Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
MartinB
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 07:56
Interesser: Foto, Akvarie og Sortkrudts sk
Geografisk sted: Fjern Østen
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af MartinB » 15. jan 2015, 13:49

Hej med jer her på NVF.

Jeg har været "vindueskigger" hos jer et stykke tid, men har nu trådt indenfor i "butikken" :smile:

Jeg glæder mig til at deltage i debatten på forum, så lad mig derfor benytte lejligheden til at lave mit første indlæg som henvender sig til jægere med Safari erfaring samt andre jægere med gode råd og erfaringer.

Jeg er den heldige situation at min søde kone har givet mig en Safari tur i 50 års fødselsdags gave.
Det er et stykke tid siden, men arbejde med videre har ikke tilladt mig at tage turen. Men et eller andet sted i 2015 står der Safari i kalenderen.

Jeg ved der blev oprettet en lignende "tråd" 30 Dec 14 af Frederik BS, men for ikke at "kapre hans tråd" laver jeg dette indlæg som supplement.

Nu til spørgsmålet:
Jeg er let øvet riffeljæger med min 6,5x55.
Jeg søger nu en riffel i en god kaliber til min Safari tur, den skal samtidigt udgøre det for at være min eneste riffel, men til de større antiloper samt det skandinaviske vidt. (En stor kaliber kan lades ned, men en lille kaliber forbliver lille :smile: )

Jeg har brugt det seneste 1/2 år på at prøve mig frem, ved forskellige lejligheder.

Det lykkedes mig at prøve:
300WM, 30-06, 8x57, 375HH, 338Federal, 7x57.
Disse kalibre prøvede jeg på skydebanen.

I lademanualerne ser man jo hurtigt forskellen, men som vi alle nok har erfaret er der himmelvid forskel på den skrevne (akademiske) sandhed og den praktiske sandhed også kendt som virkeligheden :giggle: .

Er der andre forslag?

Jeg er ikke "rekylling" (fedt ord :fun: ), men jeg fornemmer at fortsat skydning fra en lang jagt match med en 375HH kan anes :smile:

Andre kaliber forslag er meget velkommen.
Iøvrigt er jeg "hjemmeruller"

Øvrige ønsker til kaliberen er:

Må ikke være en "løbs-brænder" (jeg skyder meget på matcher)
Gode holdbare hylstre tilgængelige. (jeg går dog aldrig til grænsen på ladedata)

På forhånd tak !

Hilsen MartinB

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Bessie4ever » 15. jan 2015, 14:20

Vurderet ud fra dit indlæg : 375H&H
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af 308 W » 15. jan 2015, 15:41

9,3x62 den tager det meste og med stort ammunitions udvalg på det europæiske samt afrikanske kontinent.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af LapuaMagnum » 15. jan 2015, 16:13

.338 Lapua Magnum ordner alt fra ræv til de fleste af afrikas dyr. Der er mulighed for at du i nogle regioner ikke må skyde elefant, næsehorn, flodhest og måske endda bøfler da de har en hinde om hjerter som gør at de kan blive ved at løbe selvom de er skudt perfekt, men det skal nok undersøges først. Det er mærkeligt hvis ikke de har anslagenergikrav, men kun kuglevægt, men 300 grain maksimalt luk op kugler bør være nok til det hele.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Raptor357 » 15. jan 2015, 17:40

Det er en fejl at man kun skal have en riffel. du skal bibeholde den og købe en bigbore
en .300 win mag virker fint på alt vildt i afrika der ikke vil slå dig ihjel, er det en risiko hedder der som minimum .458 i kuglediameter og 2200fps i hastighed for en mindst 480gr kugle. Det har jeg læst mig frem til.

