Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Kris9636 » 5. apr 2011, 20:46

Hej,

Jeg kan se, at lignende emner før er blevet omdiskuteret, men lad os kaste os ud i det igen.

I den forgangne jagtsæson har jeg haft en masse forskellige slags haglpatroner i bøssen, hvilket jeg ikke umiddelbart ser nogle fordele i. Derfor har jeg besluttet mig for at udvælge ét mærke. Det vil naturligvis være ideelt, hvis den udvalgte patron kan bruges til alle former for jagt. - Herunder indgår haglstørrelse - Skovjagt er undtaget, da jeg leder efter en stålhaglspatron.

Jeg har som sagt afprøvet nogle forskellige slags på jagt på trods af, at det desværre ikke er blevet til det helt store på dette punkt. Ligeledes har jeg lavet prøveskydninger for at finde den patron, der passer bedst i min bøsse. Det er trods dét ikke lykkedes mig at blive klog på, hvilken patron jeg bør vælge. Derfor vil jeg meget gerne høre Jeres erfaringer med de forskellige patronfabrikater, så jeg derved forhåbentlig kan holde mig til ét mærke.

Mit gevær er kaliber 12/76 og er boret 1/4 og 1/2.

På forhånd, tak.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Lerche » 5. apr 2011, 20:52

kris9636 skrev:Hej,

Jeg kan se, at lignende emner før er blevet omdiskuteret, men lad os kaste os ud i det igen.

I den forgangne jagtsæson har jeg haft en masse forskellige slags haglpatroner i bøssen, hvilket jeg ikke umiddelbart ser nogle fordele i. Derfor har jeg besluttet mig for at udvælge ét mærke. Det vil naturligvis være ideelt, hvis den udvalgte patron kan bruges til alle former for jagt. - Herunder indgår haglstørrelse - Skovjagt er undtaget, da jeg leder efter en stålhaglspatron.

Jeg har som sagt afprøvet nogle forskellige slags på jagt på trods af, at det desværre ikke er blevet til det helt store på dette punkt. Ligeledes har jeg lavet prøveskydninger for at finde den patron, der passer bedst i min bøsse. Det er trods dét ikke lykkedes mig at blive klog på, hvilken patron jeg bør vælge. Derfor vil jeg meget gerne høre Jeres erfaringer med de forskellige patronfabrikater, så jeg derved forhåbentlig kan holde mig til ét mærke.

Mit gevær er kaliber 12/76 og er boret 1/4 og 1/2.

På forhånd, tak.
der er kun en måde det er at prøve skyde på papir til du finder den der passe til dit gevær

men der er en tildenstil de hurtig ikke sætte så godt en skud i de fleste bøsser
Lerche der glæder sig til 16 maj

Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Kris9636 » 6. apr 2011, 17:54

der er kun en måde det er at prøve skyde på papir til du finder den der passe til dit gevær
Det har jeg prøvet, og syntes ikke rigtig jeg blev klog på, hvad der passede bedst.


Må jeg ikke høre, hvad I andre herinde bruger? :razz:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Stoffer » 6. apr 2011, 19:20

Hej,

efter at have prøvet mange forkellige patroner, er jeg endt med kun at bruge Federal speed shock.
Det er med 35,4 gram hagl str 4. Jeg bruger dem til alt vildt.

Jeg ved mange foretrækker patroner med mindre haglvægt, men jeg aldrig oplevet samme gode effekt med 28 eller 32 gram som fx. 36 eller 39 gram.

Min overbevisning er at flere hagl med lav fart er meget bedre end høj fart og lav haglvægt! (det skal nok få flere "op af stolen" herinde)

Bedste hilsener Stoffer

Brugeravatar
BuckHunter 308W
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 8. maj 2009, 21:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af BuckHunter 308W » 6. apr 2011, 19:47

I mit tilfælde står Jaguar på listen, skyder ikke med andet på jagt, de laver nogle billige patroner, som er knadhamrende hurtige. For det meste bruger jeg Jaguar High Speed 415mps 32 grams, i hagl str 3. Sommetider supplere jeg med en 5er i samme fabrikant, sidst på den forgagne sæson brugte jeg Jaguars nye high speed patron 28 gr der går lidt over 500mps, og den slår osse bare ihjel.
Stoffer skrev: Min overbevisning er at flere hagl med lav fart er meget bedre end høj fart og lav haglvægt! (det skal nok få flere "op af stolen" herinde)
Stoffer, du har fået mig op af stolen. Kan du ikke godt selv høre det du siger er noget pladder :blink: ?
Hagl med høj hastighed har tilmed større anslags energi. De få grams forskel der er i patronerne har intet at sige. I min overbevisning skal man altid vælge FART frem for antal gram. Især med stålhagl, hvis vi snakker BLY, TUNGSTEN, ville jeg nok vælge noget tungere, men stål er ringe nok i forvejen, så der skal altså FART på.

Jeg vil hellere sende 150 kraftfulde hagl afsted, end jeg vil kaste 250 "døde" hagl afsted.

-Selfølgelig har det altid noget med skytten af gøre, hvor god han er til at sætte kerneskuddet.
. . . .

