Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Nicolaus
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. aug 2011, 00:29
Interesser: Riffel, Hagl og luft våben
Geografisk sted: Gentofte

Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af Nicolaus » 6. sep 2011, 13:48

Hej - er der nogen der kan fortælle mig hvornår jeg kan erhverve mig en haglbøsse? Er det noget jeg kan gøre imens jeg læser til jagttegn eller kan jeg først gøre det efter praktisk prøve?

Mange hilsner

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af Lerche » 6. sep 2011, 14:38

Nicolaus skrev:Hej - er der nogen der kan fortælle mig hvornår jeg kan erhverve mig en haglbøsse? Er det noget jeg kan gøre imens jeg læser til jagttegn eller kan jeg først gøre det efter praktisk prøve?

Mange hilsner
faktisk kan du heller ikke gøre efter endt prøve men først når du har betalet det giro kort der kommer
du kan spare ganske få dage ved at betale online
Lerche der glæder sig til 16 maj

Nicolaus
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. aug 2011, 00:29
Interesser: Riffel, Hagl og luft våben
Geografisk sted: Gentofte

Re: Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af Nicolaus » 6. sep 2011, 15:45

Tak for svar - betyder det at jeg skal låne haglbøsse hos udbyderen af jagttegn?

mvh.
Peter Nicolaus

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af Pat » 6. sep 2011, 17:36

Ja, man "låner" bøssen hos den der afholder jagttegnskurset. Både til håndtering og skydning (våbenkursus). Hvis man er heldig har man mulighed for at skyde med både O/U, S/S, Pump og ½-auto. Og derved kan man gøre sig nogle erfaringer inden anskaffelse af egen bøsse.

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 13. feb 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af Martin8700 » 6. sep 2011, 18:53

hvis du kender en der har jagttegn, kan du jo få ham til at "købe" den for dig, altså hvor du selv betaler men den står i hans navn, og så have den til at stå ved ham. Når du så har fået tegnet, kan du omregistrerer den til dig selv. sådan gjorde jeg selv :blink:

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvornår kan jeg købe min haglbøsse?

Indlæg af K.M. » 9. sep 2011, 17:12

Man kan vel de fleste steder også bare få sælgeren til at reservere den til en (måske lidt sværere ved privat handel, men så er Martin8700's forslag godt), og så købe den når tegnet er i hus. Det med en kammerat med jagttegn, der køber den er fint, men der skal vel også være et formål med det. I kan ikke bare tage ud og træne med nogle lerduer ude på en mark, medmindre din kammerat er uddannet instruktør (så kan han overlade våben til folk uden jagttegn/våbenpåtegning), så du vil alligevel først reelt kunne bruge våbnet efter tegnet er i hus.

Alternativt, hvis det er fordi at du vil træne imens/inden du tager tegnet, kan du melde dig ind i en flugtskydningsklub, så kan du træne med de våben, der er til rådighed i foreningen. Man kan også købe sin egen på en "foreningstilladelse" (våbenpåtegning, SKV2), men sådan en tilladelse koster penge (selvom det ikke er ret meget), det gør det ikke at anskaffe den på jagttegnet, når du får det.

Så det kommer lidt an på om det er en bestemt du har fået kig på, som du er bange for bliver solgt før du kan købe den, om du vil have en haglbøsse for at træne imens du tager jagttegn, eller om du vil have den bare for at have den.
Improvise, adapt, overcome!

Besvar