Kommende venstrehåndet flugtskytte

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Smurf47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 28. jul 2011, 21:41
Interesser: Flugtskydning og luftskydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 2 times

Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Smurf47 » 10. aug 2011, 21:46

Jeg skal til at tage en våbenpåtegning hos KFK. Formålet er jo så at jeg skal til at starte på noget flugtskydning.
Jeg har kun prøvet det en enkelt gang før og der var det med et gevær beregnet til en højre skytte. Det gav en let hævet kind efter ca. 100 skud :biggrin:
Jeg leder efter et flugtskydningsvåben der kan bruges af en venstrehånds-skytte, eller et der kan drejes / tilpasses i skæftet så det kan bruges. Da jeg er ny skytte leder jeg efter et i den billige ende for at prøve det af.
Jeg er faldet for Baikal IJ 27. Det skulle efter sigende være meget driftsikkert og er en o/u single trigger som er det jeg leder efter. Det findes også i en Sporting udgave som ser rigtig fin ud. Hvad jeg så har kunnet finde ud af er det et ”rigtigt” højrehåndsgevær og det ser ikke ud til at kunne tilpasses en venstrehåndet.
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre, eller har nogle gode forslag til et gevær til en venstrehåndet i den billige ende.

På forhånd tak.
Senest rettet af Smurf47 11. aug 2011, 07:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af FT Cocker » 10. aug 2011, 22:50

hej smurf47

:welcome:

Jeg skyder selv links med min baikal ij 27. den var godt nok højredrejet, men har fået den drejet over. den er nu blevet RET. tror det er svært at dreje den hele vejen fra cast off til cast on. Min bøssemager sagde i hvert fald at det var svært at dreje den til mere end ret.

Men ellers så findes der en masse haglbøsser på det brugte marked, som er med ret skæfte. Så kan du altid få det drejet cast on. Og som du efterlyser, så er det ikke så svært at finde en haglbøsse i prislejet 3-5000 kr. Der er et hav af dem.

God fornøjelse med jagten på din haglbøsse

FT Cocker/Peter
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Paco » 11. aug 2011, 14:52

du kan evt prøve nogle billige halvautomater, de er som regl ret lige i skæftet , ved så ikke lige om patron udkastningen giver problemer , men det er vel et forsøg vær!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Smurf47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 28. jul 2011, 21:41
Interesser: Flugtskydning og luftskydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 2 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Smurf47 » 11. aug 2011, 15:18

Jeg tror ikke at det er et problem med udkastet på en halv auto, men jeg vil gerne have et o/u gevær. For det første skal man samle hylstre op hele tiden og for det andet kan jeg godt lide at andre kan se at man ikke render rundt med et ladt og skydeklart våben.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Stoffer » 11. aug 2011, 16:41

Hej,

Jeg er selv linksskytte og har både halv-auto og o/u i 100% linksmodeller.
Mig bekendt findes der kun to producenter af o/u der har ægte links modeller på programmet.
I den billige ende er Huglo og lidt dyrere er Blaser. Med 100% links udførsel betyder for mig, at toplukkenøglen også vender "rigtigt"

Hilsen Stoffer

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af FT Cocker » 11. aug 2011, 21:25

Jaguar laver også 100 % links. og har du tid og penge, så kan du nok få næsten alt i links. jeg kan dog godt åben bøssen højre hvis bare er drejet venstre. En jaguar i links 12/76 o/u koster et sted mellem 7-9000 kr. med fem chokes. Fåes de fleste stedder. min kammerat fik et godt pakke tilbud med sådan en.

FT Cocker
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
Aslak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:58
Interesser: Flugtskydning
Geografisk sted: København

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Aslak » 11. aug 2011, 22:29

Jeg er selv links og jeg går bare efter en haglspreder som ikke er drejet til højre eller venstre. Den jeg har nu rammer da duerne selvom skæftet ikke er drejet. ;-)
Derudover så vælg den hvor låsen passer dig. Jeg lånte en 100% links en dag, og jeg kunne ikke blive enig med låsen på geværet, for den åbnede modsat af de "normale"

Mit råd er derfor, vælg IKKE en links, men vælg i stedet et af de normale og få evt. drejet det til din skydestil.

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Kommende venstrehåndet flugtskytte

Indlæg af Maubla » 28. aug 2011, 17:49

Hej.
Jeg er også links skytte.
Jeg har nok haft 10 jagtgevære inden jeg fik bukket mit første til links, dengang brugte jeg en del tid på skydebanen og en dag kunne jeg ramme og næste gang kunne jeg ikke, derved mistede jeg lysten til flugtskydning og hagljagt.
Jeg købte på et tidspunkt en Beratta som jeg jeg fik bukket i links ved købet, den var ikke bukket så meget, men det hjalp på min skydning og fik lyst til at skyde igen.
Efter nogle år med sygdom, hvor jeg ikke fik skudt så meget med hagl, fik jeg Brasholt i Hjørring til at måle min Beratta ud og det viste sig, at den skulle have lidt mere buk til V, hælen skulle også have lidt mere og så lidt drob, efter det tror jeg, at jeg skyder som de fleste, så få din haglspreder bukket af en der ved noget om det, så spare du dig for mange bekymringer og du skifter ikke hagtspreder hver år som jeg ved mange har gjort inkl. mig selv.
Køb en rimelig kvalitets haglspreder og få den lavet så den passer til dig, så vil du spare mange penge, end hvis du tror du kan finde en der passer til dig.
Det med topnøglen mener jeg så ikke det har den store betydning.
Jeg lånte en F3èr i Rigtig links som Stoffer skriver, en dag på skydepanen, det havde jeg svært ved at få åbnet pga. jeg ville åbne den til RH, men det er smag og behag.
Skulle du komme til det nordjyske er du velkommen til at prøve min.

Mvh Maubla Ole

Besvar