Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Stolle68
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af Stolle68 » 4. okt 2019, 16:38

Skal som nyjæger købe min første riffel. Valget står i mellem en S&L M97 DL 6,5 x 55 og en S&L Classic DL 308w.
De er begge nye og koster stort set det samme. M97 er en ældre model m 2 punkts sikring, men med ædeltræ et par steder og continental skæfte m kindpude. Classic DL. er med meget kort pibe 46cm, 3 punkts sikring og ret skæfte, i et noget lysere træ end M97.

Min fornuft siger køb Classic DL, da Låsestol, bundstykke og pibe er QPQ behandlet og sort, den er mere handy og en nyere model m. 3 punkts sikring.
Mit hjerte siger køb M97, da den ser lige præcis ud som jeg har forestillet mig min riffel.

Er det så vigtigt med 3 punkts sikring og kortere pibe, at jeg bør gå med Classic af de grunde?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 163 times
Been thanked: 632 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af Langenge » 4. okt 2019, 17:02

Efter min mening er det et valg mellem hjertet og 308.
Du BURDE nok købe 308, men spørgsmålet hænger også sammen med hvor og hvad du vil jage?
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og flugtskydning
Has thanked: 26 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af LJ » 4. okt 2019, 17:15

Jeg foretrækker selv et ret skæfte da jeg synes det giver et bedre optag af rekyl.
Mit førstevalg af kaliber til nordisk jagt vil nok altid være .308. En lidt kedelig kaliber efter manges mening men den er alsidig og effektiv.
Din første riffel bliver forhåbentlig ikke den sidste, så du kan altid senere gå amok i mere eksotiske versioner når du har basis :smile:
Senest rettet af LJ 4. okt 2019, 17:17, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 417 times
Been thanked: 1098 times

Indlæg af C-X » 4. okt 2019, 17:17

Jeg havde nok valgt at shoppe videre, så både følelse og fornuft blev tilgodeset.

.308 Win. er nok det bedste all round kaliber til jagt, i Nordeuropa, men en lidt længere pibe er ofte at foretrække. Du burde kunne finde en riffel, i den konfiguration, som du ønsker.

Bl.a. Sako, Steyr Mannlicher og Heym laver smukke, klassiske våben.

Tænk dog også over, om din kommende riffel skal være dit et og alt, eller bare din første af flere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Stolle68
Newbie
Newbie

Indlæg af Stolle68 » 4. okt 2019, 17:19

Langenge skrev:
4. okt 2019, 17:02
Efter min mening er det et valg mellem hjertet og 308.
Du BURDE nok købe 308, men spørgsmålet hænger også sammen med hvor og hvad du vil jage?
Til at starte med bukkejagt i DK, og hvis behovet for en større kaliber skulle opstå, så kan jeg købe en ny pibe...

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 417 times
Been thanked: 1098 times

Indlæg af C-X » 4. okt 2019, 17:28

6,5x55 og 9,3x62 komplimenterer hinanden så smukt. Jeg ville dog vælge det som to våben, hvis ikke træfpunktsændringer kan undgås, med et givent system.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 85 times
Been thanked: 117 times

Indlæg af Sortseer » 4. okt 2019, 17:59

Classic DL er en rigtig fin jagtriffel med et godt rekyloptag og 6,5x55 bør være fast inventar i i ethvert våbenskab, og er også en god "begynderkaliber". Valget er således svært, og C-X har måske ret i at du skal shoppe videre.

Hvis du har bestemt dig for at riflen skal forsynes med lyddæmper, ville jeg - trods stor kærlighed til 6,5x55 - tage den nævnte 308 Win. 46 cm er perfekt til kaliber 308 med dæmper, og du vil få en handy riffel med et bredt anvendelsesområde.

Jeg er selv glad for Schultz & Larsens trepunktssikring, og ville nødigt undvære den.

Brugeravatar
Halvautomat
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Halvautomat » 4. okt 2019, 20:38

Køb Sako 75 el 85 i cal 308w så kan det ikke gå galt
Ikke starte med noget 9,3*62... får du en på skrinet af den så vil det påvirke dine skydefærdigheder😵

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Zoli » 4. okt 2019, 21:35

Jeg har to M97DL og de har begge tre-punkts sikring, så er du sikker på “din” har to-punkt ?

Min første riffel var en 308Win, men den er nu solgt til fordel for en 6,5’er (og et par andre).

Jeg ville nok vælge med hjertet, da 6,5’eren dækker al dansk jagt.
Mvh

Zoli

KKA
Gold Member
Gold Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af KKA » 4. okt 2019, 22:16

Jeg ville vælge 308W som en fremtidssikret kaliber til blyfri ammu, efter at DJ har kastet sig i armene på DOF og støtter et forbud mod blyfri riffelammunition:

https://www.netnatur.dk/forbud-mod-bly- ... etter-dof/

bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af bygork » 5. okt 2019, 13:49

Jeg har en S&L 97 std i 6,5x55 med kindpude, ædeltræs afslutning og den gamle 3 punkts sikring, samt uden mulighed for pibeskift. Det er en rigtig fin riffel, med god precision. Jeg har senere købt en S&L classic dl i 308W, som også er med ædeltræ (mener dl modellen tidligere leveredes med ædeltræ som standard). Classic dl er med ret skæfte og uden kindpude.

Generelt er jeg stor tilhænger af 6,5x55, som er en god, og ofte billig kaliber at skyde med, der kan det meste i Norden. Men jeg må indrømme at min Classic dl i 308W helt klar min favorit blandt de 2 rifler. Den er væsentlig lettere og mere handy end min 97 std. Jeg er også mere tilhænger af den nye 3 punkts sikring på classic dl. Endvidere skyder min 308W rigtig godt og præcist, og piben er behagelig kort til f.eks. Åteljagt. Kaliber 308W giver i praksis meget lidt rekyl med en dæmper (jeg bruger en Sonic 45). Jeg havde valgt S&L Classic DL i dag, måske med det nye syntetiske skæfte :-)

Besvar