Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af C-X » 27. aug 2015, 14:15

Kleth skrev:
C-X skrev:Jeg ved ikke rigtig med de billige .223 fabrikanter, hvad der duer til genladning og hvad der ikke gør.
Ud over Barnaul, er det udmærket messing til genladning
Jeg har genladt .223Rem på S&B, Winchester, HP & AMA med fremragende resultater - og nej jeg er enig! Det kan ikke betale sig at spare en krone, for at have et hylster til spanden
S&B har osse været i overvejelserne, da de var knap en krone billigere pr. skud, men jeg kender ikke til netop deres .223 - blot at i visse andre kalibre, skulle det være noget ged.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Kleth » 27. aug 2015, 14:28

C-X skrev:S&B har osse været i overvejelserne, da de var knap en krone billigere pr. skud, men jeg kender ikke til netop deres .223 - blot at i visse andre kalibre, skulle det være noget ged.
Deres .223Rem er i mine øjne middelmådig, som det meste af deres anden træningsammunition, jeg har dog kun prøvet deres .223Rem, .308win og 8x57IS og hylsterene fra disse kalibre er ok at genlade.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af C-X » 27. aug 2015, 14:37

Ved Skov sagde de direkte, at S&B 6,5x55 hylstre var en engangsfornøjelse, mens netop de kalibre du nævner, og flere andre, skulle være udemærkede. Ham jeg snakkede med vidste ikke mht. .223 Rem.

Jeg gider heller ikke spilde min tid på banen, med noget ammunition der formentlig spreder ad helvede til. Det kan jeg prøve, når jeg ved hvad der går godt i den riffel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Bessie4ever » 27. aug 2015, 17:26

Hvis i vil af med jeres afskudte S&B hylstre vil jeg give en kold øl eller kaffe hvergang i kommer med en god pose, uanset kaliber :biggrin:
Bare send en PB
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Kleth » 23. sep 2015, 21:11

C-X skrev:Ved Skov sagde de direkte, at S&B 6,5x55 hylstre var en engangsfornøjelse.
Jeg have iøvrigt fat i et S&B 6,5x55 SE hylster i dag og det var med boxer fænghætte.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Bessie4ever » 23. sep 2015, 21:13

Kleth skrev:
C-X skrev:Ved Skov sagde de direkte, at S&B 6,5x55 hylstre var en engangsfornøjelse.
Jeg have iøvrigt fat i et S&B 6,5x55 SE hylster i dag og det var med boxer fænghætte.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Jeg har aldrig set andet
Perfect! Thats is good enough for me

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Larshunter » 30. sep 2015, 09:20

Hej Alle :smile:

Nå, jeg synes lige jeg skylder en lille afrunding på den gode tråd, som jeg har været utrolig glad for indspark til ! Der har været rigtig mange gode bemærkninger og råd, og i den sidste ende fulgte jeg min mavefornemmelse :smile:

Jeg har nu fået skudt ca. 100 skud med min S&L Legacy, og jeg er virkelig glad for mit køb. Riflen har indtil videre ikke lavet nogen form for brok, alt kører som smurt, og præcisionen er efter min opfattelse virkelig god. Jeg har som sagt kun skudt 100 skud med den indtil videre, og den samler samtlige skud indenfor en ny 5'er stadigvæk (100 m).

I søndags var jeg til riffelprøve i Alligeåbro, og jeg kan nu på papiret kalde mig aut. riffeljæger og glæder mig utrolig meget til at komme ud på jagt nu ! Prøven var vel arrangeret, og jeg var oppe med 5 andre på mit hold, hvoraf 2 dumpede. Jeg ved ikke hvad der gik galt for den første mand, han forlod prøven straks efter skydningen, og min sidemand valgte at skyde 4 skud i maveregionen til højre for målet. Jeg selv havde bipod med til prøven, og mine skud sad perfekt, dog lidt større spredning end jeg laver til min tidligere træninger :biggrin:

Nu skal jeg have købt mig lidt jagtammo som skal afprøves på banen, og indtil videre har jeg fået mig en kasse SAKO .223 som skal testes :biggrin:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Kleth » 30. sep 2015, 10:58

