Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Troels B
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2010, 11:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland

Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Troels B » 13. jan 2011, 21:38

Søger lidt forskelligt information da jeg står i den situation at jeg gerne vil ud og have en ny riffel.

i forbindelse med det nye indkøb har jeg haft en del overvejelser:
-Syntetisk eller Træ
-kalibervalg
-vekselpibesystem eller enkel kaliber
og de generelle form, funktion og designmæssige overvejelser.

man kan sige mit udvalg allerede bliver begrænset fra starten af, ved at jeg er linksskytte. så allerede der er mine muligheder ikke de helt vilde (selv om jeg blev overrasket over at udvalget alligevel er rimeligt velassorteret).

mht. skæftet har jeg stadig ikke besluttet mig, men dog er jeg ikke ude i det helt fancy valnødsskæfte da jeg skal bruge riflen og ikke være bange for om der hopper en sten op fra jorden og laver mærker i den :)

det skal nok lige siges at riflen skal bruges primær til jagt i DK, men med henblik på udvidelse af jagt i Sverige og Skotland samt gerne være noget jeg kan hygge mig med på bane også.

kalibervalgte er nok der hvor jeg kommer til kort, min nuværende riffel er en 6.5x55, en udemærket kaliber, men vil gerne op i noget større, er ikke rekylskræk, så at der kommer lidt ekstra slag i riflen er jo kun en bonus så man kan mærke man lever :) på stående fod ville jeg nok sige jeg læner mig op af 308 win eller 30-06 som en grundbase da jeg, hvis jeg vælger vekselpibe system kan bygge op og ned fra disse.

vekselpibesystem kan jeg se store fordele i, flere rifler der fylder mindre, mere variation så jeg specifik kan vælge pibe til den type jagt jeg skal på, samt da en linksriffel er "skruet lidt op i pris" er det jo en fordel at kun skulle investere i en pibe, frem for at skulle ud og finde flere rifler, min største tanke i dette system er dog hvor meget det går ud over præcisionen på riflen, eller om det overhovedet gør noget med mindre man ligger og skyder halvvejs over atlanten i stormvejr ? :)

det sidste med form, og design er jo en smagssag, men er da åben for forslag da det sikkert ikke er alle rifler i links jeg har fundet frem til :)

andgående rifler jeg har kigget på:
S&L victory (klassisk riffel, kaliberskift, fornemmelsen af håndværk når man har den i hånden pæn riffel, )
remington 700 (men hvilken model og hvorfor ? ) (klassisk udformet riffel, men alligevel har jeg en fornemmelse af at dette er en præcis riffel når jeg kigger på den)
blaser r93 ( låsesystemet er jeg glad for og kan se muligheden i den , kaliberskift, inovativ, eneste ulempe er prisen for links riffel)
sauer 202 ( klassisk, kaliberskift, pæn riffel )
tikka T3 (i den lidt billigere ende af skalaen, mangler lidt i udformningen, men hvordan er den i forhold til præcision ?)

det er nok indtil videre de egentlige konkurrenter men vil gerne høre lidt fra jer der har slidt jeres del af rifler op og har en mening om, ud fra erfaringer, at det er bras og det er godt. smagsdommeri om hvad for en riffel der er pænest ser jeg venligst frabedt da jeg selv har en mening med dette, men ikke er begrænset af det,man kan jo lære at leve med selv det grimmeste uhyre :giggle:

budget, tja en god riffel koster nu engang hvad den koster og det er jeg beredt på, hvilket vel også kan ses af noget af det udvalg jeg har set på :)

håber på der er nogle venlige sjæle der kan komme med lidt erfaringer og meninger om de ting jeg har taget op og ikke mindst eventuelt påpege hvis der er nogle ting i mine overvejelser jeg mangler :)

Mvh Troels

ps spørg enedelig ind til tingende hvis i vil have uddybet noget

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Exterminator » 13. jan 2011, 21:59

Nu skriver du intet om, om du kun vil på jagt i DK eller skal et smut til nabolandene. Er det sidste en mulighed, så vælg en riffel i 30.06. e.v.t. med vekselpibe til en mindre kaliber. 30.06 er fin til både elg og vildsvin og selvfølgelig de mindre vildtarter :smile:

De mærker du nævner er alle udemærkede - som sagt tidligere: Nogen tager datteren og andre moderen

Du bor i et smørhul i landet i forhold til jagtforretninger omkring dig - tag ud og prøv forskellige rifler.......måske du vælger et helt andet mærke, end de nævnte.

