Køb af riffel (ny i faget)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Slettet bruger

Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af Slettet bruger » 19. feb 2011, 22:38

Hej kære NVF.
Jeg har i dag været ude og skyde med riffel for første gang i mit liv, det var en tur arrangeret af jagtholdet jeg går på, er i gang med at tage jagt tegn. Fra første aftræk blev jeg dybt forelsket i øjeblikket, og nu må jeg bare på et tidspunkt eje en jagtriffel. Efter jeg har taget mit jagt tegn vil jeg i gang med riffel tegn. Men har meget meget lidt erfaring med det hele, lige fra våbnet til kikkert, patroner teknikker og så videre. Og nu kommer det jo heller ikke på tale at købe en riffel før man har riffel tegnet.
Men jeg kunne godt tænke mig at blive sat ind i det hele, hvad skal jeg som uerfaren nybegynder gå efter ?

Vil tro jeg skal have en all-round riffel der kan det meste, men er jo samtidig studerende, så verden ligger ikke just åben. Har nogle alvorlige begrænsning i budget, alligevel har jeg ikke et specifik budget, fordi spare gerne tusinde kroner ekstra op fra at kunne få det perfekte våben for mig. Vægt og længde af riffel ... Vil ikke have et for let våben fordi så kan det jo godt sparke lidt hvis det fx er en 30.06 (den eneste kaliber jeg kender) og er cirka 1,85 høj og kraftigt bygget, så skal have en halv-stor riffel (længde og vægt mæssigt) kaliber mæssigt vil jeg gerne have noget jeg har mulighed for at bruge til alt dansk jagt, altså helt op til kronvildt, (måske endda let elge jagt). Ved ikke om jeg måske har taget munden for fuld nu, det må i fortælle mig.

Har ladet mig fortælle det bedste er at finde noget brugt, og vil ikke købe en ny kikkert til 3-4000 kroner, så heller købe en brugt til 2000 der er bedre. Det er bedre at gå på kompromis med riffelen frem for kikkerten.

Har i nogle bud på en riffel og kikkert jeg burde kigge efter? Og hvad jeg skal holde fra? Samt kom gerne med en brugervenlig forklar af hvorfor det ene frem for det andet, er jo som sagt ny i faget og vil gerne ordenligt fra start.

Knæk og bræk!
Mvh. Mads Filholm

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af XaVieR » 19. feb 2011, 22:48

Du har PM

(din tråd bliver nok smidt over i et andet forum)
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af Trotyl » 20. feb 2011, 12:20

Du skal være velkommen til at dukke op på Vester Han Herred skytteforenings baner på Udklitvej ved Fjerritslev, hver mandag aften (200 m) og torsdag aften (100 m jagtriffel) fra april til juni. Der skydes fra kl 18.30
Jeg er sikker på at du kan låne en riffel via riffelinstruktørerne på stedet, så du kan få din lyst styret og blive en god riffelskytte. Husk på at det kræver omkring 10.000 timers træning at blive exeptionel god til noget ifølge eksperterne...
Træning skader aldrig.

Så også denne mulighed på stedet. :blink:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 874
Tilmeldt: 7. nov 2010, 14:16
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 47 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af JPedersen » 21. feb 2011, 09:11

Du kan også læse lidt inde på denne side, http://www.riffeljagt.com/

Har lige købt min først riffel i fredags, så skal på våbenkontoret i dag og aflevere mine papirer.

Så kan jeg endelig komme i gang med mit riffeltegn :P
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af K.M. » 21. feb 2011, 17:13

Der er en masse gode tråde herinde omkring første riffelkøb, du kan søge efter. Fælles for dem alle er generelt:
- 3+ sider
- Folk kan ikke blive enige om 6,5 x 55, .308 og 30.06
- Masser af argumenter for alle 3 kalibre (ellers kom vi jo ikke op på 3+ sider i hver tråd...)

Mine input er det samme, som i alle de andre tråde :smile: Specielt med henblik på at du nævner et budget med "visse begrænsninger", vil jeg synes at 6,5 x 55 vil være et godt valg. Det er der flere grunde til. Nogle af dem kunne være:
- De er til at få for menneskepenge (specielt hvis du kan finde en bane-otterup, de fås for en plovmand og der skal ikke meget til at gøre den til en god jagtriffel - og de rammer super)
- Ammunitionen er billig, dvs. der er rent faktisk råd til at træne også (og skal man op på 10.000 træningstimer er patronprisen vist en væsentlig faktor, men mindre timer kan nok også gøre det :fun: )
- Den har et behageligt rekyl, også for uerfarne skytter (og det er så bl.a. omkring rekylet, at der er stor diskussion i alle "første riffel-tråde")
- Kaliberen må skyde alt i Danmark, også kronvildt. Jeg kender intet til krav på elg, men jeg mener også man må skyde elg med den (men det må du ikke hænge mig op på - den kan sagtens dræbe dem, men jeg kender ikke de formelle krav)

Alle de tre ovennævnte kalibre vil være fine rifler, også til begynderen (og hvis du allerede har prøvet 30.06 og ikke er afskrækket af rekylet er det jo perfekt), så søg evt. lidt i de forskelige tråde, og læs dig igennem de 20-30 siders argumenter for hver kaliber, og så har du i hvert fald masser af udsagn at basere et valg udfra. Og når du så finder en riffel, så sørg for at prøve at skyde med den inden du køber, så er du godt hjulpet.
gQrgh skrev:Og nu kommer det jo heller ikke på tale at købe en riffel før man har riffel tegnet.
Du skal jo have en riffel før du kan tage riffeltegn :-) Rækkefølgen er: 1. Du køber en riffel 2. Du træner med den 3. Du tager riffelprøven, og består selvfølgelig når du har trænet 4. Du kan gå på riffeljagt :smile:
Improvise, adapt, overcome!