Larshunter skrev:Hej Alle :smile:

Nå, jeg synes lige jeg skylder en lille afrunding på den gode tråd, som jeg har været utrolig glad for indspark til ! Der har været rigtig mange gode bemærkninger og råd, og i den sidste ende fulgte jeg min mavefornemmelse :smile:

Jeg har nu fået skudt ca. 100 skud med min S&L Legacy, og jeg er virkelig glad for mit køb. Riflen har indtil videre ikke lavet nogen form for brok, alt kører som smurt, og præcisionen er efter min opfattelse virkelig god. Jeg har som sagt kun skudt 100 skud med den indtil videre, og den samler samtlige skud indenfor en ny 5'er stadigvæk (100 m).

I søndags var jeg til riffelprøve i Alligeåbro, og jeg kan nu på papiret kalde mig aut. riffeljæger og glæder mig utrolig meget til at komme ud på jagt nu ! Prøven var vel arrangeret, og jeg var oppe med 5 andre på mit hold, hvoraf 2 dumpede. Jeg ved ikke hvad der gik galt for den første mand, han forlod prøven straks efter skydningen, og min sidemand valgte at skyde 4 skud i maveregionen til højre for målet. Jeg selv havde bipod med til prøven, og mine skud sad perfekt, dog lidt større spredning end jeg laver til min tidligere træninger :biggrin:


Nu skal jeg have købt mig lidt jagtammo som skal afprøves på banen, og indtil videre har jeg fået mig en kasse SAKO .223 som skal testes :biggrin:
Tak for tilbagemedlingen :thumbup: Tillykke med prøven :danishgun:
Sako er god ammunition, til jagt er Sako Gamehead :thumbup: , så bare den går godt i din riffel :krydsser:

Ham der gik lige efter skydningen kan have glemt at tælle skud og så med tomt kammer glemt at behandle det som en klikker eller glemt at kigge i piben efter endt skydning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Larshunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 1. jul 2015, 09:43
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Larshunter » 30. sep 2015, 14:19

Kleth skrev:
Larshunter skrev:Hej Alle :smile:

Nå, jeg synes lige jeg skylder en lille afrunding på den gode tråd, som jeg har været utrolig glad for indspark til ! Der har været rigtig mange gode bemærkninger og råd, og i den sidste ende fulgte jeg min mavefornemmelse :smile:

Jeg har nu fået skudt ca. 100 skud med min S&L Legacy, og jeg er virkelig glad for mit køb. Riflen har indtil videre ikke lavet nogen form for brok, alt kører som smurt, og præcisionen er efter min opfattelse virkelig god. Jeg har som sagt kun skudt 100 skud med den indtil videre, og den samler samtlige skud indenfor en ny 5'er stadigvæk (100 m).

I søndags var jeg til riffelprøve i Alligeåbro, og jeg kan nu på papiret kalde mig aut. riffeljæger og glæder mig utrolig meget til at komme ud på jagt nu ! Prøven var vel arrangeret, og jeg var oppe med 5 andre på mit hold, hvoraf 2 dumpede. Jeg ved ikke hvad der gik galt for den første mand, han forlod prøven straks efter skydningen, og min sidemand valgte at skyde 4 skud i maveregionen til højre for målet. Jeg selv havde bipod med til prøven, og mine skud sad perfekt, dog lidt større spredning end jeg laver til min tidligere træninger :biggrin:


Nu skal jeg have købt mig lidt jagtammo som skal afprøves på banen, og indtil videre har jeg fået mig en kasse SAKO .223 som skal testes :biggrin:
Tak for tilbagemedlingen :thumbup: Tillykke med prøven :danishgun:
Sako er god ammunition, til jagt er Sako Gamehead :thumbup: , så bare den går godt i din riffel :krydsser:

Ham der gik lige efter skydningen kan have glemt at tælle skud og så med tomt kammer glemt at behandle det som en klikker eller glemt at kigge i piben efter endt skydning.

