Drilling - Hvad bruger du din til?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Renico12 » 21. apr 2014, 22:21

Jeg faldt lige over en flot og billig drilling i 12/70-6,5x55 og da jeg hverken står og mangler en ny riffel eller et nyt haglgevær, jamen så kunne den da godt komme i skabet! Men hvad bruger folk deres drilling til?

Jeg husker på en trykjagt hvor der både kunne komme rådyr og krondyr ude på 50meter, men også hare eller ræv på 15-20 meter. Der ville en drilling da være god at have i hånden. Men det er måske også sådan de fleste kombinationsvåben bliver brugt?

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Bessie4ever » 21. apr 2014, 22:39

Det lyder som fornuftigt brug af et kombinationsvåben!
Jeg er i hvert fald blevet træt af at høre div "heltehistorie" om hvor langt ude sådan et "præcisionsvåben "
kan skyde en buk. :modbat:

Bare husk at de åbne sigtemidler lige så vel som kikkertsigter skal skydes ind ved amuskifte
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Renico12 » 21. apr 2014, 22:48

Korn og kærv kommer jeg aldrig til at bruge, men en 1-4 kikkert kunne godt komme på. Men det undre mig lidt om en riffelkikkert ikke vil sidde i vejen for et evt haglskud på 15m
:what:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af C-X » 21. apr 2014, 22:53

Kombivåben er ofte set brugt af hundeførere, især under eftersøgning. Det kan give et kortere (hagl-)løb og dermed lettere at manøvrere rundt i det tætte. De er ikke altid helt velsete på selskabsjagter, hvor det kun med med hagl, da nogen kunne frygte for andet indhold.

Det er mine observationer omkring våbentypen. Mindre præcission, mere all-round tæt på.

Personligt ville jeg gerne have en kort klassisk drilling. Et af det eneste våben, hvor jeg ville vælge klassisk træ og engelsk skæfte. Nøj, de kan være søde...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Bessie4ever » 21. apr 2014, 23:21

Renico12 skrev:Korn og kærv kommer jeg aldrig til at bruge, men en 1-4 kikkert kunne godt komme på. Men det undre mig lidt om en riffelkikkert ikke vil sidde i vejen for et evt haglskud på 15m
:what:
Kikkerten sidder meget i vejen. Jeg har haft en med på skydebanen for sjov.
Mit gamle holdskydningshold ville gerne lege og vi skulle dyste med kombinationsvåbenet.
Det gik helt a h til for os alle, men sjovt var det da, specielt når de andre skød.
Jeg anbefaler helt klart åbne sigtemidler og så kort afstanden ned til man magter det.
Af 5 mand var 11 duer ud af 24 stk bedste kort og der blev ramt fleste
Bagduer og vores holdsnit lå altså over 20.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Bemoni1 » 22. apr 2014, 09:57

Jeg er MEGET glad for min lille drilling, det er en Franz Sodia i 16 / 7x57R, som jeg fik til en fornuftig pris.
Jeg har den altid med, når jeg går på min egen jagt om efteråret og vinteren, samt når den specifikt bliver inviteret med på en drivjagt, ellers bruger jeg en af de andre 16'ere som jeg har.
Den var monteret med en ældre Nickel 4 - 10 x 42 kikkert i einhack montage, som nu bliver udskiftet til noget mere tidssvarende.

7 x 57R er et godt kaliber, med en 160 grains SST har den fældet både råvildt og kronvildt og rekyle er ikke et problem, faktisk er det lige før en 16'er føles værre, når man træner mange skud på flugtskydningsbanen.

Hvis du får en drilling tilbudt, er det ret vigtigt at du får en kompetent våbensmed til at se på den, for at vurdere om den er i orden, hovedbolte og spændemekanisme er RET dyre at få repareret, så det er bedst at vide den slags ting før man får den købt og så er det en fordel, hvis den allerede er monteret med kikkert, da montager og ringe meget ofte bliver meget dyre, hvis man selv skal til at montere.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Senserazer » 22. apr 2014, 11:22

C-X skrev:Kombivåben er ofte set brugt af hundeførere, især under eftersøgning. Det kan give et kortere (hagl-)løb og dermed lettere at manøvrere rundt i det tætte. De er ikke altid helt velsete på selskabsjagter, hvor det kun med med hagl, da nogen kunne frygte for andet indhold.

Det er mine observationer omkring våbentypen. Mindre præcission, mere all-round tæt på.

Personligt ville jeg gerne have en kort klassisk drilling. Et af det eneste våben, hvor jeg ville vælge klassisk træ og engelsk skæfte. Nøj, de kan være søde...
Skal løbet ikke stadig være 55cm eller derover? Pga. hagldelen? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Bofhenator » 22. apr 2014, 11:34

Senserazer skrev:
C-X skrev:Kombivåben er ofte set brugt af hundeførere, især under eftersøgning. Det kan give et kortere (hagl-)løb og dermed lettere at manøvrere rundt i det tætte. De er ikke altid helt velsete på selskabsjagter, hvor det kun med med hagl, da nogen kunne frygte for andet indhold.

Det er mine observationer omkring våbentypen. Mindre præcission, mere all-round tæt på.

Personligt ville jeg gerne have en kort klassisk drilling. Et af det eneste våben, hvor jeg ville vælge klassisk træ og engelsk skæfte. Nøj, de kan være søde...
Skal løbet ikke stadig være 55cm eller derover? Pga. hagldelen? :???:
Nej.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Senserazer » 22. apr 2014, 13:20

Bofhenator skrev:
Senserazer skrev:
C-X skrev:Kombivåben er ofte set brugt af hundeførere, især under eftersøgning. Det kan give et kortere (hagl-)løb og dermed lettere at manøvrere rundt i det tætte. De er ikke altid helt velsete på selskabsjagter, hvor det kun med med hagl, da nogen kunne frygte for andet indhold.

Det er mine observationer omkring våbentypen. Mindre præcission, mere all-round tæt på.

Personligt ville jeg gerne have en kort klassisk drilling. Et af det eneste våben, hvor jeg ville vælge klassisk træ og engelsk skæfte. Nøj, de kan være søde...
Skal løbet ikke stadig være 55cm eller derover? Pga. hagldelen? :???:
Nej.
Cool! Takker! :razz: Er det fordi det ikke er et haglvåben, men en kombivåben? Og så har 30/60 riffelreglerne?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Bofhenator » 22. apr 2014, 13:34

Netop :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Julle » 22. apr 2014, 13:55

Min står mest i skabet. Men ville ønske jeg havde mulighed for at lufte den ved at have min egen jagt og kunne gå en tur alene (med hund og drilling). Konsortiejagter er typisk enten hagljagter eller riffeljagter.

Julle

Sendt fra min GT-I9295 med Tapatalk

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af Slettes3 » 22. apr 2014, 16:04

Jeg har altid beundret drillinger. Klassisk aestetisk jagt våben. Jeg har desværre aldrig set et behov da jeg ser våbenet som et kompromis...altså hverken fugl eller fisk. Skulle jeg have en drilling
ville det blive en sidelås bøsse i kal 20+20 og 8x57R. Denne kombination ville holde våbenet slank og man kunne sagtens gå op i 68cm piber og stadig kunne få følelsen af en haglbøsse og ikke blive for tung til flyvende vildt(flugtskud). Alle knækløbs våben bør være med randpatron.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Drilling - Hvad bruger du din til?

Indlæg af TheDarkSide » 22. apr 2014, 17:19

Teoretisk set er det jo meget smart. Men glemmer man at skifte fra hagl til kugle eller omvendt, så kan det gå rigtigt galt. Tænk hvis man sender en kugle efter en lav sneppe i en retning hvor et haglskud ville være forsvarligt, men hvor der måske er en bygning 500 meter væk.
Derfor har jeg ikke en drilling eller andet kombivåben.

Besvar