Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af The Yeti » 20. jan 2011, 22:49

Win94 skrev:[quote="The Yeti] Det er sådanset meget godt, men derfor er det ikke nødvendigt med en T-Rex klasker for at skyde en bette kronhjort.
Nej rigtigt. men det var for at støtte op om ideen om at lade vildet man vil jage vælge kaliber fremfor at lade rekylen bestemme.

Men der skal stadig være overskud i kaliberen til at man også kan lave et mindre godt skud....og stadig har et dyr med hjem fremfor et anskudt dyr...
Der er fint med små præcise kaliber når alt går som det skal...men læs denne tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ydning+buk og tænk hvordan det havde set ud med en 223rem eller evt en 6,5-55

Ellers laver remington ammo til 308 og 30-06 som er ladet mildt for at reducere rekyl...
http://www.remington.com/product-famili ... ecoil.aspx

Og dette er ikke set som et angreb på 6,5-55 eller nogen anden kaliber. Men bare for at få folk til at tænke på at det ikke altid skader at have lidt kræfter i overskud til den dag hvor diana ikke er med os.[/quote][/quote]

Jeg har set mange der skyder godt selv med kraftige kalibre, men jeg har endnu til gode at møde nogen som ikke påvirkes af rekyl. Og selvom mange, og måske ligefrem flertallet af skytter vil kunne lære at styre en .30-06, specielt hvis de køber en der er bygget/indrettet godt så er der nogen som aldrig kommer til at skyde godt med et våben med så kraftig rekyl.

Et af de bedste eksempler jeg har hørt om hvor en skytte er blevet 'offer' for dette "kun de kraftigste er gode nok" hysteri man til tide møder (dette er ikke møntet på denne tråd) er et eksempel fra Sverige. En skytte skyder 3 skod på en elg med sin 375H&H, men elgen løber videre og skydes af naboen (vist nok med en 6,5x55). Man undre sig noget over forløbet for den første skytte skød rigtigt godt på skydebanen. Denne undren blev omend til en noget anden undren så ikke spor mindre i slagtehuset, for da man trak skindet af elgen sad der 3 stk .375 projektiler næsten under skindet på indgangssiden. Den kære skytte var så nervøs for rekylen at han havde lavet nogle lette ladninger.

Om historien er rigtig ved jeg ikke, men under alle omstændigheder illustrerer den meget godt hvad der kan ske hvis folk bliver presset til at vælge et våben med for kraftig rekyl.

Brugeravatar
SnoopyDog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 15. jul 2006, 19:54
Interesser: Riffeljagt-Hund-Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af SnoopyDog » 21. jan 2011, 07:54

Win94 skrev:
Nej rigtigt. men det var for at støtte op om ideen om at lade vildet man vil jage vælge kaliber fremfor at lade rekylen bestemme.

Men der skal stadig være overskud i kaliberen til at man også kan lave et mindre godt skud....og stadig har et dyr med hjem fremfor et anskudt dyr...

Og dette er ikke set som et angreb på 6,5-55 eller nogen anden kaliber. Men bare for at få folk til at tænke på at det ikke altid skader at have lidt kræfter i overskud til den dag hvor diana ikke er med os.
:goodpost:

"I rest my case" Kunne ikke have sagt det bedre selv.
Ha en god dag alle sammen :razz:
Winning is nothing, loosing is everything.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Topcat » 21. jan 2011, 08:16

Hvis valget mellem 6,5x55, .308 og 30.06 tages primært for at undgå rekyl, bør man måske starte med en .22'er (f.eks. .223/.222 eller endda en .22lr/WMR til småvildt) og blive fortrolig med denne kaliber, før man går op i noget størrer.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Win94 » 21. jan 2011, 10:21

Topcat skrev:Hvis valget mellem 6,5x55, .308 og 30.06 tages primært for at undgå rekyl, bør man måske starte med en .22'er (f.eks. .223/.222 eller endda en .22lr/WMR til småvildt) og blive fortrolig med denne kaliber, før man går op i noget størrer.
.
:goodpost:


Sådan startede min kæreste...men hun ville have mere rekyl..da hun ikke følte det var nok med en 223 til rådyr...og der var for LIDT rekyl!!!
Nu skyder hun 30-30win i en let savage riffel..og hun er ikke ret stor 53kg...

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Simon5700 » 21. jan 2011, 10:25

The Yeti skrev:
Jeg har set mange der skyder godt selv med kraftige kalibre, men jeg har endnu til gode at møde nogen som ikke påvirkes af rekyl. Og selvom mange, og måske ligefrem flertallet af skytter vil kunne lære at styre en .30-06, specielt hvis de køber en der er bygget/indrettet godt så er der nogen som aldrig kommer til at skyde godt med et våben med så kraftig rekyl.