.416 rigby kunne måske bringes på banen ?
ellers er jeg med på 9.3mm vognen

Du kan prøve min cz 550 .458 lott, den er sjov at skyde med og behagelig i rekyl uden at man er i tvivl om at skuddet er gået.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Slettes3 » 15. jan 2015, 18:02

MartinB skrev:

Jeg er den heldige situation at min søde kone har givet mig en Safari tur i 50 års fødselsdags gave.
Det er et stykke tid siden, men arbejde med videre har ikke tilladt mig at tage turen. Men et eller andet sted i 2015 står der Safari i kalenderen.

Nu til spørgsmålet:
Jeg er let øvet riffeljæger med min 6,5x55.
Jeg søger nu en riffel i en god kaliber til min Safari tur, den skal samtidigt udgøre det for at være min eneste riffel, men til de større antiloper samt det skandinaviske vidt. (En stor kaliber kan lades ned, men en lille kaliber forbliver lille :smile: )

Jeg er ikke "rekylling" (fedt ord :fun: ), men jeg fornemmer at fortsat skydning fra en lang jagt match med en 375HH kan anes :smile:

Øvrige ønsker til kaliberen er:

På forhånd tak !

Hilsen MartinB
Jeg tror du vil komme til at kunne lide en .375 H&H. Nem at finde hylstre og kugler til. Kan få ammunition over det hele(selv i Jylland). I min optik er det ikke kaliber til en feltskydning. Jeg er sikker på den kan men jeg tror skytten opgiver før bøssen gør. Køb den som en jagtriffel og træn på relevante afstande op til 200m. Lad din 6,5 være en papdræber. Jeg kender en del der har anvendt .375H&H(og stadig gør) og de udtrykker kun glæde og smil på læberne når samtalen falder ind på deeres .375 H&H Magnum. Der er en kaliber der har et præcisionpotientiale på +300m så det er ikke sådan du vil føle at du ikke har rækkevidde og kraft samtidig. Jeg har en .378Weatherby du er velkommen til tage en Sving-om med på skydebanen. Det vil måske give dig en fornemmelse om dit måske valg vil falde på .375 som den bløde mellemvej.
Når du er hjemmeruller skal du vide at kugler til .375 fås fra 200-380grain.
Senest rettet af Slettes3 15. jan 2015, 18:05, rettet i alt 2 gange.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Torben Dahl » 15. jan 2015, 18:03

jeg ville tage 9,3x62
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af LFuppen » 15. jan 2015, 19:03

375 H&H - endda legal nogle steder til elefant

Og som hjemmeruller patroner til fornuftige priser :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af HappyNanoq » 15. jan 2015, 19:08

Ville have sagt .30-378Weath.Mag

Indtil jeg så at det ikke skulle være en "barrel burner".. :smile:
Men jo, .375 lyder som et godt bud, omend en smule traditionel, så er den bestemt stadig alsidig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Reloadere » 15. jan 2015, 20:48

Bessie4ever skrev:Vurderet ud fra dit indlæg : 375H&H

+1 :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Langenge » 15. jan 2015, 22:17

Jeg er på ingen måde kompetent til at rådgive dig omkring riffel til safari, så det vil jeg undlade at udtale mig om.
Men nedenstående udtalelse vil jeg udtale mig om.
MartinB skrev:den skal samtidigt udgøre det for at være min eneste riffel,
Det er da det mest vanvittige pip i låget åndsvage jeg i mit liv har hørt! Du må sgu da have en skrue løs!
Her har du alle tiders mulighed for at forsvare over for konen, at du anskaffer ENDNU en skyder, og så er det da bare at slå til.
EEN skyder? :freak: Jeg er rystet.
Jeg KAN selvfølgelig tage fejl af dig, da du jo skriver eneste RIFFEL. Det KAN jo være, at du har 7 revolvere og 17 haglbøsser, og derfor vil nøjes med en enkelt riffel, da du ikke vil over de 25. I så fald er jeg mere forstående :Hug:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Martin BN » 15. jan 2015, 22:37

Som jeg læser dit indlæg er der ikke umiddelbart tykhuder på menuen når du tager til Afrika og jeg ville derfor holde mig et niveau under 375H&H. Jeg ville selv blive træt af at slæbe rundt på en stor tung riffel til "almindelige" formål. Som andre har nævnt ville jeg nok også kigge på at beholde din nuværende riffel.