Det var så lidt - og tusinde tak - fedt at det nu er på plads :biggrin: :eek: Så mangler jeg blot et lille stykke riffeljagt her i Østjylland, så jeg nemt kan komme ud og vente på noget lækkert kommer forbi :smile:

Det er faktisk lige præcis Sako Gamehead jeg har købt - og mener det er 3,6g som jeg lige husker det. Tager dem med på bane næste uge og tester dem tror jeg.

I øvrigt lyder din teori meget sandsynlig - træls ting at dumpe på, men der er jo en del der ikke går igennem til UG :giggle:

fusil
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. nov 2016, 21:02
Interesser: skydning
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 4 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af fusil » 24. nov 2016, 21:49

Hej efter at have læst om de forskellige erfaringer der er med Schultz Larsen Legacy riflen i 223 rem, fik jeg lyst til at dele mine erfaringer med jer. Jeg købte en Legacy for 2 år siden i 223 med stigning 1:10 uden lyddæmper (er ikke nået dertil i min våbenudvikling endnu). Den har monteret en Leopold 3-9x40. Monter endelig ikke en tungere kikkert da det ødelægger den gode balance i riffelen. Jeg har indtil nu skudt 16 bukke og 2 ræve med den, og skudeffekten har været upåklagelig. Riffelen er en drøm at bære på lange pürsch. Det længste skud var på 250 m, hvor bukken faldt hvor den stod. I situationen var jeg lidt opildnet af en polsk jæger, og lod mig rive lidt med. Så jeg vil nok anbefale at holde skudafstanden indenfor 200 m på råvildt generelt. Jeg startede ud med at bruge Sako Gamehead, men fandt at de nogengange lavede lidt store huller i rådyr. Derefter er jeg gået over til Norma Oryx, som efter min mening er den bedste, men måske på grund af prisen lidt oversete rådyrkugle i 223. Der er absolut ingen tendenser til kød ødelæggelse, og der er gennemskud ved 90% af skud i råvildt.
Med hensyn til precision har jeg gjort mig nogle erfaringer. På praktisk jagt har jeg aldrig haft det mindste problem med præcisionen. Dog er riffelen meget let 2,6 kg, og skal derfor ved skydning i bænk holdes og skuldres absolut ens hver gang, hvis man vil opnå den præcision, riffelen vitterligt kan præstere. Faktisk er det langt bedre at præcisionsteste riffelen fra en skydestok. Sidst jeg var på skydebane, skød jeg fem skud med noget billigt winchester ammunition fra en trebenet skydestok. De fem skud kunne nemt dækkes af to klisterlapper ved siden af hinanden. Det underbygger for mig at se, at det er en jagtriffel, der skyder bedst i en jagtsituation. Hvis man vil skyde fra bænk på bane så køb et af de tungere løb, som Schultz larsen også sælger til riffelen.
Jeg har fået lagt aftrækkeren (ved Anders Hatting) lidt tilbage, så den er nemmere at nå, hvilket letter skydningen, for vi der har små hænder.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Trotyl » 4. feb 2017, 15:44

Se lidt om mulige riffelstigninger på Legacyen Her
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Bygork » 28. jul 2018, 00:09

Er der andre der har historier om Legacyen de vil dele ?

Fluefisker
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. jan 2022, 23:50
Interesser: jakt
Geografisk sted: ELVERUM

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Fluefisker » 17. jan 2022, 23:59

Hei.

Noe av dere som erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp? Usikker på om jeg skal velge 1:10 eller 1:8. Kommer til å bruke 55 gr ammunisjon til træning og tyngre til jagt. Vil 55 grain fra S&B, GECO, Fiocchi, osv. fungere i 1:8 løp som er 14 mm?

Håper noen som har dette kan svare.

Hilsen fra nordmann som skal ha dansk våpen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Flugteren » 18. jan 2022, 01:35

Fluefisker skrev:
17. jan 2022, 23:59
Hei.

Noe av dere som erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp? Usikker på om jeg skal velge 1:10 eller 1:8. Kommer til å bruke 55 gr ammunisjon til træning og tyngre til jagt. Vil 55 grain fra S&B, GECO, Fiocchi, osv. fungere i 1:8 løp som er 14 mm?

