Valg af ny riffel med mere præcision

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Valg af ny riffel med mere præcision

Indlæg af The Yeti » 13. aug 2010, 11:48

Gunnut skrev:Og selv om der måske ikke er den store forskel, så er der en forskel, når samme kugle har forskellig V/0 (og her var det jo, at det blev fremført at en kulge med samme BC ikke ændre træfpunkt). nedenstående viser en 65 grains Sierra GK i .223 med et V/0 på 838 m/s, som giver et BC på 303 og sammen kugle med et V/0 på 746 m/s, hvilket giver et BC på .297.

Der er naturligvis valgt samme indskydningsafstand (160 meter). Billederne viser forskel i kuglebane på 100 meter. På 200 meter ligger den med et V/0 på 838 og et BC på 303 46 mm under og den med et V/0 på 746 og et BC på 297 ligger 61 mm under.
Her laver du så en fejl i dit eksempel. De BC'ere der er opgivet er ikke 'binærer' på den måde at forstå at de ikke ændre sig kraftigt fordi man præcis overskrider grænsen men man skal tænke det som en kurve (der skal interpoleres imellem værdierne). Derfor giver det et skævt billede når du tager en hastighed der er præcis over den ene grænse og præcis under den anden grænse. Den langsomme kugles BC er formeltlig nærmere .297 og den hurtige er ikke meget over.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Valg af ny riffel med mere præcision

Indlæg af The Yeti » 13. aug 2010, 11:50

Gunnut skrev:
The Yeti skrev:
De eksempler viser jo netop at man bruge samme BC indenfor meget store intervaller - fx 1600-2400. Derfor vil man til praktisk jagt også sige at BC er det samme i dit eksempel hvor forskellen på V/0 er 60 fps.
Det forstår jeg så ikke :???:

Det to eksempler viser med tydeligthed at der er forskel i træfpunkt alt efter V/0, med samme kugle.

PS Mine værdier er i m/s og IKKE fps, men faktum er at der er forskel i træfpunktet, med samme kugle alt efter ladning.
Læs mit andet indlæg, og hvis du stadigt mener at der ikke er svaret på ovenstående vil jeg gerne gøre et forsøg igen. Det bliver dog hurtigt temmelig avanceret hvor man ender op i matematiske modeller for at splejse forskellige kurver sammen - fx cubic spline.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Valg af ny riffel med mere præcision

Indlæg af Gunnut » 15. aug 2010, 10:41

Ja det er ski for nørded :twisted:

Jf projektilproducenten er der forskel på BC, med samme projektil, ved forskellige V/0, længere er den vel ikke :???:

Men hvis vi så skal tage et andet eksempel kan vi jo stille os midt mellem de opgivne V/0 og så sige, at her rammer vi det opgivne BC, med større sandsynlighed, eller hyr?

Altså et V/0 = 792 m/s giver et BC på .297 og et V/0 = 700 m/s giver et BC på .287

Nu er det naturligvis total urealistisk af lave et V/0 på kun 700 meter med en .223 og samtidig er det urealistisk at bruge .223 som eksempel, når det fra starten var .308, der blev diskuteret. Samtidig var påstanden at et projektil med forskellig vægt, men samme BC flyver ens. Da BC er betinget af V/0, vil det nok være total umuligt at finde en ladning, som vil give samme BC med to forskellige projektilvægte. Men allerede her er vi ude i noget urealistisk. Mit argument har hele tiden være at der pga forskellig V/0 kan være fald i træfpunkt (hvilket ingen betvivler). Når dette så sammenholdes med at det pågældende BC også ændres, ved ændring i V/0 så er der jo endnu større mulighed for forskel i fald, fra ladning til ladning.

Om alt dette teori, så er argument for, at jeg oplevede at min Scout havde lidt større spredning og større fald på 100 meter, end min nuværende Sauer, skal jeg lade være usagt. Blot skal ALLE forhold tages i betragtning og ikke mindst at BC tilsyneladende er svævende.
Vedhæftede filer
700.jpg
700.jpg (53.72 KiB) Vist 2289 gange
792.jpg
792.jpg (53.42 KiB) Vist 2289 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Valg af ny riffel med mere præcision

Indlæg af S200 » 15. aug 2010, 17:57

Tror snart ikke der kan klemmes mere ud af denne tråd..... :giggle - Men: Det er vel almindelig kendt at opgivne BC fra producenternes side er gennemsnitlige værdier for et udvalgt ydelses-område (hastighed/afstand). Følgende er taget fra Wikipedia:

"The transient nature of bullet ballistic coefficients
....The BC changes during a projectile's flight and stated BCs are always averages for particular range-speed regimes. Some more explanation about the transient nature of a projectile's G1 BC (it rises above or gets under a stated average value for a certain speed-range regime) during flight can be found at the external ballistics article. This article implies that knowing how a BC was established is almost as important as knowing the stated BC value itself."

Der en hel del hokus-pokus involveret i at sammenligne BC på tværs af producenterne, da BC kan måles eller beregnes på forskellige måder - ligesom de gennemsnitlige værdier kan opgives for forskellige hastigheder/afstande (hvilket også udtrykkes i ovenstående klip). Da jeg hverken er matematiker eller fysiker har jeg altid haft et meget pragmatisk forhold til disse teoretiske værdier: En spids kugle med boat tail flyver bedre end en fladnæsed med canelure og flad bund - på relevante jagt-afstande har denne "husmands-indsigt" vist sig tilstrækkelig!

Med bedste jæger-hilsner! :smile:

Besvar