Et af de bedste eksempler jeg har hørt om hvor en skytte er blevet 'offer' for dette "kun de kraftigste er gode nok" hysteri man til tide møder (dette er ikke møntet på denne tråd) er et eksempel fra Sverige. En skytte skyder 3 skod på en elg med sin 375H&H, men elgen løber videre og skydes af naboen (vist nok med en 6,5x55). Man undre sig noget over forløbet for den første skytte skød rigtigt godt på skydebanen. Denne undren blev omend til en noget anden undren så ikke spor mindre i slagtehuset, for da man trak skindet af elgen sad der 3 stk .375 projektiler næsten under skindet på indgangssiden. Den kære skytte var så nervøs for rekylen at han havde lavet nogle lette ladninger.

Om historien er rigtig ved jeg ikke, men under alle omstændigheder illustrerer den meget godt hvad der kan ske hvis folk bliver presset til at vælge et våben med for kraftig rekyl.
hvis den er sand så skød han sikkert kun med fænghætter, fordi et bigbore luftgevær i cal .375 ville kunne nedlægge sådan en elg tror jeg
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2011, 10:52

Win94 skrev:
Sådan startede min kæreste...men hun ville have mere rekyl..da hun ikke følte det var nok med en 223 til rådyr...og der var for LIDT rekyl!!!
Nu skyder hun 30-30win i en let savage riffel..og hun er ikke ret stor 53kg...
He, he ja sådan kan det også gå, men jeg tror nu nok jeg ville være mere happy med .223, men hvis hun ikke skyder særlig meget over 150 meter, så er en 30-30 da fin og med rette patron kan den jo også vælte noget der er større end råvildt.

Any way svaret til det oprindelige spørgsmål (hvis vi fastholder at vi nøjes med at kikke på de 3 mest brugte kalibre), er at såfremt du mestre rekyl og kan lide BANG etc. så køb 30.06. Hvis du stadig godt kan lide noget med skub i, men gerne vil holde dig til noget, der kan findes over alt i verden, så køb .308 (og spare lidt $). Gider du ikke blå skulder og vil du gerne skyde blinktier på skydebanen og ikke bare "almindelige" tier, så køb 6,5x55.

De løser alle 3 den opgave du stiller til din nye kaliber.

Jeg har haft alle 3 kalibre og efter mange års overvejelser er jeg endt med .308 (da den kan klare opgaven og der er lidt flere penge at spare her). Nogle at "vi" eksperter som heftigt taler for den ene frem for den anden, har desværre ikke haft de to andre og derfor kan man ikke altid helt bruge deres velmente råd. Jeg går dog i tanker om hvorvidt jeg skal skifte til 30-06 (men kun fordi jeg keder mig og der skal ske noget nyt) :blink:

Så spar dig selv for yderligere bekymringer og køb .308, hvis du ellers ikke er skudræd.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
SnoopyDog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 15. jul 2006, 19:54
Interesser: Riffeljagt-Hund-Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af SnoopyDog » 21. jan 2011, 11:05

Gunnut skrev:
Jeg har haft alle 3 kalibre og efter mange års overvejelser er jeg endt med .308 (da de kan klare opgaven alle 3, er der lidt flere penge at spare her). Jeg går dog i tanker om hvorvidt jeg skal skifte til 30-06 (men kun fordi jeg keder mig og der skal ske noget nyt) :blink:

Så spar dig selv for yderligere bekymringer og køb .308, hvis du ellers ikke er skudræd.
For at gøre din udemærkede konklusion færdig, mangler du lige at tilføje du har en .308 til salg :giggle:

Nej det er bare gas. Kunne ikke dy mig :razz:
Winning is nothing, loosing is everything.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2011, 11:11

SnoopyDog skrev:
Gunnut skrev:
Jeg har haft alle 3 kalibre og efter mange års overvejelser er jeg endt med .308 (da de kan klare opgaven alle 3, er der lidt flere penge at spare her). Jeg går dog i tanker om hvorvidt jeg skal skifte til 30-06 (men kun fordi jeg keder mig og der skal ske noget nyt) :blink:

Så spar dig selv for yderligere bekymringer og køb .308, hvis du ellers ikke er skudræd.
For at gøre din udemærkede konklusion færdig, mangler du lige at tilføje du har en .308 til salg :giggle:

