Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Fresh » 22. mar 2011, 20:46

Godaften forum!

Jeg er på udkig efter en salonriffel til at regulere råger med samt lege på skydebanen! Den skal være billig og præcis, jeg tænker ca. 2k uden optik!

Jeg har i dag kigget ved den lokale som havde Mossberg 807 samt Baikal / Toz 78-15 (heavy barrel) til den pris, og der synes jeg klart Toz'en var at fortrække, den virkede noget mere solid - måske fordi den vejede det dobbelte. Kan jeg få noget bedre end det til samme pris?

Og så lige i samme omgang, hvordan er det med cal. 17HMR? Jeg havde tænkt at det skulle være cal. 17HMR, men det ville ekspedienten fraråde mig til rågeregulering pga. larm og den dyre ammo (180kr for 50 stk :mad: )

Hvad siger i drenge?

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af 2duer » 22. mar 2011, 21:32

Hej Fresh
.17HMR er præcis ud over 100 m, og enorm fed at skyde med. Lidt larm ja. Men ingen rekyl. Dejlig til træning. Østjysk sælger 500 stk Hornady V-Max for 900 kr. ½ pris i forhold til den du har fået oplyst. Min .22 salonriffel har ikke været ude af skabet efter at jeg fik .17 HMR.
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Simon5700 » 23. mar 2011, 01:31

jeg ville kikke efter en brugt cz 452 i 22lr, den er præcis og er noget bedre kvalitet end dem du selv nævner, og sådan en 22lr kan ikke slides op så du skal ikke være bange for at købe en brugt, og som du selv siger er 22lr meget billigere end 17hmr
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Refraktorius » 23. mar 2011, 08:33

jeg har været på rågejagt sammen med en der skød .17

Sammenlignet med min .22 larmede den meget højt og rungende i skoven (hvor der også var en del andre brugere)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af 458hunter » 23. mar 2011, 09:16

Hvis vi taler regulering i koloni er der ikke rigtig nogen grund til at købe en 17hmr. Mere larm og mere splat (dvs. mindre kød). Hvis det til gengæld er regulering af andre kragefugle på flad mark, ville jeg til enhver tid vælge en 17hmr. Som en anden også skriver så er der meget stor forskel på prisen om man køber en enkelt kasse eller et større antal, hvor prisen bliver helt rimelig. I nærheden af 22lr kommer den dog aldrig.

Jeg overvejer at anskaffe en halvauto 22lr. da jeg nu har fast råge regulering i koloni. Ikke så meget fordi den er bedre til reguleringsdelen, men fordi den er noget sjovere at lege med på banen :) Det bliver nok en 10/22'er igen..

C

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Lyhne » 24. mar 2011, 13:21

Chrstn_Olsen skrev:Hvis vi taler regulering i koloni er der ikke rigtig nogen grund til at købe en 17hmr. Mere larm og mere splat (dvs. mindre kød). Hvis det til gengæld er regulering af andre kragefugle på flad mark, ville jeg til enhver tid vælge en 17hmr. Som en anden også skriver så er der meget stor forskel på prisen om man køber en enkelt kasse eller et større antal, hvor prisen bliver helt rimelig. I nærheden af 22lr kommer den dog aldrig.

Jeg overvejer at anskaffe en halvauto 22lr. da jeg nu har fast råge regulering i koloni. Ikke så meget fordi den er bedre til reguleringsdelen, men fordi den er noget sjovere at lege med på banen :) Det bliver nok en 10/22'er igen..

C
Enig, en 10/22 er både sjov at skyde med, billig og ikke til at slide op. Den lille lette RB er super til råger, men target versionen er mere præcis men også noget tungere.

Jeg mener nu at en ½auto er en stor hjælp til regulering, da det ofte kan tage noget tid at finde rågerne oppe i trækronerne. Med repeter tager det ikke ret lang tid at genlade til opfølgende skud, men det tager tid at finde rågerne igen imellem alle bladene. Her er det at ½auto brillierer da du hurtigt kan følge op med næste skud - f.eks. hvis det første skud ikke ramte ordentligt eller der sidder flere råger på samme gren.
Sportsskytteklubben Mildot

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Fresh » 24. mar 2011, 19:38

Jeg tror efterhånden jeg er blevet enig med mig selv om det skal være end 22lr, og så må jeg købe en 17HMR også hvis behovet for længere skud fremkommer.

Er en semi auto lige så præcis og driftsikker som en bolt action i denne prisklasse?

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af PeptoBizmo » 24. mar 2011, 19:53

Hvis du vil prøve en .17 HMR inden du beslutter dig, så siger du bare til.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2011, 22:06

Fresh skrev:Jeg tror efterhånden jeg er blevet enig med mig selv om det skal være end 22lr, og så må jeg købe en 17HMR også hvis behovet for længere skud fremkommer.

Er en semi auto lige så præcis og driftsikker som en bolt action i denne prisklasse?
Det er et godt spørgsmål, umiddelbart vil jeg sige, at en bolt action er så mekanisk simpel, at meget lidt kan gå galt. Derudover kan en bolt action spise alt fra "agernpatroner" til CCI Stinger, mens en halvautomat kan være temmelig kræsen med ammunitionen.
(.22 short eller ZL er reelt "silent without a silencer", eller i hvert fald meget lidt støjende).

Køber du en halvautomat, så køb en man ikke skal pille piben af for at komme til at rense (= ny indskydning efter rens). Og en halvautomat griser bare mere, men er til gengæld mere følsom overfor snavset.



..... men det er sjovere at skyde med en halvautomat!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Lyhne » 25. mar 2011, 08:12

Med Federal Target Champion kan jeg med min 10/22 RB (den lille karabin model) skyde 10 skud på 10m (fuldt anlæg) som kan dækkes med en enkrone (når det går bedst :biggrin: ). Min kammerat har en 10/22 Target (den store tunge model) som samler endnu mere.

Det er muligt at det kan gøres bedre med en bolt-action - men det er rigeligt til at kunne ramme en råge.

Det er rigtigt at rensning af en 10/22 er lidt problematisk fordi man ikke nemt kan tage bundstykke ud. Men den skal ikke adskilles så meget at indskydning ryger. Dog vil jeg sige at jeg renser den derfor ikke ret ofte og det er ikke det store problem. Adskillelse af en 10/22 RB: http://www.youtube.com/watch?v=eobAjygRpIo

Hvis den skyder med high velocity er der meget sjældent funktionsfejl, med alm. patroner er der sjældent fejl, men subsonic - det dur bare ikke.
Sportsskytteklubben Mildot

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Fresh » 6. apr 2011, 21:35

Kan man købe sådan en Ruger 10/22 i jylland? Jeg ved snart ikke om jeg gider køre helt til HH fra Herning for at få en bette riffel :P

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Guns&Tits » 6. apr 2011, 21:49

Mener østjysk har helt nye til at stå
..........

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af Rixen » 6. apr 2011, 22:18

De havde mindst een sidst jeg var på besøg der..

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Ny billig rågekanon? (..og 22lr eller 17hmr?)

Indlæg af 458hunter » 7. apr 2011, 09:12

Ellers har de i hvert fald Remingtons modsvar på 10/22, mener den hedder 597.

Besvar