S&L vs Sauer

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: Sv: S&L vs Sauer

Indlæg af Mini » 26. jul 2014, 12:45

308 W skrev:
Mini skrev:
Ronin skrev:Hej NVF,

Jeg har idag været ude ved vaabensmeden. årsagen var interesse i Sauer 101.

Både Kristian og Per fik akkurat samme ansigtsudtryk og trak på deres "Jaee, tjaee og øhh..." da jeg nævnte den.

Så kiggede vi på Sauer 202 som også er en lækker riffel. Der er dog noget med sikringen som sidder ved aftrækkeren for at kunne aflade som så lidt farlig ud.

Så hev de en Victory frem. den var altså lækker. Bare at åbne låsen var som at sætte sig ind i en dyr BMW og lukke døren.

Men hvad er holdningen herinde til disse 2 rifler?

Jeg har nu en T3 hunter som også gør arbejdet glimrende egentligt. Nogle gange er det bare lækkerier at få noget nyt syntes jeg.

Ronin

JA men hvorfor ??

Med risiko for at blive dømt til at være partykiller, og udskældt af sauer og SL fans vil jeg sige:

Skulle jeg bytte mine Tikkør væk for noget, blev det til Sako.

De nævnte rifler har bestemt mange fans, men jeg har svært ved at se det der retfærdiggør merprisen.

Ha en bekendt der 2 gange har været ved at skyde knoppen af sig selv med en 202. Den ene gang fordi jagtkniven aktiverede sikring og aftrækker - anden gang var det en gren - begge gange under pürsch langs hegn - hørelsen er næsten intakt igen. En anden kammerat fik piben skiftet inden riflen var 1 år da der var rust i kammeret - manglende vedligeholdelse sagde forhandleren - men den godtog han ikke - som befalingsmand i livgarden - derudover skulle der klikkes på zeissen ved hver kontrolskydning, og det var han ikke vant til med de tidligere rifler (renov. Carl Gustav og Tikka T3 hunter) riflen er nu byttet med en S & L, men den har jeg ingen anmeldelser på. Jeg har hørt utallige eksempler på problemer med aftræk/bundstykke med manglende skud (klik) og utilsigtet skudafgang, men det er på 3. person niveau.

To andre kammerater har S & L den ene en Classic og den anden en Classic DL. 1. mand har jeg ikke hørt noget negativt fra anden mand har haft svært ved at få afsikret (fra 1 til 2. til 3. position) på den efter min mening noget upolerede sikring og har misset en enkelt buk på den konto. Bruneringen på hans 3,3x62 pibe er efter min mening ringe til noget i den prisklasse men mon ikke den virker ok.

Jeg kender ikke Saurs montager men S & L virker noget klejn, upoleret i kanten synes jeg. Jeg monterede kikkert for den ene af kammeraterne. Her foretrækker jeg Optilocken mange gange. og den kan af og påmonteres uden træfændring, men det mest geniale er fiberringene der hindrer spændinger i kikkerten. Da jeg købte min Z 6i spurgte forhandleren hvilke ringe den skulle sidde i. Da det var optilock var det ok jeg selv monterede, var det andre garanterede de ikke hvis der skete noget med kikkerten.

Jeg har vist gennem tiden været ejer af ca. 6 Tikkaer og det eneste problem jeg har haft er manglende præc. i min 22-250 pga. utilstrækkelig rensning, og en enkelt "klikker" på skydebanen. Vi skulle lade 3 patroner i magasinet, ligge det ved siden af riflen, løbe 20 M op til riflen lade og skyde. bundstykket må ikke have været tilstrækkeligt til bage da den ikke havde taget 1 patron op i kammeret, men det må vel skyldes en fejl 40 - ellers har jeg aldrig haft problemer med fødning.

Ja og låsegangen er mere lækker på de to du nævner - hvad kan du bruge det til?? aftrækket og sikringer er enklere o mere pålidelig på Tikka og det vægter jeg højere.

Jeg ved godt at jeg er Tikka-tosse, men det er endnu ikke lykkedes for nogen at forklare mig hvorfor jag skal give det dobbelte for noget som ikke har større brugsværdi.

