Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Bessie4ever » 18. feb 2015, 08:57

jeg har skudt 3 krondyr med 243 den ene på 178meters afstand, den gik 18meter med et blad skud
senere en kalv på a55meters afstgand den tippede omgående
og så en stor hind på ca65 meters afstand med et lungeskud, den rejste sig på bagbenene og landede på ryggen, så flugtafstand -3meter :fun:

jeg har 2 stk 6x55 speciallavet og jeg er vild med 6mm så :thumbup: herfra
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 18. feb 2015, 09:59

Holten101 skrev:223'eren giver ikke altid gennemskud (måske 7-8 ud af 10 gang med std. 55 GRS SP), men den laver en del ravage (er sikker på at gennemskud ikke er et problem med premium kugler).
Sjovt. Ham jeg købte min .222'er af sagde at det var yderst sjældent der ikke var gennemskud med 55 grain Sako gamehead (alm softpoint) på råvildt. Han havde skudt rigtig meget råvildt med den.
Indtil videre så har jeg også kun haft gennemskud og små udgangshuller og næsten ingen blodudtrækning. Men der er ikke meget kraftoverskud. Rammer du i maven, så kan dyret sikkert gå rigtig langt. Jeg lavede et lungeskud, der kun berørte den ene lunge og der gik dyret 50-60 meter.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 18. feb 2015, 10:26

TheDarkSide skrev:
Holten101 skrev:223'eren giver ikke altid gennemskud (måske 7-8 ud af 10 gang med std. 55 GRS SP), men den laver en del ravage (er sikker på at gennemskud ikke er et problem med premium kugler).
Sjovt. Ham jeg købte min .222'er af sagde at det var yderst sjældent der ikke var gennemskud med 55 grain Sako gamehead (alm softpoint) på råvildt. Han havde skudt rigtig meget råvildt med den.
Indtil videre så har jeg også kun haft gennemskud og små udgangshuller og næsten ingen blodudtrækning. Men der er ikke meget kraftoverskud. Rammer du i maven, så kan dyret sikkert gå rigtig langt. Jeg lavede et lungeskud, der kun berørte den ene lunge og der gik dyret 50-60 meter.
Jeg kan umiddelbart huske to hvor rester af kuglen sad i pelsen uden gennemskud (RWS soft point....som givet ikke er den mest holdbare kugle, men min 223 er sindsyg kræsen)...7-8 er nok lavt sat indrømmet.
Derudover har jeg to spidsskud:-( på samvittigheden (afstand på 20 m) i begge tilfælde var hjerte/lunge osv som hakkekød. Maven var ikke perforeret i det ene tilfælde....i det andet havde dele af kappen gået kun lige lavet hul i sækken.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Nikon » 18. feb 2015, 11:31

Hej

Mht. Ammunition så har jeg valgt Geco Express 4,9g, jeg fik 40 skud med i handlen så de er jo ikke for dyre :smile: men ellers koster de 340 kr. for 20 stk. så det går nok.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 18. feb 2015, 11:57

Nikon skrev:Hej

Mht. Ammunition så har jeg valgt Geco Express 4,9g, jeg fik 40 skud med i handlen så de er jo ikke for dyre :smile: men ellers koster de 340 kr. for 20 stk. så det går nok.
Igen vil jeg tillade mig at udtale mig på baggrund af egne erfaringer. Min 243 er en smule kræsen (dog slet ikke som min 223) og jeg har oplevet andre der var det samme. Så det kan betale sig at eksperimenter:-).

Held og lykke med det:-)

cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Bessie4ever » 18. feb 2015, 12:00

243 winchester lider under brugerne vil skyde med 100grains projektiler og de kan afhængig af stigning ligge i yderområdet af arbejdsområdet

Så pas på med at jagte de tunge(lange) kugler specielt hvis i går i Kobber
Perfect! Thats is good enough for me

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 18. feb 2015, 12:06

Bessie4ever skrev:243 winchester lider under brugerne vil skyde med 100grains projektiler og de kan afhængig af stigning ligge i yderområdet af arbejdsområdet

Så pas på med at jagte de tunge(lange) kugler specielt hvis i går i Kobber
Godt råd...takker.

Jeg er landet på 80 grains Barnes T-TSX....de går godt i min S&L M97, langt bedre end noget af det 100 GRS jeg har prøvet....selv om at den kugle også burde være stigningsfølsom.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Bessie4ever » 18. feb 2015, 12:08

70grain kan være meget bedre for kobber bliver sgu lang :-)


eller en flat base
Perfect! Thats is good enough for me

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af AHSV » 18. feb 2015, 20:01

Holten101 skrev:
Bessie4ever skrev:243 winchester lider under brugerne vil skyde med 100grains projektiler og de kan afhængig af stigning ligge i yderområdet af arbejdsområdet

Så pas på med at jagte de tunge(lange) kugler specielt hvis i går i Kobber
Godt råd...takker.

Jeg er landet på 80 grains Barnes T-TSX....de går godt i min S&L M97, langt bedre end noget af det 100 GRS jeg har prøvet....selv om at den kugle også burde være stigningsfølsom.

Cheers
Hvis man vil skyde pæne skotske hjorte, som den nedenfor, med 243 win (som nok er marginal til formålet) skal man nok holde sig fra de letteste kugler. Jeg tænker at Holten101's personlige genlader som jeg kender som et fyrtårn af viden og grundighed har haft dette i tankerne da han valgte at gå med de tungere kugler.

Billede

Mvh.
Anders

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 18. feb 2015, 20:05

Busted;-)

Hej Anders....ikke et ord om afstanden til den fyr;-)
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2015, 21:02

Bessie4ever skrev:
NNN skrev:Jeg har selv valgt at kombinere 308 og 223. Det er måske det lidt kedelige valg, men jeg synes de supplerer hinanden godt.

Jeg stemmer med i den retning for så er rekylen væk og der er den differens mellem din 308'er og den lille ny.

223rem var med i top 10 til DM i jagtfeltskydning i mesterklassen så den er bestemt brugbar
Jeg er også på ".308 Win + .223 Rem vognen"

De to kalibre er billige at skyde med, udvalget af ammunition er stort samt let tilgængeligt - og de supplerer hinanden godt, både til jagt og på skydebanen.

Jeg har ikke den store erfaring med forsk. ammunitionstyper, men personligt skyder jeg med 11,7 g Sako Super Hammerhead i .308 og 3,56 g Sako Gamehead i .223
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

The Cleaner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 27. jul 2013, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af The Cleaner » 18. feb 2015, 21:29

Holten101 skrev:Jeg har en .243 jeg bruger i Skotland (nu da 9,3'erne ikke er tilladt mere:-() og en .223 som jeg har skudt en del bukke med herhjemme og i Sverige

Cheers
Hvad skal det betyde??? Skyder med 9,3x62 og skal til Skotland til oktober på kronvildtjagt. Hvorfor skulle man ikke måtte bruge den??

Mvh,
N

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 18. feb 2015, 21:55

The Cleaner skrev:
Holten101 skrev:Jeg har en .243 jeg bruger i Skotland (nu da 9,3'erne ikke er tilladt mere:-() og en .223 som jeg har skudt en del bukke med herhjemme og i Sverige

Cheers
Hvad skal det betyde??? Skyder med 9,3x62 og skal til Skotland til oktober på kronvildtjagt. Hvorfor skulle man ikke måtte bruge den??

Mvh,
N
At du skal finde dig en anden riffel;-). Nej....tjek med din udlejer....min permit blev afvist da der er kommet nye (et par år gamle) regler om maks kaliber. Ærligt talt har jeg det ikke fra andre end vores udlejer...ser dog ingen grund til ikke at tro på ham.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

The Cleaner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 27. jul 2013, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af The Cleaner » 20. feb 2015, 19:23

Holten101 skrev:
The Cleaner skrev:
Holten101 skrev:Jeg har en .243 jeg bruger i Skotland (nu da 9,3'erne ikke er tilladt mere:-() og en .223 som jeg har skudt en del bukke med herhjemme og i Sverige

Cheers
Hvad skal det betyde??? Skyder med 9,3x62 og skal til Skotland til oktober på kronvildtjagt. Hvorfor skulle man ikke måtte bruge den??

Mvh,
N
At du skal finde dig en anden riffel;-). Nej....tjek med din udlejer....min permit blev afvist da der er kommet nye (et par år gamle) regler om maks kaliber. Ærligt talt har jeg det ikke fra andre end vores udlejer...ser dog ingen grund til ikke at tro på ham.

Cheers
Det lyder da dybt mystisk hvis der skulle være indført en max kalliber og endnu mere mystisk hvis 9,3ere skulle være deriblandt....det kommer jo ekstremt meget an på kugle m.m. En 6,5er kan lave mindst lige så meget ballade hvis kugle og ladning er forkert.

Mvh,
N

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Slettes3 » 20. feb 2015, 19:37

Hurricane skrev: ... selvom langt de fleste skød med 6,5x55 :blink:
Jamen er det ikke bare fordi der ikke findes andet som markedet ser ud lige nu?.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Holten101 » 20. feb 2015, 20:28

The Cleaner skrev:
Holten101 skrev:
The Cleaner skrev:
Holten101 skrev:Jeg har en .243 jeg bruger i Skotland (nu da 9,3'erne ikke er tilladt mere:-() og en .223 som jeg har skudt en del bukke med herhjemme og i Sverige

Cheers
Hvad skal det betyde??? Skyder med 9,3x62 og skal til Skotland til oktober på kronvildtjagt. Hvorfor skulle man ikke måtte bruge den??

Mvh,
N
At du skal finde dig en anden riffel;-). Nej....tjek med din udlejer....min permit blev afvist da der er kommet nye (et par år gamle) regler om maks kaliber. Ærligt talt har jeg det ikke fra andre end vores udlejer...ser dog ingen grund til ikke at tro på ham.

Cheers
Det lyder da dybt mystisk hvis der skulle være indført en max kalliber og endnu mere mystisk hvis 9,3ere skulle være deriblandt....det kommer jo ekstremt meget an på kugle m.m. En 6,5er kan lave mindst lige så meget ballade hvis kugle og ladning er forkert.

Mvh,
N
Du antager hermed at våbenlovgivning er rationel;-)

Forklaringen var (fra udlejer som fik min permit-ansøgning retur) at de engelske myndigheder har en liste over kalibre til farlig vildt hvor 9,3'ern er blandt....kalibre på den list fungere som en vejledning til kalibre de ikke ønsker i landet. Det har skabt en del problemer derovre. Jeg ved ikke præcis hvordan det hænger sammen....men politiet afviste min ansøgning, og jeg er ikke den eneste: http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewth ... ad_id=1912

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Elbæk » 20. feb 2015, 21:16

Briterne er bindegale mht. deres våbenlovgivning samt håndhævelse/fortolkning af samme :crazy:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BTV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 22. dec 2009, 09:09
Interesser: Jagt og genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af BTV » 4. mar 2015, 07:55

Hej,

Du kan også overveje 6 mm xc. Den er dyr at købe patroner til og udvalget er ikke så stort. Men hvis du er genlader kan du lade patroner til rimelige penge og udvalget af kugler er stort.

Hylstrene er dyrene indkøb, men du kan fireforme 22-250 hylstre.

Det er en patron som har ry for at være meget præcis og med relativ lav rekyl.

Med en 7-8" stigning kan den uden problemer håndterer 105 grains kugler med en udgangshastighed på ca. 920-950 m/s har du potentielt en riffel som kan skyde langt og ramme.

Endvidere er det min erfaring, at det er et patron som er meget let at genlade modsat eksempelvis 243win.

Jeg har en del erfaringer med patronen, så du er velkommen til at sende mig en PM hvis du vil have noget uddybet.


/btv
“Today I will do what others won't, so tomorrow I can accomplish what others can't”

― Jerry Rice

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kalibervalg, "en lille ny" til råvildt

Indlæg af Bessie4ever » 4. mar 2015, 08:01

jeg er meget glad for min hjemmelavede 6x55 med 1-10 med 90 grains projektiler

den er meget tollerent og jeg har aldrig testskudt for at finde en god ladning, brugte bare den min ladekammerat brugte

65 cm løb ø21 i en master sporter er bare en drøm at skyde med 870m/sek

lækker lækker lækker skyder
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar