Kaliber valg? Større end 6.5mm uden for meget rekyl?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Kaliber valg? Større end 6.5mm uden for meget rekyl?

Indlæg af JægerViggo » 14. maj 2010, 15:18

Hej jeg har lige fået jagttegn og nu skal jeg til at tænke på valg af riffel kaliber. Jeg har svært ved at vælge hvad det skal være for jeg vil gerne have noget der er støre end 6,5x55, men der må ikke være for meget rekyl da jeg er ny jæger... På for hånd tak :blink:
Senest rettet af Refraktorius 16. maj 2010, 21:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift udbygget, mod.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Taby » 14. maj 2010, 15:40

Hej.

Hvis du vil have noget større end 6,5x55 så ligger 270win lige over. Den må og kan fint bruges til alt i dk. Den er dejligt fladtskydende. Eneste minus er den måske er lidt dyrere i træningsammo. Ellers er der jo 308win som er billig i ammo især hvis man vil bruge ama. Det er det sikre valg men kuglebanen er mere krum.

Kender du en hjemmelader er prisen på ammo meget ens, men omvendt er jeg helt klart til 270 frem for 308 trods lidt dyrere ammo.

Og så er der jo også 30-06 som bruger samme kuglediameter som 308 men har større hylster og mere power.

Hvis jeg skulle vælge ville prioteringen være: 270win, 30-06 og til sidst 308win.

Mvh. Taby

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Kaliber valg

Indlæg af Tanteskrap » 14. maj 2010, 15:56

Hvis du kun skal jage herhjemme og lege lidt på skydebanen, så hold dig til 6.5X55.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kaliber valg

Indlæg af JægerViggo » 14. maj 2010, 16:08

Tak for jeres svar det har givet lidt mere til min bestemmelse af kaliber.. :smile:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af HappyNanoq » 14. maj 2010, 16:27

Tja, 6.5x55 er fuldt ud tilstrækkelig =o)

Syntes man vinder for lidt ved at overveje .270Win eller .308Win til at det kan betale sig - når man i forvejen har en 6.5x55.

Næste trin jeg ville overveje, ville være .30-06 og opefter.

(Pt er yndlingskalibrene 8x58R og .45/70Gov - men er jo på ingen måde traditionel)


Men hvis interessen er der, og lysten til lidt nyt i skabet er der..... så spring da endelig på et nyt våben. =o)

Personlig erfaring er altid det bedste.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Gunnut » 14. maj 2010, 17:55

Taby skrev:Ellers er der jo 308win som er billig i ammo især hvis man vil bruge ama. Det er det sikre valg men kuglebanen er mere krum.

Jagtmæssigt er den ikke målbar krum i forhold til .270 (med mindre du vil til at nedlægge vildt på 300 + meter og det vil du forhåbentlig ikke), så hvis du mener 6,5 x 55 er for lille (det er ellers en fin kaliber) og du ikke vil op i lidt større rekyl, så vælg .308. Det er en af de mest udbredte og derfor kan der altid findes en ladning som passer til dit våben og din jagttype, for rimelige penge.
Taby skrev:Ellers er der jo 308win som er billig i ammo især hvis man vil bruge ama.
Som ansat i firmaet i snart 30 år, og som jæger, så har jeg et råd til dig, hvis du vælger .308. Hold dig LANGT væk fra AMA.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Thomas Knudsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 22. jul 2008, 13:25
Interesser: Teknik incl. luftgeværer
Geografisk sted: Nordlige København

Re: Kaliber valg

Indlæg af Thomas Knudsen » 14. maj 2010, 18:44

Jeg er nu glad for min .223. Den har ikke ret meget rekyl, og hvor tit er det lige man møder kronvildt på sjælland? Jeg kan kun anbefale at starte med en lille kaliber. Så undgår man nemmere rekylskræk, og kan skyde mange træningsskud uden at blive for træt.

mvh thomas

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Gunnut » 14. maj 2010, 18:46

Thomas Knudsen skrev:Jeg er nu glad for min .223. Den har ikke ret meget rekyl, og hvor tit er det lige man møder kronvildt på sjælland? Jeg kan kun anbefale at starte med en lille kaliber. Så undgår man nemmere rekylskræk, og kan skyde mange træningsskud uden at blive for træt.

mvh thomas
Jamen .223 er den eneste gældende råvildt kaliber, men hvis man kun skal have en riffel så er deet nok ikke bedste køb.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af HappyNanoq » 14. maj 2010, 18:58

Gunnut skrev: Som ansat i firmaet i snart 30 år, og som jæger, så har jeg et råd til dig, hvis du vælger .308. Hold dig LANGT væk fra AMA.
Som aldrig ansat i firmaet, men stadig med bred erfaring kan jeg kun sige - PRØV det.
Det kan meget vel være at AMA passer i våbnet - jeg vil aldrig kategorisk afvise at det er en mulighed.