Håper noen som har dette kan svare.

Hilsen fra nordmann som skal ha dansk våpen.
1:8 twist hands down. 1:10 er fint til de helt lette projektiler, men 1:8 er bedst til tunge jagtprojektiler på 77 grains, og 1:8 kan godt stabilisere 55/62 grains uden problemer. Du får det største anvendelsesområde med 1:8.

Fluefisker
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. jan 2022, 23:50
Interesser: jakt
Geografisk sted: ELVERUM

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Fluefisker » 18. jan 2022, 08:24

Flugteren skrev:
18. jan 2022, 01:35
Fluefisker skrev:
17. jan 2022, 23:59
Hei.

Noe av dere som erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp? Usikker på om jeg skal velge 1:10 eller 1:8. Kommer til å bruke 55 gr ammunisjon til træning og tyngre til jagt. Vil 55 grain fra S&B, GECO, Fiocchi, osv. fungere i 1:8 løp som er 14 mm?

Håper noen som har dette kan svare.

Hilsen fra nordmann som skal ha dansk våpen.
1:8 twist hands down. 1:10 er fint til de helt lette projektiler, men 1:8 er bedst til tunge jagtprojektiler på 77 grains, og 1:8 kan godt stabilisere 55/62 grains uden problemer. Du får det største anvendelsesområde med 1:8.
Takk for svar. Har du erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Flugteren » 18. jan 2022, 09:01

Fluefisker skrev:
18. jan 2022, 08:24
Flugteren skrev:
18. jan 2022, 01:35
Fluefisker skrev:
17. jan 2022, 23:59
Hei.

Noe av dere som erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp? Usikker på om jeg skal velge 1:10 eller 1:8. Kommer til å bruke 55 gr ammunisjon til træning og tyngre til jagt. Vil 55 grain fra S&B, GECO, Fiocchi, osv. fungere i 1:8 løp som er 14 mm?

Håper noen som har dette kan svare.

Hilsen fra nordmann som skal ha dansk våpen.
1:8 twist hands down. 1:10 er fint til de helt lette projektiler, men 1:8 er bedst til tunge jagtprojektiler på 77 grains, og 1:8 kan godt stabilisere 55/62 grains uden problemer. Du får det største anvendelsesområde med 1:8.
Takk for svar. Har du erfaring med Legacy i .223 med 1:8 twist og 14 mm løp?
Ikke med Legacy, men har skudt med andre rifler med tilsvarende specifikationer, hvor tunge såvel som lette projektiler skød godt, så jeg har tillid til, at det forholder sig nogenlunde det samme med Legacy. Hvad er du bekymret for? "Overstabilisering" er ikke rigtig en bekymkring, men understabilisering er - 1:8 med 14mm løb kan sagtens stabilisere 55 grain FMJs, og skyde rigtig fint med 77 grains HP.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Sortseer » 18. jan 2022, 17:49

Jeg har en Legacy i 223 med 10" stigning og den tynde pibe.

Blykugler i 40 - 55 gr går afsted med særdeles god præcision, men monometal kniber det med. Kan stabilisere 50 gr TSX, men alt andet jeg har forsøgt, er endt et eller andet sted mellem enkelte flyvere og spredehagl. Skulle jeg købe i dag, blev det med 8 " stigning.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Erfaringer med Schultz & Larsen Legacy cal. 223 søges?

Indlæg af Sunscale » 30. jan 2022, 11:35

I min Legacy med 10" stigning og den tynde pibe går Barnes TTSX 55 gr rigtigt godt. Med en mundingshastighed på 970-975 m/s og gruppestørelser der kan dækkes af en 1-krone har jeg ikke noget at udsætte på den.

Alle de blykugler jeg har skudt med i 55 gr størrelsen skyder også indenfor hvad der kan dækkes af en 2-krone. Hornady SP, Sako Gamehead og Lapua Soft Point hjemmerul.

Til jagt er resultaterne absolut brugbare.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar