfælde også være fint, med en kikkert, der "kun" har et 1"/25,4mm rør.

Og hold gerne budgettet, så der bliver råd til en dæmperen fjerner både støj, og rekyl.
Husk dog høreværn alligevel, når der skydes med dæmper. Man kommer kun "lige" under de 140dB...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kleth » 9. okt 2015, 06:32

C-X skrev:
308 W skrev:308 win er vel ikke mere kedelig end andre? De kan det samme..
Det kedelige består vel i, at den gør så meget så udemærket, at man i det store hele ikke behøver så meget andet...
[emoji106] Det er nemlig det, jeg foretrækker mine .308win, men hvis jeg ikke skriver kaliberen er kedelig, så gør andre det [emoji81]
Den giver nok energi til alt i norden, ammunition er billigere end de fleste andre kalibre (.223Rem og 6,5x55 undtaget)

Det er svært at diskutere riffel køb, uden at komme om kaliberen.

Jeg vil til det budget, tilslutte mig koret der anbefaler at købe brugt.
Til træning, rådyr og ræv er jeg ellers stor tilhænger af .223Rem, men de fleste brugte rifler i .223Rem er enten ret dyre eller med 1:12 pibe, hvad der begrænser en omkring 62grs projektiler men anyhow er man udelukket fra at skyde noget størrere end rådyr med .223Rem.

Af brugt .308win, ville jeg kigge efter CZ/Brno, Remington 700, Winchester 70, Tikka, Sako, Sauer, Mauser, Carl Gustav, Husqvarna med flere. Der er rigtig mange glimrende mærker og .308win er ikke specielt hård ved piben.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 9. okt 2015, 08:04

Er man en mærkelig stodder hvis man også skeler lidt til om den ser godt ud?

Skæfte: Jeg havde en ide om at plastik ville være fint nok til mig, men de jeg har haft i hånden minder mig mere om legetøj? (nej jeg vil ikke fornærme nogen, jeg ved godt den skyder lige godt uanset)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Holten101 » 9. okt 2015, 08:15

Hvis mit våbenskab blev nul-stillet og mit budget begrænset ville jeg gå efter en Husqvarna 1600 i 6,5x55. Alternativt en hvilken som helst riffel med 98 lås i kalibrene 6,5x55 - 30-06.....jeg ville nok foretrække en kort lås til en 308, men det ville på ingen måde være et krav. Alt den snak om kalibre er sjov...men dybest set irrelevant, hvis det ikke lige var for de blyforbud der begynder at dukke op (og som nok ikke bliver færre i fremtiden).

Mht kikkert er jeg nok blevet mindre sikker over de seneste år....jeg ville nok gå efter noget i 2500-3500,- klassen for at komme igang, men min Hawke kikkert til 1700,- overrasker mig voldsomt.

"Kedeligt" I know, men det er det jeg ville gøre;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kleth » 9. okt 2015, 08:22

Kambiri skrev:Er man en mærkelig stodder hvis man også skeler lidt til om den ser godt ud?

Skæfte: Jeg havde en ide om at plastik ville være fint nok til mig, men de jeg har haft i hånden minder mig mere om legetøj? (nej jeg vil ikke fornærme nogen, jeg ved godt den skyder lige godt uanset)
Jeps, max mærkelig!!!!! :fun: Jeg har ingen præferencer, men har en forkærlighed for gamle kvalitetsvåben.

Den skyder ikke nødvendigvis lige godt, der er forskel på komposit-skæfter, nogle er meget bedre end et standard træ og andre er ikke. Et skæfte skal gerne være stift, for at skæftet ikke så nemt kommer i kontakt med piben, det er noget træ har naturligt men ikke alle komposit-skæfter er stive nok. Houge skæfter er f.eks. udmærkede, men kan flexe en del i forskæftet (det kan afstives).
Træ er et mere levende materiale og skal vedligeholdes. Træ kan arbejde, så der i perioder kan være kontakt med piben.
De komposit-skæfter der sidder på Tikka og Weatherby er ok, men jeg vil give dig ret at der kan være en lidt legetøjsagtig følelse over nogle rifler.
Vægt og udformning af bagskæfte har betydning for oplevelsen af rekyl og det har en rekylpude også :smile:

Jeg ville any day købe en brugt kvalitets riffel i træskæfte over en sprit-ny riffel i samme prisklasse.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af GåsPåGaffelen » 9. okt 2015, 08:58

Jeg vil lige melde mig med en alternativ holdning.

Du kan hos de fleste forhandlere købe en by riffel og kikkert for 6-8.000 kroner.

Hvis du gør det, så får du noget du VED virker, og hvor der ikke gemmer sig nogle overraskelser.