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Lerche » 6. apr 2011, 21:56

[quote="BuckHunter 308W"]I mit tilfælde står Jaguar på listen, skyder ikke med andet på jagt, de laver nogle billige patroner, som er knadhamrende hurtige. For det meste bruger jeg Jaguar High Speed 415mps 32 grams, i hagl str 3. Sommetider supplere jeg med en 5er i samme fabrikant, sidst på den forgagne sæson brugte jeg Jaguars nye high speed patron 28 gr der går lidt over 500mps, og den slår osse bare ihjel.

Du kan vel ikke rigtig kalde 415mps for knadhamrende hurtige 15 mps hurtiger end lov krav
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Stoffer » 7. apr 2011, 05:29

Jo det kan være nogen opfatter det som "pladder", men jeg gør tre forhold gældende når jeg vælger haglpatroner:

1. Skudbillede, jeg skyder på et stykke papir og vurderer om haglene er jævnt fordelt
2. Dør vildtet når jeg skyder på jagt? Mine erfaringer er bedst med mange ikke for tunge hagl
3. Hurtige hagl trænger meget langt ind i fugle vildt, og trækker derved fjer med ind i kødet, det ønsker jeg ikke

Heldigvis er vi ikke ens og jeg mener enhver bør bruge det han eller hun føler sig tryg ved at jage med!

Iøvrigt et interessant emne trådstarteren har taget op.

Bedste hilsener

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Lerche » 7. apr 2011, 09:25

Stoffer skrev:Jo det kan være nogen opfatter det som "pladder", men jeg gør tre forhold gældende når jeg vælger haglpatroner:

1. Skudbillede, jeg skyder på et stykke papir og vurderer om haglene er jævnt fordelt
2. Dør vildtet når jeg skyder på jagt? Mine erfaringer er bedst med mange ikke for tunge hagl
3. Hurtige hagl trænger meget langt ind i fugle vildt, og trækker derved fjer med ind i kødet, det ønsker jeg ikke

Heldigvis er vi ikke ens og jeg mener enhver bør bruge det han eller hun føler sig tryg ved at jage med!

Iøvrigt et interessant emne trådstarteren har taget op.

Bedste hilsener
jeg kan på en måde godt følge dig
for man kunne engang få en grå winchester der fløj 380 mps den hade et perfekt skudbilled i min remigton rive jern stort set alle hagl var inden for en 70cm cirkel på 35meter og næsten ingen rand halg der med alt inden for cirklen var død og udenfor ikke anskudt
så det må være bedre en at have et skudbilled med randhagl på 2x2 meter helt sikkert
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Deer Hunter » 7. apr 2011, 09:56

Kent Fasteel 12-70. 32g. No5 er nok den patron der har givet mig godt skudbillede i flere forskellige gevære.Syndes den skyder godt i det meste.

Lidt om prøveskydning her og test af lidt forskellige patroner

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=22602
Deer Hunter 5.6

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af 458hunter » 7. apr 2011, 13:35

Jeg har brugt Jaguars hurtige 500ms patroner sidste sæson. De var meget effektive i mine geværer - hvis skudet sidder, ryger de ned.

Desværre larmer de ekstremt meget - men det er der jo råd for når man er hjemmelader. Jeg har derfor ladt nogen der går langsommere, ca. 450ms. Derudover er jeg gået lidt op i vægt til 32 gram hagl. Dækningen er bedre, hvilket jeg tilskriver kombi af lidt lavere hastighed og self flere hagl. Ulempen ved de hjemmegjorte er at de er dyrere at fremstille en købepatronerne og tager lidt tid at fremstille. Til gengæld får jeg så lige den kombination af hastighed og hagl jeg ønsker og en øget tilfredsstillelse når jeg nedlægger vildt med ammo jeg selv har fremstillet (og ikke mindst - vuffi reagerer ikke så voldsomt på skudene som tidligere.

C

Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Kris9636 » 9. apr 2011, 22:53

Undskyld den sene tilbagemeldning. Men tak for de konstruktive svar.

Jeg tror, jeg skal have købt et ordentlig læsfuld Kent Fasteel 500 m/s haglstr. 4.

Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Kris9636 » 17. apr 2011, 20:58

Er der noen af jer, der kender til en anden prøveskydningsmetode udover den velkendte "Oberfell & Thomson"-metode?

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Cobolt » 18. apr 2011, 16:37

Du kan evt. bruge denne metode http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=18
Det er dog vigtigt, at du huske at se på, hvordan haglene er fordelt på skiven, så du er sikker på, at haglene ikke "klumper".

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Explorer » 18. apr 2011, 20:25

BuckHunter 308W skrev:men stål er ringe nok i forvejen, så der skal altså FART på.
Jo det giver da lidt kill power, men jeg fortrækker nu at gå op i vægt og haglstørrelse, se blot denne artikel http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48

Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Re: Hvilken haglpatron skal jeg bruge?

Indlæg af Kris9636 » 18. apr 2011, 21:32

På baggrund af et par hurtige tests kan se, at de patroner hvori der er lidt højere hastighed, spreder haglene ud over et lidt større areal end patroner med lidt lavere hastighed.
Efter at have læst diverse tråde rundt omkring, kan jeg se, at dette tilsyneladende er ganske almindeligt.

Så er spørgsmålet blot: Skal jeg vælge høj hastighed og lidt mere spredning, eller lavere hastighed og lidt mere samling på haglene?

Hvilken haglstørrelse vil I i øvrigt anbefale?

I øvrigt er det nogle interessante artikler.

Besvar