Det værste der kan ske, er at det giver lidt problemer. Nåhvad, ja så har man lært dét og kan give sig i kast med andet.
Men hvis det ikke giver problemer, har man som oftest god adgang til billig træningsammunition.


Det har virket fint for mig, men hva', jeg har aldrig haft SAUER/Blaser :gay:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Gunnut » 14. maj 2010, 19:36

Fair nok Happy, men husk nu at fortælle at 7,62 AMA er udviklet til automatvåben, med alt hvad det indebære. Det er ikke en .308 jagtriffel AMM, men en militær AMM, som lever op til NATO standard.

Men bevares man kan også bruge 9 mm projektiler i .38/.357 :biggrin:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af The Yeti » 14. maj 2010, 20:14

Efter min mening er 308win den kaliber der er mest all-round stort set uden rekyl. Skyder man meget på bane ville jeg dog vælge 6,5'eren og faktisk gør den sig også rigtigt godt på langholdsskydning ud til 1.000 meter. Er det primært jagt, så ville jeg derimod vælge 308win da den kan bære lidt tungere kugler. Kalibre der er kraftigere ville jeg som nyjæger ikke vælge uden at have prøvet dem først.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Jamo » 14. maj 2010, 20:18

Gå efter 6.5x55!

Det vigtigste for dig er - som du selv er inde på - at du lærer at skyde. Og jeg kan med statsgaranti love dig, at det gør du ikke hvis du vælger en for stor kanon! Jeg startede selv med en bæretilladelse til min fars gamle Remington 788 i 308W. Den sparkede ikke voldsomt af en eller anden grund, så det var ok. Så kom jeg i forsvaret og blev banket gul og grøn af M/75 som også skød med 7,62 - blot den omtalte AMA-ammo :biggrin:

Gik over til en Tikka i 243W. Lækker skyder og kaliber, men for lille som eneste riffel - så den måtte videre. Købte en 270W (S&L) Jeg har aldrig eget et våben der sparkede så meget. Det ødelagde totalt min skydning. Når våbnet var i bænk kunne det skyde trekløvere med Hornady SST fabriksammo. Når jeg selv holdt det talte vi inden for en knyttet næve... M.h.t. flad kuglebane - så lad være med at lytte til det - det er ammestuesnak af værste skuffe. Dem der påstår at have gavn af den marginalt mindre krumme kuglebane en 270W kan levere iforhold til en 308W, 6.5x55 ved ikke hvad de taler om - eller også skyder de vildt på enorme afstande... (det skal nok få gang i ballistik-debatten :shock: )

Fik derefter en Tikka i 6,5x55 - bedste riffel jeg nogensinde har haft - mest behagelige mediumkaliber at skyde med - og så har den et enormt præcisionspotentiale.

Nu har jeg 223R, 308W og 9,3x62...men skulle jeg skifte en kaliber ud blev det 308W til fordel for 6,5x55. Dels fordi den kaliber er så lækker og dels fordi jeg har en 9,3'er - men det er en anden snak.

Summa summarum - køb en 6,5'er - jeg har været vidt omkring og jeg fortryder lidt at jeg solgte min Tikka i 6,5x55. Men jeg ved at den er i gode hænder så det trøster jeg mig med. Jeg har dog en mavefornemmelse der siger mig, at jeg en dag ender med kalibret igen.

Det var en lang smørre - men et godt råd fra en der har prøvet lidt af hvert!
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af HappyNanoq » 14. maj 2010, 20:27

Tja, folk bruger i flæng 7.62Nato (AMA) ammunition i deres .308Win - og jeg undrer mig bare over hvorfor egentlig kategorisk afvise at det kan lade sig gøre.?


Er godt bekendt med det strukturelle er forskelligt på de to hylstre eksempelvis, AMA med tykkere hylstervægge for dels at kunne holde til brug i våben med flutede kamre(or so I heard), bedre tåle at komme lidt i klemme med de tunge bundstykker der hamrer frem og tilbage - og også trykforskellen i de to standarder på CirkusMili/Civil-ammo.


Fakta er dog, at moderne våben kan holde til det - bevares, nogle kan være svære at åbne efter affyring, men så har man lært dén lektie og kan lade være med at bruge det hvis man vil. Og så er der ellers ingen skade sket.

Hvis det klemmer - er mit råd da også.... glem det, find en anden patron. :razz:

Men hvis våbnet fungerer fint med AMA, så ser jeg intet i vejen for at man bruger det.


(undskyld - det blev lidt offtopic..)
Jeg har til dato endnu ikke set skader efter brug af AMA - men har da set nogle stykker hvor de klemmer, og endda klemmer så hårdt at man lige må have en gummisko på håndtaget i nogle ulækre hårde slag.

Tendensen har dog været, at der har været flest rifler der virkede med AMA. Det kræver kun at man opvejer risikoen for at skulle hamre lidt på låsen - mod at spare i ammunitionsudgifter.


Har selv brugt AMA i flere slags 100% civile rifler heroppe, uden at det har haft skadelig påvirkning på våbnet - overhovedet.

Men jo, der er forskel på 7.62Nato/.308Win - nogle rifler kan lide det, andre ikke.

Men hvis man står med den fineste håndforarbejdede Krieghoff til 130.000kr, eller en dyr Sauer/Blaser eller andet man er glad for - så har man da sikkert råd til at give de par kr ekstra til noget "ordentligt" ammunition.
Altså lidt dyrere civil ammunition, med mindre risiko for at skidtet klemmer pga "civile tollerancer" og tyndere hylstre.


AMA er da ikke det bedste ammunition - det medgiver jeg dig. :biggrin:
AMA kan da også belaste våbnet mere pga forskellen i tollerancer m.v. - jo. :razz:
AMA har anderledes tryk.. ja, men igen. Moderne våben kan holde til det. :alcohol:

Men skyder man meget og ikke stiller krav om hul-i-hul præsicion og måske kan leve med at ammunitionen kan klemme lidt, så er der mange penge at spare. For kører den godt med det, så er de få kr pr skud da værd at spare.

Om man kører med AMA som træningsammunition - og noget andet som jagtammunition, så skal der naturligvis indskydes.
Men det skal der jo også hvis man køber en billig Lapuha eller Norma FeltElite træningspatron og kører med .. ja gud ved hvad andet som jagtammunition.


Selv hænger jeg bare til det billige til hyggeskydning - og er åben for dansk AMA, Sellier&Bellot, American Eagle, Wolf, tysk overskudsammo m.v.
Det bruger jeg gerne til træning hvor jeg måske focuserer mest på aftræk, tilvænning til rekyl, grovindstilling - eller bare trænger til at brænde nogle skud af.

Men hvis det skal være lidt bedre, eller jagt... så tager jeg da også gerne Sellier&Bellot, Norma, Winchester, Remington, Federal m.v.
Det er gerne når jeg vil se hvad riflen kan præstere, eller ønsker at træne præsicion - ja så kommer der noget bedre ammunition i.


Tør ikke helt sætte tal på hvad jeg har brugt på ammunition igennem tiderne - men det er mere end hvad jeg har givet for min VW Golf 4x4, så meget ved jeg.

Så trods at jeg ikke er "Firmaets mand" (no offence intended), ja så strækker interessen nu over... føj, meget snart 30 år. =o) Også med enkeltstående våben på den forkerte side af en månedsløn... ja og to.


Men ok, det er lidt det niveau man ønsker at lægge det i.


Og det er en fin holdning at have - at forsage alle gerninger, uvæsen og AMA.. :numberone: Det respekterer jeg.

Vi er bare mange som kan være uenige - og som har gode erfaringer med AMA. Så tillader mig at stille mig i den modsatte grøft.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Taby » 14. maj 2010, 20:33

Hej

Når vi snakker rekyl er det langtfra kun kaliberen der er afgørende. Vægt på våbenet form på skæftet osv. Jeg skyder selv med 270 win og føler overhovedet ikke rekylen. Har en kammerat der havde en ældre riffel i 308 win med en god pukkel på skæftet. Den sparkede som en hest og var direkte ubehagelig. Den blev udskiftet med en 270 win magen til min af den grund. Omvendt har jeg en anden kammerat der også skyder med 308 i en riffel der er identisk med min og den er nu meget behagelig at skyde med ligesom min. Måske er rekylen lidt hurtigere og kontant uden på nogen måde at være ubehagelig i 270 eren end i 308 der så til gengæld føles lidt tungere og længerevarende også uden at være problematisk.

I min omgangskreds bliver der flere og flere der bruger 270 win og det er faktisk det mest brugte riffelkaliber blandt 18 riffeljægere i det konsortie jeg er med i.

Knæk og bræk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af The Yeti » 14. maj 2010, 22:00

Ja sådan en let manlicher i 308win er nok den jeg flest gange har set folk have problemer med rekylmæssigt. Men har man et ret skæfte så er det svært at se at der skulle opstå problemer. Det er temmeligt begrænset hvor stor forskel der er i rekylenergi på 6,5x55 og 308 win. En 270win har faktisk med et 150 GRS projektil mere rekylenergi end en 308win med et 180 GRS projektil (ikke meget) så er man nervøs for rekylen så er det måske ikke den vej man skal gå.

Mht. til at bruge Nato ammo i en 308win så vil langt de fleste godt kunne gøre dette. Lidt på samme måde som man kan benytte 6,5x55 i en 6,5x55 AI. Men der er en ikke helt lille gruppe der får problemer med træg låsegang, klemmere og andet godt. Det er derfor ikke givet at man kan benytte AMA ammo i sin 308win.

JægerViggo
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. maj 2010, 17:34
Interesser: Jagt, Våben, Natur
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kaliber valg

Indlæg af JægerViggo » 15. maj 2010, 13:50

Tak for at i ville give jer tid til at svare på mit indlæg:smile: .... Det har dog gjort mig lidt mere forvirret omkring mit valg, men jeg tror jeg vil prøve nogle forskellige rilfler (kaliber) :sniper:, og så ser jeg hvad det bliver :smile:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Gunnut » 15. maj 2010, 18:28

HappyNanoq skrev:Tja, folk bruger i flæng 7.62Nato (AMA) ammunition i deres .308Win - og jeg undrer mig bare over hvorfor egentlig kategorisk afvise at det kan lade sig gøre.?
Vi er way:

:offtopic:

men der er hvis ingen der kategorisk har afvist at man kan skyde AMA i en .308 jagtriffel, blot kraftigt anbefalet at lade være (lige præcis ud fra de oplysninger du giver i din tråd).
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af HappyNanoq » 15. maj 2010, 19:12

Gunnut skrev: Hold dig LANGT væk fra AMA.
:???: Så ved jeg ikke hvad dette er.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af The Yeti » 15. maj 2010, 22:14

HappyNanoq skrev:
Gunnut skrev: Hold dig LANGT væk fra AMA.
:???: Så ved jeg ikke hvad dette er.
Et godt råd, som vil spare en ikke helt ubetydelig del skytter fra problemer, men vil koste resten en smule ekstra penge. De fleste af de sidste vil dog opleve bedre præcision. I min faders 308win er forskellen i spredning på 100 meter omkring 3 cm. De skytter jeg var sammen med i cirkus mili der dyrkede konkurrence skydning indenfor hegnet skød i øvrigt altid med norma når de var i konkurrence.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Kaliber valg

Indlæg af Gunnut » 16. maj 2010, 10:10

The Yeti skrev: Et godt råd, som vil spare en ikke helt ubetydelig del skytter fra problemer, men vil koste resten en smule ekstra penge. De fleste af de sidste vil dog opleve bedre præcision. I min faders 308win er forskellen i spredning på 100 meter omkring 3 cm. De skytter jeg var sammen med i cirkus mili der dyrkede konkurrence skydning indenfor hegnet skød i øvrigt altid med norma når de var i konkurrence.
Jeg kunne næppe have udtrykt det bedre selv :blink:

Tak!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Kaliber valg? Større end 6.5mm uden for meget rekyl?

Indlæg af Nicolasd » 3. jun 2010, 19:44

Jeg har selv en .308, alene fordi min riffel ikke kan fås i 6,5x55. 6,5 er en almindelig kaliber, fladere kuglebane, mindre vindfølsom, mindre rekyl, og 6,5 kan nedlægge alt som en .308 kan.

Besvar