Der er en del ting der kan overraske på en brugt riffel og en brugt kikkert.

Jeg vil til gengæld tilslutte mig koret af .308 tilhængere. Jeg har selv en 6,5er, og det giver en smule begrænsning i kuglevalget, hvis man vil fange noget større end rådyr.

Sent from my D6603 using Tapatalk

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 9. okt 2015, 09:43

GåsPåGaffelen skrev:Jeg vil lige melde mig med en alternativ holdning.

Du kan hos de fleste forhandlere købe en by riffel og kikkert for 6-8.000 kroner.

Hvis du gør det, så får du noget du VED virker, og hvor der ikke gemmer sig nogle overraskelser.

Der er en del ting der kan overraske på en brugt riffel og en brugt kikkert.

Jeg vil til gengæld tilslutte mig koret af .308 tilhængere. Jeg har selv en 6,5er, og det giver en smule begrænsning i kuglevalget, hvis man vil fange noget større end rådyr.

Sent from my D6603 using Tapatalk
Hvilke ting kan da overraske?


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af GåsPåGaffelen » 9. okt 2015, 10:06

Kambiri skrev:
GåsPåGaffelen skrev: Der er en del ting der kan overraske på en brugt riffel og en brugt kikkert.
Hvilke ting kan da overraske?
Rust og slid inde i bundstykke. Det samme i aftrækker. Kammeret kan også have grater og rust, som kan være svært at se.

Skæftet kan have revner man ikke kan se. Skæftet kan have slået sig, så det klemmer om piben.

Kikkerten kan have mistet gassen, så den dugger. Kikkerten kan også have fået et slag der gør den lettere utydelig, noget der kan være svært at se før du er på banen med den. Den kan også være monteret en smule skævt/uoptimalt, hvilket også er svært at se, før man begynder at klikke på kikkerten.

Det er ikke ting der er kritiske, hvis man har tid og lyst til at arbejde med dem. Men hvis det er ens første riffel, og man egentlig bare vil ud og skyde, kan det være rigtigt ærgerligt.

I brugtmarkedet omkring 3-6.000 kr er der mange fine rifler, men også en del der er i knap så god stand. En ny riffel er man sikker på virker (eller også kan man få den lavet gratis).

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af SHR 30.06 » 9. okt 2015, 10:40

GåsPåGaffelen skrev:
Kambiri skrev:
GåsPåGaffelen skrev: Der er en del ting der kan overraske på en brugt riffel og en brugt kikkert.
Hvilke ting kan da overraske?
Rust og slid inde i bundstykke. Det samme i aftrækker. Kammeret kan også have grater og rust, som kan være svært at se.

Skæftet kan have revner man ikke kan se. Skæftet kan have slået sig, så det klemmer om piben.

Kikkerten kan have mistet gassen, så den dugger. Kikkerten kan også have fået et slag der gør den lettere utydelig, noget der kan være svært at se før du er på banen med den. Den kan også være monteret en smule skævt/uoptimalt, hvilket også er svært at se, før man begynder at klikke på kikkerten.

Det er ikke ting der er kritiske, hvis man har tid og lyst til at arbejde med dem. Men hvis det er ens første riffel, og man egentlig bare vil ud og skyde, kan det være rigtigt ærgerligt.

I brugtmarkedet omkring 3-6.000 kr er der mange fine rifler, men også en del der er i knap så god stand. En ny riffel er man sikker på virker (eller også kan man få den lavet gratis).
Til gengæld vil du også være sikker på at du får: Ringere låsegang, dårligt aftræk og samlebåndsarbejde der ikke nødvendigvis sidder lige i skabet.
Der findes selvfølgelig undtagelser til denne regel. Skal du have en ny riffel i den billige ende så prøv at se på: Weatherby Vanguard 2 eller en Howa 1500. Altnernativt en Ruger. Det er ikke luksus men de virker trods alt.

Men når man for samme pris kan finde en brugt tikka så skal du ikke betænke dig ret længe inden du skal snuppe Tikkaen. Det er kvalitet som ikke kan slides op hvis den er behandlet ordenligt. Måske er du endda heldig at finde en brugt sako i den billige ende. Så fåes det ikke bedre :rock:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kleth » 9. okt 2015, 11:50