Nej det er bare gas. Kunne ikke dy mig :razz:
He, he PIBESKIFT min ven, så det vil højst strække sig til en pibe, men den beholder jeg nok, da den jo ikke spiser brød og man altid så kan skrive:

"Jeg skyder med både dit og dat og derfor skal du vælge dat" :biggrin:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
NikolajB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. okt 2009, 23:01
Interesser: Jagt, våben, skydning mm.
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af NikolajB » 1. mar 2011, 20:37

Exterminator skrev:så vælg med hjertet - snup en 30.06 og lad pigerne om de mindre kalibere :yo:

Den har ikke så meget rekyl, som pigerne klynker om.........de er bare svagt byggede :twisted:
:goodpost: Det kunne jeg ikke have sagt meget bedre selv :fun:
Browning Citori 12/76 76 cm.
Blaser R8 Prof. m. justb. kindpude, Ø19 kal. 30.06. m. Swarovski 2,5-15x56 P BT
Sako Quad Syntetisk 22 LR m. Hawke Sidewinder 6-24x56

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af 5317 » 2. mar 2011, 20:35

Simon5700 skrev:
Hurricane skrev:
Simon5700 skrev:
Hurricane skrev:
3006 er unødig kraftig til dansk jagt – og den gør ikke ”jobbet” (læs: drabet) bedre end de to andre. Undersøgelser omkring flugtafstand i forbindelse med elgjagt indikerer, at 3006eren end ikke i forbindelse på så stort vildt er mere effektiv. Den cirka 25 % kraftigere rekyl bidrager heller ikke positivt til præcisionen i forbindelse med skydningen. Personligt tror jeg dog, at den er lidt bedre egnet til jagt på større vildtarter end 6,5x55 og 308, da den kan lades med tungere projektiler med god dybdevirkning og mere momentum.
Spændende med de homogene kugler… deres konstruktion/vægtfylde gør tilsyneladende, at effekten i forhold til vægten ikke direkte kan overføres. Indenfor 6,5x55 skriver Jens Perto bl.a. at et 7,8 grams projektil modsvarer et 9,1 grams med kappeklædt blykerne. Så måske dømmes 6,5eren slet ikke ud i denne sammenhæng?
cal 30.06 kan da umuligt have 25% mere rekyl end 308 hvis begge skyder med fabriksladet patroner, hvis man kikker her http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?K ... amn=.30-06 så skyder en cal 30.06 en 180 grains kugle afsted med 823m/s, hvor en cal 308 med 180grains kugle går 796m/s, skulle det give 25% mere rekyl og gøre den unødig kraftig når den nu kun går 27m/s hurtigere :???:
Ifølge et ganske seriøst websted der omhandler riffeljagt(.com) :TOS: , udgør den beregnede rekyl i en 308 cirka 85 % og 6,5x55eren 75 % af rekylen i en 3006.

Der er jo en lang række faktorer som spiller ind – både våben og patron mv. - men det giver et ganske godt indtryk af rekylniveauet.
jeps kender godt siden, men der står jo netop ikke hvad hastighed kuglerne flyver afsted med og hvad kuglerne eller riflen vejer, så den kan jo desværre ikke bruges til ret meget

Prøv her:

http://www.handloads.com/calc/recoil.asp
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af 5317 » 2. mar 2011, 20:49

K.M. skrev:Så man skal skyde med en stor kaliber, som man først skal træne mere med end den mindre for at kunne ramme pga. rekyl, for at kunne kompensere for dårlige skud (der måske kunne komme netop pga. den større rekyl)?
Mærkeligt med al den snak om rekyl,

prøv at taste data ind for henholdsvis en 12'er haglspreder der vejer ca. 6 pounds og en 30-06'er der med kikkert vejer ca. 9 pounds - jeg hører sjældent nogen besvære sig over rekyle fra en haglspreder

http://www.handloads.com/calc/recoil.asp
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Boerge » 2. mar 2011, 22:16

Når du nu skal igang - så køb et mandekaliber: 7mm remington magnum. Flad kuglebane - meget lidt vindfølsom - slår hammerhårdt. Der kan købet ammunition til den over stort set hele verden, og til rimelige priser.

Omkring caliber 270: Du skal ikke ud på fandens lang afstand, før den overgår både 308 og 30-06. Rent ballistisk er 270 nok idealkaliberet i mellemklassen!!!!
(Tjek evt. i ballistiktabeller på enten Remington.com eller Federal.com )
Hilsen Boerge!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Gunnut » 2. mar 2011, 22:37

Boerge skrev:Når du nu skal igang - så køb et mandekaliber: 7mm remington magnum. Flad kuglebane - meget lidt vindfølsom - slår hammerhårdt. Der kan købet ammunition til den over stort set hele verden, og til rimelige priser.
Host, host!