Våbensmeden er inkarneret S & L forhandler, andre forhandlere i det midtjydske vil ikke røre SL med en ildtang - hvorfor mon ??
Jeg kan nævne minimum 3 forhandlere i det midtjyske der forhandler S&L [emoji6]

Selv foretrækker jeg min Tikka T3 [emoji106]

Sendt fra min GT-I9300
Du har helt sikkert ret, jeg skrev heller ikke at der ingen var :neutral: men der er da en grund når en forhandler frasiger sig et mærke, som ellers kunne give en omsætning i butikken. Lokalt er der også en enkelt der lovpriser SL, men jeg kender ikke andre mærker der er "lockoutet"

Ellers er vi helt enige :thumbup:
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af DS413J » 26. jul 2014, 12:48

Mini .

1 Ting er jeg uenig i ..

Jeg har ikke mange pæne ting og sige om S&L .. men lige deres montage system syntes jeg er genialt, og efter min erfaring er det absolut lige så pålideligt som optilock og andre montager, og min erfaring har også vist at ihvertfald min egen S&L fint holdt samme træfpunkt efter af/påmontering af kikkert .
problemet med min S&L var beddingen, det lignede for det første arbejdet fra en 3 årig, og beddingen var blød som snot. .
det kunne S&L på ingen måder genkende, og det måtte absolut være mig der var en tosse.. der var en fandens til ævl og kævl og bøvl med dem, og senere også med en lyddæmper fra dem som var modulær men alligevel ikke kunne skilles.
der har været flere andre dumme oplevelser med dem.
men jeg kommer ALDRIG nogensinde til at eje nogen af deres produkter igen. kvaliteten eller mangel på samme er alt for svingende , og behandlingen fra selve firmaet, uden og nævne navne, er ud over hvad jeg vil finde mig i

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Mini » 26. jul 2014, 12:56

DS413J skrev:Mini .

1 Ting er jeg uenig i ..

Jeg har ikke mange pæne ting og sige om S&L .. men lige deres montage system syntes jeg er genialt, og efter min erfaring er det absolut lige så pålideligt som optilock og andre montager, og min erfaring har også vist at ihvertfald min egen S&L fint holdt samme træfpunkt efter af/påmontering af kikkert .
problemet med min S&L var beddingen, det lignede for det første arbejdet fra en 3 årig, og beddingen var blød som snot. .
det kunne S&L på ingen måder genkende, og det måtte absolut være mig der var en tosse.. der var en fandens til ævl og kævl og bøvl med dem, og senere også med en lyddæmper fra dem som var modulær men alligevel ikke kunne skilles.
der har været flere andre dumme oplevelser med dem.
men jeg kommer ALDRIG nogensinde til at eje nogen af deres produkter igen. kvaliteten eller mangel på samme er alt for svingende , og behandlingen fra selve firmaet, uden og nævne navne, er ud over hvad jeg vil finde mig i
Det er i orden at være uenig. jeg siger ikke at deres montage er dårlig - men klejn, med små skruer, og poleringen af de små hakker der udgør rekylstop var ringe (uldent, upolerede grater) på det sæt jeg monterede. Fiberringene er geniale, både mht at undgå klemmemærker i kikkerten, undgå spændinger i kikkerten, og at holde den centreret - der er så vidt jeg ved ingen andre der har noget tilsvarende.
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: s&L vs Sauer

Indlæg af MadsenRex » 26. jul 2014, 13:25

Mini skrev:
DS413J skrev:Mini .

1 Ting er jeg uenig i ..

Jeg har ikke mange pæne ting og sige om S&L .. men lige deres montage system syntes jeg er genialt, og efter min erfaring er det absolut lige så pålideligt som optilock og andre montager, og min erfaring har også vist at ihvertfald min egen S&L fint holdt samme træfpunkt efter af/påmontering af kikkert .
problemet med min S&L var beddingen, det lignede for det første arbejdet fra en 3 årig, og beddingen var blød som snot. .
det kunne S&L på ingen måder genkende, og det måtte absolut være mig der var en tosse.. der var en fandens til ævl og kævl og bøvl med dem, og senere også med en lyddæmper fra dem som var modulær men alligevel ikke kunne skilles.
der har været flere andre dumme oplevelser med dem.
men jeg kommer ALDRIG nogensinde til at eje nogen af deres produkter igen. kvaliteten eller mangel på samme er alt for svingende , og behandlingen fra selve firmaet, uden og nævne navne, er ud over hvad jeg vil finde mig i
Det er i orden at være uenig. jeg siger ikke at deres montage er dårlig - men klejn, med små skruer, og poleringen af de små hakker der udgør rekylstop var ringe (uldent, upolerede grater) på det sæt jeg monterede. Fiberringene er geniale, både mht at undgå klemmemærker i kikkerten, undgå spændinger i kikkerten, og at holde den centreret - der er så vidt jeg ved ingen andre der har noget tilsvarende.
Prøv evt blaser