SHR 30.06 skrev:Men når man for samme pris kan finde en brugt tikka så skal du ikke betænke dig ret længe inden du skal snuppe Tikkaen. Det er kvalitet som ikke kan slides op hvis den er behandlet ordenligt. :rock:
:thumbup:
Jeg har købt to Tikka LSA-55, den dyreste gav jeg 3800kr for og den ser ud som ny, hvis det ikke var for at der er et par streger på feederen i magasinet. Den kører og skyder som en drøm, men fruen savner en rekylkappe på den :giggle:
GåsPåGaffelen skrev:Jeg vil lige melde mig med en alternativ holdning.
Hvis du gør det, så får du noget du VED virker, og hvor der ikke gemmer sig nogle overraskelser.
Der er en del ting der kan overraske på en brugt riffel og en brugt kikkert.
Indrømmet, jeg havde også købt en CZ527 til 2500kr inkl kikkert og der måtte jeg smide ~900kr efter en udskiftning af slagfjeder og slagstift. Det er en risiko, der altid er med brugt, men hvis brugt købes i en forretning, så er den oftest omfattet af butikkens garanti og flere butikker tilbyder samme garanti på deres brugte våben som på deres nye.

En pakkeløsning med f.eks en Weatherby Vanguard 2, baser, montager og optik til ~7000kr er antageligvis ikke noget dårligt køb for at komme hurtigt igang. Fruens Weatherby Vanguard 2 i .223Rem, skyder uhyggeligt præcist og bøssemageren der slog rynker på den, roste kvaliteten på stålet.

Selv ville jeg hellere købe en gammel traver, bruge lidt mere på baser, montager og optik og så evt. købe en .22lr til billig træning ved siden af. Hvis den gamle traver har brug for en ny pibe efter 3-6år, så kan sådan en ompibes for omkring 5K og efter ønske kan en .308win blive til .243win, 7mm-08, .308 Improved eller .260Rem

Når jeg har slænget min Howa 1500 over skulderen, så rasler og skramler den, men har jeg min Tikka LSA-55 over skulderen så kommer der sjældent en lyd, men den har så til gengæld ikke tre-punkts sikring :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Bangbang » 9. okt 2015, 13:37

Hej

Jeg vil også vælge en brugt af god kvalitet, der gjorde jeg, en AKAH .308, men der var nogle problemer undervejs:
1. noget i svingmontagen var løs, tog værkstedet flere gange om at finde og løse.
2. en pibe der skulle nappes lidt af.....uheldigvis var der en fejl på drejebænken så dette må laves om 3 gange :evil:
3. købte derefter en ny kikkert, som var defekt, fik den byttet til en ny som kort tid efter måtte sendes ind til rep pga. fnuller inden i ......
men selv efter alt dette er det stadig min favorit, skyder som en drøm, bruge 3 forskellige typer patroner som ligger inden for en 5er på 100meter uden omstilling af kikkert, flot træ, flot udført, fantastisk låse gang og super aftræk :biggrin:

Har siden tilkøbt købt ny S&L og den er jeg rigtig glad for, og der har aldrig været problemer med denne nye riffel, så ingen overraskelser, bare skyd

men afhang mit liv af situationen ville jeg tage min gamle ombyggede Otterup bane riffel ud af skabet, den er oprindeligt fra 1920 erne og holder snilt et par hundred år frem i tiden :numberone:

Jeg har lært meget om rifler ved disse ombygninger, men har også interesse for disse "gamle" våben og teknikken bag, men var det "kun" jagt ville jeg købe nyt, men af rimelig kvalitet.
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 9. okt 2015, 18:39

Var i en butik i eftermiddags og faldt over en Titan 6 Lux. Overraskende dejlig riffel, lækker at repetere med præcist aftræk 3punkts sikring. Så nu er det i tænkeboksen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Vesterby » 9. okt 2015, 19:03

Prøv at kig efter en gl parker hale... De fleste butikker har dem til en 1-1500,- i 308 el 3006. :smile: De har som regel en fin presition. :moon: Og måske en go brugt kikkert af et kendt mærke til 3-4000,- i størrelsen 1,5-6x42 el. 2,5-10x50-56 alt efter hvor meget den må fylde over på riflen. :inspect: Også en tur i skydebio... :tmg:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 9. okt 2015, 23:27

Vesterby skrev:Prøv at kig efter en gl parker hale... De fleste butikker har dem til en 1-1500,- i 308 el 3006. :smile: De har som regel en fin presition. :moon: Og måske en go brugt kikkert af et kendt mærke til 3-4000,- i størrelsen 1,5-6x42 el. 2,5-10x50-56 alt efter hvor meget den må fylde over på riflen. :inspect: Også en tur i skydebio... :tmg:
Den butik jeg var i havde en i 30.06. Ladegrebet gik imod sigtet :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Bessie4ever » 10. okt 2015, 13:02

Sikke nogle amatører
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første riffel til ny jæger erfaring søges

Indlæg af Kambiri » 10. okt 2015, 15:42

Bessie4ever skrev:Sikke nogle amatører
Argh, det kan også godt være der var 0.1mm luft imellem, men så var der heller ikke mere!



Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar