Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af JægerViggo » 8. jun 2010, 00:15

Hej jeg ved godt at jeg allerede har skrevet nogle tråde om kalibere, men da jeg nu står og er nyjæger har jeg fået et godt tilbud på en mauser kal. 7x64. Og så er det at jeg kunne tænke mig at vide om der er nogle der ved noget om denne kaliber.. og rekylen i den p.s jeg er 175 cm. høj vejer 70kg og er lidt kræftigt bygget... (Hvis i kan bruge det til noget). På for hånd tak mvh. Jægerviggo :smile:

Otterup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 13. jan 2008, 02:52
Interesser: Riffelteknik
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af Otterup » 8. jun 2010, 06:17

Hej!

Kan du fortælle lidt om hvilken jagt du påtænker at drive mest(eksempelvis elgjagt, vildsvinejagt eller rådyrjagt)
Mvh

Otterup

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af SHR 30.06 » 8. jun 2010, 08:53

Hvis du er nybegynder så er træning, mere end noget andet, afgørende for hvor godt det kommer til at gå dig på Dianas stier. Der er 7x64 desværre ikke den billigste kaliber at købe træningsammu til. Ikke noget ondt ord om 7x64. Det er en fantastisk kaliber som kan det samme som 308, 30.06 og 6,5x55. Jagtligt er der ikke noget at komme efter. Den kan skyde både elg og gris med den rigtige kugle.

Jeg har en kammerat der har fået sig en 7x57. En rigtig dejlig kaliber med lav rekyle og god præcision, men han har omtalte problem og er ked af han ikke fik sig en 308er til at starte med.

Så jeg synes du skal købe en billigere kaliber, men hvis det omvendt er guderiflen du har fået et godt tilbud på så er du ikke dårligt stillet med den på jagt. Og så må du jo punge ud med de ekstra $ til træningen.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af BoPe » 8. jun 2010, 12:41

Hvis du er hjemmelader eller har mulighed for at blive det, så er det sikkert en ok kaliber. Hvis du ikke er, så lad være med at købe den! Rifler er som blæk printere: Dyr printer billige patroner. Billig printer dyre patroner.

7 x 64 lyder dyrt - rigtig dyrt.

Tag en "big tree" .308, 30-06 eller 6,5 x 55. .223 er også et bud når skytteforeningerne skifter til denne kaliber som langdistance riffel.

Man får IKKE trænet når hvert skud koster 20+ kr. det ved jeg fra mig selv for jeg har en .270 win. og dér kan man endda vride prisen ned på ca. 8 kr. men der er stadig langt ned til .308's 4 - 5 kr. for billig trænings ammunition

JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af JægerViggo » 9. jun 2010, 10:57

Jeg er godt klar over at ammunition til 7x64 er ret dyr!
Men ellers tak for jeres råd... p.s det bliver så nok ikke den første kaliber jeg skal købe :smile: :yo:

Otterup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 158
Tilmeldt: 13. jan 2008, 02:52
Interesser: Riffelteknik
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af Otterup » 9. jun 2010, 11:23

Hvad er dit budget for 1. riffelkøb?
Mvh

Otterup

Brugeravatar
ThePunk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 30. jun 2008, 23:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af ThePunk » 9. jun 2010, 21:42

Jeg har selv en 7x64 og det er en virkelig dejlig kaliber når vi snakker kuglebane og udvalget af kugler :bowdown: Men Men Men
Vil give de andre ret, hvis ikke man har adgang til hjemmerullet patroner, kan det hurtigt blive et kostbart bekendtskab. Så hvis ikke du selv lader så er det med at finde en der kan det...
Jeg ville ikke selv vælge 7x64 som 1. gangs køb, det skal lige siges at den sparker en lille smule (efter min mening) og ikke ligeså behagelig at skyde med på banen (min. 20 skud) som 6,5x55'eren. :sniper:
Måske skal jeg tilføje at jeg selv er 188 og tættere på de 100Kg. end 90Kg. og det er en Steyr Lux fuldskæftet jeg har og den er glad for at trykke på skulderen... Host Host tudefjæs

Men når alt kommer til alt, kommer det jo meget an på hvad du skal skyde på.

JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Vil have råd angående kal. valg! (7x64).

Indlæg af JægerViggo » 12. jun 2010, 19:33

Svar til Otterup: ca. 5000kr. :blink: ....

Besvar