Halvauto .22LR - hvilken skal jeg købe?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af AirPellet » 5. jun 2015, 12:17

KKA skrev:
Æbler skrev:Hej.

Har igennem længere tid gerne ville købe en halvauto med lyddæmper på jagttegn, men kan ikke finde ud af hvilken riffel jeg vil investere i.
Jeg har overvejet en "colt m16" 22lr kopi, men jeg ved ikke om denne kan repetere subsonic-amunition.

Så hvis der nogen, der har et forslag til en halvauto 22lr , som kan repetere subsonic-ammuntion og kan få monteret en lyddæmper vil jeg rigtig gerne høre dit forsalg.
Hvad er lige ideen i at købe en 22 halvauto., når den IKKE MÅ VÆRE det?!?

Fik af en Krico halvauto for mange år siden; men den er efter våbenstramning/lovliggørelse blevet forsynet med en blokeringspal, der skal manuelt betjenes(ganske vist enhåndsbetjent;) for at bundstykket kan gå i bund.

Efter denne anordning er monteret, er ideen ved halvauto forsvundet, og KUN fordi det er en gave fra en alt for tidligt, afdød far, beholder jeg den......
Rågeregulering![emoji3]


Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af Elbæk » 5. jun 2015, 12:41

Vetten skrev:
Elbæk skrev:
AirPellet skrev:Jeg skal ikke bruge den før 1/5-16 [emoji12] Vil dog overveje om jeg tør købe, hvis det er svært at få tilladelse til den. Nogen der har erfaring med at medsende et par tilladelser til Rågeregulering?
De må ikke afkræve bevis for at du har regulering - gør de de skal du informere dem om at det er du ikke forpligtet til og at du har i sinde at klage, såfremt de afviser din ansøgning på den baggrund.

Det er det samme med jagt i udlandet; politiet må ikke kræve dokumentation for at man går på jagt i udlandet.

Begge spørgsmål har været taget op af DJ - og i begge tilfælde er det blevet gjort klart at man ikke har dokumentationspligt.
Noget du har link til med disse afgørelser?
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... alvautomat
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: halvauto 22lr

Indlæg af Bofhenator » 5. jun 2015, 13:19

KKA skrev:
Æbler skrev:Hej.

Har igennem længere tid gerne ville købe en halvauto med lyddæmper på jagttegn, men kan ikke finde ud af hvilken riffel jeg vil investere i.
Jeg har overvejet en "colt m16" 22lr kopi, men jeg ved ikke om denne kan repetere subsonic-amunition.

Så hvis der nogen, der har et forslag til en halvauto 22lr , som kan repetere subsonic-ammuntion og kan få monteret en lyddæmper vil jeg rigtig gerne høre dit forsalg.
Hvad er lige ideen i at købe en 22 halvauto., når den IKKE MÅ VÆRE det?!?

Fik af en Krico halvauto for mange år siden; men den er efter våbenstramning/lovliggørelse blevet forsynet med en blokeringspal, der skal manuelt betjenes(ganske vist enhåndsbetjent;) for at bundstykket kan gå i bund.

Efter denne anordning er monteret, er ideen ved halvauto forsvundet, og KUN fordi det er en gave fra en alt for tidligt, afdød far, beholder jeg den......
Hvad i alverden snakker du om?

Mener du man ikke må have en halvauto (som i besidde) eller man ikke må gå på jagt med den?

Man må gerne besidde og træne med en halvauto salonriffel, skal man på jagt med den i Danmark skal den plomberes (permanent) til to patroner eller (midlertidigt) laves til repeter. Skal den bruges til regulering af rågeunger må du bruge den som den er født).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af 458hunter » 5. jun 2015, 19:39

Jeg ser ikke noget problem i at en riffel tilfældigvis ligner en AR-15 ift offentligheden.

Min erfaring fra en jagt meget tæt op ad offentligheden er at alle sorte rifler - selv en Mauser er militærvåben i ikke-våbenkyndiges øjne. Selv på skydebanen bliver jeg jævnligt spurgt om min Rem700 i AICS må bruges til jagt - selv efter folk har set mig skyde og kan se det er en repeter..

Så i min erfaring har farven mere betydning end typen - ligesom ens påklædning har stor betydning. Folks reaktion er typisk voldsommere hvis man står i fyld camo end hvis man bare har afdæmpet udendørs tøj på..

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: halvauto 22lr

Indlæg af Lycon » 5. jun 2015, 23:05

Elbæk skrev:
Navnlig Archangel, Troy og ATI laver nogle ret sjove AR klon skæfter: https://youtu.be/HsjEpRlmEYY
HighTowers HTA (FN P90 stock) er simpelthen for lækker. Den overvejer jeg seriøst. Gad vide hvordan den er sammenlignet med Joe´s fra RJF?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Re: Halvauto .22LR - hvilken skal jeg købe?

Indlæg af Slettet bruger » 7. jun 2015, 15:04

Jeg tror altså ikke ret mange ikke jægere kan se om det er et decideret jagtvåben eller et militært lignende jagtvåben.
Jeg har haft flere Halvauto salonrifler, bla winchester og Krico, og en Halvauto er da vældig sjov at skyde med.
Fælles for alle halvautomater jeg kender til er, at de ikke har så godt aftræk som en repeter. De skal jo "fange" slagstykket hver gang, ellers bliver den fuldautomatisk.
Hvis du vil skyde præcist, ER et super aftræk et MUST.
Jeg skyder altid rågeunger i hovedet, jeg synes det er synd at ødelægge det gode brystkød, det havde jeg svært ved med mine halvauto'er, det går meget bedre med en af mine repeter rifler.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af Vetten » 7. jun 2015, 19:50

Elbæk skrev:
Vetten skrev:
Elbæk skrev:
AirPellet skrev:Jeg skal ikke bruge den før 1/5-16 [emoji12] Vil dog overveje om jeg tør købe, hvis det er svært at få tilladelse til den. Nogen der har erfaring med at medsende et par tilladelser til Rågeregulering?
De må ikke afkræve bevis for at du har regulering - gør de de skal du informere dem om at det er du ikke forpligtet til og at du har i sinde at klage, såfremt de afviser din ansøgning på den baggrund.

Det er det samme med jagt i udlandet; politiet må ikke kræve dokumentation for at man går på jagt i udlandet.

Begge spørgsmål har været taget op af DJ - og i begge tilfælde er det blevet gjort klart at man ikke har dokumentationspligt.
Noget du har link til med disse afgørelser?
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... alvautomat
:thumbup: Nå ja den afgørelse havde jeg da egentlig godt læst.

Godt at have den i baghånden, skal til at have søgt om nummer to nemlig.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Halvauto .22LR - hvilken skal jeg købe?

Indlæg af RKN » 7. jun 2015, 21:16

Slettet bruger skrev:Jeg tror altså ikke ret mange ikke jægere kan se om det er et decideret jagtvåben eller et militært lignende jagtvåben.
Jeg har haft flere Halvauto salonrifler, bla winchester og Krico, og en Halvauto er da vældig sjov at skyde med.
Fælles for alle halvautomater jeg kender til er, at de ikke har så godt aftræk som en repeter. De skal jo "fange" slagstykket hver gang, ellers bliver den fuldautomatisk.
Hvis du vil skyde præcist, ER et super aftræk et MUST.
Jeg skyder altid rågeunger i hovedet, jeg synes det er synd at ødelægge det gode brystkød, det havde jeg svært ved med mine halvauto'er, det går meget bedre med en af mine repeter rifler.
Nyt komplet Timney aftræk på en ruger 10/22 , så er det faktisk bedre end de fleste aftrækker, på div repetere våben. Bruger det selv.
Hvis råger altid bliver skudt i hovedet, så må det være nogle dejligt åben træer du har kolonien i.
Ud af 36 stykker i år, har jeg kun lavet 3 head shot [emoji19]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af KKA » 7. jun 2015, 22:16

Vetten skrev:
Elbæk skrev:
Vetten skrev:
Elbæk skrev:
AirPellet skrev:Jeg skal ikke bruge den før 1/5-16 [emoji12] Vil dog overveje om jeg tør købe, hvis det er svært at få tilladelse til den. Nogen der har erfaring med at medsende et par tilladelser til Rågeregulering?
De må ikke afkræve bevis for at du har regulering - gør de de skal du informere dem om at det er du ikke forpligtet til og at du har i sinde at klage, såfremt de afviser din ansøgning på den baggrund.

Det er det samme med jagt i udlandet; politiet må ikke kræve dokumentation for at man går på jagt i udlandet.

Begge spørgsmål har været taget op af DJ - og i begge tilfælde er det blevet gjort klart at man ikke har dokumentationspligt.
Noget du har link til med disse afgørelser?
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... alvautomat
:thumbup: Nå ja den afgørelse havde jeg da egentlig godt læst.

Godt at have den i baghånden, skal til at have søgt om nummer to nemlig.[/
HEUREKA!!!!BETYDER DET, at den anordning jeg, efter Politiets krav, fik sat på min halvauto( Krico med rørmagasin) kan fjernes, så riflen igen er anvendelig?!?

Brugeravatar
Turbo9
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. mar 2015, 15:01
Interesser: jæger
Geografisk sted: odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: halvauto 22lr

Indlæg af Turbo9 » 18. jun 2015, 19:47

Æbler skrev:Tak for svaret.

Jeg har også overvejet at købe en 10/22 Ruger ,men hvis jeg skal være helt ærlig så må det meget gerne være en riffel af militærudsende dvs. en ar 15 style 22lr.
Er du forresten sikker på at almen CCI standard velo også er underlyds , de har jo en fart på 326,14 m/s. Er det ikke lige overkanten? Eller er der ikke bemærkelsesværdig forskel på subsonic og standart velo ?

Ikke desto mindre er Ruger 10/22 helt klart min næste prioritet. :smile:
Lydens fart er temperaturafhængig og ved 0 °C er den oppe på 331 m/s og ved 20 °C 343 m/s
Don't Worry Be Happy

Besvar