Skyder ikke selv med LINKS, men har tit set i diverse blade og internettet, hvor brugte LINKS rifler er til salg. Selv en brugt riffel med en lille rids skyder fint......

Selv om, at du vil bruge penge på nyt, kan du finde gode tilbud i forretninger.

Skal du have en flot riffel til fremvisning eller en funktionel riffel til at skyde med ? Det er nok mest der, den store prisforskel er - det handler om din pengepung :dollar:

Knæk og bræk
Endelig .45 ACP i Danmark

Troels B
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2010, 11:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Troels B » 13. jan 2011, 22:11

smut til udlandet er ikke kun en mulighed, men er sikker, eneste der mangler er en god riffel jeg føler mig tryg ved :), derfor denne investering.
har også været lidt rundt og lure i butikker, men ville gerne hører lidt erfaringer m.v. fra folk og ikke sælgere der ikke prøver at sælge mig en riffel :)
Senest rettet af Troels B 13. jan 2011, 23:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af The Yeti » 13. jan 2011, 22:25

Bortset fra at du har glemt M03 i din liste synes jeg at det ser ud som om du har gjort dit forarbejde ganske godt. Jeg har selv en S&L DL97 og en M03 begge i links og kalibrene 22-250, 6,5x55, 308win, .300WM og 9,3x62. Til jagt bruger jeg kun 22-250, .300WM og 9,3x62. Før jeg fik M03'eren var det stortset kun NKT'eren der kom med på jagt, men når jeg er i åbent terræn vil jeg gerne have en lidt fladere kuglebane.

Kig evt. også over sundet. Nogle rifler er billigst i DK og andre i SE. http://www.torsbohandels.com/ kunne måske være et besøg værd hvis du ikke stikker snuden modsatte vej mod Bording. Vælger du en .30-06 så vær opmærksom på at udformningen af skæftet har meget at sige i forhold til hvordan rekylen optages. Des mere rekyl des kraftigere vil jeg anbefale et ret (type US) skæfte. Vælger du en .308win kan du sikkert tæmme hvad som helst selv en let Steyer Manlicher.

-brother-
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10. nov 2008, 16:17
Interesser: jagt, våben og genladning
Geografisk sted: vordignborg

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af -brother- » 13. jan 2011, 22:28

det er smag og behag hvad for en riffel man vil have er selv links skytte og startede med en savage i kaliber 308w men den slog som bare fanden så den blev solgt og jeg fik mig en sauer 202 i 308w og en pibe i 9,3*62 til gris og elg ikke fordi 308w ikke kan klare det men det er dejligt at grisen bare vælter har ikke fortrudt mit valg og skal jeg ud og invisterer igen bliver det sauer igen om det så bliver en takedown eller en 303 hvis den kommer i links det ved jeg ikke

men held og lykke med dit valg

Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Julle » 14. jan 2011, 05:05

Jeg vil anbefale Blaser Off Road Professional i 308. Og værd sikker på at skæftet også er links formet.

Den er kort, let, har en super balance, repeterer hurtigt, holder til næsten alt og er meget præcis.

Når du siger hygge dig på bane skal du dog være opmærksom på, at kun R8 har 4+1 kapacitet i 308. R93 har 3+1 hvilket er fint til jagt. Begge er så lette, at du nok ikke lige hygger hvis du vil skyde 100 skud liggende på en halv times tid. Men 50 skud et par gange om måneden i forskellige skydestillinger går helt fint. Og så kan du jo smide en rekylstop i skæftet hvis det er et problem.

308 er mere end rigeligt til alt vildt i Danmark og med den rigtige ammo kan den fint anvendes til gris, elg, kronvildt, og sortbjørn i udlandet de gange det skal være. Samtidigt er rekylen til at holde ud, trænningsammo er billig, præcisionen er høj - også på store afstande - og ammo udvalget stort.

Men hvis det primært er til jagt i udlandet efter ovennævnte arter ville jeg gå op i 30-06 (eller følge min indre Cowboy drømme og tage en Marlin 45-70 men det er nok ikke lige den vej du vil :smile: ).

