råd søges til sammensætning af kaliberkombinationer

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: råd søges til sammensætning af kaliberkombinationer

Indlæg af Unicorn » 15. dec 2014, 18:27

Mange tak for indlæggene - også dem i PB. Der er mange gode bud, men ikke så mange der går i den retning, som jeg egentlig troede. Jeg udelod bevidst at skrive, hvad jeg bruger nu - for ikke at farve evt. forslag. Set i bakspejlet, så kunne det have gjort det lidt nemmere.

Jeg har en 223rem, som jeg bruger til bukkejagt og ræv, samt i alm. jagtsæson, når jeg ved at det kun er råvildt jeg er efter. Den 223'er er højt elsket, og bliver brugt til 20-30 stk. vildt om året og er dermed min meste brugte kaliber på jagt.

Derudover har jeg en 308'er som jeg bruger herhjemme, når jeg ved at der er mulighed for både rå- då- og en sjælden gang kronvildt. Den er desuden min primære træningskaliber pga. den billige ammunition. Den napper 10-15 stk. vildt om året. Den gør jobbet ganske fint og dyrene lægger sig efter at være blevet ramt.

Til natjagt på grise i Sverige og drivjagt i Tyskland har jeg en 9,3x62. Den vælter stort set hvad som helst på nært hold, men af en eller anden grund så er jeg aldrig blevet rigtig glad for den.

Jeg har brugt ovenstående kombination i noget tid, og det var med den i tankerne at jeg fik mig sneget op på 3-4 kalibre. Jeg synes nemlig at der mangler noget til det lidt længere (maks. 350-400m). Jeg er klar til at sælge alle 3 og begynde forfra, men har sgu svært ved at finde en kombination der ikke kun er fornuftig, men også er lidt sjov. Det er dog vigtigt for mig at holde vægt + rekyl nede på et fornuftigt niveau.

Jeg har kigget på 6,5x55 + 9,3x62 + 7mm rem mag., men så skal jeg undvære min 223'er. Hvis jeg bytter 6,5'eren med 223, så mangler jeg en mellemkaliber!

223 + 30-06 Simpelt og nemt, men så mangler der også noget til det lange. Jeg kan dog ikke se ret store fordele ved at supplere med noget mellemklasse magnum så som 270/300 WSM, 7 mm rem. mag eller lign. da jeg synes at de ligger for tæt.

223 + 308 + 8x68s synes jeg selv er et god bud, men så skal jeg til at have 2 forskellige ladninger til 8x68'eren til hhv. drivjagt og det lange. Så er vi tilbage ved ekstra indskydning og de besvær der følger. Desuden synes jeg altså at min 308'er er lidt brystsvag til f.eks. kronvildt.

223 + 270 win + ? Decision decisions
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: råd søges til sammensætning af kaliberkombinationer

Indlæg af Unicorn » 15. dec 2014, 19:23

FØH skrev:
Kristian_J skrev:Voila
så 30-06 til alt på nær de små.
Jeg er sgu ikke meget for at indrømme det, men der er altså noget om snakken! (jeg har ellers aldrig brudt mig om 30-06 - uden at have nogen som helst grund til det).
Theory is nice, but facts determine the truth.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: råd søges til sammensætning af kaliberkombinationer

Indlæg af Slettes3 » 15. dec 2014, 19:46

Jeg syntes ikke du skal vælge fra. Din .223 udfylder en fin kaliberklasse alt op til råvildt samt du kan tage til Afrika og nedlægge mindst 15 forskellige stykker vildt ligeledes. .223 udfylder ligeledes en rolle som en billig skydebane kaliber.
Jeg syntes du skulle tilvælge 7mmRem magnum + .375H&H. Samme hylstre bund til et veksle pibesæt. Det giver som jeg ser på det den mest brede fordeling til det meste vildt på alle kontinenter. Ligeledes kan du finde ammunition i stort set alle lande med alle tre kaliber.

7mmRem Mag til svin, kronvildt og større antiloper og langholds bjerg/savannejagt.
..375 H&H til alle BIgfive i Afrika samt alle større antiloper.
.223Rem. Råvildt, småvildt, papbjørne på skydebanen.

Min egen kombo er:
.270Wea til alt under 200-300 kg.
.333Jeffery +300kg
.378wea til BigFive
En tung dobbeltriffel som back-up.

Jeg har .240Wea, en 300 H&H og 8x57. De fungere fint, men det er bare ikke dem jeg først griber i våbenskabet. Der kommer de andre først.

Jeg havde en .416Rigby indtil for ikke længe siden. Fed kaliber men jeg følte ikke jeg havde brug for en +.400kal repeterriffel. Her syntes jeg en dobbeltriffel udfylder en bedre rolle til kortholds våben.

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: råd søges til sammensætning af kaliberkombinationer

Indlæg af SHR 30.06 » 16. dec 2014, 08:03

Unicorn skrev:223 + 270 win + ? Decision decisions
9,3x62 eller 338 win mag. Se eventuelt min tidligere anbefaling :biggrin: Skal du have en fladskyderkaliber så smid en 165grains i en 338 win mag. ... Så skal du se flad kuglebane.
Men nu har du jo en 9,3x62 og har fundet ud af at du ikke er specielt glad for den. Hvorfor ikke? Hvis det skyldes rekyle så vil det ikke hjælpe at du køber en magnumbørste. En 338 win mag slår mindst lige så hårdt Hvis det ikke skyldes rekyle så ville jeg holde fast i de tre du har nu. De dækker hele paletten og er røvkedelige men yderst effektive.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Besvar