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af Fresh » 21. feb 2011, 21:39

K.M. skrev:Der er en masse gode tråde herinde omkring første riffelkøb, du kan søge efter. Fælles for dem alle er generelt:
- 3+ sider
- Folk kan ikke blive enige om 6,5 x 55, .308 og 30.06
- Masser af argumenter for alle 3 kalibre (ellers kom vi jo ikke op på 3+ sider i hver tråd...)

Mine input er det samme, som i alle de andre tråde :smile: Specielt med henblik på at du nævner et budget med "visse begrænsninger", vil jeg synes at 6,5 x 55 vil være et godt valg. Det er der flere grunde til. Nogle af dem kunne være:
- De er til at få for menneskepenge (specielt hvis du kan finde en bane-otterup, de fås for en plovmand og der skal ikke meget til at gøre den til en god jagtriffel - og de rammer super)
- Ammunitionen er billig, dvs. der er rent faktisk råd til at træne også (og skal man op på 10.000 træningstimer er patronprisen vist en væsentlig faktor, men mindre timer kan nok også gøre det :fun: )
- Den har et behageligt rekyl, også for uerfarne skytter (og det er så bl.a. omkring rekylet, at der er stor diskussion i alle "første riffel-tråde")
- Kaliberen må skyde alt i Danmark, også kronvildt. Jeg kender intet til krav på elg, men jeg mener også man må skyde elg med den (men det må du ikke hænge mig op på - den kan sagtens dræbe dem, men jeg kender ikke de formelle krav)

Alle de tre ovennævnte kalibre vil være fine rifler, også til begynderen (og hvis du allerede har prøvet 30.06 og ikke er afskrækket af rekylet er det jo perfekt), så søg evt. lidt i de forskelige tråde, og læs dig igennem de 20-30 siders argumenter for hver kaliber, og så har du i hvert fald masser af udsagn at basere et valg udfra. Og når du så finder en riffel, så sørg for at prøve at skyde med den inden du køber, så er du godt hjulpet.
gQrgh skrev:Og nu kommer det jo heller ikke på tale at købe en riffel før man har riffel tegnet.
Du skal jo have en riffel før du kan tage riffeltegn :-) Rækkefølgen er: 1. Du køber en riffel 2. Du træner med den 3. Du tager riffelprøven, og består selvfølgelig når du har trænet 4. Du kan gå på riffeljagt :smile:
Det skal lige nævnes til, før punkt et, at du selvfølgelig skal have jagttegnet i hus før du må købe riflen!

Jeg købte min første riffel sidste efterår og det blev en .308w hvilket jeg er blevet rigtig glad for! Stort udvalg i ammo samt det nok billigste træningsammunition overhovedet! Den sparker lidt mere end 6,5x55, men synes stadig det er helt acceptabelt. Så må du også skyde svin i tyskland, det må du ikke længere med 6,5x55 svjh.

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af Exterminator » 21. feb 2011, 22:32

Hvis nu, at gQrgh har en god ven, som har jagttegn, kan gQrgh´s jagtriffel blive registreret hos vennen. Så kan de sammen tage på riffelbanen, hvor gQrgh kan træne med sin egen udvalgte riffel og få hjælp på riffelbanen af en instruktør......

Og så kan riffelprøve hurtig overståes, når der er blevet trænet i forvejen :smile:

Og.....

Hvis gQrgh er blevet medlem af en flugtskydnings forening, kan han købe sit eget haglgevær og træne med det under kyndig instruktion på den lokale flugtskydningsbane :hunter:
Endelig .45 ACP i Danmark

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af K.M. » 22. feb 2011, 18:12

Exterminator skrev:Hvis nu, at gQrgh har en god ven, som har jagttegn, kan gQrgh´s jagtriffel blive registreret hos vennen. Så kan de sammen tage på riffelbanen, hvor gQrgh kan træne med sin egen udvalgte riffel og få hjælp på riffelbanen af en instruktør......
Men det kræver jo også at der er en riffelinstruktør på stedet, der kan overdrage ham sin egen riffel (fordi den er registreret til vennen). Selvfølgelig kan man se stort på dette, men det vil være meget uheldigt, hvis der skulle ske et uheld, og reglerne så ikke er overholdt.
Men nu skriver OP jo også at han er i gang med at tage jagttegn, så inden han får kæmpet sig igennem alle de eksisterende tråde omkring riffelkøb, har han tegnet inden han får fundet en riffel han vil have :fun:
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af Exterminator » 22. feb 2011, 18:58

Riffelinstruktør - nævnte jeg ikke det i mit indlæg ? :???:
Endelig .45 ACP i Danmark

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Køb af riffel (ny i faget)

Indlæg af K.M. » 23. feb 2011, 16:46

Jo jo, men det er bare ikke altid der lige er sådan en, i dit indlæg lignede det en selvfølgelighed.
Improvise, adapt, overcome!

Besvar