Hvis det udelukkende er til dansk jagt ville jeg gå ned i 6.5*55.

Det er min holdning. Andre har helt sikkert en andre.

Knæk & Bræk

Julle

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Stoffer » 14. jan 2011, 05:16

Hej,

Jeg har en Blaser R93 i links med piper i 223 og 3006. Jeg har brugt den både i danmark, polen og tyskland i mere end 10 år, det kunne aldrig falde mig ind at skifte den ud!
Hvis du vil prøve den er du velkommen, send PB, så finder vi ud af det.

Hilsen Stoffer

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Scout » 14. jan 2011, 14:08

Troels, en velskrevet post - du besvarer en del opfølgende spørgsmål i stedet for bare den sædvanlige: "Jeg skal have en riffel, anbefal mig en."

Også lækkert, at du ikke bare foreslår en del rifler, men også at de er lige fra "fordelagtig" og op til Blaser.

Hvis du ikke selv havde foreslået Blaser, så ville jeg have gjort det ud fra indholdet i din velformulerede post.

Hvis du vil have udskiftelige piber og links, så gå efter en Blaser med syntetskæfte. En riffel med et flot træskæfte i åndenød er flot, men et syntetskæfter holder til SÅ meget mere.

Især kan syntetskæfte anbefales, da du indikerer, at også gerne vil til udlandet - for eksempel Skotland. Blandt andet der kan du opleve, at gå en hel dag i øsende regn uden adgang til en lun jagthytte med pudsegrej mm......for slet ikke at snakke om, hvor hårdt Afrika er ved skæfter/rifler, hvis det bliver aktuelt, når du nu nævner jagt i udlandet.

Jeg har set spritnye rifler komme tilbage fra Afrika med slid, der ser ud som om riflen har været brugt af en standard dansk jæger i ti år. Bare det at skrumle hen over jord"veje" i en holder på ladet er brutalt i Afrika.

Med al respekt for den klassiske 30-06, så ville jeg vælge .308. Alt hvad du kan skyde med en 30-06, kan du skyde med en 308. Forskellen er rent teoretisk; der er ikke meget ekstra punch i en 30-06. Vælg en kort lås, hvis du kan.

Fordelen ved udskiftelige piber er jo også, at du næste gang køber en pibe med større kaliber som for eksempel .300/375/416 og presto - så spænder du meget vidt ang vildarter.

I den anden ende af skalaen fra Blaser er der Ruger Hawkeye. Dem kan du eventuelt kigge på, hvis udskiftelige piber ikke viser sig at være en faktor.

I alle tilfælde ser jeg frem til at høre om resultatet.

Troels B
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2010, 11:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Troels B » 14. jan 2011, 22:57

-The Yeti har været inde at kigge lidt på en mauser m03 må også siges at det er en absolut mulighed for mig, vekselpibe muligheden taler for den, prisen af hvad jeg kan se er lige umiddelbart på niveau med de andre omtale våben.
men hvordan er den i forhold til din S&L som en helhed ? får man samme fornemmelse af at det er kram mv??


-Scout mange tak for de rosende ord, ser det lidt som en pligt at skrive et informativt indlæg idet jeg regner med at bruge en del penge på en ny riffel, syntes jeg at det fortjener at jeg bruger min tid på at formulere mig så jeg får den bedst mulige vejledning fra folk, kan jo ikke forvente noget konstruktivt fra nogen hvis ikke jeg selv vil ligge energien i det :)

ingen tvivl om at blaser også er en af de rifler jeg har gået og grublet meget længe over da låsen på en sådan sag er lidt spændende.

hvad angår det syntetiske skæfte, så er jeg måske begyndt at læne mig lidt mere op af det syntetiske, den anden mulighed, alt efter riffelvalget, er jo at købe en riffel i træ og så et "aftermarket" syntetisk skæfte til når man skulle udenbys :)

kunne du eventuelt uddybe hvor forskellen på kaliber 30-06 og 308 win ligger ? er det hylsterlængden der er mindre eller hvor ligger denne henne? skal nemlig siges at jeg i starten var meget lun på 308 win da jeg har hørt meget godt om den, men igen kender mange der bruger 30-06 og sværger til denne kaliber.

mht Ruger hvor ligger den sig op af fx remington 700, kan se udformningsmæssigt har de en meget stor lighed men er de i samme klasse eller er det en smagssag der gør at man enten vælger remington eller ruger ??