Mit eget valg til nogenlunde samme formål faldt på .35 whelen, som jeg er meget glad for (som riffel nr. 2 ovenpå en mindre). Det kunne i og for sig lige så godt have været en 8x57, 8x64 eller 9,3x62, men nu var det en .35whelen der bød sig til. Skulle jeg ud et egentligt byggeprojekt kunne det let blive en 8,5x63 reb:-). Mellemgruppen med relativt tunge kugler er effektive og rekylmæssigt til at skyde selv længere serier med. Med de nye kikkerter med kuglebane kompensator og en afstandsmåler er debatten om, hvor flatskydende de enkelte kalibrer er, lidt udvandet. Når du er genlader, bliver kugleudbuddet rigeligt stort uanset hvad du vælger og mht hylstre er det et spørgsmål om at købe et tilstrækkeligt stort batch fra start.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af LFuppen » 15. jan 2015, 22:39

EEN SKYDER ?
.460 WEATHERBY MAGNUM snupper alt levende på landjorden - både forfra, bagfra og på tværs - er nogen i tvivl, så stil op til en test :rolf: :rolf:
Billig at lade til som hjemmelader ( efter hylstrene er indkøbt :neutral: ) :thumbup:

Og kan sende en 350 Grain kugle afsted med over 900 m/sek :biggrin: :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Raptor357 » 15. jan 2015, 22:48

Selv om der ikke er tykhuder på menuen, så er der ikke nogen der siger de ikke er i området.
Min kone taler om hvor godt hvorte vildtet de har smager, bøfler spiser de ikke, men de bevæbner sig efter bøfler hvor hun kommer fra.
Man ved aldrig hvornår sådanne en kommer og er i dårligt humør.
Original billedet på over 100kb LINK
Vedhæftede filer
buffalo-r.jpg
(98.19 KiB) Downloadet 1686 gange
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af EGJ » 15. jan 2015, 22:52

Jeg vil ikke bevæge mig ind i kaliberverdenen i Afrika, men hvis du er ude i kun at ville have én riffel, ville jeg overveje at leje riflen i Afrika og så beholde din 6,5x55 til hjemmebrug.

Jeg ved man på mange safariture tilbyder udlejning af de store kalibre og at man selvfølgelig bruger tid til indskydning og håndteringen, så man bliver dus med riflen inden man drager på safari.

Ville nævne muligheden, da en elefantbøsse som eneste riffel, virker som en rigtig dårlig løsning for en dansk jæger, med mindre du forventer fremover først og fremmest at skulle jage i Afrika.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af HHC » 16. jan 2015, 07:27

Nu har jeg heldigvis mere end en riffel, man skulle nødig anses for " mistænkelig"
Mit valg er en 338 WM som kan klare mere end min pengepung, samtidig er den fin til drivjagt.
Back up er en S&L 7x61 S&H som rigelig dækker det vildt som jeg ønsker at jage i Afrika når den tid kommer.

Problemet med min kære 7x61 er naturligvis ammunitionen, som er næsten umuligt at få fat i på de breddegrader.

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af SHR 30.06 » 16. jan 2015, 10:17

MartinB skrev:Jeg er let øvet riffeljæger med min 6,5x55.
Jeg søger nu en riffel i en god kaliber til min Safari tur, den skal samtidigt udgøre det for at være min eneste riffel, men til de større antiloper samt det skandinaviske vidt. (En stor kaliber kan lades ned, men en lille kaliber forbliver lille :smile: )

Jeg har brugt det seneste 1/2 år på at prøve mig frem, ved forskellige lejligheder.

Det lykkedes mig at prøve:
300WM, 30-06, 8x57, 375HH, 338Federal, 7x57.
Disse kalibre prøvede jeg på skydebanen.

Andre kaliber forslag er meget velkommen.
Som de andre skriver så skal du da ikke sælge din 6,5x55. Du finder ikke bedre kaliber til feltskydning og jagt i Danmark. Så den skal du da i stedet SUPPLERE :biggrin: .

Jeg skyder med 6,5x55 indenfor Danmarks grænser og med 338 win mag udenfor. Den kan tage alt undtaget tykhuderne i AAAfrika. Så hvis du ikke skal skyde på dem så kig på en 338 win mag eller 9,3x62. Dem kan man også bruge til det europæiske vildt når du engang kommer hjem igen.

Og den med at der kommer en bøffel farende lige pludselig: Det er derfor der er en PH med dig på turen. Det er hans opgave at nedlægge den. Så glem alt om selvforsvar. Skulle det endeligt gå så galt så tror jeg heller ikke at en bøffel kan tåle en 338 imellem øjnene (altså kun i absolut nødstilfælde).

Så din løsning må da klart være at beholde din 6,5 og supplere med en i mellemklassen (338win mag / 9,3x62 / 375 H&H)
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

MartinB
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 07:56
Interesser: Foto, Akvarie og Sortkrudts sk
Geografisk sted: Fjern Østen
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af MartinB » 16. jan 2015, 12:12

Kære alle,
Mange tak for jeres svar på indlægget :smile:
Jeg er meget glad for den konstruktive feedback.

Jeg kan forstå på forum at løsningen er at jeg beholder 6,5x55 (SAKO 75) og supplerer med noget i 338-9,3-375 størrelsen.

Jeg var godt klar over mit "ene riffel" indlæg ville give reaktioner....men jeg ville ikke udi at skulle købe 5-6 rifler til våbenskabet, hvorimod en riffel med vekselpiber lyder interessant. (e.v.t. sælge 6,5 som en del af en handel om en riffel med vekselpibe)

Jeg vil så lige benytte lejligheden til at efterspørge råd omrifler, hvilke fabrikat?
Jeg vil ikke frådse med pengene, men jeg vil gerne betale for kvalitet.

Når man bevæger sig i 338-9,3-375 området, hvilke kalibrer skal man undgå når det drejer sig om "barrelburners"

Igen tak for hjælpen

venlig hilsen


MartinB

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af SHR 30.06 » 16. jan 2015, 12:39

Du kan da ikke nænne at sælge en Sako 75??? Du får aldrig en bedre riffel (har selv sako og tikka på hylderne :biggrin: )

Skal du have en med vekselpibe så bør du se på Blaser, Mauser M03 og Sauer 202. Der vil være flere som siger S&L lige om lidt og det må stå for deres regning.

Jeg har haft en Blaser R93 og en Sauer 202 med flere piber indover. Begge dele fungerer aldeles udmærket. Men det vil være billigere for dig at finde en sako 75/85 mere i et stort kaliber end at anskaffe dig en af dem. piber, montager, magasiner, bundstykkehoveder..... ja ALT koster kassen for de tre nævnte. Men det virker! Det er rigtigt dejlige våben. Jeg skiftede bare mine fordi jeg aldrig glemte den lækre Sako 75 som jeg engang havde. Og det endte med at hele skidtet røg ud igen så jeg kunne komme tilbage til det finske.

Men skulle jeg vælge en med vekselpibe igen så blev det nok en sauer 202 Take down. fuldstændig fantastisk lækker at skyde med!
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af LFuppen » 16. jan 2015, 12:42

MartinB skrev:Kære alle,
Mange tak for jeres svar på indlægget :smile:
Jeg er meget glad for den konstruktive feedback.

Jeg kan forstå på forum at løsningen er at jeg beholder 6,5x55 (SAKO 75) og supplerer med noget i 338-9,3-375 størrelsen.

Jeg var godt klar over mit "ene riffel" indlæg ville give reaktioner....men jeg ville ikke udi at skulle købe 5-6 rifler til våbenskabet, hvorimod en riffel med vekselpiber lyder interessant. (e.v.t. sælge 6,5 som en del af en handel om en riffel med vekselpibe)
Hvordan kan man nøjes med 5 - 6 rifler ? :mrgreen:

Ja, behold du din 6,5x55
Og du kan tjekke hvad genladnings delene koster til de enkelte kaliber før du tager et valg.

