Fast eller trangboring..?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
HenrikJeppesen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. apr 2011, 18:08
Interesser: Haglskydning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times

Fast eller trangboring..?

Indlæg af HenrikJeppesen » 27. apr 2011, 18:18

Hej

Jeg står og skal ud og investere i et gevær, og der har jeg fundet noget, som muligvis kunne have interesse :smile:

Der står den er med fast boring 1/4 & 1/2, er det godt eller skidt? Tænker mere på om man kommer til at fortryde sådan et køb på sigt?

Skal lige siges at jeg er ny jæger og det bliver min første kanon :biggrin:

Hilsen
Henrik

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af K.M. » 27. apr 2011, 19:13

Det med at fortryde kommer selvfølgelig også an på prisen, men uanset om det er en billig-bøsse eller noget dyrt mærkevare-gejl, bliver det formentlig den første ud af flere. Hvis du ikke bliver 100% glad for en dyr bøsse, kan du komme til at fortryde pga. pengene, mens hvis en billig bøsse kun passer dig 95% kan du alligevel blive fint glad for den.
Jeg tror da at det er helt fint med de to nævnte boringer, som ny jæger vil man sikkert også bare blive endnu mere rundforvirret af udskiftelige. Når du så skal have en til på et tidspunkt (og det tidspunkt kommer!) kan du jo så se om du synes du mangler de udskiftelige.

Det vigtigste er at den passer godt til dig, føles godt når du smider den til skulderen osv. Så skal du nok ramme :smile: Det vil være det, der kan få dig til at fortryde et køb, ikke om det er med fast trangboring.

Just my 2 cents som uerfaren jæger (der har været på 3 jagter men har 2 haglbøsser, en riffel og en drilling...) :smile:
Improvise, adapt, overcome!

HenrikJeppesen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. apr 2011, 18:08
Interesser: Haglskydning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af HenrikJeppesen » 27. apr 2011, 19:23

Hej K.M.

Tak for svaret :blink:

Det er sku lidt forvirret at finde rundt i alle de forskellige gevær, nogen råder til et nyt, andre til et brugt. Så jeg tror du har ret i at det skal ligge godt, når jeg smider det op. Det gælder jo bare om at lære ramme. :smile:

Hvis det er et brugt man vælger, skal der så en skæftetilpasning til.? Og hvad koster sådan nogen endeligt.?

/Henrik

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af PeptoBizmo » 27. apr 2011, 20:31

HenrikJeppesen skrev:Hej K.M.

Tak for svaret :blink:

Det er sku lidt forvirret at finde rundt i alle de forskellige gevær, nogen råder til et nyt, andre til et brugt. Så jeg tror du har ret i at det skal ligge godt, når jeg smider det op. Det gælder jo bare om at lære ramme. :smile:

Hvis det er et brugt man vælger, skal der så en skæftetilpasning til.? Og hvad koster sådan nogen endeligt.?

/Henrik
Skæftetilpasning er jo kun nødvendigt hvis geværet ikke passer.
Min makker gav 450 kr. hos NP i Vildbjerg tidligere i år.

Hvis bilen kan finde til Herning JagtCenter skal jeg gerne gå en runde med dig. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af Stoffer » 27. apr 2011, 20:35

Hej,

om du skal have skæftet tilpasset afhænger udelukkende om det passer, det har intet at gøre med om det er nyt eller brugt.
Prisen ligger vel omkring 500 kr. Det er som oftest inkluderet i prisen at få skæftet tilpasset.

I dit område er der næppe bedre bøssemager end Nystrøm & Krabbe de kan hjælpe til et fornuftigt køb.

Hilsen Stoffer

HenrikJeppesen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. apr 2011, 18:08
Interesser: Haglskydning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af HenrikJeppesen » 27. apr 2011, 20:45

Ok.

Tænkte endelig også på om det skal drejes ind, da jeg er links skytte. :( tit er de jo tilpasset en som er højreskytte.

Ja har også kun hørt godt om dem :smile:

Det lyder super, jeg er en gang i mellem på de kanter, så svinger jeg helt sikkert forbi herning.! :yo:

/Henrik

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Fast eller trangboring..?

Indlæg af Explorer » 27. apr 2011, 23:18

HenrikJeppesen skrev:Der står den er med fast boring 1/4 & 1/2, er det godt eller skidt? Tænker mere på om man kommer til at fortryde sådan et køb på sigt?
Til ståkhagl vil jeg klart vælge en med udskiftelige chokes, du kan oftest få en patron til at give et godt skudbillede med en given choke/trangboring, dermed får du større udvalg af patroner til jagt

Besvar