Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 14. apr 2015, 15:34

Hej NVF

Står i et dilemma nu. Jeg har en SAKO i 6,5x55 som jeg er meget glad for, og som har tjent mig trofast i mange år. Har ofte hørt at kaliberen er marginal, så har overvejet et større kaliber til drivjagt. Har tidligere haft en SAKO 75 mere i 9,3x62, men rekylen og jeg blev aldrig gode venner, så den blev solgt.

Nu er det så at Guntex har valgt at køre tilbud på Blaser R8 Proff. inkl. original montage, kuffert og Blaser/A-TEC lyddæmper, og det er jeg noget fristet af.. Spørgsmålet er om jeg skal sælge Sakoen og købe en R8ér (med mulighed for flere løb på sigt)? Eller alternativ 2 : købe en sako mere i en større kaliber, når/hvis lovgivningen gør min 6,5ér ulovlig i Polen/Tyskland..

Lad høre hvad I mener og har af erfaringer. Hvad er fordelene ved det ene og det andet.
Senest rettet af Kras 14. apr 2015, 17:09, rettet i alt 1 gang.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Bobo » 14. apr 2015, 15:55

køb en sako mere :smile:
og i en kaliber du kan have det godt med
mvh bobo

edit fordelen ved vekselløb er at du sparer 42 kr. :giggle: pr år
Bobo ------ Igen uden billeder

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Torben Dahl » 14. apr 2015, 16:01

jeg havde flere sakoer før ,men skiftede til blaser r8,og der er meget bedre rekyl optag = du kan skyde med større kaliber uden gener,plus du har muglighed for flere løb engang ,og så er det stadig samme riffel du skyder med og er vant til,det hele til blaser føles og er lækker og virker bare,jeg har aldrig fortrudt mit bytte ,selv om sako absolut er en god riffel,blaser er bare dejlig også på jagtrejse ,bare lige pakke riffel 2 løb og 2 kikkerter i en lille kuffet og man er klar .så min anbefaling er byt byt og det er et rigtig fint tilbud de kører nu
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Holten101 » 14. apr 2015, 16:05

Vildt nok spørgsmål.....det svarer lidt til: Skal jeg købe en Mokai eller en Straffe Hendrik Triple;-)?

Selvfølgelig skal du købe dig en Sako. Inden du køber den i 9,3x62, så skal du vide at den kaliber kan give problemer i Skotland....men det er så ikke et problem hvis du beholder din 6,5x55:-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af C-X » 14. apr 2015, 16:12

Er overvejelserne affødt af et behov eller et tænkt behov? Det siges, at skudplaceringen er det vigtigste og hvis du allerede er godt skydende med din Sako, så er der vel ingen grund til at skifte?

Argumenterne omkring rejseaktivitet, vil jeg nok give Torben ret i - der har vekselpibe en særdels god pointe. Hvis man ikke skal med luftfart, så svinder forskellen dog lidt.

Stod jeg med de overvejelser, villle jeg nok finde en eller anden, der ville lade mig prøve lidt forskellige kalibre i den Blaser og se om det passede mig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af PeptoBizmo » 14. apr 2015, 16:42

Køb en Sako mere :biggrin:
Hvis jeg piller kikkerten af min Sako, kan den godt være i en almindelig riffelkuffert sammen med en anden riffel med en stor kikkert.
Jeg har valgt modellen med en riffel i 6,5x55 og en anden i 9,3x62.
Jeg kunne RIGTIGT godt tænke mig en Blaser, men kun fordi det er en superlækker riffel. Ville aldrig få brugt vekselfunktionen. Og så bliver det lidt fjollet :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 14. apr 2015, 17:08

Jeg er personligt også mest stemt for at købe en sako mere, mest fordi jeg har en drivjagtskikkert og en stor kikkert i komplet montage som ville kunne byttes efter behov hvis jeg fik to sakøer igen. Jeg kan godt lide det simple i en en komplet riffel med kikkert kan stå klar.

Men når det er sagt, så synes tidspunktet rigtigt nu pga den forårskampagne som Blaser kører nu, HVIS man skulle skifte :biggrin:

Har altid syntes at Blaser har været attraktivt, det skyder ihvertfald (også) fremragende, men jeg er lidt usikker på om man kan stole 100% på det tyske mekanik i alle situationer..?

Men som jeg anden spurgte til, så er det et tænkt eksempel, og ikke et akut decideret behov. Min 6.5x55 løser opgaven til UG. Men nyt grej er selvfølgelig altid spændende.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af CFR » 14. apr 2015, 17:11

Du skal gøre det der føles rigtigt…….


Når det så er sagt, så giver vekselpiber nogle muligheder. Jeg har selv brugt vekselpibe i 12 år, og syntes altid jeg endte med den forkerte pibe monteret. Der er flere der kan skifte pibe og optik uden indskydning, personligt har jeg aldrig brugt den fremgansmåde. Og det til trods for, at de små forskelle der har været, ikke ville have haft nogen jagtlig betydning på de første +300 meter.