Mvh Troels

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af SHR 30.06 » 15. jan 2011, 11:39

Nup en Blaser eller en mauser m03. De har det smarteste vekselpibesystem og montagen er genial på specielt blaseren.

Men hvis du bliver enig med dig selv om at du vil have en uden, så prøv at se på sako med et laminatskæfte. Det kan tage endnu flere tæsk end plasticudgaven
http://www.sako.fi/sako85models.php?hunterlamss
kunne du eventuelt uddybe hvor forskellen på kaliber 30-06 og 308 win ligger ? er det hylsterlængden der er mindre eller hvor ligger denne henne? skal nemlig siges at jeg i starten var meget lun på 308 win da jeg har hørt meget godt om den, men igen kender mange der bruger 30-06 og sværger til denne kaliber.
Der er plads til mere krudt bag en 30.06, men det er samme kugle og stort set samme anslagsenergi de to kan præstere. Skal du helt ud i ekstremerne så kan 30.06eren tage en 14,3grams kugle hvor 308eren sandsynligvis giver op omkring 13 gram. (dvs- akademisk forskel).

Overordnet vil jeg råde dig til at overveje hvor stort et behov du har for at bruge flere kalibre. Jeg har prøvet det og pt. ligger jeg inde med tre kalibre i hver sin ende af spektret. Men min holdning er lige nu at jeg kan nøjes med en 308win til det jeg skal jage.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Troels B
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2010, 11:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Troels B » 15. jan 2011, 13:48

-SHR 30-06

hvad angår laminatskæfte tror jeg det er en af de steder hvor jeg siger fra :) personligt har jeg aldrig været vild med laminatskæfte, men tror også det er en af de ting hvor man enten er vild med det eller ej :)

ideen med kaliberskifte er jo netop at skulle der blive brug for det har jeg muligheden for at opgradere eller nedgradere kaliber i forhold til vildt, så jeg kan, når jeg har lært riflen at kende, kan spare lidt med henblik på måske at vælte en bjørn samt gå ned i en mindre kaliber så kødudbyttet på fx rådyr eller skind på ræv kan bruges :)
ser det også som et bedre alternativ for mig da linksrifler ikke hænger på træerne til små penge i et overvældende udvalg af kalibertyper mv. så er det betydeligt billigere for mig at smide en slat penge efter en ny pibe frem for et helt gevær plus indregistrering :)

Mvh. Troels

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af SHR 30.06 » 16. jan 2011, 08:50

Troels B skrev:ser det også som et bedre alternativ for mig da linksrifler ikke hænger på træerne til små penge i et overvældende udvalg af kalibertyper mv. så er det betydeligt billigere for mig at smide en slat penge efter en ny pibe frem for et helt gevær plus indregistrering :)
Det er et godt argument. Jeg kan heller ikke udelukke at jeg beholder min blaser og er glad for alle tre kalibre. Men det ændrer ikke på at jeg har stadig har til gode at stå overfor et dyr der ikke kunne have været nedlagt med en 308 win. Det er derfor jeg overvejer at sælge blaseren.

Knæk og bræk i jagten på den nye riffel. Glæder mig til at se hvad du ender med. :razz:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af The Yeti » 16. jan 2011, 09:13

Troels B skrev:-SHR 30-06

hvad angår laminatskæfte tror jeg det er en af de steder hvor jeg siger fra :) personligt har jeg aldrig været vild med laminatskæfte, men tror også det er en af de ting hvor man enten er vild med det eller ej :)

ideen med kaliberskifte er jo netop at skulle der blive brug for det har jeg muligheden for at opgradere eller nedgradere kaliber i forhold til vildt, så jeg kan, når jeg har lært riflen at kende, kan spare lidt med henblik på måske at vælte en bjørn samt gå ned i en mindre kaliber så kødudbyttet på fx rådyr eller skind på ræv kan bruges :)
ser det også som et bedre alternativ for mig da linksrifler ikke hænger på træerne til små penge i et overvældende udvalg af kalibertyper mv. så er det betydeligt billigere for mig at smide en slat penge efter en ny pibe frem for et helt gevær plus indregistrering :)