LANGT de fleste skyder dårligere jo større kaliber de vælger. Du kan naturligvis være en af undtagelserne, men at anbefale 7mm Rem Mag til fx. nye jægere er ikke lige frem fornuftigt. Og mht. "slår hammerhårdt" Øhh ja på skulderen (for at følge mit point op, mht. dårlig skydning jo større kaliber), men seriøst, hvad pokker vil du med "hammerhårdt" mht. rå- og kronvildt. Hvis ikke de kan nedlægges med en .30 så skal de slet ikke skydes. Og her taler vi naturligvis på almindelig jagtafstande.
Boerge skrev:Omkring caliber 270: Du skal ikke ud på fandens lang afstand, før den overgår både 308 og 30-06. Rent ballistisk er 270 nok idealkaliberet i mellemklassen!!!!
(Tjek evt. i ballistiktabeller på enten Remington.com eller Federal.com )
Hilsen Boerge!!!
Endnu mere HOST, HOST. Prøv lige selv at nærstudere .270 kontra .308 og 30-06 og revurder om den er så overlegen, som du antyder. Og i givet fald hvilke afstande er det du vil ud på, for at opnå en fordel ved .270. Altså hvor langt ude vil du skyde vildt (det er det tråden handler om). Bevares hvis du vil skyde vildt på 300 til 400 meter, så får du da en lille fordel ballistisk set, med .270 frem for .308, men det er vel kun de færrest der er så :censored: at skyde vildt på så store afstande.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Win94 » 3. mar 2011, 23:47

Gunnut skrev:men det er vel kun de færrest der er så at skyde vildt på så store afstande.
Der er folk der skyder halsskud på råvildt på 100-200m med en 223r, hvor træf området er omkring 5cm..hvilket jeg vil kalde vildt uforsvarligt.
Og så er der dem der går på bjergjagt hvor skudafstaden hurtig bliver 300-400m...jeg ved da personligt godt hvad der er mest forsvarligt.

Ville helt klart også vælge 270win fremfor 308 og 30-06...

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Vetten » 4. mar 2011, 09:02

Intet at udsætte på 270 win det er en rigtig fed kaliber, men som ny riffel jæger der skal ud og ligge en masse skud på banen,
så er det simpelthen for dyrt at skyde med 270 win i forhold til de fordele du får ud af det som ny riffelskytte, der ikke skal ud og lave skud på lange hold lige med det samme.

Jeg ville gå efter en af de 3 gængse kalibere der er nævnt tidligere, hvis prisen på ammunition også tages med i betragtningen.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Gunnut » 4. mar 2011, 09:49

Win94 skrev:
Gunnut skrev:men det er vel kun de færrest der er så at skyde vildt på så store afstande.
Der er folk der skyder halsskud på råvildt på 100-200m med en 223r, hvor træf området er omkring 5cm..hvilket jeg vil kalde vildt uforsvarligt.
Og så er der dem der går på bjergjagt hvor skudafstaden hurtig bliver 300-400m...jeg ved da personligt godt hvad der er mest forsvarligt.
Ingen af delene er nødvendige (og vel heller ikke forsvarlige af hensyn til vildtet). Og du ville forhåbentlig gøre hverken/eller. Og hvor er det lige vi møder rå- eller kronvildt i bjerge, på 400 meters afstand, som det er umuligt at pürsch sig tættere ind på (eller lade være at skyde efter). Vi taler jo ikke om once in a life time gedebukkeskud i afghanske bjerge, men alm rå- og kronvildt
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Boerge » 4. mar 2011, 10:04

Ja - men uagtet al den diskussion om skydning på lange afstande, så forholder det sig således, at kaliber 270 - ( hvad hastighed og energi angår ) overhaler caliber 308 indenfor 50 meter, og caliber 3006 indenfor 150 m. Det kan alle forvisse sig om ved at studere de ballistiske tabeller.
Samtidig er der en ikke ubetydelig gevinst i form af fladere kuglebane og mindre vindafdrift. ( vindafdrift er ofte undervurderet af mange jægere )
Endvidere er der lidt mindre rekyle i 270.eren.

Med jægerhilsen/Boerge
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Gunnut » 4. mar 2011, 10:36

Boerge skrev:Ja - men uagtet al den diskussion om skydning på lange afstande, så forholder det sig således, at kaliber 270 - ( hvad hastighed og energi angår ) overhaler caliber 308 indenfor 50 meter, og caliber 3006 indenfor 150 m. Det kan alle forvisse sig om ved at studere de ballistiske tabeller.
Hvis du vil sætte trumf på (og det lyder det til) så tag dog at komme med eksemplerne. Jeg tror du vil opdage at til jagt på Rå- og kronvildt har det ingen betydning på de afstande du henviser til (i forhold til kaliber), men skriv nu din research i et indlæg, med hvilke kugler det er du tester og hvilke ladninger etc.
Boerge skrev:Samtidig er der en ikke ubetydelig gevinst i form af fladere kuglebane og mindre vindafdrift. ( vindafdrift er ofte undervurderet af mange jægere )
Endvidere er der lidt mindre rekyle i 270.eren.

Med jægerhilsen/Boerge
Jamen kom nu med fakta og ikke bare påstande. Det er fakta og eksempler med alle detaljer, der gør forskellen.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af XaVieR » 8. mar 2011, 18:50

Boerge skrev:Ja - men uagtet al den diskussion om skydning på lange afstande, så forholder det sig således, at kaliber 270 - ( hvad hastighed og energi angår ) overhaler caliber 308 indenfor 50 meter, og caliber 3006 indenfor 150 m. Det kan alle forvisse sig om ved at studere de ballistiske tabeller.
Samtidig er der en ikke ubetydelig gevinst i form af fladere kuglebane og mindre vindafdrift. ( vindafdrift er ofte undervurderet af mange jægere )
Endvidere er der lidt mindre rekyle i 270.eren.

Med jægerhilsen/Boerge
Jaså ..
Det har min 270'er altså glemt og lære :giggle:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Hurricane » 12. mar 2011, 20:43

Boerge skrev:Ja - men uagtet al den diskussion om skydning på lange afstande, så forholder det sig således, at kaliber 270 - ( hvad hastighed og energi angår ) overhaler caliber 308 indenfor 50 meter, og caliber 3006 indenfor 150 m. Det kan alle forvisse sig om ved at studere de ballistiske tabeller.
Samtidig er der en ikke ubetydelig gevinst i form af fladere kuglebane og mindre vindafdrift. ( vindafdrift er ofte undervurderet af mange jægere )
Endvidere er der lidt mindre rekyle i 270.eren.

Med jægerhilsen/Boerge
Pudsigt nok er det ikke mit indtryk, at .277 projektiler har nogen ballistiske fordele frem for de øvrige i gruppen af mellemkalibre - snarere tvært imod.

Et godt bud på et kaliber til jagt på virkelig lange afstande kunne være 7 mm Rem. magnum. Men rekylen fra kaliberet voldsommere end mange kan magte - særligt i forbindelse med den præcisionskydning som er nødvendig på de virkelig lange afstande.

På almindelige skudafstande - som vel i DK sjældent er over 150 meter - er alt dette uden praktisk betydning.
Mellemkalibrene er efter alt at dømme lige effektive dræbere til det relativt "skud-svage" rå- og kronvildt, så vælg det mellem-kaliber man skyder mest præcist med... 6,5x55 :numberone: overlegen også på de lange afstande :rock:

Her er data fra 3 meget anerkendte projektil-producenter:

Swift Scirocco
Kaliber .264, 130 grains, SC .266, BC .571
Kaliber .277, 130 grains, SC .242, BC .450
Kaliber .284, 150 grains, SC .266, BC .515
Kaliber .308, 165 grains, SC .248, BC .470
Kaliber .308, 180 grains, SC .271, BC .520

Berger Hunting Bullets
Kaliber .264, 140 grains, BC .612
Kaliber .277, 150 grains, BC .531
Kaliber .284, 168 grains, BC .617
Kaliber .308, 168 grains, BC .473
Kaliber .308, 185 grains, BC .549

Barnes TTSX
Kaliber .264, 120 grains, SC .246, BC .443
Kaliber .277, 130 grains, SC .242, BC .392
Kaliber .284, 140 grains, SC .248, BC .412
Kaliber .308, 150 grains, SC .226, BC .420
Kaliber .308, 165 grains, SC .248, BC .442
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Death_by_Recoil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 3. jan 2009, 14:16
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til rå- og kronvildt?

Indlæg af Death_by_Recoil » 15. mar 2011, 17:22

WOW name dropping af forskellige kalibrer jeg vil være med; 8x57IS (vi mangler en smiley med en spids prøjser hjelm+ schnurbart). Den Kan bære tungere kugler end 30.06.

Besvar