Hvis du syntes at vekselpibe lyder som en rigtig god idé, så kunne du vælge at lave din Sako om til vekselpibe hos en dygtig våbensmed. Det ville have den fordel, at du ville kunne få fremtidige piber billigere end Blaser, og at du ville have store muligheder for at vælge mere skæve kalibrer, hvis det har interesse.

Da jeg skiftede fra vekselpibe, var det sjovt nok tilbage til finske rifler igen, dog står der kun en Sako i skabet pt. Men farvet af egne valg, så syntes jeg bedre om, at have 2 (mindst!!!!) rifler i skabet indskudt med hver sin optik, end det er at have vekselpiber stående i skabet.

Christian

H.S.Jensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:44
Geografisk sted: billund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af H.S.Jensen » 14. apr 2015, 17:14

Hej Kras

Glem Blaster og køb en sako eller er du velkommen til at prøve min sauer
Mvh. Helge

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Bessie4ever » 14. apr 2015, 17:25

Det taler for Blaser for de har jo 280Rem og 8.5x63 :biggrin:

Samme Gardenakobling og måske enda magasin

En kort 8.5x63 til drivjagt og en lang 280rem til bjergene

Jeg fik aldrig ringet pga prinsessen var super krævende
Perfect! Thats is good enough for me

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 14. apr 2015, 18:05

Bessie4ever skrev:Det taler for Blaser for de har jo 280Rem og 8.5x63 :biggrin:

Samme Gardenakobling og måske enda magasin

En kort 8.5x63 til drivjagt og en lang 280rem til bjergene

Jeg fik aldrig ringet pga prinsessen var super krævende
280Rem har jeg overvejet, ved det er din øjesten :biggrin: .. Interessant kaliber. Men bliver det til en ekstra sako, så bliver nok i banal 30-06'er :oops:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Bessie4ever » 14. apr 2015, 18:06

Jeg kan tage en patron med som du kan prøve at røre ved :biggrin:
Så er du solgt
Perfect! Thats is good enough for me

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 14. apr 2015, 18:13

Bessie4ever skrev:Jeg kan tage en patron med som du kan prøve at røre ved :biggrin:
Så er du solgt
PS. Prinsesser ER bare krævende, både de store og de små :rolf:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Stoffer » 14. apr 2015, 18:16

Torben Dahl skrev:jeg havde flere sakoer før ,men skiftede til blaser r8,og der er meget bedre rekyl optag = du kan skyde med større kaliber uden gener,plus du har muglighed for flere løb engang ,og så er det stadig samme riffel du skyder med og er vant til,det hele til blaser føles og er lækker og virker bare,jeg har aldrig fortrudt mit bytte ,selv om sako absolut er en god riffel,blaser er bare dejlig også på jagtrejse ,bare lige pakke riffel 2 løb og 2 kikkerter i en lille kuffet og man er klar .så min anbefaling er byt byt og det er et rigtig fint tilbud de kører nu

Helt enig :razz:

Stoffer

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Bessie4ever » 14. apr 2015, 18:34

Kras skrev:
Bessie4ever skrev:Jeg kan tage en patron med som du kan prøve at røre ved :biggrin:
Så er du solgt
PS. Prinsesser ER bare krævende, både de store og de små :rolf:
Håber da den store prinsesse bliver det i aften :DancingBanana:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Raptor357 » 14. apr 2015, 22:07

personligt ville jeg købe en riffel mere frem for en vekselpibe, skulle jeg have vekselpibe blev det en Merkel Helix.
Jeg har så ikke så meget fidus til ret trækker systemet, jeg syntes at jeg ser folk bøvle med det 50% af gangene på skydebanen.

Rekyl kan man gøre meget ved, jeg har en rekyldæmper i skæftet på min .458 Lott, den gør rekylet mere blødt, det kan ikke helt forklare, men riflen er fin fin til børn fra omkring 8, og rekylen er noget mere afdæmpet end enTikka T3 light i .308W. Jen jeg er nok bare rekylling :-)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af 308 W » 14. apr 2015, 22:15

Raptor357 skrev:personligt ville jeg købe en riffel mere frem for en vekselpibe, skulle jeg have vekselpibe blev det en Merkel Helix.
Jeg har så ikke så meget fidus til ret trækker systemet, jeg syntes at jeg ser folk bøvle med det 50% af gangene på skydebanen.

Rekyl kan man gøre meget ved, jeg har en rekyldæmper i skæftet på min .458 Lott, den gør rekylet mere blødt, det kan ikke helt forklare, men riflen er fin fin til børn fra omkring 8, og rekylen er noget mere afdæmpet end enTikka T3 light i .308W. Jen jeg er nok bare rekylling :-)
Hvis du ikke er vild med rettrækker system hvorfor så vælge en Helix?