Mvh. Troels
Bare du husker at indlægge plads i budgettet til mindst en kikkert pr kaliber. Ellers ender man med at drukne i klik og usikkerhed på om det nu er rigtigt. Jeg endte med at købe M03'eren som supplement til min DL97 fordi det er rart at kunne have 2 sæt samlet på en gang. Men da jeg først kom igang med at undersøge tingene og mærke efter så blev det hurtigt klart at nr. 2 også skulle være et system.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Scout » 16. jan 2011, 20:45

Troels B skrev:
-Scout mange tak for de rosende ord, ser det lidt som en pligt at skrive et informativt indlæg idet jeg regner med at bruge en del penge på en ny riffel, syntes jeg at det fortjener at jeg bruger min tid på at formulere mig så jeg får den bedst mulige vejledning fra folk, kan jo ikke forvente noget konstruktivt fra nogen hvis ikke jeg selv vil ligge energien i det :)

ingen tvivl om at blaser også er en af de rifler jeg har gået og grublet meget længe over da låsen på en sådan sag er lidt spændende.

hvad angår det syntetiske skæfte, så er jeg måske begyndt at læne mig lidt mere op af det syntetiske, den anden mulighed, alt efter riffelvalget, er jo at købe en riffel i træ og så et "aftermarket" syntetisk skæfte til når man skulle udenbys :)

kunne du eventuelt uddybe hvor forskellen på kaliber 30-06 og 308 win ligger ? er det hylsterlængden der er mindre eller hvor ligger denne henne? skal nemlig siges at jeg i starten var meget lun på 308 win da jeg har hørt meget godt om den, men igen kender mange der bruger 30-06 og sværger til denne kaliber.

mht Ruger hvor ligger den sig op af fx remington 700, kan se udformningsmæssigt har de en meget stor lighed men er de i samme klasse eller er det en smagssag der gør at man enten vælger remington eller ruger ??

Mvh Troels
Selv tak, Troels. Du gør det nemt for os at hoppe ind med indspark i debatten, det er lækkert. Desværre tænker ikke alle som du og nogle giver os ikke meget at gå videre med.

Blaser: Tror jeg ikke du bliver ked af - lækkert grej.

Syntet kontra træ: Hvis du har økonomisk mulighed for det, så ville det da være genialt at købe både træ og syntet, som du er inde på.

Syntet er muligvis ikke særligt romantisk, men det kan stå model til (næsten) alt.

Laminat som SHR foreslår er et også et godt bud; du får det bedste af to verdener - skæftet der stærkt som syntet, men med "look" og fornemmelse af træ.

30-06 kontra .308: Uh-ha, det kan nemt udvikle sig til religionskrig. Næsten som at sige, at Zeiss ikke er særligt godt i forhold til noget andet, men "here goes:" 30-06 er en god kaliber, men forskellen mellem den og 308 er, som SHR skriver rent teoretisk. SHR har rent faktisk sagt det hele. Kan kun tilslutte mig - der er ikke meget som 308 ikke kan vælte.

Du har en kæmpe fordel ved den korte lås.

Ruger/Remington: Jeg ville tage en Ruger over en Remington til hver en tid, men det er også smag og behag. Ruger ser måske lidt rå ud, men det er kvali og det virker. Du får en god riffel til en latterlig god pris.

Begge er billige rifler der virker.

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Hjælp søges om indkøb til ny riffel (linksskytte)

Indlæg af Claus1 » 24. jan 2011, 17:01

Hey.
Jeg har netop skiftet min Blaser R93 ud med en Blaser R8 Professionel i links. Begge rifler kan varmt anbefales.
Har altid skudt 30-06 og det fortsætter jeg med. For mig er det en rigtig god kaliber som du kan få ammo til verden over ( minus Frankrig)
Har dog også købt en 6,5x55 pibe til den da jeg har adgang til billig trænings ammo.
Jeg har også en Tikka T3 m. kunstskæfte i links. Det er også en kanon riffel. Ikke de store dikkedarer, lidt løs i låsen men det er en god skyder.
Man kan dog ikke sammenligne de to da de ligger i hver sin ende af skalaen.
Knæk og bræk uanset hva du vælger.
Vh.
Claus1
Det må godt sige BANG.

Besvar