Hvilket mærke ? Riflerne skyder sikkert fint alle sammen, men små finesser koster kassen.
Ring rundt til forskellige butikker og høre hvad de har.

Og - skal du have en ny riffel eller nøjes med en brugt ? :???:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Slettes3 » 16. jan 2015, 13:23

MartinB skrev:

Når man bevæger sig i 338-9,3-375 området, hvilke kalibrer skal man undgå når det drejer sig om "barrelburners"

MartinB
Det er kadencen på dine skudserie der som udgangspunkt afgøre og piben bliver hurtig slidt. Når dette er skrevet findes der kaliber belaster piben mere fordi de udvikler meget højt tryk og samtidig har en stor krudtvolume. Men indtil videre er de kaliber der er omtalt her og i det område du søger er "barrelburning" ikke aktuelt...og slet ikke som jagtvåben.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Torben Dahl » 16. jan 2015, 13:25

en blaser 6,5 og 9,3x62 så er du klar til det hele og det kan være i en kuffert
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Great Dane » 16. jan 2015, 14:36

Torben Dahl skrev:en blaser 6,5 og 9,3x62 så er du klar til det hele og det kan være i en kuffert
Hey dohh, han skrev at han ville have en riffel... :giggle:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Raptor357 » 16. jan 2015, 15:41

Vekselsæt er da en mulighed, men hvorfor ikke 2 rifler ? prisen er formentlig den samme.
.375 holland virker fint på bøffel, hovedskud skal man prøve at undgå de pandeskallen er voldsomt tyk.
en 6.5x55 og en .375 Holland & Holland lyder som en fin combo i mine ører. .375 kan jo lades meget ned, men kuglen vil bibeholde sit dejlige store frontareal.
Jeg er selvfølgelig farvet, men en CZ 550 Magnum er en fin brugsriffel som heller ikke koster alverden. Men selv om det er en ultra no nonsens riffel der virker under "alle" forhold, så er den jo ikke så lækker i låsen som de bedre S&L, Weatherby og Saur rifler.
Vedhæftede filer
buffalo_shot_placement.jpg
buffalo_shot_placement.jpg (73.01 KiB) Vist 10035 gange
buffalo_shot_placement_1.jpg
buffalo_shot_placement_1.jpg (91.89 KiB) Vist 10035 gange
buffalo_shot_placement_3.jpg
buffalo_shot_placement_3.jpg (33.82 KiB) Vist 10035 gange
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Valg af kaliber i den mellemstore ende.

Indlæg af Imcses » 16. jan 2015, 16:54

MartinB skrev:Kære alle,
Mange tak for jeres svar på indlægget :smile:
Jeg er meget glad for den konstruktive feedback.

Jeg kan forstå på forum at løsningen er at jeg beholder 6,5x55 (SAKO 75) og supplerer med noget i 338-9,3-375 størrelsen.

Jeg var godt klar over mit "ene riffel" indlæg ville give reaktioner....men jeg ville ikke udi at skulle købe 5-6 rifler til våbenskabet, hvorimod en riffel med vekselpiber lyder interessant. (e.v.t. sælge 6,5 som en del af en handel om en riffel med vekselpibe)

Jeg vil så lige benytte lejligheden til at efterspørge råd omrifler, hvilke fabrikat?
Jeg vil ikke frådse med pengene, men jeg vil gerne betale for kvalitet.

Når man bevæger sig i 338-9,3-375 området, hvilke kalibrer skal man undgå når det drejer sig om "barrelburners"

Igen tak for hjælpen

venlig hilsen


MartinB

Husk sako også laver 9,3x66. Jeg fik en lavet til min sauer 202. Dejlig kaliber. Funker til det meste



hilsen
Ivan Olsen

Besvar