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Raptor357 » 14. apr 2015, 22:52

308 W skrev:
Raptor357 skrev:personligt ville jeg købe en riffel mere frem for en vekselpibe, skulle jeg have vekselpibe blev det en Merkel Helix.
Jeg har så ikke så meget fidus til ret trækker systemet, jeg syntes at jeg ser folk bøvle med det 50% af gangene på skydebanen.

Rekyl kan man gøre meget ved, jeg har en rekyldæmper i skæftet på min .458 Lott, den gør rekylet mere blødt, det kan ikke helt forklare, men riflen er fin fin til børn fra omkring 8, og rekylen er noget mere afdæmpet end enTikka T3 light i .308W. Jen jeg er nok bare rekylling :-)
Hvis du ikke er vild med rettrækker system hvorfor så vælge en Helix?

Sendt fra min D5803
Fordi at det ikke er så meget bøvl med dem som jeg har set med blaser. men generelt er jeg til en riffel per kaliber.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af 308 W » 15. apr 2015, 06:49

Jeg har så kun set bøvl med Helix som skramler mere end en Tikka [emoji6]

Sendt fra min D5803

JSC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 17. maj 2005, 09:06
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af JSC » 16. apr 2015, 20:51

En SAKO mere !!

Har været forbi S&L med vekselpibe. Man har "altid" den forkerte pibe på.

Jeg er endt med en stribe SAKO'er i skabet (bl.a. 6,5*55 og 9,3*62). Hvis du syntes 9,3*62 er til den hårde side, så kik på en 30.06'er samme låsestol som 6,5'eren. Så kan man bytte en kikkert i en snæver vending uden der skal flyttes på montagerne. Der skal naturligvis indskydes efter flytning mellem 2 låsestole..

Mvh.
Jørgen

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 17. apr 2015, 06:27

JSC skrev:En SAKO mere !!

Har været forbi S&L med vekselpibe. Man har "altid" den forkerte pibe på.

Jeg er endt med en stribe SAKO'er i skabet (bl.a. 6,5*55 og 9,3*62). Hvis du syntes 9,3*62 er til den hårde side, så kik på en 30.06'er samme låsestol som 6,5'eren. Så kan man bytte en kikkert i en snæver vending uden der skal flyttes på montagerne. Der skal naturligvis indskydes efter flytning mellem 2 låsestole..

Mvh.
Jørgen
Hej Jørgen

Tror også det bliver der jeg ender, dvs med en Sako 75 el 85 i 30-06. Så kan jeg som du skriver bytte kikkerter som jeg gjorde med min 9.3'er :biggrin:

Leo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 2. apr 2009, 15:26
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Leo » 17. apr 2015, 11:29

Kras - Ud fra dine argumenter, kan jeg ikke støtte dig i, at du skal ændre dit opsæt, men jeg kan måske give dig et par nye argumenter.

For det første vil jeg sige, at jeg efter knap 40 års jagt aldrig har set et skud afgivet fra en 6.5x55, hvor dyret ikke faldt, men hvor det ville have gjort det, hvis man havde anvendt en 30.06'er. ALDRIG!
Til gengæld har jeg ofte (meget ofte) set jægere, der skyder bedre med en 6.5x55 end de gør med større kalibre!!!!

Hvis du har det godt med 6,5'eren så bliv ved den - den kan vælte alt, hvad du har behov for at nedlægge!

Når så det er sagt, så skal man jo aldrig gå af vejen for at ønske sig nyt grej!

Jeg har været omkring flere skønne riffelmærker, men er endt ved Blaser - og den er jeg altså glad for.
En af de kvaliteter jeg priser ved den er, at konstruktionen er så kort, hvilket er en fordel når man ønsker at benytte lyddæmper.
Jeg anbefaler lyddæmper til alle, der gider høre på det, men især vil jeg da gøre det, hvis du vælger at opgradere skabet med en svær kalibereret riffel.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af Kras » 17. apr 2015, 11:53

Jeg vil gerne lige pointere at jeg vil beholde min 6.5'er så langt tid det er muligt. Det er kun såfremt lovgivning i Polen /Tyskland gør den ulovlig at jeg vil opgradere til en større

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Dilemma - Blaser R8 vs 2xSako ?

Indlæg af TheDarkSide » 17. apr 2015, 19:10

Køb en ekstra Sako. Det er så bundsolidt, som noget kan være.

Behold endelig din 6,5x55. Det er jo en genial kaliber. Den er meget velegnet til langdistanceskydning (mere end 30-06 og 308), men meget overset. Den virker jo fint på både på en buk og på en elg med samme billige kugle og uden at sønderskyde dyret.

Besvar