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Mini » 26. jul 2014, 13:51

Blaser er også prøvet. Dyrt, stoler ikke på gardenakoblingen, havde 1 klikker i 6 skud, fordi bundstykket ikke var hamret hårdt nok i - man kunne måske vænne sig til det og den stramme sikring, men igen hvorfor ?

Sendt fra min HTC One X med Tapatalk
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

DS413J
Banned
Banned
Indlæg: 172
Tilmeldt: 26. mar 2013, 09:29
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af DS413J » 26. jul 2014, 14:07

Mini skrev:
DS413J skrev:Mini .

1 Ting er jeg uenig i ..

Jeg har ikke mange pæne ting og sige om S&L .. men lige deres montage system syntes jeg er genialt, og efter min erfaring er det absolut lige så pålideligt som optilock og andre montager, og min erfaring har også vist at ihvertfald min egen S&L fint holdt samme træfpunkt efter af/påmontering af kikkert .
problemet med min S&L var beddingen, det lignede for det første arbejdet fra en 3 årig, og beddingen var blød som snot. .
det kunne S&L på ingen måder genkende, og det måtte absolut være mig der var en tosse.. der var en fandens til ævl og kævl og bøvl med dem, og senere også med en lyddæmper fra dem som var modulær men alligevel ikke kunne skilles.
der har været flere andre dumme oplevelser med dem.
men jeg kommer ALDRIG nogensinde til at eje nogen af deres produkter igen. kvaliteten eller mangel på samme er alt for svingende , og behandlingen fra selve firmaet, uden og nævne navne, er ud over hvad jeg vil finde mig i
Det er i orden at være uenig. jeg siger ikke at deres montage er dårlig - men klejn, med små skruer, og poleringen af de små hakker der udgør rekylstop var ringe (uldent, upolerede grater) på det sæt jeg monterede. Fiberringene er geniale, både mht at undgå klemmemærker i kikkerten, undgå spændinger i kikkerten, og at holde den centreret - der er så vidt jeg ved ingen andre der har noget tilsvarende.
Jeg vil til den dag jeg dør vove og påstå at overholder man tilspændings moment så oplever man ikke klemmemærker.
jeg ved godt at langt de fleste har det i både håndleddet og alt mulig andet :giggle: jeg har en sød lille moment nøgle, og har aldrig haft klemmemærker, og heller aldrig haft en optik der rykker sig eller hvor der har været spændinger.
man kan selvfølgelig fluekneppe tingene herfra og til juleaften og begynde og lappe sine ringe osv osv.
men jeg vil alligevel vove og påstå at hvis man bruger en momentnøgle, samt at man husker og krydsspænde ringene og er lidt omhyggelig med at 2 af skruerne ik får 4 omgange mere end de andre så er man jævn godt kørende, også uden klemmemærker.
Optilock er en ganske fornuftig montage, men der findes også en del andre gode på markedet, også i en prisklasse der gør dem attraktive i forhold til optilock, men så er vi ude i religion, nogen er til datteren andre til moren.

MHT Blaser. så bevæger vi os op i et prisleje hvor det pludselig bliver attraktivt og få bygget sin egen riffel som tidligere forslået i tråden. og det må jeg indrømme at jeg til hver en tid 1000 gange hellere ville. . og har man oveni en mand som NP Nielsen til at klare opgaven for en, så kan blaser altså rende og hoppe. .
jeg har ik noget dårlig som sådan og sige omkring blaser, men jeg vil simpelthen ik betale SÅ afsindig mange penge for en samlebåndsriffel .
Senest rettet af DS413J 26. jul 2014, 14:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

s&L vs Sauer

Indlæg af MadsenRex » 26. jul 2014, 14:09

Mini skrev:Blaser er også prøvet. Dyrt, stoler ikke på gardenakoblingen, havde 1 klikker i 6 skud, fordi bundstykket ikke var hamret hårdt nok i - man kunne måske vænne sig til det og den stramme sikring, men igen hvorfor ?

Sendt fra min HTC One X med Tapatalk
Nu skal man ikke hamre den i, men bare lukke bestemt. Og gør man det er der ikke noget problem. Mht sikring er det den mest sikre af slagsen, og skide genial. Jeg kan gå med et skud i kammeret med kanonen på ryggen, uden at skulle bekymre mig om at sikring måske er skubbet frem. Og hvis den er for stram, er rekylen nok også voldsom for dig i en kal.22[emoji6]

The Cleaner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 27. jul 2013, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af The Cleaner » 26. jul 2014, 23:40

MadsenRex skrev:
Nu skal man ikke hamre den i, men bare lukke bestemt. Og gør man det er der ikke noget problem. Mht sikring er det den mest sikre af slagsen, og skide genial. Jeg kan gå med et skud i kammeret med kanonen på ryggen, uden at skulle bekymre mig om at sikring måske er skubbet frem. Og hvis den er for stram, er rekylen nok også voldsom for dig i en kal.22[emoji6]
+1, sikringen på Blaser er netop en af fordelene ved det system i min optik. I fht. holdbarhed og robusthed har min fået masser af tæsk (og lige dele olie og kærlighed) og har intet at udsætte pt.

Mvh,
N

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: s&L vs Sauer

Indlæg af MadsenRex » 26. jul 2014, 23:49

The Cleaner skrev:
MadsenRex skrev:
Nu skal man ikke hamre den i, men bare lukke bestemt. Og gør man det er der ikke noget problem. Mht sikring er det den mest sikre af slagsen, og skide genial. Jeg kan gå med et skud i kammeret med kanonen på ryggen, uden at skulle bekymre mig om at sikring måske er skubbet frem. Og hvis den er for stram, er rekylen nok også voldsom for dig i en kal.22[emoji6]
+1, sikringen på Blaser er netop en af fordelene ved det system i min optik. I fht. holdbarhed og robusthed har min fået masser af tæsk (og lige dele olie og kærlighed) og har intet at udsætte pt.

Mvh,
N
Min bliver brugt hårdt og tit! Og den bliver aldrig skånet. Jeg skyder vel 1500-2000 skud om året, og den er nu på sit andet år, stadig funktionel som da den var ny!
Det er en skydemaskine og en trofast kammerat, der aldrig svigter!

Kan kun anbefales!

Mini
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. jan 2013, 10:01
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 71 times
Been thanked: 22 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Mini » 27. jul 2014, 00:06

Ja. Vi er jo ude at diskutere smag og behag - og egentlig gjaldt det Sauer og S & L og så kom Blaser. Jeg kender ikke konkrete problemer med blaser. Nogen kan li moderen andre datteren og sådan vil det vel være.

De problemer jeg nævner ovenfor med de to mærker er konkrete, dog på 2. hånd.
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Ronin » 27. jul 2014, 00:23

Hej Alle,

Tak for alle jeres input. Det er svært at lave en tråd omkring kaliber eller våben som på en eller anden måde ikke starter en lille religionskrig.

Jeg har været ude og pille ved de samme igen, jeg er stadig lige vidt i beslutningsprocessen må jeg indrømme. Så jeg tror jeg lader det ligge nogle år til Helix kommer i links.

Brønden: Det er nogle fine links du har givet, men jeg tror hverken jeg har økonomien eller tilpas nørdet indsigt i riffelopbygning til at kunne deltage i et sådan projekt, hvor spændende det end kunne være.

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Brønden » 28. jul 2014, 10:18

du ringer bare til en lokal våbensmed som du kan få numrene af, af os. Og så beder ham bygge det du gerne vil have til det budget du nu har. du skal ikke selv ud og hente tingene hjem.

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Ronin » 10. aug 2014, 12:25

Hej Brønden,

Jeg vil egentligt gerne tage mod dit tilbud omkring at få de numre på våbensmede som kunne trylle netop MIT ønskevåben frem :-)

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 255
Tilmeldt: 19. apr 2008, 21:22
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: S&L vs Sauer

Indlæg af Imcses » 10. aug 2014, 12:40

Jaktjournalen har lige testet sauer 101 i deres nye nummer 9. Meget positivt

Besvar